Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Doc

Philips HPS lampen

Recommended Posts

In dit topic laat ik een overzicht zien van de verschillende Philips HPS lampen.

Het geeft aan dat niet iedere Philips HPS lamp hetzelfde is en er vrij flinke verschillen zijn in output.

Het is iets wat ik al een tijdje wil laten zien maar de data van de SON-T plus was moeilijk te krijgen in uMol output omdat hij verkocht wordt als lumenlamp.

 

400w

1. Philips Agro 400w 230v 660 uMol (output stabiel, extra blauw spectrum)

2. Philips Greenpower 400w 230v 725 uMol (output stabiel)

 

600w

1. Philips SON-T plus 600w 230v 1045 uMol (neemt vlug af in output "instabiel")

2. Philips SON-T Greenpower 600w 230v 1100 uMol (output stabiel)

3. Philips SON-T Greenpower 600w 400v 1150 uMol (output stabiel)

4. Philips SON-T Greenpower 600w 400v EL* 1170 uMol (output stabiel) *speciaal voor hoogfrequente evsa's >100.000 hertz

 

1000w

1. Philips SON-T Greenpower 1000w 400v EL* DE 1925 uMol (output stabiel) maar geeft in de praktijk 2100 uMol aan het begin. *speciaal voor hoogfrequente evsa's >100.000 hertz

 

Ik hoop dat dit een paar feiten inzichtelijk maakt.

 

Doc

 

foto: Philips Greenpower 1000w 400v EL

Philips%20SONTD%20Greenpower%201000.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

en toch missen er n hoop bulben hoor doc :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is een lijst die alleen de Philips HPS lampen met elkaar vergelijkt.

Iedere kweker in Nederland geeft altijd hetzelfde antwoord als je hem vraagt welke lamp hij gebruikt.

Hier laten ik zien dat niet elke Philips lamp hetzelfde is.

Mooie informatie die ik nog nooit online heb gezien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

High...

 

ben van plan een philips aan te schaffen voor mn evsa die ik komende ronde wil gaan gebruiken....

 

had begrepen vanuit het test topic dat een green power goed bij een lumatec zou passen....

 

ben benieuwd wat dit topic aanbeveeld!!!

 

Laterss..

Share this post


Link to post
Share on other sites

fijne info.

 

maar er bestaat toch ook een 400W son-t??

 

-edit- of was dat die o.a. moeilijk verkrijgbare data

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dankje doc,

voor dit korte en bondige stukje informatie.

 

Begint me ineens ook een lampje te branden over afgelopen ronde met mn oude 600W 230 son t "regular",

die output zal wel niet meer volle mep zijn geweest na 16 maanden straf van de lumatek met boostknop :verrygood

 

En ik ben ook meteen superblij dat ik mn superplant HPS kapot heb laten vallen en een greenpower gefixed heb.

 

gr

 

BK

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi lijstje,maar zou je het clubje micro niet willen vergeten en de 250watters er ook bij vermelden.Daarnaast ben ik erg benieuwd naar het verschil in spectrum tussen de verschillende hps lampen.

 

Mooi dat je het zichtbaar maakt iig.

 

Grtz twin

Share this post


Link to post
Share on other sites

niet alle lampen worden in de tuinbouw gebruikt natuurlijk, de son-t helemaal niet dus daar hebben we een aparte meting voor moeten doen.

 

Het ging er eigenlijk om om het verschil tussen de veelgebruikte Son-T lampen en de lampen specifiek voor planten te laten zien.

 

Wat ook nog steeds een kanjer is, dat is de GAVITA IR lamp. Ik kan inmiddels melden dat we de eerste nieuwe testexemplaren hebben binnengekregen. De vorige versie had, in de 600 watt zeker, problemen met akoestische resonantie.

 

Deze lampen gaan extreem lang mee met een hoge lichtopbrengst, ik ken kwekers die ze rustig 2 jaar laten hangen, wat dat betreft behouden ze hun output minstens zo goed als de Philips lampen. Nog meer goed nieuws voor de micro kwekers: Ik heb gevraagd om een paar doosjes 250W bij te bestellen. Die gaan we natuurlijk eerst weer goed testen :verrygood.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zal kijken of ik de data uit kan bereiden. :wOOt

 

edit: tssssss heeft Whazzup zomaar de IR lamp verraden :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik was nooit zo op die 1000w lampen, maar deze 400v versie is net zo efficiënt als de 600'ers. Dat is echt helemaal nieuw voor me.

 

Thx doc

 

chassie

Share this post


Link to post
Share on other sites

En dan moet je die 1000W Double Ended 400V EL ook nog eens op 115% laten draaien...

Share this post


Link to post
Share on other sites

overigens staan de specs van de SonT gewoon in de prismacat van philips hoor, alleen niet in micromollen.

 

Lichtstroom lamp EM - 90000 Lm

Lumenbehoud 2000uur - 96 %

Lumenbehoud 5000uur - 90 %

Lumenbehoud 20kh - 77 %

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben wel happy dat de data eindelijk naast elkaar staat. :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deze waardes zijn allemaal gemeten op 1 meter afstand, toch?

 

Is het dan geen appels met peren vergelijken?

 

Een 400 watter hang je ± 40 cm en een 600 watter op ± 50 cm

 

Als je dus een goed vergelijk zou willen hebben moet je de waardes geven op 40 cm afstand voor een 400 watt en op 50 cm voor een 600 watt,

we weten allemaal tenslotte dat 10 cm hoogte verschil enorm scheeld kwa licht opbrengst.

 

gr Rara

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ten eerste zijn ze gemeten in een speciale meetbol.

En voor de rest is het gewoon zo dat als de lamp 15% meer geeft hij 15% meer geeft op elke hoogte natuurlijk. :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

dit is de totale lichtopbrengst van de lamp dus (PPF), vrijhangend in een bol van Ulbricht, zoals de fabrikant hem ook test.

Share this post


Link to post
Share on other sites

maar is het voor ons niet juist belangrijk wat de lamp precies doet op 40 en 50 cm afstand om zo een goede keuzen te kunnen maken voor een 400 watt of een 600 watt.

 

of wijkt dit te ver af voor dit topic.

 

Gr Rara

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je lampen van gelijke wattage vergelijkt zie je zelf al een verschil, niet? Verder: 1000 micromol op een meter is 1000 micromol/meter, of je nou 10 meter van de lamp zit of 50 cm. Wat je uiteindelijk van al dat licht op je gewas krijgt, en verdeeld over welke oppervlakte, hangt dus af van je reflector. De totale lichtopbrengst van een lamp kun je nooit onder een reflector meten.

 

Verder ben je natuurlijk in eerste instantie veel meer geïnteresseerd in de totale lichtopbrengst van je lamp en hoe lang deze dat volhoudt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

yep dat klopt als een bus.

Daarom ook dit lijstje waardoor eindelijk inzicht wordt gegeven in de verschillen tussen verschillende hps lampen van Philips.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zullen de lagere wattage philips hps'en getest worden?

 

 

EDIT 70 tot 250W :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat zijn geen horticulturele lampen en daarom zijn ze niet getest op die specifieke output. :lol:

Wel een leuk idee om dat een keer te doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben eigenlijk wel benieuwd wat de output is van een Gavita 400 IR lamp.

 

Gr,

 

Donnie

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ook :( Sinds de laatste specs zijn er veel dingen gewijzigd aan de lamp, zoals de arctube.

 

De Philips Master Greenpower TD 1000W 400V EL (zoals de double ended lamp officieel heet) heeft een opvolger. Die heet Philips Master Greenpower Plus TD 1000W 400V EL (hoe verzin je het) en geeft nog meer licht. Philips garandeert 2025 micromol maar wij meten initeel 2200 micromol. 2500 op de boost stand dus :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan je dat nog wijzigen in de eerste lijst??

Dat moet je als admin toch wel lukken. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...