Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

whazzup

LED ontwikkelingen in de tuinbouw

Recommended Posts

Geen enkele van zijn aannames klopt. Hij zegt die dingen ook alleen maar omdat het zaken zijn die ik (bewust) niet gedaan heb. Hij heeft er zelf ook 0 ervaring mee.

 

Het gaat hem er niet om om iets zinnigs te zeggen, maar alleen om het tegenovergestelde te zeggen van wat ik doe/zeg. Het is een soort zielige jaloezie dat ik wel een led armatuur kan (na) bouwen wat geweldig werkt. Terwijl hij er alleen maar van kan dromen dat hij ooit zelf iets werkends in elkaar krijgt.

 

Bijvoorbeeld eerst met veel bombarie beweren dat de SPYDR zo geweldig omdat ze "uiteraard high power leds gebruiken" in plaats van die o zo nutteloze COBs. Terwijl de videoclip nou juist uitlegt dat ze witte COBs gebruiken met een uitleg wat daar de voordelen van zijn.

 

Dan is het armatuur ineens waardeloos en hebben ze dat gedaan omdat ze zo'n waardeloze garantietermijn hebben.

 

Keer op keer ook de bewering dat COBs waardeloos zijn en dat niemand ze in de glastuinbouw gebruikt. Terwijl de industrie nou juist steeds meer COBs in hun armaturen gebruikt.

 

OK, dan zijn de COBs toch maar niet zo heel slecht, maar dan is wat ik ermee doe natuurlijk wel slecht omdat ik 50W COBs gebruik met 115 graden stralingshoek. Compleet onbruikbaar, want de stralingshoek "mag" maximaal 90 graden zijn. Je moet ook 3W COBs hebben want die kan je op een paar cm van het gewas hangen. Alsof dat zo handig is. Wil hem nog wel eens horen over hoe geweldig dat is nadat hij 150 COBs heeft gesoldeerd in plaats van 8. Die kleine COBs zijn inefficienter en duurder ook nog voor dezelfde hoeveelheid licht. Het is echt allemaal complete onzin direct uit de stierenkont.

 

Het is onbegonnen werk om al zijn gereutel tegen te spreken, maar als iemand ergens specifiek uitleg over wil dan kan ik het best onderbouwen waarom het bullshit is. Ben alleen bang dat het niet zoveel zin heeft en het gaat hier toch over leds in de (glas) tuinbouw en niet over het debunken van de gedachtenkronkels van een hater.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ook weer zulke lage efficiëntie waardes. 1.7umol/s/W van die Mini is toch veel minder dan wat je met zelfbouw haalt. Bovendien is $600 voor 150W wel heel extreem duur.

 

Voor die 525W noemen ze geen efficiëntie waardes, maar de PPFD matrix ziet er niet best uit. Je belicht er blijkbaar maar 60x60cm mee en ze hebben dan 4 van die dingen nodig op 3m2.Dat is 2100W terwijl je met een 1000W HPS makkelijk 2m2 aan kan.

 

Die hoge prijzen voor toch vrij inefficiënte led armaturen beperken de adoptie graad voor led armaturen natuurlijk enorm.

 

Daarom zijn het vooral nog van die led strips die ze tussen het gewas hangen of leds als vervanger van TL voor het opkweken. Een HPS toplight vervangen door iets wat 4 keer zo duur is en nauwelijks meer licht produceert schiet niet op.

 

Vraag me trouwens ook wel af of ze nog meer gaan komen met COBs met specifieke coatings voor het kweken. Voor TL hebben ze ook van die paars licht coatings.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat ik er van begrepen heb, is dat die Netlight in de VS gemaakt wordt & dan schiet de prijs wel omhoog.Wil je daar een beetje goed leven heb je al een minimale inkomen nodig van 4000 per maand. Energie is daar wel veel goedkoper heb ik begrepen, dus kan de weinig efficiëntie wel verklaren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Energie prijzen verschillen daar enorm van staat tot staat. Scheelt wel een factor twee.

 

Buiten dat zie ik nog steeds het nut niet van een armatuur wat 3 a 4 keer zo duur is als een HPS armatuur met gelijke lichtopbrengst.

 

Hooguit wat ik al eerder aangaf, dat ze in Amerika (VS en Canada) doorgaans nogal inefficiënte kweekruimtes bouwen. Kijk maar naar het vloerplan wat Fluence voorstelt voor hun armaturen. Met een dergelijke indeling heb je gigantische verliezen met HPS.

 

Het is dan goedkoper en effectiever om de indeling aan te passen. Kun je meer planten kwijt in dezelfde ruimte ook.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@wtf: Ik denk dat er heel hard gewerkt wordt aan die technologie, echter word door de jat en kopieer maar raak mentaliteit uit het verre oosten de informatie daarover niet erg openbaar gemaakt door de fabrikanten.

Ik ben ook heel benieuwd naar de volgende generatie van de spullen die je nu gebruikt, t zou me niks verbazen dat de technologie achter jouw leds nog een flink stuk efficienter wordt als t nu al is.

Vind t eigenlijk al raar dat er nog geen nieuwe generatie is, die cxb dingen draaien toch ook al weer ff mee toch?

Zodra de netto opbrengst tov Hps verdubbeld is ga ik ook serieus kijken om over te stappen, mits de lichtdruk in de diepte dan ook overeenkomt.

(Scroggen is leuk met een paar plantjes, maar met een loods of 3x6m tent vol ben je dat gauw zat denk ik.. dus met een 1,5m hoge haze soort moet wel alles tot onderin hard worden zoals bij hps)

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gaat toch ook om het spectrum & efficiëntie bestaat niet in de VS.Kijk maar naar de auto's die ze voorheen hadden of de Hummer (rijdt 1 op 3-4).Energie in Staat Washington is bijna gratis dmv waterkrachtcentrales.Oregon weet ik niet De manier van telen die ze daar doen zou de groente uit kassen hier stervensduur maken als we het hier op dezelfde manier doen.Als je de prijzen van groente daar uit de supermarkt ziet, moet je aardig je portemonnee trekken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kunt de VS nauwelijks vergelijken met onze samenleving.

Energie-prijzen zijn zo divers, niet normaal.

Idem voor huizenprijzen en kosten van levensonderhoud.

Groente is in de ene plaats een stuk duurder dan in de andere.

Transportkosten zijn vaak hoog (ook al is benzine goedkoper)

Ze kennen niet het systeem van veilingen waardoor groente, fruit en bloemen goedkoper zouden kunnen worden.

 

Die kut-chinezen kopiëren inderdaad alles: die kopen gewoon zo'n ding, schroeven hem uit elkaar en maken het na.

Of het nou een telefoon is, een magnetron of een armatuur.

Ze laten zich aan niemand iets gelegen liggen. Nu is het zo dat de vorm van een armatuur meestal zo algemeen is, dat je iemand niet snel kunt aanklagen voor inbreuk maken op rechten.

Het zijn meer samenstellingen van zaken die ieder op zich misschien wel een patent hebben, maar dat wil niet zeggen dat het hele armatuur dan beschermd is.

Of de look moet zo uniek zijn (zoals misschien bij de Spidr)

Maar dat interesseert die Chinezen geen kut en de meeste klanten ook niet.

 

Nu in de VS de druk van justitie op het groeien steeds verder afneemt, denk ik dat we daar de komende jaren nog veel meer moois vandaan zien gaan komen.

Alleen in een open samenleving komt ontwikkeling tot bloei.

Daarom kunnen Chinezen zelf ook niks bedenken.

Op geen enkel vlak, of ik moet iets gemist hebben.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hahaha, ja, een hummer (H1) verbruikt net zoveel diesel als een volbeladen trekker/oplegger (vrachtwagen) combinatie van een slordige 50 ton... Amerikanen geven idd niet zoveel om efficiëntie.

Wacht maar tot ze (net als wij) 10 dollar per gallon benzine mogen aftikken aan de pomp in plaats van de huidige 2,5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zodra de netto opbrengst tov Hps verdubbeld is ga ik ook serieus kijken om over te stappen, mits de lichtdruk in de diepte dan ook overeenkomt.

(Scroggen is leuk met een paar plantjes, maar met een loods of 3x6m tent vol ben je dat gauw zat denk ik.. dus met een 1,5m hoge haze soort moet wel alles tot onderin hard worden zoals bij hps)

Voor die kwekers zullen andersoortige soortjes dus van belang worden.

Iets wat laag blijft, toch een hoge opbrengst (per m2 en in €'s) en die toch snel klaar is en relatief eenvoudig te kweken is.

Veel potten per m2 is dan bijna een must.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens sommigen zijn chinezen de joden van Azië. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet niet of zo'n smiley wel op z'n plaats is.

 

Met Chinezen bedoel ik mensen die in China wonen: Een autoritaire samenleving waar eigen initiatief tot voor kort uit den boze was.

Daarvoor in de plaats kwam een vorm van ondernemerschap die door geen enkele morele grens beperkt wordt.

 

Joden komen voor in alle landen en nationaliteiten.

(Chinezen natuurlijk ook, maar in onze discussie op dit forum was het duidelijk dat het om inwoners van China ging)

Joden maken deel uit van die samenleving waar ze wonen en zullen dan zoals alle andere inwoners van dat land met een andere religie of etnische achtergrond vooral de kenmerken hebben van die samenleving.

Joden kennen voor de rest (buiten hun geloof) geen andere specifieke kenmerken.

Als je dat wel denkt, dan moet je gewoon wat meer lezen of misschien erkennen dat je wellicht een enorme domoor bent.

Ze zijn niet gieriger, niet meer met geld bezig, niet slimmer, niet dommer.

 

Albert Einstein was een slimme jood, een groot denker en zeker geen kopieerder. Geld was onbelangrijk

Meyer Lansky was een slimme jood en een grote crimineel.

Scarlett Johansson is een lekker ding zonder grote neus.

Jerry Seinfeld is een leuke jood.

Anne Frank was gewoon een lief meisje die boeken wilde schrijven.

Edited by Kees A
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

@scirocco, De CXB is al de update van de CXA. Ze brengen ook nieuwe "bins" uit. Dat is een product code voor de efficiëntie. Een bin hoger geeft ook weer iets van 6% meer licht.

 

Dieptestraling is voor COBs beter dan HPS.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

is Cree Europees of Amerikaans van origine??

 

Denk niet dat je iets kan verwachten van innovatieve ontwikkelingen op tuinbouwgebied mbt belichting vanuit China zelf.

Share this post


Link to post
Share on other sites

https://en.wikipedia.../wiki/Cree_Inc.

 

North Carolina dus oorspronkelijk.

 

Uit China hoef je inderdaad nog niet al te veel te verwachten.

Niet omdat ze van lotje getikt zijn, want de Chinese geschiedenis heeft wel bewezen dat ze dat zeer zeker niet zijn.

Maar op dit moment is hun samenleving daar niet echt op ingesteld.

Natuurlijk zal er incidenteel wel iets vernieuwends uit China komen.

Maar structureel? Dat duurt nog wel een paar jaren voor dat alle negatieve aspecten die een communistisch systeem (of welk totalitair systeem dan ook) nu eenmaal met zich meebrengen, langzaam verdwijnen.

En tegen die tijd ziet de wereld er misschien al een stuk anders uit.

 

Als het om hele simpele zaken gaat, waarvan je zelfs als leek kan controleren of het een goed produkt is, daarvoor is China natuurlijk prima.

Maar Leds? Niet op te vertrouwen als het uit China komt. Ja, voor je kerstboomverlichting, maar niet voor hoogwaardige toepassingen.

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cree komt uit de VS. Ik zag een tijdje terug wel al een fosfor COB met paarse coating. Ben alleen vergeten van wie.

 

Uit China zie je wel COBs met gemengde rode en blauwe ledjes erop. Die zitten dan weer in die goedkope Grow Lights van de Chinese websites. Efficiëntie daarvan is vergelijkbaar met een tl balk en ze gaan 9 van de 10 keer binnen een jaar stuk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet niet of zo'n smiley wel op z'n plaats is.

 

Met Chinezen bedoel ik mensen die in China wonen: Een autoritaire samenleving waar eigen initiatief tot voor kort uit den boze was.

Daarvoor in de plaats kwam een vorm van ondernemerschap die door geen enkele morele grens beperkt wordt.

 

Joden komen voor in alle landen en nationaliteiten.

(Chinezen natuurlijk ook, maar in onze discussie op dit forum was het duidelijk dat het om inwoners van China ging)

Joden maken deel uit van die samenleving waar ze wonen en zullen dan zoals alle andere inwoners van dat land met een andere religie of etnische achtergrond vooral de kenmerken hebben van die samenleving.

Joden kennen voor de rest (buiten hun geloof) geen andere specifieke kenmerken.

Als je dat wel denkt, dan moet je gewoon wat meer lezen of misschien erkennen dat je wellicht een enorme domoor bent.

Ze zijn niet gieriger, niet meer met geld bezig, niet slimmer, niet dommer.

 

Albert Einstein was een slimme jood, een groot denker en zeker geen kopieerder. Geld was onbelangrijk

Meyer Lansky was een slimme jood en een grote crimineel.

Scarlett Johansson is een lekker ding zonder grote neus.

Jerry Seinfeld is een leuke jood.

Anne Frank was gewoon een lief meisje die boeken wilde schrijven.

Politiek correct geneuzel, ik had wel zo'n reactie verwacht. :D

 

Als je iets negatiefs zegt over chinezen is het geen probleem, maar zeg je hetzelfde over joden is het hek van de dam. Maar dat is verder off-topic.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hun landbouw verzieken zijn ze goed in die Chinezen.Watervervuiling is nog erger dan de smog & knoflook uit dat land schijnt ook wit geverfd te worden.Nog niet te spreken over gutter oil.

 

Terug te komen op de LED.Welke leds maakt die Netlight gebruik van, want in dat filmpje van DogHouse Gardens was er wel een verschil in topvorming te zien in de proef tussen Netlight & Gavita.(2min26)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Politiek correct geneuzel, ik had wel zo'n reactie verwacht. :D

 

Als je iets negatiefs zegt over chinezen is het geen probleem, maar zeg je hetzelfde over joden is het hek van de dam. Maar dat is verder off-topic.

Kom nou toch.

Wel alles in de juiste verhouding zien.

Met Chinezen bedoelden we in onze discussie de Chinese samenleving. Die is op dit moment in de geschiedenis corrupt, die deugt niet en is onbetrouwbaar.

Met Joden bedoelen we iets heel anders. Zeker in die context die jij bedoelde.

Ik wil er verder geen issue van maken, want het sop is de kool niet waard en ik weet ook dat je het niet slecht bedoeld.

Maar ik vind dat je daar ook weer niet te makkelijk over moet doen.

Ik zag ook ergens een topic waar Spong werd genoemd. Die werd door iemand een pisnicht genoemd.

Zelf vind ik het vaak ook een irritante kerel, maar toch zal ik hem niet met zijn geaardheid om de oren slaan.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Edit: laat maar.

Edited by dilago

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn computer wordt ontworpen in de VS. maar gemaakt in China (en doet het prima).

Ik heb laatst een filmpje gezien (kan het niet terug vinden) van een vrolijke 'geek' die even het verschil laat zien tussen een slechte (goedkope) led en een goede (dure,) dus...

En dat was echt een enorm verschil!

Ik ben lijp van mijn oude Civic, maar dat komt wellicht omdat ik nooit een Lamborghini heb gehad. Daarbuiten rij ik graag 'onder de radar'

Ofwel.. doe een beetje onderzoek en koop goed spul?

 

'of topic'

De laatste site waar ik het eeuwige gelul over joden, moslims, Chinezen, en negers etc. zou verwachtten is wel op een site over Cannabis?

Wat is nu juist het fijne aan dit plantje? Dat je ze deelt en rookt met broeders 'all over the world!'

 

Laat dat gezever a.u.b. over aan alle andere forums?

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

alowa

 

ik deel mn lieve snoetiepoetie yammydepammy plantje met niemand ik rook alles zelf op godensdengotterdommert .

en dan vind ik het nog veel lekkerder .

alleen al als ik er aan denk ,

dan doe ik een zo vet mogelijke enorme dikke suck .

en dan vergeet ik alle flikkers lesbiese potten pedofielen lijkeneukers zakkerollers gelen groene rooien zwarten sneu en zeur pieten .

dikke en dunne viswijven ook .

snottevretende pietje puck snottebellenblazers en zelfs rita corita .

ik steek er zo weer ff 1 op voor ik mij mezelf ik und moi .

op dit forum !

:vape:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

gelukkig is ons water niet verontreigigd, zijn onze dieren helemaal gek van plezier en dierwelzijn en vers lekker gezond voer natuurlijk, terwijl ons rechtssysteem niet in elkaar zakt, rund stiekem geen ander vlees is, wij onze ouderen goed verzorgen en de marktwerking alle prijzen gezond laag houdt om concurentie voor te zijn, want wij zijn natuurlijk niet voor 85% afhankelijk van het verbranden van kooltjes, want die zijn slecht voor de bomen, de beestjes, het zicht en voor ons, wij zijn slimmer dan dat, wij investeren in de toekomst!

 

 

In 2013, China was the world's leading installer of solar photovoltaics reaching a total installed capacity of 35.78GW by end-June 2015

 

 

laat je niet zo gek maken allemaal, we zijn allemaal de lul.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tsja daar schoppen ze gewoon een miljoen mensen uit hun huis om een stuwmeer aan te leggen. Dat gaat in Nederland niet zomaar nee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hohoho wietefras, laat het geen politieke discussie worden, het ging over de led ontwikkelingen in de tuinbouw.

Jij doelt waarschijnlijk op de three gorges dam,1 van de moderne wereldwonderen.

Inderdaad, er zijn zelf geologische veranderingen waarneembaar,maar het is de grootste 'schone groene' energiebron ter wereld,https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_largest_power_stations_in_the_world en voorziet veel meer mensen als die 1 ,6 miljoen die een andere woning hebben aangeboden hebben gekregen van de staat.https://en.wikipedia.org/wiki/Three_Gorges_Dam#Relocation_of_residents.

Ok en nu terug naar het rekenen, hoeveel LED's kun je op de 3 kloven damen laten draaien als hij 98.8TerraWatt draait full power? :wtf2:

Share this post


Link to post
Share on other sites

×
×
  • Create New...