Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

dexter

zijn er mensen met ervaring in geatomatieseerd kweken

Recommended Posts

Hallo beste knutselaars en growers,

 

Ik ben heel erg benieuwd over jullie ervaringen met geautomatiseerde kweek systemen. Zijn zulke systemen een beetje te betalen en haal je het er uit om zo een systeem aan te schaffen. Er komt natuurlijk een heleboel bij kijken licht, lucht, water, voeding, PH, EC, verwarmen koelen en filters etc. en ik kan me voor stellen dat er grote verschillen zijn.

 

wat is je ervaring met dit soort apparatuur????

Share this post


Link to post
Share on other sites

slecht met overstrooming tot gevolg........

 

alles met de hand is beste, ben je er zeker bij :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je dit goed onder de knie hebt heeft het natuurlijk vele voordelen. Vooral de tijd die je erin moet steken om water te geven wordt aanzienlijk verkort.

Voordeel van het op steenwol kweken met drains is dat je meerdere keren per dag water geeft zonder zelf iedere x je hok in te hoeven gaan. Je vult je vat en klaar is kees:P.... of piet.

 

Op steenwol moetje alleen in het begin even je watergiften controleren (hoeveelheid en tijdperiode's).

 

Ikzelf kweek met een aardebak en heb ik ook een watergift systeem wat ik zelf gemaakt heb. Om elke plant heb ik een rondje met daarin 6 gaatjes gemaakt. Vat erbij met dompelpomp. Ik maak mijn vat klaar druk op de knop en stop als de gewenste liters erin zijn gegaan:P. Dit scheelt mij zeker een uur tot anderhalf uur per watergift. Reken maar uit wat dat oplevert in totaal als ik om de 2 a 3 dagen watergeef.

 

Licht gaat meestal automatisch dmv. tijdschakelaars van een paar euro. Kan me niet voorstellen dat iemand dit doet met de hand elke dag de stekker eruit en erin:P.

Afzuiging kan met een dimmer en/of thermostaat (klimaatbeheerser) deze kosten ook niet te gek duur beginnen al bij 70 euro (smscom of brons)

 

grtzzz palla

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je volledig automatisch wilt draaien dan moet je eerst het kweken volledig onder de knie hebben en steeds dezelfde goede opbrengst draaien. Dan kun je een voedingscomputer aanschaffen en de boel instellen. Draai je dan nog steeds hetzelfde dan kun je vol-automatisch gaan draaien.

Je zult nog steeds naar je ruimte moeten om de voeding te wisselen als ze leger worden.

 

Het grote nadeel is dat als je automatisch draait en je komt er enkele weken niet en je hebt een ziekte op je dames, dan kan je oogst helemaal verkloot zijn als jij weer in je hok komt.

Ik zou alles dan ook perfect beveiligen met overal melders voor.

 

Er zijn wel topics waar ze een voedingscomputer gebruiken, maar dan nog komen ze er geregeld.

Lijkt het je nog leuk toe, of ben je er nu nog niet? :wacko:

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kan me niet voorstellen dat iemand dit doet met de hand elke dag de stekker eruit en erin:P.

 

Nou ik ken wel een actief forumlid die dat doet (zonder namen te noemen haha)

 

Verder, ik gebruik mapito waarmee je bijna niet te nat of te droog kan kweken, je geeft eerder water om de waardes goed te zetten dan omdat ze dorst hebben.

Hier is een automatisch systeem dan ook niet zo moeilijk te maken.

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

De vraag is ontstaan door dat ik van mijn baas op cursus industriële automatisering ben gestuurd. Hier bij word je dus geleerd om processen op te delen in deel processen en die te automatiseren. Om zo een proces te automatiseren is een heleboel kennis en ervaring nodig vandaar dat ik naar jullie ervaringen vraag met zulk soort systemen, en wat zijn jullie struikel blokken. Zo als water lekkages, temperatuur regelingen(aan/uit of modulerend geregeld). Een ander probleem voor mijn beleving zijn dosseerpompen voor voeding.

 

Je kunt het zo gek maken als je zelf wil, maar door de discussie te starten hoop ik een paar grenzen te vinden van wat mogelijk is en nuttig kan zijn.

 

Bedankt al vast,

dexter :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou, ik zal je 1 ding vertellen: ALLES is mogelijk.

Je kunt een kweek volledig automatisch laten verlopen.

Als je bijv. de voedingscomputer tps hp2 neemt en een klimaatsysteem zoals in mijn handtekening, dan ben je al een heel eind. :wacko:

Je kunt het zover uitbreiden als je wilt. Met besturingstechniek is alles mogelijk!

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja klopt ALLES is mogelijk daarom probeer ik de boel in te perken tot wat nodig is en niet te groot te gaan denken. Want je hebt alles zelf in de hand en de sky is de limit. Ik kan allen maar zeggen dat ik gek word van alle mogelijkheden die er zijn. Daarom ook deze vragen.

 

Het mooie is er zijn verschillende systemen te koop maar geen van alle bied wat je nodig hebt en anders betaal je de hoofdprijs of je blijft maar aan elkaar knopen van systemen wat het geheel en de veiligheid niet ten goed komen.

 

Mischien ben ik een beetje een freak op dit gebied, want overzicht en structuur in installatiewerk is een pree voor een veilige en betrouwbare installatie.

 

Hoe zit het met de storingen ???? zelf heb ik er geen last van als storings monteur.

 

Groet dexter,

Het is ff een drainstorm momentje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hee Dexter, ik denk en voel enorm met je mee!

Ik ben zelf ook een automatiseringsfreak en had zo ook mijn ideeen.

Maar de charmes van het kweken ga je wel missen!

 

Daar komt bij dat het gedrag van je apparatuur gevolgen heeft voor het verloop van je kweek.

Net als dat je zelf misschien de voeding verkeerd doseert waardoor de bladen gaan vergelen of de groei stil staat. (ik spreek uit ervaring!)

Je kunt op groei nog wel inspelen want je kunt de hoogte van je lampen regelen met lasersluisjes die de hoogte van de planten "scannen". waarna je lamp wat hoger komt te hangen.

Ik had er ook zo'n idee over, maar dat kwam meer omdat ik heel moeilijk bij mijn kweek kon komen.

Uiteindelijk had ik de slag van het klimmen, kruipen en klauteren eerder onder de knie dan dat ik mijn apparatuur had uitgedacht, laat staan gebouwd.

 

En dan nog het ongedierte>>

Dat is niet te detecteren. Met een Infraroodscanner red je dat niet :wacko:

 

Wat jij wel zou kunnen doen, is een mooie middenweg nemen.

Wel elektronisch aan te sturen, maar dan gecontroleerd. Gewoon met een zwenkarm met zo'n kleine CCT camera erop, of misschien zelfs een goeie webcam.

Je bent vast wel handig genoeg om die te kunnen bedienen. En ook met een PC de diverse kleppen, relais, servo's sensoren, motoren etc etc aan te sturen!

Ik zou me daar eerst eens in vastbijten. Als je dan ook een bugvrije kweek weet te draaien, kun je mogelijk eerst je kweek op afstand automatisch laten verlopen, waarbij je zelf kunt ingrijpen. Gaat dat een paar kweekjes goed, kun je het meer autonoom laten werken.

Je sensoren kunnen dan jouw taak overnemen.

Maar dat is een lange weg om te gaan. :)

 

Succes! B)

 

En wat je "Sky is de limit" betreft>> Ik zou eerder voor een binnenkweek gaan ;) ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hee Dexter, ik denk en voel enorm met je mee!

Ik ben zelf ook een automatiseringsfreak en had zo ook mijn ideeen.

Maar de charmes van het kweken ga je wel missen!

 

Daar komt bij dat het gedrag van je apparatuur gevolgen heeft voor het verloop van je kweek.

Net als dat je zelf misschien de voeding verkeerd doseert waardoor de bladen gaan vergelen of de groei stil staat. (ik spreek uit ervaring!)

Je kunt op groei nog wel inspelen want je kunt de hoogte van je lampen regelen met lasersluisjes die de hoogte van de planten "scannen". waarna je lamp wat hoger komt te hangen.

Ik had er ook zo'n idee over, maar dat kwam meer omdat ik heel moeilijk bij mijn kweek kon komen.

Uiteindelijk had ik de slag van het klimmen, kruipen en klauteren eerder onder de knie dan dat ik mijn apparatuur had uitgedacht, laat staan gebouwd.

 

En dan nog het ongedierte>>

Dat is niet te detecteren. Met een Infraroodscanner red je dat niet :wacko:

 

Wat jij wel zou kunnen doen, is een mooie middenweg nemen.

Wel elektronisch aan te sturen, maar dan gecontroleerd. Gewoon met een zwenkarm met zo'n kleine CCT camera erop, of misschien zelfs een goeie webcam.

Je bent vast wel handig genoeg om die te kunnen bedienen. En ook met een PC de diverse kleppen, relais, servo's sensoren, motoren etc etc aan te sturen!

Ik zou me daar eerst eens in vastbijten. Als je dan ook een bugvrije kweek weet te draaien, kun je mogelijk eerst je kweek op afstand automatisch laten verlopen, waarbij je zelf kunt ingrijpen. Gaat dat een paar kweekjes goed, kun je het meer autonoom laten werken.

Je sensoren kunnen dan jouw taak overnemen.

Maar dat is een lange weg om te gaan. :)

 

Succes! B)

 

En wat je "Sky is de limit" betreft>> Ik zou eerder voor een binnenkweek gaan ;) ;)

 

Ja dat is wat ik bedoel idd met IP camera etc. Autonomie is denk ik een stap te ver maar vereenvoudigen en automatiseren is denk ik wel te doen. En de kosten van een PLC met HMI zijn het tegen woordig niet meer.

 

Het is ook niet voor niets dat ik feelling met het onderwerp krijg en dat ik een idee krijg of het een hersen spinsel moet blijven of dat ik er maar wat van moet maken.

 

maar bedankt voor de reactie je hebt er echt wel bij nagedacht hoor ik

thx dexter :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

...... :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Dexter,

 

Hier ook een automatieserings junkie.

 

Ik heb voorheen een kweek gedraaid welke werd bestuurd door een siemens logo,

 

deze regelde mijn licht uren en bewatering.

 

Nu heb ik een kast waar ik in kweek en deze licht uren worden door een siemens S7-300 aangestuurd.

 

Ik ben ook op zoek geweest naar sensors (ec,ph,temp,co2) en randapparatuur (dosseerpompen,kachels,koelers).

 

Het is zeer moeilijk om sensors te vinden die een sturing hebben van 4-20mA bij 24V.

 

Hier ben ik tegen de lamp gelopen, mede omdat sommige sensors € 1000 p/s kosten.

 

Mijn bedoeling was om met mijn S7-300 PID regelingen toe te passen, maar ben hier dus niet meer verder mee gegaan.

 

Grtz HM

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hier ben ik tegen de lamp gelopen, mede omdat sommige sensors € 1000 p/s kosten.

 

Tegen de lamp gelopen??

Gapakt bij je zoekactie?? :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kan me niet voorstellen dat iemand dit doet met de hand elke dag de stekker eruit en erin:P.

 

Schuldig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...