Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

whazzup

LED ontwikkelingen in de tuinbouw

Recommended Posts

Het is al een hele pagina een politieke discussie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geen idee of dit een politieke discussie was.

Maar af en toe plaatst er weer iemand een link naar een Chinese Led die velen malen goedkoper is dan bijvoorbeeld een Amerikaanse.

Dan komt vanuit vele kanten (o.a. van mij) de opmerking dat je 'chinezen' niet kunt vertrouwen.

Daarmee bedoel ik niet de etniciteit, maar dat er in de huidige cultuur van de Volksrepubliek China iets ingebakken zit, dat lak heeft aan eerlijkheid en oprechtheid.

Velen in dat land zitten er niet mee dat ze een Led verkopen die niet aan de specificaties voldoet die er op het bijgeleverde sheet staat.

Net zo min als de Chinese overheid er niet mee zit dat voor vooruitgang van het collectief het individu moet wijken.

Wie dan een vergelijking maakt met Nederland, waar dit vast ook voorkwam en voortkomt, geeft aan dat er iets mis is in het herkennen van verhoudingen.

In Nederland is ook niet alles jofel, maar je kunt onze mini-probleempjes niet vergelijken met die in de staat China. Waarmee ik niets wil afdoen aan de problematiek waar menige Nederlander mee kampt.

Voor wie enige inzage (en slechts een kleine) wil verkrijgen in het China van heden ten dage: Kijk naar de serie "Langs de oevers van de Yangtze".

 

Overigens, dat China koploper zou zijn in het plaatsen van zonnepanelen....

Dit zijn absolute cijfers.

In China wonen bijna 1.400.000.000 mensen

Duitsland dat maar iets minder zonnepanelen heeft, daar wonen iets van 81.000.000.

Dus in China ongeveer 17 keer zoveel.

Er staan per inwoner maar anderhalf keer zoveel panelen in China als in Nederland.

En Nederland is op dat vlak een beetje het achtergebleven kindje in Europa.

In Belgie bijvoorbeeld staan per inwoner 9 tot 10 keer meer zonnepanelen dan in China.

 

Weer een beetje terug naar on-topic: Als je iets koopt in China (of het nu leds zijn, of Ph-meters, of wat dan ook) accepteer dan dat je niet altijd krijgt wat je beloofd wordt.

Vergelijk een thermometer met een geijkte en kijk dan hoe veel (of hoe weinig) de chinese afwijkt.

Idem voor LV-meters.

Vaak zijn de verschillen zo klein, dat het weinig uitmaakt.

Maar bij Chinese Led's... gewoon niet kopen. Onbetrouwbaar en voor een leek bestaan er geen manieren om wel te meten of te controleren of hij aan de opgegeven specificaties voldoet.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kees A,

 

Je hebt gelijk, vind ik (maar er zit in een gelijk ook vaak een ongelijk?)

Elkaar waarschuwen voor slechte aankopen aangaande je teelt is niks mis mee.. Dat is zeker wel on topic.

 

Evengoed maakt de VS zelf vrijwel niks meer op eigen bodem, want dat doen de moderne 'slaven' in de volksrepubliekchina goedkoper?

Ik heb nog nooit de eigenaar van een iPhone horen klagen dat hij of zij een klote telefoon heeft?

Zo zou het dan ook kunnen zijn met LED uit China, van een gerenommeerd bedrijf?

 

Behalve dan als jezelf rijk rekent door voor twintig procent van de 'echte' prijs te gaan bestellen bij AliBaba en zijn 40 boefjes.

Dan kan je er van uitgaan dat het allemaal wat minder goed is, en snel kapot gaat.

(hoewel je ook daar soms jezelf positief kan verassen).

 

Kortom: Als je iets Amerikaans koopt komt het heel vaak gewoon ook uit China?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt, maar het gaat om de eindcontrole en wie is er verantwoordelijk voor het product.

De IPhone wordt onder Amerikaanse supervisie gemaakt. Apple denkt in lange termijn.

In de huidige Chinese cultuur gaat dat nauwelijks op: Je pakt nu je winst, en later zie je wel.

 

Ik ben ook geen voorstander van 'hullie' tegen 'ons'.

En het is zeker een generalisering die ik stel.

Natuurlijk zijn er uitzonderingen en zijn er Chinese fabrikanten, leveranciers en ondernemers die kwalitatief goed spul leveren.

Maar voor led's zou ik me verre houden van China.

Of je moet je huis willen versieren met Kerst, dan zou ik zeggen: doen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weer een beetje terug naar on-topic: Als je iets koopt in China (of het nu leds zijn, of Ph-meters, of wat dan ook) accepteer dan dat je niet altijd krijgt wat je beloofd wordt.

 

99% van de nonfood producten die hier in de winkel liggen komt uit China.Vandaag een surfshop binnengeweest met kleding rond de 80 EUR & waar kwam het vandaan 10 x raden CHINA.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weer een beetje terug naar on-topic: Als je iets koopt in China (of het nu leds zijn, of Ph-meters, of wat dan ook) accepteer dan dat je niet altijd krijgt wat je beloofd wordt.

 

99% van de nonfood producten die hier in de winkel liggen komt uit China.Vandaag een surfshop binnengeweest met kleding rond de 80 EUR & waar kwam het vandaan 10 x raden CHINA.

 

Maar het verschil zit hem tussen kopen van een leverancier hier, die het daar in china heeft laten maken en alle rapporten gecheckt heeft en hier getest heeft. En het zelf in China bestellen dan krijg je eerder troep.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe bereken je de oppervlakte van wat 1 led beschijnt?

Edited by bruinevingers

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je neemt de helft van de stralingshoek, berekend dan de overliggende zijde van de rechthoekige driehoek van lamp naar grond en dan dat keer 2.

 

Dus een 90 graden led is 2 x 45 graden. Dan is de overliggende zijde even lang als de aanliggende zijde (de hoogte). Dus op 60cm heb je een straal van 60cm. Ofwel een cirkel met een diameter van 120cm. Dus simpel gesteld twee keer de hoogte.

 

Op 30cm met een 115 graden kale COB moet je rekenen dat de cirkel ongeveer drie keer de hoogte is. Op 30cm en 115 graden is het een cirkel van 94cm

 

Al is die stralingshoek bepaald door waar binnen de lichtsterkte minimaal 50% is. Er valt ook nog wel wat buiten.

 

Eerlijk gezegd zijn al deze berekeningen zinloos, want om een uniforme lichtverdeling te berekenen moet je veel meer werk doen :)

 

Makkelijker om de COBs gelijkmatig te verdelen over de ruimte, het armatuur op te hangen en dan even met een lux meter of je telefoon met lux meter app te testen wat de beste hoogte is voor een redelijk uniforme verdeling.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je neemt de helft van de stralingshoek, berekend dan de overliggende zijde van de rechthoekige driehoek van lamp naar grond en dan dat keer 2.

 

Dus een 90 graden led is 2 x 45 graden. Dan is de overliggende zijde even lang als de aanliggende zijde (de hoogte). Dus op 60cm heb je een straal van 60cm. Ofwel een cirkel met een diameter van 120cm. Dus simpel gesteld twee keer de hoogte.

 

Op 30cm met een 115 graden kale COB moet je rekenen dat de cirkel ongeveer drie keer de hoogte is. Op 30cm en 115 graden is het een cirkel van 94cm

 

Al is die stralingshoek bepaald door waar binnen de lichtsterkte minimaal 50% is. Er valt ook nog wel wat buiten.

 

Eerlijk gezegd zijn al deze berekeningen zinloos, want om een uniforme lichtverdeling te berekenen moet je veel meer werk doen :)

 

Makkelijker om de COBs gelijkmatig te verdelen over de ruimte, het armatuur op te hangen en dan even met een lux meter of je telefoon met lux meter app te testen wat de beste hoogte is voor een redelijk uniforme verdeling.

 

Wat is dan een redelijk uniforme verdeling? Wanneer je over de (ongeveer) totale oppervlakte overal om en nabij het zelfde aantal lux meet?

 

Ik zoek namelijk een manier om een lange strook te belichten van een x aantal centimeters breed en een x aantal meter lang.

Edited by bruinevingers

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is wel t idee ja...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is een compromis. Hoe hoger je die dingen hangt hoe uniformer het licht verdeeld zal zijn. Alleen hou je dan ook steeds minder licht over door wandverliezen.

 

Standaard wordt volgens mij een minimum uniformiteit van 80% aangehouden. Dat is de minimale waarde die je meet gedeeld door de gemiddelde waarde over het hele oppervlak.

 

Dus als je 50000lux als gemiddelde hebt dan zou je laagste meting niet onder de 40000 moeten komen.

 

Persoonlijk vind ik dat veel teveel werk want dan moet je de hele tent meten, dus ik meet gewoon recht onder een COB lamp voor een maximum waarde en ergens midden tussen de COBS voor een minimum en als dat een beetje in de buurt zit dan geloof ik het wel.

 

Dicht op de COBs en in het midden van de tent ga ik er vanuit ga dat het maximum net zo ver boven het gemiddelde zal liggen als het minimum eronder. Dan hou ik een marge aan van 33% tussen die twee min en max metingen. Dus bijvoorbeeld als je recht onder de COB 60000 meet, dan zou de laagste waarde ook weer niet onder de 40000 moeten komen en het gemiddelde zou ook weer dan rond de 50000 moeten liggen.

 

Als je het armatuur hoger hangt dan werkt dat niet meer want dan heb je haast geen maximum meer. Dan heb je eigenlijk alleen nog een minimum aan de wanden.

 

Kortom je moet voor jezelf een beetje bedenken welke schommelingen je nog acceptabel vindt. Bovendien, zoals altijd, zo nauw luistert het ook weer niet :)

 

Ik heb ook een kweek op 20cm gedaan en dat ging ook prima. Nu hangen ze 50% hoger (op 30cm dus) en dat werkt ook.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog iets concreter op je vraag, zou ik uit gaan van ongeveer een oppervlak van 37x37cm per CXB3070 op 49W en 42x42cm voor een CXB3590 op 61,5W.

 

:edit: Even aangepast aan 5% wandverliezen en 800 umol/s/m2

Edited by Wietefras
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

niets te klagen hier met led

heb me er nog eentje aangeschaft

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb jij foto's van je eigen kweek Maas??

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja, die heb ik, maar hier fotos uploaden

'kheb gisteren via my media geprobeerd

ik zal nog eens een poging wagen

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie led! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja, pracht van een ding

regelt innerlijk zijn temp dus wordt nooit warmer dan 25 ° boven de omgevingstemperatuur

deed het iets beter dan de 600hps erlangs en verbruikt maar 330 euh 220 wegens een led kortgesloten

iets hogere droge stof gehalte onder led

nu start mijn pro-run, heb hok van +8m² met nog paar ander hokjes erbij

volgend jaar zit ik op mijn eigen gesloten systeem :)

heeft zich in één run terugverdiend, hier te verkrijgen bijvoorbeeld

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zie de lamp niet tussen staan in het assortiment van Cityplant.Was benieuwd naar de prijs.Hoeveel oogst je trouwens met zo lamp?RBC uitvoering heeft een beter lichtspectrum dan wat die Zuid-Koreanen aanbevelen.

Wel leuk van die Zuid-Koreanen dat ze er ook mee bezig zijn.Kunnen ze de lampen exporteren naar het noorden, want bij Kim is het legaal het telen van wiet.:D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neen, staat er niet bij maar is wel verkrijgbaar.

Onze Zuid-Koreaanse vrienden willen eigenlijk niet direct noch indirect met wietteelt te maken hebben vandaar niet zichtbaar.

Ze kosten één rug het stuk de mijne.

Zoals boven beschreven, lamp is in week 2 kortgesloten door niet op te letten, middelste led weg, gelijkaardige opbrenst met hps600 erlangs.

Dat heeft mij onmiddelijk overtuigd voor er nog eentje aan te schaffen.

Zit wat verder of hoger in rood en breed in blauw zonder enkele andere kleur

Nu komt de test, l en r een parus 330 en m een dimlux 1k , met de kerst weten we hoe we ervoor staan

Ik zal daar mettertijd een verslag over starten

Edited by Maas

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is ook raar, want in de pdf file van Parus over deze ledverlichting tonen ze op pg3 wel een wietblad bij de RBF variant in RA serie.Persoonlijk zou ik voor de RBC kiezen, zit wat meer blauw in, goed voor de trichs.

Ben benieuwd naar je bevindingen, want een rug is wel veel geld.

Share this post


Link to post
Share on other sites

als jij vergelijkingsmateriaal wilt ontvangen, dan hoor ik dat wel

kun je voor jezelf zien en testen hps vs led

Share this post


Link to post
Share on other sites

www.wur.nl/nl/Expertises-Dienstverlening/Onderzoeksinstituten/plant-research/Glastuinbouw/show/Medicinale-cannabis-goed-met-LEDs-te-telen-.htm

 

 

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgende keer Mogen ze wel een lichtdruk van 800 tegen gooien :D

Wat ik trouwens niet snap hoe kun je nou in zon gesloten omgeving toch nog trips tegenkomen :S

Share this post


Link to post
Share on other sites

×
×
  • Create New...