Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

ENCOD

De Cannabisdebatten

Recommended Posts

Beste mensen

 

Graag nodigen wij u uit voor een van de vier Cannabis Debatten die in februari en maart door heel Nederland plaatsvinden. Deze publieke debatten worden georganiseerd door de Vereniging voor Opheffing van het Cannabisverbod (VOC).

 

Onderwerp van de debatten is het Concept Reguleringsmodel Cannabis, opgesteld door de Taskforce Handhaving Cannabis (THC). Deze onafhankelijke werkgroep bestaat uit vertegenwoordigers van de VOC en het Landelijk Overleg Coffeeshopbonden (LOC), een overlegorgaan van negen lokale coffeeshopbonden. Door bundeling van expertise en ervaring hoopt de Taskforce een nuttige bijdrage te leveren aan de maatschappelijke en politieke discussie over de toekomst van ons cannabisbeleid.

 

 

Het Concept Reguleringsmodel 'Van gedogen naar handhaven' biedt een concreet voorstel voor een transparante en handhaafbare regulering van cannabis en coffeeshops. Tijdens de Cannabis Debatten krijgen alle betrokkenen en geïnteresseerden de kans om commentaar te leveren op dit model en suggesties voor verbetering aan te dragen. Doel is een concreet, werkbaar en breed gedragen alternatief voor het repressieve zero tolerance beleid van het gedoogkabinet Rutte-Verhagen. Meer informatie over de VOC vind u op www.voc-nederland.org, meer informatie over het LOC op www.locnederland.nl

 

De debatten duren steeds van 14.00 tot 17.00 uur en er zijn boekjes van het THC-model beschikbaar (een PDF-versie is opvraagbaar bij info@voc-nederland.org). Wij zouden uw aanwezigheid zeer op prijs stellen.

 

Zaterdag 5 februari: Cannabis College OZ Achterburgwal 124 Amsterdam

 

Zaterdag 26 februari: Coffeeshop The Pink Willemstraat 35 Eindhoven

 

Zaterdag 5 maart: Koffieshop De Os Korfmakersstraat 2 Leeuwarden

 

Maandag 21 maart: Live 330 / Cremers Korte Molenstraat 2 Den Haag

 

 

Een vriendelijke groet, namens de Taskforce Handhaving Cannabis,

 

 

Derrick Bergman (Vereniging voor Opheffing van het Cannabisverbod)

Myranda Bruin (Vereniging Rotterdamse Coffeeshop Ondernemers)

Marc Josemans (Vereniging Officiële Coffeeshops Maastricht)

Joep Oomen (VOC, Europese Coalitie voor Rechtvaardig en Effectief Drugsbeleid)

 

 

 

Centraal mail-adres: info@voc-nederland.org

 

Woordvoering: 040-2572818 (Derrick Bergman)

 

00-32-495122644 (Joep Oomen)

Share this post


Link to post
Share on other sites

en waar de debatten over gaan?

 

 

grtz Weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lijkt goed, toch vallen er wel gaten in te schieten en dat is jammer.

 

Maar daar zijn de debatten voor neem ik aan, om alvorens dit ergens word aangeboden het e.e.a. aan te scherpen want de doelstelling staat niet expliciet vermeld?

 

Valt mij op dat er om de minderjarige van de cannabis af te houden de concentratie ligt op koffieshop beleid en het het bestaansrecht onder de poten van drugsrunners en scooter dealers vandaan zagen. Ik denk echter niet dat de minderjarige het bij de koffieshop überhaupt nog ooit probeert als al zijn 18 jarige maatjes legaal 5 planten mogen hebben. Dan is het aanleggen van een riante voorraad niet zo moeilijk. Of deze gaan het JUIST weer aan hun minderjarige vriendjes verkopen die er wel geld voor overhebben omdat ze toch al van oudsher gewend waren er voor te betalen en het de enige optie is. Hetgeen weer contraproductief werkt t.o.v. het de scooter dealers de poten onder de kont vandaan zagen.

 

Tevens als je die 5 planten hebt geoogst ben je nog steeds strafbaar omdat als die 5 planten niet 5 x lowryder 1 is ga je over de maximum hoeveelheid van 30 gr. Als dit daadwerkelijk zou worden doorgevoerd dan is dus 1 groot en pijnlijk punt nog steeds niet opgelost en beginnen we dus weer van voor af aan. Een beetje meer nuance omtrent de regelgeving van die 5 particulier geoogste planten lijkt me wel gewenst.

 

Stel die 5 planten staan in een top zomer zwaar te bloeien :lol: worden 5 meter hoog en leveren 1.2 kilo per plant. dan zit je met 6KG aan wiet en je mag er maar dertig hebben.

 

Dan is het ook vaak zo dat als de heren in den haag zeggen, OK wij gaan hier in mee, MAAR als wij zover gaan dan is het wel zo dat wie dan nog de regels aan zijn laars lapt gaat ook zwaar voor de bijl.

 

Daar sta je dan met je 6KG, zou maar even gedonder opleveren omdat het meer is dan 30G nu ga je zwaarder voor de bijl dan ooit want de heren in denhaag hebben gezegd als wij hier in meegaan, wie dan nog de regels overtreed gaat zwaar voor de bijl!

 

In dit laatste speculatieve geval is genuanceerde regulering dus nog wenselijker dan het voorheen ooit was!

 

But please correct me if i'm wrong!

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ogkush

 

Goeie vragen, dank je wel. Inderdaad, de debatten zijn bedoeld om dit soort vragen op tafel te krijgen.. Ook op dit forum mag er naar hartelust geschoten worden op ons model, daar wordt het alleen maar beter van..

 

We zeggen niet dat het illegaal circuit volledig zal verdwijnen met dit model. Waar jij het over hebt (plus 18 jarigen die voor eigen gebruik telen en dan doorverkopen aan minderjarigen) is een van de manieren waarop dit illegaal circuit waarschijnlijk zal voortgezet worden.

 

Ik gooi je vraag in de groep, maar voorlopig zou ik er dit op willen antwoorden:

 

Het doorverkopen buiten de coffeeshop kan nog altijd strafbaar worden gesteld, zonder dat de teelt zelf illegaal hoeft te zijn. Het is immers ook strafbaar om aan jongeren sterke drank te verkopen. Een cafebaas die dat doet riskeert zijn vergunning te verliezen, een privepersoon die in zijn kelder jenever brouwt en aan de buurjongen van 16 verkoopt krijgt ook grote problemen. Hetzelfde zou voor een wietteler kunnen gelden.

 

In het model staat dat iedereen maximaal 30 gram op zak mag hebben, wat niet hetzelfde is als "in bezit".

 

Als je zoals je zegt 5 planten van elk 1200 gram hebt geoogst heb je 6 kilo in je bezit, maar je hoeft die niet altijd op zak te hebben. Je zou kunnen afspreken dat je om meer dan 30 gram cannabis te vervoeren een speciale vergunning nodig hebt waar naast medewerkers van coffeeshops ook buitenkwekers in aanmerking voor kunnen komen.

 

Groene groeten

 

Joep

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja ja

 

als ik dit soort debaten en verenegingen zo bekijk komen ze altijd meer op voor de rokers dan de kweekers.

maar besef wel zonder kweekers niks te roken.

en dan heb ik het niet over kweekjes van 2/300 gram.

als alle koffie shops van die kleine kweekers moesten bestaan was er voordurent gronies te kort en werd er vaak sorry verkocht vrees ik.

als je ze in denhaag de hersens op een rij wil leggen is er wel iets meer voor nodig vreest ik.

ik denk dan eerder aan masale protesten.

of raak ze in de portomonee en daar bedoel ik mee de levering aan de shops staken voor 2 desnoods 4 weken.

dat spul wat wij kweken blijft wel goed t eet niet t drinkt niet t en het geld zit er toch al onder.

de tijd voor ludieke akties en softe protesten is nu wel voorbij dacht ik het dringt daar toch niet in die botte koppen door.

 

kwaakerts verenig u.

 

just my 2 cents.

sic

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ta, mastersico, het is een praatstuk he,

ik heb er ook op en aanmerkingen over maar daar zijn de debatten voor.

 

en of het alleen voor blowers is; idd te weinig over het kweken en de randvoorwaarden,

maar aan de andere kant wordt er door niemand invulling aan gegeven.

dan moet men uit de schemer treden ofzo.

Komt er op neer dat de blower, te stoned is om uit zijn/haar bank te komen,

en de grote growers, die vinden het wel best zoals het is.

 

beetje zwart /wit

maar t komt er wel op neer....

 

grtz Weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...