Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

whazzup

TEST: Smart Pot (r)

Recommended Posts

Zelden krijgen we de informatie voor een test zo netjes en volledig binnen :D

 

Affijn, ik ga er niet in lopen kutten, hier de onverkorte (ongecensureerde) versie van de smartpot!

 

 

home-graphic.gifgallery_23812_11288_9369.jpg

 

Het soort pot die je kiest om een plant in te laten groeien, heeft veel effect op hoe je plant zal gaan groeien. De Smart Pot is een vernieuwde en praktische manier om planten in potten te laten groeien.

 

De Smart Pot is een ademende pot, gemaakt van poreuze stof die een speciale hoog capillaire werking heeft, waardoor de waterhuishouding in de pot beter geregeld wordt. Een betere waterhuishouding en een ademende pot zorgen voor een betere en sterkere wortelontwikkeling waardoor de meststoffen in de aarde van de pot beter worden benut zodat ook het deel van de plant boven de grond groter, meer vertakt, mooier, voller en meer bloemen en meer vruchten zal dragen.

 

De Smart Pot kan voor 5 verschillende doeleinde gebruikt worden.

• Voor het kweken en telen van kruiden, groente en fruit

• Voor het kweken en telen van bloeiende planten

• Voor het kweken en telen van niet winterharde kuip- en oranjerieplanten

• Voor het kweken en telen van aardbeien en bloeiende planten à la hanging basket maar dan in een vaste pot (pocket planting)

• Voor het hydrologisch kweken en telen van groente, fruit en bloemen

 

Voordelen Smart Pot

 

Ademende wortels ofwel Air Pruning

Wanneer je planten in plastic potten kweekt, dan komt er voor je plant een moment dat de wortels de wanden van de pot bereiken. Wanneer dit gebeurt gaan de wortels in de pot rond cirkelen op zoek naar een plek zonder belemmering. Ga je deze wortels goed bekijken dan zul je zien dat je plant slechts een paar grote wortels met weinig vertakkingen heeft ontwikkeld die zich vooral langs de wanden van de pot bevinden. Dit belemmerd je planten om optimaal gebruik te maken van de voedingsstoffen in de bodem en om zich volledig en goed te ontwikkelen.

Smart Pots zijn gemaakt van duurzame zware kwaliteit polypropeen stof. Wanneer de groeiende wortels van je plant in de Smart Pot® in contact komen met de binnenkant van de pot dan groeien de wortels in de stof. De lengte groei van de wortel wordt hierdoor beperkt waardoor de wortels heel erg veel vertakkingen gaan vormen. De stof van de Smart Pot® stimuleert dit extra omdat ze de wortels laat ademen. Dit zorgt ervoor dat wortelstelsels in de Smart Pot® zich beter ontwikkelen met een grotere wortelmassa en wortelvolume dan wanneer je dezelfde plant in een plastic of zelfs keramische pot kweekt. Daarnaast hebben de wortelstelsels van planten die in de Smart Pot® gekweekt zijn veel meer wortels dan dezelfde plant in een plastic of keramische pot. Het fijnvertakte wortelstelsel in de Smart Pot® werkt meer efficienter en stelt de plant in staat om water en voedingstoffen opname te maximaliseren in de beperkte hoeveelheid aarde in de pot.

 

gallery_23812_11288_45508.jpg

 

De wortels van een plant in een standaard plastic pot zoals we gewend zijn.

 

gallery_23812_11288_52628.jpg

 

De wortels van een plant in de Smart Pot.

 

gallery_23812_11288_43385.jpg

Met aarde.

 

gallery_23812_11288_208991.jpg

Zonder aarde/medium.

 

Temperatuur management

De Smart Pot® is in staat om de temperatuur van de aarde, de bodem, te reguleren. De zwarte stof van de Smart Pot® warmt gemakkelijk op, ook vroeg in het seizoen, zodat planten een betere start hebben. Daarnaast zorgt de poreuze structuur van de stof ervoor dat warmte door verdamping kan ontsnappen, zodat de temperatuur bij de wortels niet te hoog wordt. Zelfs in de noordelijke klimaten kunnen de wortels van planten in potten beschadigen door te hoge wortel temperaturen in de zomer.

Universitaire studies hebben aangetoond dat er een directe relatie is tussen bodem temperatuur en langzame afgifte van voedingstoffen. Potten die koeler zijn voorkomen voortijdige vrijkoming van voedingstoffen.

 

Hydro kweek

Binnenteelt kan net zo leuk en bevredigend zijn als de buitenteelt. Bij binnenteelt breng jij zelf alles naar je planten: licht, water en voeding. Hydro kweek is een van de beste manieren om dit te doen, omdat jij alles onder controle hebt. Jouw hydro systeem zorgt voor alles dat je planten nodig hebben dus ze hoeven alleen maar te groeien. De meeste hydro kwekers willen tuinieren op een hoger niveau , met een hogere, betere en smaakvollere opbrengst. Om dit te bereiken is een goed en kwalitatief hoogwaardig hydro stysteem nodig, met hoogwaardige kwaliteit verlichting en voeding en het continue handhaven van de ideale pH waarde van jouw specifieke plant. Al lange tijd zijn er voor de hydro hobbyist een brede selectie kwaliteitsproducten op de markt in de vorm van verlichting, voeding, toevoegingen en pH meters. Maar de huidig beschikbare potten waren slechts beperkt in gebruik wat de oogst weer beperkte. Door de komst van de Smart Pot nu niet meer! De Smart Pot is de perfecte aanvulling voor elke Hydro Systeem. De Smart Pot® zorgt voor een omgeving voor het wortelstelsel om het te laten doen wat licht en voeding vragen te doen.

 

gallery_23812_11288_54455.jpg

 

Waarom is de Smart Pot ®de beste pot voor Hydro kweek:

• De Smart Pot® is gemaakt van een poreuze stof, hierdoor kan water vrij stromen en blijft je medium in de pot - nooit meer verstopte leidingen.

• De Smart Pot® laat de wortels ademen, zodat er door vertakkingen meer wortels ontstaan – meer wortels = meer wortelpuntjes = meer mogelijkheden voor de plant om zich te voeden.

• De Smart Pot® stimuleert door het ademed vermogen de belangrijke bodem bacterien – bodem bacterien hebben zuurstof nodig om te overleven.

• De Smart Pot® stelt de plant in staat om alle ruimte in de pot te gebruiken voor wortelgroei, zodat planten groter groeien dan op traditionele hydro systemen.

• De Smart Pot® voorkomt het cirkelen van de wortels, wat de Smart Pot® tot de ideale moeder planten pot maakt.

• De Smart Pot® reguleert de temperatuur van de bodem, zodat de planten minder last van stress hebben.

 

Al langere tijd zijn alle producten voor optimal verlichting, goede kwaliteit voeding en de juiste pH verkrijgbaar.

Nu is er is er een pot die al deze producten compleet maakt. Geef je planten wat ze willen: ruimte om te groeien, zuurstof om te ademen en een klimaat om goed te gedijen.

 

Kortom, je planten vragen om Smart Pot®!

 

Link naar www.smartpots.com

 

filmpje met Smart Pots

 

Kweek met de Smart Pot op het forum:

6 Killing Fields x Blue Hammer in Smart Pot #3 - 11L

6 Überkush in Smart Pot #3 - 11L

10 Hericules en 2 Herijuana x Big White op RFX - Hydro in Smart Pot #5 - 19L

 

Kweek met de Smart Pot - internationaal:

Indoor kweek met Smart Pot #2 en #3

Indoor kweek met Smart Pot#2

Indoor kweek met Smart Pot #3 en #5 - Hydro

 

6 Killing Fields x Blue Hammer in Smart Pot #3 - 11L

 

gallery_23812_10239_70493.jpg

 

6 Überkush in Smart Pot #3 - 11L

 

gallery_23812_10752_181609.jpg

 

10 Hericules en 2 Herijuana x Big White op RFX - Hydro in Smart Pot #5 - 19L

 

gallery_27682_10744_173760.jpg

gallery_27682_10744_92940.jpg

 

We hebben de hand gelegd op 8 x 3 gallon (vergelijkbaar met 11-liter pot) en 2 x 4 gallon (15 liter)

 

Deze testen we natuurlijk eens graag ten opzicht van een gewone pot. Vergelijkende proef dus, hoeft niet te groot, uiteraard wel op beide soorten potten dezelfde plant.

 

Met dank aan KJ en Poldergrower :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij deze geef ik me op voor 4x3gallon of 2x4gallon.Persoonlijke voorkeur is 2x4gallon.

 

Grtz twin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk... de fijnproevers reageren als eerste, da's een goed teken :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik meld me niet aan en wens iedereen veel succes met testen, heb die dingen gezien en ze werken :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

dan zou ik de 11 liter versie wel willen testen.

8x3 gallon, helft smart pot helft gewoon.

 

ps geen idee wat een gallon is, maar ik neem aan dat het een andere maat, is voor de pot.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie pica's !!!

 

Die dingen zijn er dus ook in de serieuze maten hehehe...

 

Das wel cool!

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja als ze er 8 van 100 gallon hadden had ik die willen testen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

voor deze meld ik me aan. 4- 3 gallon

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klinkt allemaal veelbelovend!

zou er ook wel een 3 gallon naast een reguliere 11liter willen proberen.. kijken welke voordelen met die smartpots te ondervinden zijn..

gr.

Share this post


Link to post
Share on other sites

We zijn erg benieuwd wat jullie van deze nieuwe soort pot vinden.

Dus kom maar op met leuke voorstellen om te vergelijken met een gewone pot.

Ook voorstellen met een Hydro set-up zijn welkom! :lol:

 

Smart Pot #3 = 3 Gallon = 11 Liter

Smart Pot #4 = 4 Gallon = 15 Liter

 

:D Mrs Poldergrower

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ouwe ketser

We hebben de hand gelegd op 8 x 3 gallon (vergelijkbaar met 11-liter pot) en 2 x 4 gallon (15 liter)

:D

Share this post


Link to post
Share on other sites

dan doe mij er maar 300.. van beide..

Share this post


Link to post
Share on other sites

is dat een bestelling amnees? :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
dan doe mij er maar 300.. van beide..

 

Eind volgende week liggen ze klaar. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Eind volgende week liggen ze klaar. :P

 

 

B) Hier worden spijkers met koppen geslagen hehe. :D

 

Ophalen diet potten Amnees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

In mijn reizen door California heb ik bij het bezoeken van kwekerijen heel veel van dit soort potten gezien.

Natuurlijk is dat het moment om de kwekers naar gebruikerservaringen te vragen.

Deze waren laaiend.

Nu maar eens kijken wat wij Dutchies er van vinden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ze nu die potten in de maat maken van een DR240W zodat ik er 1 grote smartpot in kan doe mij er dan ook maar 1 :D

 

Groet Bl0wer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik dat zo lees, is dit de ideale oplossing voor de cocos/klei mix, zodat er geen cocos meer uit de potten weggeraakt :D

Ik meld me graag aan voor volgende ronde op een Wilma systeem B)

 

Groetjes T

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deze potten zouden top werken in combinatie met het Wilma systeem.

Elk eb en vloed systeem is ook super met deze Smartpot.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weet iemand iets van de afmetingen ??

 

Vooral intresse in die 2 gallon

Share this post


Link to post
Share on other sites
Deze potten zouden top werken in combinatie met het Wilma systeem.

Elk eb en vloed systeem is ook super met deze Smartpot.

 

deze setup kan ik aanbieden: de vergelijking tussen 1 gewone 11L pot en 1 smart pot in de Wilma op cocos/klei en gl nutes uiteraard.

 

Groetjes T

Share this post


Link to post
Share on other sites

doen tijger!

 

had dit potje ergens anders op een forum ook al gezien, ziet er goed uit! en nu merk ik ze hier op!

kom ik nog wat verder afkijken bij jouw... en dit met coco/korrels is niet mis

 

 

mazzel

Share this post


Link to post
Share on other sites
Deze waren laaiend.

Dat kan 2 kanten op he! Maar ik neem aan: laaiend enthousiast :D

 

Je hebt ze net een maand te laat binnen Doc, die had ik wel in mijn eb-en-vloedje willen hebben!

 

Succes testers!

 

EmTee

Share this post


Link to post
Share on other sites

×
×
  • Create New...