Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Podenco

Meeldauw voorkomen via het substraat

Recommended Posts

L.S.,

 

Met de natte zomer van vorig jaar viel het me op dat de planten (zussen van elkaar) in de volle zandgrond minder meedauw hadden dan de planten in een pot met een venig substraat.

 

Zou het toevoegen van zand/silicium/klei zin hebben om de weerstand tegen meeldauw te vergroten?

 

Weet iemand hier iets van?

 

gr

Podenco

Share this post


Link to post
Share on other sites

Potgrond met klei is altijd goed, zeg maar gerust beter, maar potten kun je simpel met folie afdekken tegen inregenen. Volgens mij heeft Whazzup daar ooit eens een topic over aangemaakt, of het in een topic ter sprake gebracht.

Share this post


Link to post
Share on other sites

bentoniet verstuiven preventief kan je doen.

Ofwel (bio)zwavel stuiven.

 

Via het substraat kan ik niks bedenken.

Een nathoudend medium heeft meer kans op meeldauw dan een luchtig en sneller opdrogend medium. Logisch.

 

Zwaardere produkten ga je pas gebruiken als je er reeds last van hebt. Sowieso werkt zwavel zeker.

 

Stilstaande lucht is gevaarlijk om meeldauw aan te wakkeren, beter buiten in een gedeelte tochtplaats zetten.

 

Uw ervaring heeft dus meer te maken met verschil van drainage tussen de grondtypes.

 

Grdz e$ko,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Silicium is zo te verkrijgen in de vakhandel.

Bij komkommer wordt het inderdaat gebruikt om meeldauw te voorkomen.

Maar.............er zijn gewassen die er niet tegen kunnen.

Dus probeer eerst een par planten.

 

gr No-Know

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt jongens.

 

Het zou dus kunnen dat ik met een andere eigenschap van het substraat te maken heb dan het silicium.

 

Er zaten Whazzup-parka's om de curver bakken waar de planten met de meeste meeldauw in stonden, de watergift was vrij beheerst.

 

Ik zal dit jaar eens klei uit een biologische moestuin door de plagron-mix heen mengen en misschien preventief spuiten tegen meeldauw. Maar misschien krijgen we een zomer met aug-sep kurkdroog en 25 graden en hoeft het niet.

 

gr

Podenco

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zit zuivere blauwe klei in alle GoldLabel zakken. ;)

 

Silicium helpt voor sterkere celwanden maar ik ben nog nooit tegengekomen dat het helpt tegen meeldauw.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoek maar eens met google "silicium tegen meeldauw".

Het heeft een preventive werking tegen meeldauw.

 

gr No-Know

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sillicum werkt voor geen meter.. Heb het ok wel eens gebruikt en ben na een week naar de gs gecrost en heb daar een middel gekregeb wat binnen 3 dagen werkte. Vraag me niet om de naam..was iig een goedje wat niet aan iedereen verkocht werd als je snapt wat ik bedoel;). P.s. Water met melk helpt ook wel om verdere infectie te voorkomen maar de bestaande meeldauw krijg je er niet mee weg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...