Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
slappy

Maximale lengte kabel

Recommended Posts

Ik heb enkele snode plannen voor de toekomst maar heb een belangrijke vraag. Hoelang vanaf de meterkast mag de kabel zijn naar je hok? Ik wil niet in huis gaan kweken maar het zou mogelijk zijn om een schuurtje te bouwen een stuk van mijn hut af. Daar moet stroom heen. Dus hoever is de maximale lengte en welke diameter moet dat dan zijn? Ik wil een ongebruikte groep gaan gebruiken.

 

Alvast bedankt voor de info.

 

Slappy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is uiteraard afhankelijk hoeveel je die kabel wilt gaan belasten. :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ligt eraan met hoeveel je de kabel belast.

 

Dus moet je even uitrekenen wat het verbruik van je kweekruimte wordt. Bijvoorbeeld: Verlichting, Voorschakelapparatuur, Afzuiging, Verwarming etc.. Probeer alles zo goed mogelijk voor jezelf op te schrijven (Maak er een lijstje van.) Dan kom je al een stuk verder dan zomaar iets te vragen zonder je er in te verdiepen.

 

Zonder die informatie is het onmogelijk om het juiste antwoord te geven op je vraag.

 

Mysterious.

Share this post


Link to post
Share on other sites
hoever is de maximale lengte en welke diameter moet dat dan zijn?

Slappy

 

De maximale lengte hangt juist af van de diameter.

Hoe dikker hij is, hoe langer die mag zijn.

Hoe ver wil je gaan?

En hoeveel stroom moet er door?

Succes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de tip. Maar ik wil eigenlijk eerst weten wat ik maximaal kan belasten op 1 groep, en dan pas gaan " inrichten". Ik denk nu dat ik 2x600 wil plus afzuiging etc. Maar dat kan veranderen. Dus belangrijker is om te weten wat de maximale belasting is per lengte en diameter op 1 groep.

 

Duidelijker? Ik ben een noob op dit gebied maar hopelijk willen jullie me een zetje geven.

 

slappy

 

edit; en hoe zit het met verlies op de kabel?

Share this post


Link to post
Share on other sites

hi Slappy,

 

max. op een groep is 16Ampere, maar om te berekenen hoe dik je kabel moet worden moet je de afstand in meters geven van de meterkast tot je kweekruimte....

gr

Carpie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meer dan 100 meter :verrygood, zit er wel al water ?

 

Moet je de kabel ook ingraven ?

 

Kijk ook even op Wiki

Share this post


Link to post
Share on other sites

water wordt regenwater, kabel moet worden gegraven. Wordt een heel projectje maar ik heb geen haast.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Maar dat kan veranderen.

Naar 36x 600watt ???,.....je zult toch wat duidelijker moeten zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

nee het wordt max 3x600 watt. Met daarbij afzuiging en mischien ooit koeling. Passieve inlaat. Mischien een voorgroei gedeelte met 1x250 of 400 watt. Beetje in die orde van grootte. Geen fabriek. Tis allemaal voor mij ook nog niet duidelijk maar groter als wat ik nu schets gaat het niet worden. Hopelijk is dit al duidelijker.

 

Zie je wel dat ik er niks van snap :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je toch moet graven, dan zou ik er meteen 5 aderige grondkabel 2.5mm2 in leggen

Dat is ruimvoldoende, en kan je in de toekomst gemakkelijk opdelen naar bv. 3x16amp. :verrygood

 

Let wel, 5x2.5mm2 grondkabel kost je al gauw +- 5,00 per meter :wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites

oke maar als ik het goed begrijp kan dus 3x2,5 ook(bruin blauw aarde). En is de lengte helemaal geen punt? tis namelijk wel meteen 500 eutjes voor een lullige kabel. Mocht ik met nieuwjaar de hoofdprijs winnen leg ik em wel :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gewoon 3x2.5mm2 ymvk kost +- 125,- voor 100meter, maar dat zou ik toch niet onder de grond stoppen :verrygood

 

3x2.5mm2 grondkabel kost je +- 3euro per meter.

Grondkabel is nou eenmaal duur :wOOt

 

Tip: Wordt regelmatig op MP voor een leuke prijs aangeboden. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks BBB, goede tip! Dan weet ik waar ik aan toe ben. De lengte is dus geen probleem. Mooi, dan kan ik plannen gaan verzinnen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is kraanwater niet stukken beter voor indoorkweek?

Share this post


Link to post
Share on other sites

- 3x650 watt voor je VSA's

- Afzuiging 220W

- Voorgroe1 440W

En dan nog koeling ook?? En dan 100 meter...

 

Denk er om dat je vmvkas kabel gebruikt trouwens, bij de bouwmarkt verkrijgbaar tot 3x2,5.

 

Je gaat zekeren in de schuur neem ik aan, dan moet je zekering in huis 25A zijn en je kabel moet hier ook op berekend zijn volgens mij, anders ben je niet meer selectief. Ook al gebruik je maar 16A in je schuur, je zit dan achter een 25A zekering in huis met een hoofdzekering van 50A... en die heb je vast niet.

 

Alternatief is slechts in huis te zekeren.

 

En.. gouden tip: NEN gaat tot zeg maar het stopcontact, daarachter mag je eigenlijk "aanklooien". Je bent van heel veel discussie achteraf af als je een CEE stopcontact in je meterkast laat plaatsen. Alles wat vast aangesloten wordt moet gekeurd worden of door een bevoegd installateur worden aangesloten. Ander voordeel van een stekker is dat je het in één keer spanningsvrij kunt maken.

 

bij zo'n lange kabel is het misschien ook verstandig om effe uit te laten rekenen ivm spanningsval.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ey whazzup

 

Bedankt voor je antwoord. Ik denk dat ik beter eens met een electricien ga praten. Ik ben een te grote leek blijkt wel en wil geen risico lopen. Of als de plannen meer vorm beginnen te krijgen zal ik wel eens een tekeningetje maken waar jullie op kunnen schieten.

 

Slappy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hou de stroomboeren in de gaten. Als ze een keer op een bouwterrein voor nieuwbouw van huizen aan de gang zijn kun je zo 100m voor weinig op de kop tikken. Hun hebben het contant in de hand en schrijven het gewoon op als gebruikte kabel voor hun werk.

Het is maar een tip, en omdat je geen haast hebt....... :verrygood .

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...