Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Sex' n Combi

Jouw visie voor de toekomst

Recommended Posts

Ik denk dat een ieder voor zich een groot deel zijn eigen lot in handen heeft.

 

Er zijn altijd variabelen, maar je kan toch min of meer richting kiezen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yes ,there are two paths you can go by, but in the long run

There's still time to change the road you're on

 

 

word zo wel weer erg druk op de hei he :lol:

Is net als the thirth wave theorie

Erg interesante culturele antropologie (gesundheit) ;)

Hoop happy farmers in detroit urbex meets gardening echt briljant :D

 

 

grtz kingkroon

Share this post


Link to post
Share on other sites
Interessante docu... ik zou ook wel in een gemeenschap willen leven...

Zelfvoorzienend zijn is vrij zijn...

Hey Sex 'n Combi heb je je daar ooit verder in verdiept?

Iets in mij gilt om los te zijn van de heersende normen en waarden van onze samenleving.

Maar ook daar zitten haken en ogen aan.

Ik denk dat ik m'n talenten veel beter zou kunnen benutten in een 'voor wat hoort wat' wereld dan in deze 'alles draait om geld' maatschappij.

Maar ook hier moet er eerst een gezinnetje blijven draaien

 

Er is op het wf ook al over gefilosofeerd in een ver verleden maar dan zie je hoe snel zoiets vervalt in discussie.

Al die regels :D

 

Ik ken iemand die ik hoog heb zitten die in de jaren 70 in een commune woonde.

Dat was voor hem en zijn vrouw eens maar nooit weer maar dan praat je wel over de 60's methode...vrije liefde enzo...

 

Anyway, just some random thoughts op de vroege morgen..

Wat zou het heerlijk zijn vrij en buiten te wonen en zo min mogelijk naar de supermarkt te hoeven gaan.

 

Nice Day

Nesta

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben mij daar over aan het indiepen en weet dat het mogelijk is, natuurlijk niet van vandaag op morgen...

 

Het zou inderdaad zalig zijn om op te staan met fluitende vogeltjes zonder bromvliegen van 100 db...

 

Als je voor jezelf eens nadenkt welke van de luxe goederen die we momenteel gebruiken (auto, gsm, computer, tv, radio,...) die ons eigenlijk niet gelukkig maken, integendeel...

 

Een groot deel onder ons wordt op manipulatieve wijze beinvloed door deze massa hysterie.

 

Stress is iets van het beste om kankers en vervuiling te krijgen en de manier hoe we nu leven is voor veel mensen gebaseerd op dagelijkse stress.

 

Met elke dag worden ze iets minder levend omdat ze niet kapitein zijn van hun eigen ship...

 

In plaats van de dingen te doen die we willen doen, doen we dingen die de meesten van ons niet graag doen... maar waarom blijven we dat dan doen???

 

Niet wachten over 10 jaar... ook niet te snel van stapel lopen, trede per trede, stap per stap kom je al een heel eind.

 

:D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik dacht zelfvoorzienend te zijn, met een spaarpotje, een fiets, en een huurhuisje van 250 euro .

 

Tot de buurman een keertje uit woede, alleen maar omdat ik nooit werkte en toch leefde, de belasting op mij af stuurde, want hij vertrouwde het niet, koste mij 3 maanden aan gezeik, bellen en papiertjes kopieéren om mijn gelijk te laten zien.

 

Alles wat ik kreeg was een excuusje van de belastingdients, en een steen tegen de ruit van de buurman met de boodschap "ik hou je in de gaten"

 

Ik ben in principe tegen elke vorm van geweld, maar waarom in hemelsnaam moet je sommige mensen toch altijd met de meest goede bedoeling de voortanden voorzichtig tegen de stoeprand aan houden voordat ze luisteren? en dan nog steeds niet snappen wat je zegt.

 

 

"arbeidsongeschikt" is geen luiheid, en dat snapt ie niet. Ik heb last van iets, waardoor je soms niet kan slapen, ook niet met verdoving, en soms niet kan wakker worden, zelfs niet met een hele gram speed. ( dan heb ik het na 8 uur slaap, zonder drugsgebruik of alcohol ik gebruik ook geen speed ) en dat is heel erg vervelend als een baas van mij afhankelijk is. die verliest geld, en ik verdien er niets meer aan dan kwade koppen als ik op een stress moment niet op me werk kan komen.

 

Nu alles weer op orde. gelukkig.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Interessante docu... ik zou ook wel in een gemeenschap willen leven...

 

Zelfvoorzienend zijn is vrij zijn...

Animal farm weleens gelezen? Communes werken gewoon niet, dat hebben de seventies wel aangetoond. Klinkt allemaal heel positief en schattig en als het zou werken zou dat prachtig zijn, maar ik geloof er niet in. Zelfvoorzienend zijn klinkt ook erg leuk, maar stel dat elke Nederlander een stukje grond zou krijgen en het zelf zou moeten uitzoeken. Dan hou je dus geen natuur over. Het feit dat we zo efficiënt produceren zorgt ervoor dat we überhaupt nog natuur over hebben.

 

@ Loadrunner: het hebben van een uitkering kan ik moeilijk zelfvoorzienend noemen. Begrijp me niet verkeerd: iemand die niet kan werken heeft het volste recht op een uitkering, maar als je echt zelfvoorzienend wil zijn pak je die uitkering ook niet aan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Interessante docu... ik zou ook wel in een gemeenschap willen leven...

 

Zelfvoorzienend zijn is vrij zijn...

Animal farm weleens gelezen? Communes werken gewoon niet, dat hebben de seventies wel aangetoond. Klinkt allemaal heel positief en schattig en als het zou werken zou dat prachtig zijn, maar ik geloof er niet in. Zelfvoorzienend zijn klinkt ook erg leuk, maar stel dat elke Nederlander een stukje grond zou krijgen en het zelf zou moeten uitzoeken. Dan hou je dus geen natuur over. Het feit dat we zo efficiënt produceren zorgt ervoor dat we überhaupt nog natuur over hebben.

 

 

 

Ik vindt het kort door de bocht om een vergelijking met de hipies van de 70's te maken en verder te zeggen dat je er niets in gelooft.

 

Fouten worden gemaakt om eruit te leren.

 

Als je even die hele toestand van toen bekijkt zou je zien dat de meeste hippies toen geen echte hippies waren maar gewoon deel wouden uitmaken van een subcultuur zonder eigenlijk goed te weten waarom. Kort gezegd: dromers.

 

In dat opzicht kan ik je volgen, maar waarom moet er telkens met hippies veregeleken worden wanneer het over de natuur gaat?

 

Begrijp dat niet goed???

 

Iedereen heeft de natuur nodig!!!

 

Simpel als dat.

 

Permacultuur is een manier van leven dat je zonder parasitair te zijn kan genieten van deze mooie plek.

 

Ieder zijn ding hoor... ik probeer niemand te overtuigen hier.

 

Het enige wat ik wou doen is een andere kant laten zien en dat heb ik gedaan en nu voel ik mij hier niet langer nuttig meer... daarom zie je ook nog weinig reacties van mij.

 

Maar ik weet wat ik wil en ik werk eraan... en ik zou er gewoonweg niet op rekenen dat deze manier van leven zal blijven verder gaan... en dan wat?

 

Ale mensen tot binnenkort nog eens...

Share this post


Link to post
Share on other sites


Kijk ...

Dit is ongeveer wat ik bedoel....


Er zijn nog 11 delen... ik doe geen moeite meer voor anderen.... wie dit interessant genoeg vond kan gewoon doorklikken naar youtube...

Als iemand zich zorgen maakt die zich blauw en krom werkt voor een huis moet je dit eens zien!

;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om dit topic nieuw leven in te blazen was ik net aan het denk wat voor een waarde permacultuur ons kan bieden...

 

Een aarde die elk jaar beter en gezonder en productiever wordt...

 

Geen meststoffen of pestitcieden moeten aangekocht worden...

 

Een duurzame ontwikkleling voor ons en onze kinderen...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Hoe zit het dan met het gebruik van hoge druk natriumlampen??? :D

 

Namaste ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is een transitie fase... :D

 

Zou het liever ook anders hebben, maar dat kan helaas nog niet, mijn doel is uiteindelijk alleen maar onder de zon te kweken.

 

Volgende zomer plant ik waarschijnlijk enkele mooie buitenplanten...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zelfvoorzienend zijn klinkt ook erg leuk, maar stel dat elke Nederlander een stukje grond zou krijgen en het zelf zou moeten uitzoeken. Dan hou je dus geen natuur over. Het feit dat we zo efficiënt produceren zorgt ervoor dat we überhaupt nog natuur over hebben.

Als we dan toch aan het bumpen zijn kan er vast wel iemand op het bovenstaande ingaan. Zo jammer weer, zo'n topic met een hoop luchtfietserij waar geen discussie op gang komt en iedereen elkaar maar weer de put inpraat. Dit artikel op nu.nl vind ik behoorlijk hoopgevend.

 

En voordat ik hier weer volledig afgebrand word: ik ben geen egoïstische kapitalist die alleen maar aan geld en consumeren denkt. Ik zet me ook in voor een duurzame toekomst. Ik ben bijvoorbeeld actief in een commissie die zich inzet voor duurzaamheidsinitiatieven. Ik kan hier niet verder over uitwijden om mezelf niet te veel bloot te geven aangezien ik in een omgeving werk waar wietkweken niet echt gewaardeerd wordt. Verder ben ik vastbesloten een energieneutraal huis te bouwen, reis vrijwel alleen met het openbaar vervoer enzovoorts.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar waarom zou elke persoon enkel op zichzelf gericht moeten zijn?

 

Het lijkt me veel eenvoudiger als je de voedselproductie gezamelijk kan coordineren op een bewuste manier.

 

Wat jij zegt klop niet helemaal, we produceren helemaal niet efficient , integendeel, we zijn afhankelijk van tal van producten die we nodig hebben om insecten te weren enzo...

 

Verder denken we niet bewust na wat en hoe we planten, waardoor we roofbouw plegen op de aarde.

 

Permacultuur is erop gericht dat de aarde zichzelf volop kan laten ontwikkelen, alleen kan je niet zomaar even doen wat je wil.

 

Onze manieren zijn succesvol op heel korte termijn en dat bewijst zich ook in de geschiedenis. Er zijn tal van projecten bezig rond perma cultuur momenteel en het is een win win situatie voor mens en natuur.

 

Verder moeten we eens goed gaan nadenken hoe we wonen, welke middelen we verbruiken teneinde onze dagdagelijks taken te voltooien, dan zal je zien dat het geen weg is die we nog lang zullen bewandelen, want er is simpelweg niet oneindig veel olie in de aarde.

 

Heb jij die video van perma cultuur eigenlijk wel bekeken? Weet je wat permacultuur in gedachten heeft bij het ontwerpen van landbouwgebieden (leefgebieden)?

 

Vindt je dat niet spijtig dat je met mensen samen werkt bij wie je niet volledig jezelf kunt zijn? Dat is toch geen gezonde basis voor de toekomst... we moeten er net aan werken om die vooroordelen en onwetendheid de wereld uit te krijgen...

 

ps: wat bedoel je met lucht fietserij, permacultuur(biologisch dynamisch landbouw) is heus geen sprookje, de economie is dat wel...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien moeten we onszelf aanpassen in plaats van de natuur naar onze wensen te gebruiken, die vlieger gaat niet op hoor.

 

 

Dat is een heel kortzichtige blik voor een oplossing, want wat doe je als de bevolking dan terug verdubbelt, een tweede aarde gaan leegzuigen??? (over dat artikel van nu.nl)

 

Zelfvoorzienend zijn klinkt ook erg leuk, maar stel dat elke Nederlander een stukje grond zou krijgen en het zelf zou moeten uitzoeken. Dan hou je dus geen natuur over. Het feit dat we zo efficiënt produceren zorgt ervoor dat we überhaupt nog natuur over hebben.

Als we dan toch aan het bumpen zijn kan er vast wel iemand op het bovenstaande ingaan. Zo jammer weer, zo'n topic met een hoop luchtfietserij waar geen discussie op gang komt en iedereen elkaar maar weer de put inpraat. Dit artikel op nu.nl vind ik behoorlijk hoopgevend.

 

En voordat ik hier weer volledig afgebrand word: ik ben geen egoïstische kapitalist die alleen maar aan geld en consumeren denkt. Ik zet me ook in voor een duurzame toekomst. Ik ben bijvoorbeeld actief in een commissie die zich inzet voor duurzaamheidsinitiatieven. Ik kan hier niet verder over uitwijden om mezelf niet te veel bloot te geven aangezien ik in een omgeving werk waar wietkweken niet echt gewaardeerd wordt. Verder ben ik vastbesloten een energieneutraal huis te bouwen, reis vrijwel alleen met het openbaar vervoer enzovoorts.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zelfvoorzienend zijn is vrij zijn...

Dit bedoel ik met luchtfietserij. Zelfvoorzienend zijn is armoede en terug naar de middeleeuwen. Als iedereen zelfvoorzienend is kan er nooit zo efficiënt voedsel worden geproduceerd als we nu doen. Als we het moeten doen zoals jij voorstelt hebben we simpelweg veel te weinig landbouwgrond. Zet je roze bril eens af!

 

Hier nog een voorbeeld:

 

Geef mij maar een hutje op de hei met wat grond erbij en ik red me wel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Efficiente landbouwtechnieken, wat verstaan we daar onder?

Round up ready system en allerhande kunstmest? BAH!

Trouwens al eens bij nagedacht wat er met dat voedsel gaat gebeuren? Kans is groot dat VS en europa het importeert omdat het toch niks kost, nog meer verspilling van grondstoffen dus.

 

 

permacultuur is erg mooi. Het is alleen helaas realiseerbaar als je geld bezit , ik zou ook liever zelfvoorzienend zijn. Ik bezit alleen geen land , onbegonnen werk dus.

dat filmpje over permacultuur is erg mooi , maar die man met zijn 'paradijsje' is gewoon stinkendrijk volgend mij.

 

mijn visie voor de toekomst ziet er maar somber uit.

De mens is op een punt gekomen waarop we onmogelijk nog terug kunnen, de planeet is zo goed als uitgeput en ons ras blijft maar nakomelingen produceren.(sinds een paar maand de mijlpaal van 7miljard overschreden)

Er word onnadenkend omgegaan met grondstoffen en natuurlijke rijkdommen.er komen noch harde tijden aan

Share this post


Link to post
Share on other sites

zoiets als dit

 

 

en daarna dit

 

 

en dan dit

 

 

 

een beetje raar om te denken maar beter voorberijd dan niet

enja wie wil er nou niet helemaal zelf voorziend leven :D

Edited by wake en bake

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zelfvoorzienend zijn is vrij zijn...

Dit bedoel ik met luchtfietserij. Zelfvoorzienend zijn is armoede en terug naar de middeleeuwen. Als iedereen zelfvoorzienend is kan er nooit zo efficiënt voedsel worden geproduceerd als we nu doen. Als we het moeten doen zoals jij voorstelt hebben we simpelweg veel te weinig landbouwgrond. Zet je roze bril eens af!

 

Hier nog een voorbeeld:

 

Geef mij maar een hutje op de hei met wat grond erbij en ik red me wel.

 

Maar jij blijft alles bekijken in de vorm zoals we nu bezig zijn, ieder zijn eigen tuintje, kruisje, huisje,...

 

Een heel afstandelijke leefstijl ten opzichte van elkaar... dat wil ik veranderen, zodat we eerst meer met elkaar leren samenwerken, dus onze krachten bundelen, daarom ben ik met dit project begonnen... ( www.wijzijnsamen.be )

 

En wil jij beweren dat we de dag van vandaag efficient werken? Nou zet jij dan maar je roze bril eens af, momenteel verbruiken we 15 calorieen per calorie die we op ons bord krijgen. Als je alles erbij rekent, transtport, meststoffes, pestciciden, het verwerken van de grondstoffen met geen efficiente machines... ik heb zo in een industriele bakerij gewerkt bijvoorbeeld, je kan je niet voorstellen hoeveel tonnen brood en deeg en al de rest dat wordt weg gesmeten, daarbij komt nog eens het hele hoge energie verbruik dat het met zich mee brengt, terwijl de kwaliteit zwaar naar beneden gaat en andere bakkers moeilijk tegen kunnen concureren, dus laten we allemaal samen aan de band werken, zodat we veel liefde in het brood kunnen steken als je er elke dag duizenden broden moet zien passeren....

 

We werken totaal niet efficient, we verbruiken heel efficient dat wel... als we oplosssingen wil voor onze problemen moeten we volledig van koers veranderen en de handen in elkaar slaan, ik ben dat alleszins van plan en ik ben zeker niet alleen, de vraag is welke toekomst jij liever hebt, één gebaseerd op onverantwoord gebruik van grondstoffen met een dog eat dog mentaliteit, of een samenwerkende samenleving die elkaar steunt en samen alle uitdagingen aangaan?

 

 

 

Efficiente landbouwtechnieken, wat verstaan we daar onder?

Round up ready system en allerhande kunstmest? BAH!

Trouwens al eens bij nagedacht wat er met dat voedsel gaat gebeuren? Kans is groot dat VS en europa het importeert omdat het toch niks kost, nog meer verspilling van grondstoffen dus.

 

 

permacultuur is erg mooi. Het is alleen helaas realiseerbaar als je geld bezit , ik zou ook liever zelfvoorzienend zijn. Ik bezit alleen geen land , onbegonnen werk dus.

dat filmpje over permacultuur is erg mooi , maar die man met zijn 'paradijsje' is gewoon stinkendrijk volgend mij.

 

mijn visie voor de toekomst ziet er maar somber uit.

De mens is op een punt gekomen waarop we onmogelijk nog terug kunnen, de planeet is zo goed als uitgeput en ons ras blijft maar nakomelingen produceren.(sinds een paar maand de mijlpaal van 7miljard overschreden)

Er word onnadenkend omgegaan met grondstoffen en natuurlijke rijkdommen.er komen noch harde tijden aan

 

Als we samen de handen in elkaar slaan zijn er heus tal van oplossingen, natuurlijk als je alles op je eentje wil klaren kan ik geloven dat je kapitaal nodig hebt, maar waarom niet samen werken?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Zelfvoorzienend zijn is zeker geen armoede lijden, juist afhankelijk zijn van multinationals die voor jou gaan bepalen wat je moet eten en drinken is armoede.De koeien hier worden gevoed met sojabonen dat in Argentinië verbouwd wordt en dat noem ik geen efficiënte landbouw.De winkels liggen idd vol met groente & fruit, alleen de voedingswaarde is vaak ver beneden peil tov vroeger, geldt trouwens ook voor biologische producten.

 

Grond kan je heel efficient beheren om je groente verbouwen zoals het filmpje hieronder ook laat zien op de plek stond een gebouw.

 

 

Namaste :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Letterlijk als ik de vraag beantwoorden moet De Wereld gaat naar de kloten..

Wel een mooi project dat filmpje, zo zouden er veel meer initiatieven genomen moeten worden..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het nadeel is, als je wel alleen een hutje hebt en je hebt eten en water( na de grote crisis). dan zijn er wel andere mensen die het allemaal van je afpakken desnoods met geweld, en wachten tot je weer een beetje voorad hebt. om het dan weer af te pakken, als je al niet niet onder dwang voor hun eten moet zorgen.

 

Dus zorg ook voor scheermesdraad, vlammenwerpers en vuile muitie ( kleine kogeltjes die met ontlasting zijn ingewreven zodat die infecties veroorzaakt)

om je iegen ete te beschermen.

 

Mss wel egoistisch maar beter dat 1 man overleeft met voldoende eten en drinken, dan dat 20 man( de voedseldieven) 2 dagen feesten en hun buik vol vreten van jou eten en dat je dan na een maandje allemaal de pijp uit gaan van de honger. omdat het eten weer op is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daarom dat ik denk dat het belangrijk is om veel aandacht te schenken aan zowel de samenwerking op lokaal - als werelds vlak...

 

De voedselvoorziening kan zeker op lokaal niveau gecoordineerd worden, waarbij het doel moet zijn zoveel mogelijk mensen bij de projecten te betrekken.

 

Op werelds vlak (of landelijk) kunnen we onze aandacht richten aan het herstellen van de natuurlijke waterwegen, het ontgtiftingsproces van de aarde op zo een gunstig mogelijke manier beinvloeden, een duurzame relatie tussen iedereen en de natuur ontwikkelen,...

 

Na natuurrampen zie je heel vaak dat mensen de handen in elkaar slaan om overlevenden uit het puin te halen, of wanneer ze door een tiran worden overmeestert slaan ze ook de handen in elkaar om een verzet te maken, de geschiedenis staat vol van voorbeelden wanneer mensen in moeilijke tijden besloten de handen in elkaar te slaan en samen iets aan het probleem te doen...

 

Verder denk ik dat de groep liefhebbende mensen stukken groter is als de haatdragende, dan is het in de eerst plaats zinvol als de reeds liefhebbende de haatdragende proberen te helpen met het verlichten van hun last (haat).

 

Iedereen wil gelukkig zijn, alleen is er veel leed door een verkeerde voorstelling van de ware aard van de realiteit, dit kan verholpen worden als wij de juiste informatie tot ons krijgen en een kans om ons te ontwikkelen.

 

De mens ontwikkelt zich al zo lang en nog steeds...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito
De voedselvoorziening kan zeker op lokaal niveau gecoordineerd worden, waarbij het doel moet zijn zoveel mogelijk mensen bij de projecten te betrekken.

Tataaaa :) of de duvel ermee speelt ;)

 

 

Namaste :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denk dat het een stap is in de goede richting, allereerst kunnen we nog heel wat van elkaar leren...

 

Dus zo een tuin heeft zowel educatieve als praktische voordelen, voor iedereen.

 

Maar ik doel op een nog meer verbonden systeem, niet ieder zijn tuintje, afgebakend... neen....

 

Maar een tuin waar alles gericht is op efficientie, duurzaam, in symbiosis samenlevend eco systeem te creeeren.

 

Ben er zeker van dat als je de hele oppervlakte die ze gebruiken bij dat project dit laatste filmpje, zou gebruiken met een perma cultuur in gedachte, de opbrengsten en kwaliteit voor iedereen beter zouden zijn, alsook zou het waterverbruik en de energie consumptie drastisch verminderen.

 

Bij dat project vaart ieder zijn weg, dat heeft ook zijn voordelen, zo kan je zien wat werkt en wat niet werkt, dus ideaal om te leren, maar verder denk ik dat een doordacht plan op duurzaamheid een betere productiviteit, kwaliteit en een gezonde samenhang met de aarde kan creeeren...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...