Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

P H donner

De oerkracht van lava

Recommended Posts

Ik draai al geruime tijd op bac lava aarde.

 

Leesvoer

 

:D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks for sharing PH

 

wat as van de Merapi zal ook goed doen :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Over dit muteren van elementen is er in de natuur heel veel waar te nemen, je hebt het ene element nodig om het andere te vormen. Als je extra calcium gaat voeren vormt zich magnesium, voer je extra magnesium dan vormt zich ijzer enz.

 

Leerzaam ook......... :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sorry PH, maar elementen muteren niet onder normale omstandigheden. Alchemisten hebben eeuwen lang geprobeerd van lood goud te maken. :D Ik kan het met je eens zijn als je bedoeld dat het ene element de opname van een ander bevorderd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een handje Lavameel toevoegen aan je substraat is idd een mooie bron van mineralen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sorry PH, maar elementen muteren niet onder normale omstandigheden. Alchemisten hebben eeuwen lang geprobeerd van lood goud te maken. :lol:

 

Als de natuur met de wetenschap integenspraak staat, dan heeft de natuur altijd gelijk.

Justus von Liebig

 

 

:D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Gebruik dit al jaren & is verkrijgbaar bij boerengoed.

 

gallery_16467_6951_11136.jpg

 

Namaste :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Als de natuur met de wetenschap integenspraak staat, dan heeft de natuur altijd gelijk.

Justus von Liebig

 

 

:lol:

 

 

 

one to remember :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heerlijk man baklafa B)

Elke zaterdag bij de middag thee :D

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites
Gebruik dit al jaren & is verkrijgbaar bij boerengoed.

 

gallery_16467_6951_11136.jpg

 

Namaste B)

Basaltmeel, vaste prik in mijn eigen substraat. :D

 

Hebben we het al over klei en bentoniet gehad?

Share this post


Link to post
Share on other sites

:D

nice too know

 

maar hoeveel moet je daar dan van onder je aarde mixen????

 

heb alles gelezen maar zijn er dingen die je niet moet toevoegen of die wel slecht reageren als ik t goed begrepen heb is rotsmeel dus altijd goed voor je plantje en kun je het met alles samen gebruiken???????

 

greetzzzz

 

thanks!!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hebben we het al over klei en bentoniet gehad?

 

Citaat;van stenen geven brood,

 

Er zijn stedelingen, die zich voorstellen, dat ideale akkerbouwgrond geen stenen bevat en hebben ze met een tuin te maken, dan beginnen ze alle stenen eruit te zoeken.

Oude boeren weten beter. De stenen zijn de oerstof, waaruit in de loop der jaren weer maagdelijke grond gemaakt kan worden.

 

Vaak ziet men, dat wortels met stenen zeer verbonden zijn, zij omklemmen ze en lossen ze langzaam op. De zwakke plant is sterker dan de steen, zij maakt van stenen brood.

 

 

PH

Share this post


Link to post
Share on other sites

:lol:

 

Die ph-donner toch......

 

Schitterend gewoon ...

 

Wat bedoelen ze in dit geval met stenen ?

gewoon kiezels o.i.d ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lees DIT en als je het niet snapt.....lees je het nog een x ;)

 

:lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Altijd zinvol om dit elke keer weer aan te bevelen. Gesteenten toevoegen in je substraat.

 

Ben gelijk lavabrokken en wat cristalstenen uit Oostenrijk gaan verpulveren voor in de volgende kweek ;)

 

Bomvol mineralen!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik deze ronde bentoniet en pholin basalt-lavameel. Zie ook mijn kweekverslagje.

 

info:

 

pholin basalt-lavameel

 

samenstelling

 

element analyse %

MgO 11

CaO 14

Fe 6.0

SiO2 39.0

 

bazaltmeel

 

Bazaltmeel zorgt voor een preventieve gewasbescherming. Bazaltmeel is een zeer fijn gemalen gesteente uit vulkanische gebieden. Het bevat een hoge concentratie aan silicium, kalk, magnesium en sporenelementen, die zorgt voor een optimale natuurlijke weerstand van de plant tegen schadelijke invloeden van buitenaf. Slechts een keer per twee weken de planten bestuiven zorgt voor een blakende gezondheid van uw gewas.

 

Bazaltmeel heeft de positieve eigenschap om stikstof vast te houden en belet het uitspoelen hiervan in de bodem. Het leent zich uitstekend als toevoeging voor de samenstelling van de ideale composthoop.

 

Lavameel:

 

Vulkanisch oergesteente, rijk aan mineralen. Wordt in de potgrond als toegelaten middel gebruikt en in de biologische teelt als stuifpoeder toegepast ter bestrijding van plagen en ziekten op fysische wijze. Het poeder vormt een barrière voor ziekten. Verbetert de bodemstructuur.

 

Bentoniet:

 

Bentoniet is een natuurlijk product dat de watercapaciteit van de bodem aanzienlijk verhoogt, het voorkomt het uitspoelen van alle benodigde voedingsstoffen (meststoffen) die de grond bevat. Bentoniet kan in potgrond vermengd worden waardoor minder water dient gegeven te worden. Bentoniet is een kleimineraal dat van nature in de bodem voorkomt. Kleibodems zijn zwaardere gronden, waar uitspoeling van meststoffen minder voorkomt. Dit kleimineraal houdt heel wat water vast.

 

http://www.dier-en-tuin.nl/meststoffen.htm

 

 

Bentoniet

 

Chemische samenstelling

 

SiO2 62,74%

Al2O3 17,06%

Fe2O3 4,03%

CaO 2,40%

MgO 1,87%

Na20 0,52%

K201,65 %

TiO2 0,66%

Gloeiverlies 9%

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Mooi stukje film over de oerkracht van lava :spliff:

 

 

Namaste :shutup:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als het om mineralen gaat is zeewater (alle 92) of ongeraffineerd zeezout (88) denk ik de beste optie. Keltisch zeezout zou helemaal top zijn omdat dit een lager NaCl gehalte heeft en meer mineralen bevat dan gewoon ongerafineerd zeezout.

Bijna al het zout is gerafineerd (puur NaCl) ook waar zeezout op staat in de supermarkt.

 

Vergeet even dat zout slecht is voor planten, want dat geldt voor puur NaCl, bijv jozo zout. Dit is ook ongezond voor mensen en dieren.

 

Zeezout is niet schadelijk omdat daarin alle mineralen in de juiste verhoudingen voorkomen, mits je geen overdosis geeft natuurlijk. Want zelfs van teveel water of zuurstof kan je dood gaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dankzij een bumpje dit prachttopic nog kunnen lezen. Bedankt. Gebruik ook simalith voor het eerst dit jaar, ben benieuwd of ik ook zon grote aardappel kan kweken :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey phdonner,ik gebruik deze ronde dezelfde aarde,normaal altijd op plagron growmix,

maar die was er niet meer,volgens de growshopverkoper zou deze grond ongeveer hetzelfde zijn.

Zijn wel maar 40l zakken,en qua prijs ook hetzelfde.

 

grtjs

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat ik een groot voordeel van deze aarde vind is dat ze niet of nouwelijks inklinkt,uitdroogt.

De aarde neemt het vocht heel gemakkelijk op zonder dat ze weer uit de pot loopt,je kent dat wel :)

Ik geef om de dag op 18liter 1.5 a 2 liter ,nagelang de temp is geweest.

Geef zowel van boven als onder ook dit wissel ik af,de eene dag het meest van boven(niet bij de stam)de andere dag van onder op een schotel.

 

Ik heb voor het eerst de aarde hergebruikt en vond mijn dames iets minder krachtig als hiervoor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb nu 12 x 11liters staan,en geef 1 dag 5l water,1 dag 5l water met 10ml rhizotonic+10ml biovega,en 1 dag niks,metingen doe ik niet.

Ik kap het gewoon in mijn tentje,en geef sinds ze op 12/12 staan al niks meer langs boven.

Mijn planten zijn nu precies 2 weken op 12u,staan knalgroen van onder tot boven,en zijn zo'n 85cm groot,

ik zie gewoon aan ze dat ze het naar hun zin hebben,dus qua hoeveelheid water en voeding zal ik wel goed zitten,

ik probeer op mijn gevoel te werken en op wat ik zie.

 

grtjs

 

 

blowke

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Kwam nog een ander filmpje tegen over Rock Dust zoals ze het in Schotland noemen.

 

 

Namaste :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Rock

 

Stenen geven brood.

 

De wet van het minimum zeg maar.

 

Hupla boy's die Ec naar 2puntweetikwat :)

 

Longtime no post elmanito,hoe is/was jou buiten jaar ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...