Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
buxus

kruipruimtes

Recommended Posts

Mannen,

 

Ik ben van plan te gaan kweken van mijn eigen wietje. Nou heb ik niet veel ruimte, heb wel een kruipruimte die uit te graven is.

Nou vroeg ik mij af hoe ik een droog hok kan maken in een vochtige grond?

 

Groeten buxus

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een droogruimte moet voldoen aan bepaalde eisen.

 

Temp tussen 16 -18 graden

Ventilatie

LV 40/60

 

Is dit haalbaar onder de grond, ik denk ja als je de juiste materialen gebruikt

Verwarming , afzuiging , ventilatie , goede isolatie.

 

Good luck

 

Fly

Share this post


Link to post
Share on other sites

kruipruimtes zijn mooie kweekruimtes.

vind jammer dat ik geen kelder/kruipruimte heb.

Met een beetje timmerwerk en graven heb je super mooi hokje

Share this post


Link to post
Share on other sites
Een droogruimte moet voldoen aan bepaalde eisen.

 

Temp tussen 16 -18 graden

Ventilatie

LV 40/60

 

Is dit haalbaar onder de grond, ik denk ja als je de juiste materialen gebruikt

Verwarming , afzuiging , ventilatie , goede isolatie.

 

Good luck

 

Fly

 

Je moet eens goed lezen wat de vraag is.

Hij vraagt om een droog hok,niet om een drooghok.

 

Grtz,

 

A-5.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha inderdaad een 'droog' hok dus niet vochtig

Edited by Torsti
onnodig quoten

Share this post


Link to post
Share on other sites

oeps niet goed op gelet NO offence

drogen kan ook wel maar dan moet je gaan kijken waar je je lucht vandaan haaqlt als het een hoge lv beneden heeft

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je bent niet de enige met dat idee, ff zoekfunctie gebruiken vind je vast wel wat je zoekt!

Holy Buddy heb een mooi verslag geschreven maar er zijn er nog vast meer.

Suc6

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb gezocht maar kan niet echt iets vinden over natte kruipruimtes.

wat ik precies bedoel is:

 

welke materialen moet ik gebruiken om mijn hok waterdicht te krijgen als de buitenkant vochtig is?

 

metselen is niet echt een optie omdat alles door een gat moet van 50 bij 50 en dat een heel gesleep word met specie etc

 

iemand hier ervaringen mee?

 

buxus

Edited by Torsti
onnodig quoten

Share this post


Link to post
Share on other sites

zoek ook uit hoe de fundering is, je kan niet zomaar lukraak gaan graven....

je zou niet de eerste zijn die zijn huis tot bouwval maakt.verticaal uitgraven zorgt ervoordat het zand onder de fundamenten wegloopt en leidt tot instorting....

 

Infographic_433824a.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

mijn huis is 10 bij 12

er zit al een kruipruimte onder die alleen uitgediept hoeft te worden

 

instortingsgevaar is er niet

 

ik denk trouwens dat metselen de enigste optie is.. en de binnenkant bestoken met dakleer

Edited by Torsti
onnodig quoten

Share this post


Link to post
Share on other sites

effe eenvoudig dichtstoken is makkelijker gezegd dan gedaan dakleer is dampdoorlaten van de onderzijden een pomp in je hok of kelder is geen overbodige luxe ik zou een andere oplossing zoeken maja waterdicht beton erin maken bv zal wel wat kosten heb je wel mooie kelder als je niet meer kweekt

Share this post


Link to post
Share on other sites

dan zullen de wanden ook van waterdicht beton gemaakt moeten worden, heel karwei met bekisting etc en aanvoer van beton

en de portemonee moet het ook nog toelaten :verrygood

Edited by Torsti
onnodig quoten

Share this post


Link to post
Share on other sites

als wij op werk beton storten moet de wand min 30 cm zijn om waterdicht te worden. daarna word het nog ingesmeerd met dikke zwarte drap dat stinkt naar stront.

Hoe wil jij beton in je kruip ruimte krijgen??

Misschien osb platen iets voor jou?

Share this post


Link to post
Share on other sites

en osb platen zijn wel waterdicht?

 

misschien eens raad vragen op een verbouwforum?

 

of een gratis offerte laten maken en veel uitleg vragen:

hoe doen jullie dat? of hoe dik maken jullie de wand... en dan lekker zelf klussen maar dan wel op een verantwoorde manier

het blijft tenslotte je woning hé

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja inderdaad 30cm beton is wel gruwelijk haha

t shirt uit, kuitenvet op de benen en gaan.

 

nee dat gaat het niet worden.

 

misschien als ik epdm folie aan de buiten maak dat het goed gaat komen. oferte aanvragen is een idee, denk dat ik dat ga proberen.

 

iedeen zijn welkom

 

buxus

Share this post


Link to post
Share on other sites

epdm zou een optie kunnen zijn maar best lastig verwerken in krappe ruimte maja goed gemaakt gaat t nie lekken laat ook geen damp door en dan zou je idd iets met osb kunnen maken maar zou je door experts laten inlichten voor de meeste zekerheid

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb t ooit gedaan, dat gat moet gewoon groter, dan een gang graven van 1 meter breed tot onder het fundament. Je maakt dan een nieuw fundament van 1 meter breed met ijzer naar links en rechts. Je hebt nu 1 meter fundament dat zweeft en ongeveer 1 meter lager een fundament in de grond van een 1 meter, de ruimte ertussen metsel je op met betonblokken. Dan maak je ernaast weer een gat van 1 meter en daar doe je hetzelfde en zo schuif je steeds een meter op. Niet meer dan een meter tegelijk uitgraven en zeker niet de kelder vast uitscheppen anders valt je huis om.

 

Reken wel op vele containers grond die je moet afvoeren en een maandje hard werken.

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moet de kelder ook waterdicht zijn, oftewel staat het grondwaterpeil soms hoger als bovenkant vloer van de gewenste kelder?

Zo ja dan word het een heel moeilijk te realiseren verhaal.

 

Opwaardse druk en absoluut waterdicht is niet zomaar iets, daarom worden een hoop kelders momenteel als prefab bak aangeleverd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

;)

 

niet echt een klusje voor het weekend zo te zien :P

Zou me toch de pleuris schrikken als je huis een toren van Pisa wordt zeg haha

 

Ben je zeker dat een sterke ontvochtiger niet voldoende is om daar te kunnen kweken of kom je simpelweg ruimte tekort ?! Want een hoge LV tijdens groei en eerste weken bloei is niet heel erg.

 

Mocht je toch gaan verbouwen... ;) plaats een verslag zou ik zeggen ben benieuwd hoe dat in zijn werk gaat

 

 

salu2

Pierre Paf

:wave:

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je nu al last van grond water hebt dan zou ik er niet als doe het zelfer aan gaan beginnen,

waarom niet;

als je de kelder uitgraaft (mits je fundering het toelaat, anders eerst deze aan passen) komt er al een hoop water in het gat die je aan het graven bent.

als je even op houd om even een hapje te gaan eten tijdens het werk moet je al gaan pompen voordat je weer verderkunt. Dit kan je voor komen door in je tuin een bemaling te maken waardoor het grondwater zakt)

 

Mocht dit je nog niet genoeg af schrikken nog het volgende;

Stel bovenstaande lukt je ;)

je krijgt een mooie waterdichte kelder, dan komt het volgende probleem.

Die mooie bak die je hebt gemaakt staat bijna tot aan zijn rand in het water, VB een kelder van 3x3 meter en 2 meter hoog is 18 m3 inhoud.

Deze bak die wild gaan drijven als een boot, om een bak van 18 m3 onder water te drukken heb je 18000 kg nodig.

zozwaar is jou kelder niet neem ik aan. met als gevolg dat je een negatieve druk op je fundereing krijgt waar je hen aan vast gemaakt hebt of dat die gewoon je vloer omhoog gaat drukken.

Dit is natuurlijk op te lossen. je moet dan een hei bedrijf inhuren die palen schuin in de grond pulst (Hoe lang en zo, moet berekend worden door een construkteur, en je moet bij de gemeente een sondering van je grond opvragen) je kelder maak je aan deze palen vast en de kelder moet de krachten die op de wanden en v;oer komen wel kunnen hebben.

 

al met al niet een klus om ff in je zomer vakantie te doen.

 

en als laatste en niet onbelangrijk;

Als je zoveel werkzaamheden in je huis gaat doen valt dit op bij buren en eventueel de wijk inspecteur van de gemeente.

:wave:

 

Gr Rara

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey,

 

dit gaat niks worden mag gesloten worden wat mij betreft

 

 

toch zeer bedankt

 

bux

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...