Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
cannabizznis

Kabinet: risico's reëel maar aanvaardbaar

Recommended Posts

- De politietrainingsmissie in het noorden van Afghanistan zal gepaard gaan met „reële risico's” voor de Nederlanders. Maar die zijn volgens het kabinet „aanvaardbaar” dankzij maatregelen die worden genomen om hen te beschermen.

mark_rutten3_798176d.jpg Premier Mark Rutte. Uri_Rosenthal_799156d.jpg Minister Uri Rosenthal (Buitenlandse Zaken). hanshillen_jpg_784884d.jpg Minister Hans Hillen (Defensie). Foto: Fotopersburo Dijkstra bv Zo kunnen Nederlanders die in de problemen komen, altijd rekenen op hulp vanuit de lucht en van grondtroepen. Vier Nederlandse F-16-gevechtsvliegtuigen zullen paraat staan om in te grijpen. Ze worden gestationeerd in de buurprovincie Balch, op de basis bij de hoofdstad Mazar-e-Sharif.

 

In de Afghaanse provincie Kunduz zijn Duitse en Amerikaanse grondeenheden in staat om snel in actie te komen. „De Nederlanders kunnen in alle gevallen op hun ondersteuning rekenen, daar zijn heldere afspraken over gemaakt”, schreef het kabinet vrijdag in een brief aan de Tweede Kamer.

 

De door de NAVO geleide troepenmacht in Afghanistan (ISAF) kan ook voor luchtsteun met jachtvliegtuigen zorgen en de Amerikanen hebben in Kunduz enkele Apache-gevechtshelikopters die kunnen worden ingezet om militairen in nood te ontzetten.

 

De trainers die in Kunduz de Afghaanse politiemensen bij hun werk begeleiden, lopen het meeste risico. Ze kunnen te maken krijgen met dreigingen van criminele netwerken, maar ook met zelfmoordaanslagen en bermbommen. Bovendien is er een reële kans dat (politie-)eenheden onder vuur worden genomen.

 

Werk buiten de poort van de beveiligde opleidingscentra zal daarom in teamverband worden gedaan. De teams worden vervoerd in gepantserde voertuigen. Ook zijn er militairen beschikbaar die bermbommen kunnen opsporen en onschadelijk maken.

 

De Nederlanders mogen zichzelf verdedigen als ze met geweld te maken krijgen dat tegen hen is gericht. Als de Afghaanse politie-eenheid waarmee ze op stap zijn van de Afghaanse autoriteiten de opdracht krijgt een of andere militaire aanval uit te voeren, dan doen de Nederlanders daar echter niet aan mee, aldus het kabinet.

 

„Het strikte opleidings- en trainingskarakter van de missie is verzekerd: geen van de onderdelen van de missie zal worden ingezet voor offensieve militaire activiteiten van ISAF”, stellen de verantwoordelijk ministers Uri Rosenthal (Buitenlandse Zaken), Hans Hillen (Defensie) en Ivo Opstelten (Veiligheid en Justitie) en staatssecretaris Ben Knapen (Buitenlandse Zaken).

 

http://www.telegraaf.nl/binnenland/8680889...ar__.html?p=1,1

Share this post


Link to post
Share on other sites

:wacko:

 

 

 

 

 

 

 

 

dus jij vind het ook aanvaardbaar dat onze militairen een reeel risico lopen voor een ander land zijn politie opleiding? ;) B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waar ik vooral mee zit is de uitspraak van Rutte (persconferentie hierover, gisteren volgens mij) dat deze trainingsmissie in het belang van Nederland is. Dat je als militair risico loopt als je wordt uitgezonden, moge duidelijk zijn, daar teken je ook voor als je dat soort werk gaat doen. De vraag is echter inderdaad of het hier wel gaat om een trainingsmissie (verdedigen ok, maar je kunt ervan op aan dat ze moeten schieten) en waarom ze dit eigenlijk willen. Het doet de ronde dat het meer te maken heeft met onze buitenlandpolitiek richting Amerika/NAVO, dan dat het iets is waar de Afghanen enig nut van ondervinden. De gematigde Afghaanse burger is trouwens sowieso de lul, al sinds de inval van de USSR en de daarop volgende bewapening van verzetsstrijders door de USA zelf (waarna ze na afloop de wapens gewoon achterlieten!).

 

Nu speelt ook mee dat we al een keer daar mee zijn gaan kamperen met de rest van de bemoeizuchtigen der aarde, dat levert aan andere landen het beeld op dat we wel in zijn voor dit soort spelletjes. Als handelsnatie ben je nu eenmaal wat dat betreft snel de lul. Volgens mij bouwen ze de orde vanaf de verkeerde kant op. Omdat het vanaf de andere kant (het veranderen van de publieke opinie van de Afghanen zelf, het stichten van scholen en andere mogelijkheidsvoorwaarden) schier onmogelijk is. Aangezien de USA zelf ook graag graantjes meepikt van de heroinehandel, en de vraag in die zin nooit zal opdrogen, zouden ze beter papaverteelt kunnen toestaan (enige jaren) waarbij de baten daarvan terugvloeien naar de staatskas daar. Ook medicijnen op basis van papaver-alkaloiden zouden ze kunnen gaan vervaardigen. Het zou ook helpen om onze westerse waarden niet op te dringen aan anderen. Westerse buitenlandpolitiek gaat er constant half stilzwijgend vanuit dat onze maatschappij-inrichting er een is die overal kan werken. Volgens mij is die arrogantie de primaire denkfout in deze problematiek.

 

Een land volpompen met politie-agenten en wapentuig, lijkt me nimmer de oplossing. (Zie trouwens de kostenpost voor dit uitje: 120 miljoen per jaar, wat nou BTW omhoog voor podiumkunsten, wat nou geen geld voor onderwijs!?). JSF er ook nog uit (of gehalveerd!) en je hebt een stuk minder gezeik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die afghani-politie zou eigenlijk gewoon naar nederland moeten komen voor de opleiding, scheelt veel geld!

Waarom zouden wij naar Afghanistan moeten gaan om daar wat hakbar's te helpen?

Als ze hulp willen moeten ze er wel wat voor doen, willen ze niet? nou dan geen belastingcenten van ons naar dat 3e wereldland, laat ze het maar zelf uitzoeken met hun eigen regels en normen.

 

Just my 2 cents.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zeker weten,laat ze het zelf maar uitzoeken.

Nederland zit met een schuld van 17 miljard die eerst opgelost moet worden,

voorlopig kunnen wij al die bezuinigingen recht gaan trekken de komende jaren.

En dan nog ons geld nutteloos over de balk gooien aan die achterlijke oorlog tegen cannabis.

 

Ik ben blij dat ik tijdens de keuring zelf mocht kiezen of ik het leger in wou en ben blij dat ik het niet gedaan heb,

anders had ik voor een land kunnen vechten die geen reet om mij geeft in een 3de wereld land waar je kop er af geschoten kan worden.No way.

Laat staan de psychische problemen die je mee naar huis neemt van de stress in zon oorlog.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...