Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Dos_XX

TEST: Topshield Pro

Recommended Posts

Gezien er onduidelijkheden zijn over de XL1 reflectiekap met topshieldpro het volgende:

 

Bijv. De vraag wat zijn nu de voordelen van een kap waarbij vermeld word dat deze dichter op de planten moet omdat er vermindering van lichtintensiteit optreed?

 

Het hoe en waarom van het ontstaat van de de XL1 reflectiekap met topshieldpro.[/i]

 

Het rendament van een 600w lamp ^600W = 540w warmte en 60w aan licht energie omzetting.

Het licht is wat we willen en de warmte is gedeeltelijk nadelig!

 

De lamp heeft een element waar het licht vandaan komt.

Omdat dit klein is gezien het oppervlak van de planten ontstaat er een hotspot. (Dit wil je niet.)

Ik heb geprobeerd een systeem te ontwikkelen om de licht energie effectiever te gebruiken! (Meer opbrengsten behalen!)

 

Nu mijn kap:

 

De lichtreflectie van de grote alluminiumplaatdelen zijn net zo reflecterend als een wit vlak, namelijk 98%

Ook verdeeld dit alluminium het licht beter dan welke allu kap ook!

De kap heeft een groot oppervlak waardoor er minder licht verloren gaat. (licht opsluiten tussen kap en planten)

 

Door de topshieldpro en de fan word de stralingswarmte van de lamp afgevoerd waardoor de

planten geen last van oververhitting hebben.

 

Nu dit geheel bij elkaar maakt het mogelijk om de lamp heel dicht

op de planten te zetten. (Lampafstand tot een minimum van 10 cm in de winter)

Met deze kap kan dus met 1 lamp een oppervlak van 1,7 vierkante meter belicht worden zonder dat er planten zijn die te veel ontwikkelings achterstand ondervinden.

 

Dus in het kort:

 

1 Minder investering aan lampen en trafo's per oppervlakte (minder warmte in ruimte, goedkoop met aanschaf)

2 Door het afvoeren van de stralingwarmte minder kans op verbranding van het blad. (heel handig in de zomer!!!!)

3 Goede ontwikkeling van de planten in de groeifase.

(hoogte verschil tussen de planten is minder, veel vertakkingen, korte internodus)

4 Hogere droge massa van de bloemen. (hard,wratten, hoge kwaliteit)

 

Dus meer plezier van je hobby!

 

 

Topshield,

:verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

1. haal je dan van die 1,7m2 ruim een kilo, want dat is wat je zegt he!!!!!!

 

2. ook minder dieptestraling, omdat je voornamelijk weerkaatsingslicht gebruikt, en handig in de zomer? de hps geeft evenveel warmte af hoor, die moet weg nog steeds als voor de topshield!

 

3. ik zie werkelijk geen verschil met mijn plantjes!

 

4.waarom dan????

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zal hier zelf terugkomen met de aangepaste teks bewerkt door Polletje!

 

Ik dank je Polletje.

 

Een hps lamp heeft een slecht lichtopbrengendrendament ^600W = 540w warmte en 60w aan licht energie omzetting.

 

Ik ben gaan proberen een systeem te ontwikkelen om de licht energie effectiever te gebruiken, door de weerkaatsing te gebruiken van het licht neemt de lichtintesiteit en warmtestraling af. Dit compenseer je door de kap dichter op het gewas te zetten. Zo heb je de voordelen en niet de nadelen.

omdat de warmte van de straling word weggeblazen door de ventilator en licht hier geen invloed van heeft kun je hogere opbrengsten behalen.

de lichtbron word zo beter verdeeld over het gehele oppervlak.

de warmte in de ruimte blijft hetzelfde, maar het gewas krijgt meer licht omdat de afstand naar het gewas korter is, licht neemt af naarmate het verder weg staat. door een goed weerkaatsend materiaal te gebruiken 98% is het verrlies van 2% ruimschoots ingehaald door de afstand van de lichtbron naar het gewas!

dus:

1 Minder investering aan lampen en trafo's per oppervlakte door betere lichtverdeling

2 Door het afvoeren van de stralingwarmte minder kans op verbranding van het blad.

3 Hogere droge massa van de bloem, de stralingswarmte zorgt voor luchtige toppen wat nu word onderschept!

 

Dit leest beter

 

Topshield,

:verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zit weer een update aan te komen beste mensen. Alles loopt prima, groeien als kool en staan er mooi groen bij. EC op 1,4 - PH op 5,9 en dat gaat goed. Verder nog niet zoveel te melden. De foto's (die zondag verschijnen) spreken voor zich.

 

Fijn weekend mannen!

 

Groetjes D'n Dos

Share this post


Link to post
Share on other sites

aha dus hier hang je nu rond... :verrygood

was al naar je topic aan het zoeken bij de kweekverslagen. Dat gaat goed ik ben benieuwd naar de resultaten.

 

succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vriend Ouwe Ketsert, leuk dat je erbij bent! Nu kan het niet me fout he jonge :verrygood

 

De beloofde foto's:

 

Oordeel zelf...

 

gallery_27772_11345_930304.jpg

 

gallery_27772_11345_1743362.jpg

 

Bovenste 2 pica's zijn 2 vierkante metertjes onder een spiegelkapje van 10 Euries...

 

gallery_27772_11345_2137975.jpg

 

gallery_27772_11345_2032292.jpg

 

En de laatste 2 vierkante meter van onder de TSP...

 

gallery_27772_11345_298065.jpg

 

gallery_27772_11345_1542422.jpg

 

gallery_27772_11345_2284945.jpg

 

gallery_27772_11345_728865.jpg

 

gallery_27772_11345_580764.jpg

 

Groetjes Dos

Share this post


Link to post
Share on other sites
gallery_27772_11345_931952.jpg

 

 

heb je die staande vertilator nog wel echt nodig :verrygood ?

gr

Carpie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ondanks dat er TSP's inhangen met ventilatie blijven de gewone ouwe vertrouwde ventilatoren er gewoon in staan. Er staan er 2 in mijn hok en 1 daarvan staat dag en nacht aan. Wanneer er dikke toppen aanzitten staan ze beide aan, dag en nacht i.v.m. toprot. Ik heb in mijn leven nog geen toprot gehad. Luchtcirculatie is erg belangrijk. Verder krijg je lekkere dikke stammen als je ze lekker laat wapperen. Maar het zijn van die dingen die iedereen anders doet. Dit is mijn manier en bevalt me goed. :verrygood

 

Gr Dos

Share this post


Link to post
Share on other sites

Doss ik dank je voor de update!

 

Een vraag? Hoe hoog hangen de 10 Euries en de topshields van de plansies?

 

Topshield,

:lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op een 40-50 cm ongeveer voor de spiegelkappen en 30-35 voor de Topshields. Dichter erop wil ik niet, want dan groeit het allemaal niet gelijk op. Maar het gaat gewoon goed, zoals je kunt zien staan de planten er zeer goed bij. Dus geen zorgen kerel!

 

Dos

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je zult toch naar de 10cm vanaf de top moeten gaan straks :lol:

Eng he haha

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je mag als jij dat liever ziet de topshield onder de kap uit halen en de kappen op gelijke hoogte hangen, nog beter!

Als de bloeitijd aantreed of het in jou ogen tijd word om de planten veel licht te geven de topshieldpro weer monteren en de kap in de planten hangen.

 

Je mag de XL1 reflectiekap en de topshieldpro los van elkaar zien.

De topshieldpro is een hulpmidddel om met de hps lamp dicht op de planten te kunnen.

Los van elkaar functioneren ze ook goed.

Het is effe uitzoeken hoe wanneer en waar de twee samen het beste werken!

Ik leer ook elke dag bij, zie jou het graag uitvoeren!

 

Wat vind jij daar van!

 

Topshield,

:lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik je nu eens vertel dat het schildje er bij 1 nu ook niet op zit :lol: Dat heb ik 2 dagen geleden gedaan. Ik denk dat in de groeiperiode dat inderdaad een goed idee is. Als je het niet erg vind experimenteer ik er zelf ook op los, want het is tenslotte een test. Hoe meer ik van alles probeer, hoe duidelijker alles straks zal worden. Het gaat gewoon erg goed en ik denk, of weet eigenlijk wel zeker dat het in de bloei met die kappen goed gaat komen. Als ze er 10cm boven hangen en het licht prachtig verspreid wordt over de gehele vierkante meter. Want dat kunnen deze kappen wel. De spreading is gewoon super!

 

Dos

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lekker zo op een lijn zitten!

Zie het wel zitten

Laat het een goed jaar zijn.

Toch weer positief uitgepakt dat het niet lukte met het zaad!

Nu ben je op alles voorbereid, nou ja op alles!

Achterstand is niet altijd een nadeel!

 

Voor jou is het allemaal net zo nieuw als voor mijn!

 

Succes,

 

Topshield,

:lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

T ziet er weer lekker groen uit Dos, ik volg je weer.

 

Greetz,

Pieterpost

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke! Test er lekker op los.

Wat is er nu mooier dan het product tot op haar onderbroekje uit te kleden.

Eens kijken of het er bij daglicht lekker uitziet!

 

Wellicht zien we door de aanpassingen van het ontwerp, van de XL1 reflectiekap, door jou toegepast de optimale behaalbare mogelijkheden.

Ik ga er eens lekker voor zitten.

 

Topshield,

:lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

interresant, ik volg!

Wellicht vervang ik mijn hamerslagjes :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga zo meteen in ieder geval de 2 aangepaste beugels aan de ventilatorkant monteren en dan moet ik tijdens donker even kijken of de fittingkant vervangen kan worden. @TopShield: Is er gister niet van gekomen, aangezien ik nog een hoop andere dingen te doen had.

 

Straks een update in het verslag + foto's van de aangepaste beugels.

 

@pieterpost en Cannaz: Welkom op dit leuke topic :lol: Hoe meer zielen hoe meer vreugd!

 

Dos

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi, mooi!

 

En alvast een prettig weekend!

Wil wel ruilen, vakantie uuuuhhhhhh 8 jaar geleden!

 

Ben benieuwd hoe het erbij staat?

 

Topshield,

:lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik kijk ook mee :lol:

ben benieuwt hoe de kappen het er van af brengen

 

gr rster

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste mensen, tijd voor een update!

 

Welkom op het topic Rster!

 

Allereerst ben ik gister even bij TopShield geweest en heb van hem aangepaste ophangbeugels ontvangen. Deze beugels lijken mij beter tijdens de groei van de planten. Daarbij komt de TopShield en de bijbehorende fan tijdelijk te vervallen. Op deze manier heeft de reflector veel weg van de Adjust-a Wing. Ik ben van mening dat wanneer in het begin de lampen hoger hangen er door de aanwezigheid van de TopShield en fan te veel lichtsterkte verloren gaat. Ik denk dat TopShield zelf het hiermee eens is, of in ieder geval de proef op de som wil nemen, aangezien hij zoals gezegd een 2tal beugels heeft aangepast. Hieronder de foto's van de aanpassing bij mij in het hok.

 

Verder heeft hij ook de fittingplaat aangepast, al kun je op een van mijn foto's duidelijk zien dat daar naar mijn mening weinig winst wordt behaald (zie de schaduw). Maar daar is het forum voor, een discussie aanzwengelen! Dus ik hoor de meningen wel.

 

Verder ook nog wat foto's hoe de plantjes erbij staan. Alles heerlijk groen en ze groeien lekker verder. Zijn nu zo'n 40 tot 45 cm groot en dijen ook lekker uit. Het begint een echt veldje te worden. Waardes: EC 1,4 en PH 6. Ze krijgen mee A + B van Hy-Pro en Regulator van Aptus. Verder krijgen ze vanavond voor het slapengaan een sproeibeurt met Vital van Ecostyle. Dit maakt de planten sterker en beter bestand tegen o.a. meeldauw.

 

Groetjes Dos.

 

gallery_27772_11345_1330273.jpg

 

gallery_27772_11345_223432.jpg

 

gallery_27772_11345_1081290.jpg

 

gallery_27772_11345_2387591.jpg

 

gallery_27772_11345_1272225.jpg

 

gallery_27772_11345_1602268.jpg

 

gallery_27772_11345_1212722.jpg

 

gallery_27772_11345_1604043.jpg

 

gallery_27772_11345_996253.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed bezig man!

Worden al mooie boompjes. Korte internodes lekker groen.. Maar denk je dat het door de aptus regulator komt of door de TSP?

PH6.0 is dat niet wat hoog trouwens??? mapito heb je toch?

 

Ik hou je topic in de gaten suc6!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die korte nodes hebben niks met de TSP te maken, want de nodes zijn kort onder beide lampen. Regulator heeft wel de eigenschap nodes kort, maar vooral gelijk te houden. Ik vind het prettig spul. Gister hoorde ik van een ervaren jongen dat het ook goed als bladvoeding te gebruiken is. Nou ja, voeding... in ieder geval kun je de planten er ook mee bespuiten. Echt voeding is het natuurlijk niet.

 

Ik geef PH 5,8 maar in de Mapito is de PH zo rond de 6. Dat is prima. Naarmate de voeding langer in het medium zit, loopt de PH langzaam op. Dit is niet tegen te houden helaas. Als je een voedingsvat aanmaakt en dit 2 dagen laat staan, zul je merken dat de PH opgelopen is sinds het moment dat je de voeding hebt aangemaakt.

 

Dos

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed idee de kap in de groeifase zonder Topshieldpro te testen.

Dan kunnen we misschien beter zien wat het bloeieffect van de Xl1 reflectiekap met Topshieldpro is

vergeleken met de twee andere testpersonen. Deze hebben de kap met topshield in de groeifase gebruikt.

 

Bij deze test is de groei dan wel een beetje beinvloed door de kwaliteits verschillen van de Xl1 en de spiegelkap.

Word er meteen getest of er zichtbaar verschil te zien zal zijn bij toepassing van eenzelfde hoogte van de kappen.

Beter laat dan nooit zullen we maar zeggen!

 

Topshield,

:lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals je ziet groeit het allemaal als een tierelier. Vergelijk de foto's van vandaag maar met de laatste van zondag. Ze gaan echt als een speer nu. Ik heb wel gezien dat de plantjes onder de TSP of XL1, hoe je ze noemen wilt, wat groener zijn. Misschien omdat bij deze kappen je niet te maken hebt met die grote bak licht recht onder de reflector. Deze "hotspot" zorgt naar mijn mening altijd voor wat vergeling.

 

Ik zal nog even wat losse foto's maken van de fittingplaat en plaatsen, zodat iedereen wel even kan zien wat je gedaan hebt. Ik kijk nog even of ik ze kan vervangen voor het weekend. Ik heb het nu erg druk en dat is wat meer werk en moet als de lampen uit zijn.

 

Gr Dos

Share this post


Link to post
Share on other sites

×
×
  • Create New...