Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

djbroertje

verschillen in reflectiemateriaal op de wanden

Recommended Posts

ja als ik op jouw nanomeetdinges moet wachten :lol:

 

vanavond de rest beplakt, en morgen denk ik in elkaar zetten en dan zien wat het wordt.

 

wordt vervolgd.

 

grtz,

Djzusie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk Leuk leuk!

 

Ik heb ook nog wat te testen over voor je.

Ben erugg benieuwd wat die extra flappies doen van de TSP.

 

Is dat een optie?

Is op het oog echt verblindend spul,is iets van spiegel alu of roestvrijstaal kweenie.... :lol:

 

Maar lijkt me wel iets wat ik als reflectie op zou plakken ;)

 

PH

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi PH,

 

als ik IDD de plaatjes zie zou dat ook erg goed moeten scoren.

 

als er een stukje kan komen van 29 x 42 CM kan ik het zeker meten, en vergelijken.

als de maat kleiner wordt is dat geen vergelijk, maar daar is denk ik wel een mouw aan te passen, maar hoe komen we aan zo een stukje?

 

Topshield hellup, regel is een stukkie? moet een eitje zijn voor een fabrikant. :lol: toch?

 

misschien wel een duur wandje, maar vast en zeker wel duurzaam.

 

grtz,

Djzusie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een baan van 40/50cm op een slimme hoogte zal de koste drukken ;)

 

Ehhh ik wil me plaatje wel afstaan....na de draai :huh:

Of het moet binnen 15;00 03;00 gebeuren.... :lol:

 

PH

 

Edit; link dit topik(vraag om)wel ff door met de update woensdag....:wave:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een baan van 40/50cm op een slimme hoogte zal de koste drukken ;) ben ik zeker met je eens, potten hebben geen licht nodig, en beentjes ook niet echt.

 

Ehhh ik wil me plaatje wel afstaan....na de draai ;)

Of het moet binnen 15;00 03;00 gebeuren.... :lol:PH ik zeg donderdag ben ik thuis, in de auto en hiernaar toe. :lol:

 

dit; link dit topik(vraag om)wel ff door met de update woensdag....:wave:

 

 

ik heb de meter nog een week of 2, daarna moet er wat afgesproken worden voor nieuwe metingen, maar zal zeker mogelijk zijn.

als er wat komt na je vraag, komt het vast goed. :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Dj,

als jij de meter nog wat langer nodig hebt, geen probleem!

Deze metingen zijn belangrijker als de diamant-folie-meting in mijn hok. :lol:

 

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks Torsten,

 

maar met een week of 2 ben ik echt wel klaar met meten, tenzij er een bult verschillend materiaal komt.

anders neem ik mijn kastje mee op de koffie, meten we gewoon bij jouw. :lol:

 

in elk geval wil ik wel nog de nieuwe buizen meten in het hok, denk / hoop dat ze met een weekje in huis zijn.

 

we zien wel,

 

Grtz,

Djzusie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou eens kijken of die TSP mee wil werken.

 

Anders ziet het er naar uit dat ik jou kant op moet komen :lol:

Wil toch wel weten wat het nou werkelijk doet want reflecteeren doet het!

 

PH

Share this post


Link to post
Share on other sites
gallery_19177_11266_201948.jpg

Ik zit er even rustig naar te kijken en het tapijt ziet er niet echt zwart uit.

Ga je hem nog onder handen nemen met een zwarte spuitbus?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ PH,

 

we zien wel even, hoeft toch niet echt snel. :lol:

 

@ Doc,

 

volgens mij gaat het erom dat het in elk geval niet reflecteerd en licht absorbeert? maar kan altijd nog wat met kleurtjes spelen als het nodig is.

 

hier in elk geval wat het is geworden, en als er nog verbeteringen nodig zijn hoor ik dat vast vanzelf.

 

gallery_19177_11266_206091.jpg

 

gallery_19177_11266_878252.jpg

 

gallery_19177_11266_1215147.jpg

 

hier zonder reflectiemateriaal.

gallery_19177_11266_411126.jpg

 

dan plaatje Torsti met folie erin, om te laten zien hoe.

 

gallery_19177_11266_365359.jpg

 

dan een plaatje hout ervoor om deze tegen de ingefreesde ruimte een beetje vlak aan te drukken.

 

gallery_19177_11266_244920.jpg

 

nog wat extra druk op het plaatje, zat net niet strak genoeg.

 

gallery_19177_11266_419938.jpg

 

en het meetresultaat zonder materiaal, alleen MDF, en de buis is in dit geval een 865 T8. deze heb ik een half uur aangelaten, daarna bleef het resultaat stabiel.

 

gallery_19177_11266_143569.jpg

 

nou nog van de week de testplaatjes op maat maken en weer de verse ronde metingen doen, en dan ook als de tijd ervoor is, met een ander kleur buisje.

 

grtz,

Djzusie

Share this post


Link to post
Share on other sites
het tapijt ziet er niet echt zwart uit

Had ik ook al gezien maar ik wilde niet zeiken. :wave:

Zwart spuiten is misschien niet nodig. Het tappijt is erg ruw en zal geen spots veroorzaken, lijkt me. In ieder geval zeker geen glimmende vlakken.

 

Eerst maar eens proberen, lijkt me, en vergelijken met wat je al had om te zien of er relatie tussen is.

 

;)

 

Koi.

 

edit: ships...te laat. Moet ik eerst weer lezen...

 

3de foto waarbij de invalhoek van het licht tegen de achterwand aanvalt... volgens mij :lol:

 

Meten!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Koi.

 

zeiken mag wel hoor, als dat de meting verbeterd, maar volgens mij gaat het best zo. Misschien nog de kiertjes die er hier en daar een beetje zijn wat opvullen met een mat zwart ? iets.

 

maar als het hokje dicht is komt er zo goed als geen licht ergens uit. maar of er ergens wat invloed heeft is natuurlijk lastig te bepalen.

 

en de lichthoek vond ik best erg mooi vallen. in elk geval geen direct licht op de sensor.

 

wel verloopt na langere tijd de meting wat ( 2 of 3 Lux) , dus misschien toch nog iets maken om de buis op en stabiele temp te houden. en zien of dat stabieler wordt.

 

in elk geval heb ik zo een vaste afstand, en oppervlakte van het te meten materiaal.

 

grtz,

Djzusie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben nu bezig om al mijn materiaal op de nieuwe testplaatjes te maken, en ik ga denk ik voor de laatste keer ook een plaatje met witkalk besmeuren.

 

in de tussentijd heb ik ook al een spiegel op de kop getikt, waar de kringloop al niet goed voor is ;) dus die kan nu ook vergeleken worden.

 

ben eigenlijk nog op zoek naar een nieuw stukje diamantfolie, en ik bedacht me dat ik ook nog geen zwart/wit folie heb om te proberen, en misschien een nieuw stukje spiegelfolie.

 

zoals het er nu naar uitziet kan ik de volgende zaken vergelijken.

 

latex

witkalk

witte verf, Evt grondverf

spiegelfolie (gebruikt)

Diamantfolie (gebruikt)

Radiatorfolie

torstiplaat met en zonder beschermfolie

spiegel

aluminiumfolie, glans en matte zijde.

wit papier?

 

hopelijk is van de week alles klaar voor een meting.

 

wordt vervolgd.

 

grtz,

Djzusie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Dj,

voor het geval, dat je van de week nog bij mij in de buurt komt,

ik heb nog 4,5 m diamant-folie liggen.

Na aanleiding van dit topic hoef ik toch geen metingen met diamant-folie in mijn kast te doen. ;)

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weet niet of ik in de buurt kom, moet even kijken, in elk geval niet voor Donderdag. Maar het komt niet echt op een week aan.

 

en ik heb maar een stukje nodig van 29 x 42 CM, dan houd je vast genoeg over voor je eigen meting.

 

maar moet nog wat schilderen, en het drogen duurt best lang in de koude garage. dus moet even kijken wanneer het nieuwe meten kan beginnen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ook hier maar even de nieuwste metingen van de 830 HO constnt buizen gemeten in mijn hokje, en ook de 827 erbij.

 

vanavond maar weer eens aan het meten geslagen, en eerst hier de meting van de 827 buizen van de vorige bloeironde.

 

na het opstarten was de hoogste meting die ik heb gezien met opstarten49940 Lux, maar de afzuiger en de fannetjes niet aangezet, heb ik een ruim half uurtje later weer gekeken, en toen was het weer gezakt naar 44200 Lux.

 

daarna maar weer de afzuiger volyuit aan gezet met de 2 fannetjs bven de kap laten blazen. daar kwam het volgende resultaat uit.

 

gallery_19177_11266_78534.jpg

 

gallery_19177_11266_35391.jpg

 

op zich best een mooi resultaat, maar dan is wel de afzuiger volop bezig de buizen te koelen, en dan wordt er niet gekeken naar het klimaat tijdens de kweek.

 

dan het resultaat met de nieuwe buizen.

 

gallery_19177_11266_165515.jpg

 

gallery_19177_11266_28236.jpg

 

deze meting heb ik gedaan met de afzuiger ca. 60 % aan, maar het werd niet echt heel dramatisch minder als deze uitging.

 

verder zijn de testplaatjes voor de andere meting droog en ben ik begonnen met de rest van de voorbereidingen. Maar er was weer eens een gebrek aan tijd vanavond.

 

maar komt goed.

 

grtz,

Djzusie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed werk Dj ;)

 

Ik heb het idee dat het flappie toch via mij die kant op moet komen voor een meting :D

 

Ik heb een vraagje,zou dat flappie (of ander matriaal)brandpunten kunnen veroorzaken,dat is de reden dat er een ruit in de diamand folie zit toch..?

 

Kan het mis hebben ..... :(

 

 

PH

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks PH,

 

en we houden wel even contact over je flappie, geef me de maten nog even door moet ik even puzzelen.

 

Verder met het kastje,

 

vandaag weer even verder gegaan, en een basisplaatje gemaakt. nu een plaatje beplakt met vloerbedekking om een basismeting te krijgen. dit gaf een waarde aan van 35 LUX. meerder keren gemeten, ook tussendoor.

 

gallery_19177_11266_654935.jpg

 

zonder de buis aan, en met het kastje dicht, 0 Lux.

 

even snel wat materialen de revue laten passeren.

 

Witte verf licht opgeschuurd, wat op alle meetplankjes zit. 417 Lux

Diamantfolie gebruikt, 499 Lux

Radiatorfolie, gebruikt, 516 / 518 Lux

Aluminiumfolie, glimmende zijde, 518 / 520 Lux

Spiegelplaat met beschermfolie, 568 / 570 Lux

Spiegelplaat zonder folie, 587 / 590 Lux

 

verder nog wat plaatjes maken met latex, en toch nog maar een keer met de witkalk, dan nog een keer nieuwe ronde doen.

 

Hmm,.

 

nog even gauw de spiegel meten, heb ik niet voor niets gehaald.

 

Spiegel, kringloopwinkel, 4MM dik schoongemaakt. 666 Lux.

 

zo dat is even een resulaat wat ik niet had verwacht. klopt niet met de theorie wat ik heb gelezen. Zou dit dan toch erg goed zijn? ;)

 

Als de rest van te meten plankjes klaar zijn een nieuwe meetronde, dan ook maar kijken of de resultaten hetzelfde blijven, dan heb ik zelf ook het gevoel dat ik een min of meer betrouwbaar meetkastje heb gemaakt.

 

wordt vervolgd.

 

grtz,

Djzusie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Dj,

blijkbaar sneuvelen in deze topic heel veel van de oude verhalen.

Mooi zo! ;)

 

Ik had er ook niet in geloofd, dat het glas van de spiegels zoveel licht tegenhoudt,

want dan zouden de spiegels warm worden door het omzetten van het licht in warmte.

Maar, dat is niet het geval.

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yep een paar soorten zijn echt heel anders dan ik had verwacht.

 

van de week ook maar kijken of er een behoorlijk verschil zit in gebruikte en nieuwe diamantfolie.

 

wat ik zat te denken, had jij ook niet nog wat van die Zwart/Wit folie liggen en het niet gaat gebruiken uiteraard ;) kan ik daar ook eens mee kijken.

 

Ook nog even bij Koi kijken of er met het verbouwen van zijn hokje een passend stukje spegelfolie over is gebleven, ik meet nu ook met een gebruikt stukje.

 

 

verder over de spiegel, ik heb daar even wat over gezocht, maar men spreekt wel over een mogelijk veranderende lichthoek, op wikipedia.

 

bron,

 

CopY Paste.

 

Breking (refractie)

Door de lichtbreking op de grensvlakken tussen lucht, glas en water lijkt het rietje daadwerkelijk gebroken. Zie ook: lichtbreking

 

Als licht door een transparant medium (zoals lucht, water, of glas) beweegt, wordt de voortplanting vertraagd ten opzichte van vacuüm met een factor die brekingsindex wordt genoemd. De brekingsindex is gedefinieerd als de verhouding van de lichtsnelheid in vacuüm tot die in het medium:

 

 

met n de brekingsindex, c de lichtsnelheid in vacuüm en vf de fasesnelheid in het medium. Bij een verandering van de brekingsindex, bijvoorbeeld op het grensvlak tussen lucht en water, verandert – bij schuine lichtinval – behalve de voortplantingssnelheid ook de voortplantingsrichting van de golven. Dit verschijnsel heet lichtbreking of refractie, en is te beschrijven en berekenen met de Wet van Snellius.

 

[bewerken] Breking in anisotrope mediaIn een anisotroop medium zal de lichtsnelheid variëren, afhankelijk van de hoek tussen een transversale Elektrische veldsterktevector van een elektromagnetische golf en een optische as van een kristallijn medium (er kunnen maximaal twee optische assen zijn). Dit is het gemakkelijkst te constateren middels het verschijnsel dubbele breking. Een bundel wit licht zal zich zelfs bij loodrechte inval opsplitsen in twee witte bundels (dus niet te verwarren met dispersie, die alleen bij schuine inval opsplitsing in bundels van verschillende kleuren veroorzaakt).

 

[bewerken] Weerkaatsing (reflectie)Als licht onder een bepaalde invalshoek met de normaal op een oppervlak tussen twee media met verschillende brekingsindices stuit, kan dat geheel of gedeeltelijk gereflecteerd worden, onder een eenzelfde hoek met de normaal. Het eventuele niet gereflecteerde deel vervolgt zijn weg door het tweede medium volgens de bovengenoemde brekingswet.

 

 

Dus als ik het een beetje goed lees, zou het kunnen zijn dat hierdoor Hotspots zouden kunnen ontstaan, of dat wellicht ook het kleurenspectrum kunnen veranderen. Maar dat gaat me wel weer een beetje ver.

 

voorlopig maar even meten wat ik voor handen heb, op deze manier.

 

grtz,

Djzusie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik heb een vraagje,zou dat flappie (of ander matriaal)brandpunten kunnen veroorzaken,dat is de reden dat er een ruit in de diamand folie zit toch..?

Kan iemand iets over die brandpunten vertellen..?

 

 

Maar ehh stel je eens een spiegel wandje voor.....

gallery_22925_11260_778131.jpg

;)

 

PH

Share this post


Link to post
Share on other sites

PH

 

lekker spiegelend. ;) en dan een hele wand vol. Hmmm. We'l be in touch.

 

Brandpunten,

 

volgens mij is het zo als er BV kreukels in de folie zitten dat er dan via de normale weg het licht gerefelcteerd wordt. en dat er via BV een kreukel nogmaals op hetzelfde punt op je planten dezelfde lichtstraal komt.

 

daardoor krijg je op bepaalde plekken veel te veel licht/straling, dat is mijn beleving een brandpunt.

 

en de diamantfolie heeft hobbels en bobbels waardoor het licht alle kanten op wordt gereflecteerd, en dus ook weer naar boven en niet per definitie naar de planten. volgens mij geeft dat daarom het minste resultaat op de sensor.

Maar dit zou best wel hotspots kunnen voorkomen.

 

maar als er mensen zijn dioe het echt weten, of beter kunnen uitleggen hoor ik dit ook graag.

 

grtz,

Djzusie

Share this post


Link to post
Share on other sites
verder over de spiegel, ik heb daar even wat over gezocht, maar men spreekt wel over een mogelijk veranderende lichthoek, op wikipedia.

Dit verschijnsel heet lichtbreking of refractie, en is te beschrijven en berekenen met de Wet van Snellius.

 

gallery_22925_11260_13010.png

 

Edit;

Die wet geeft info over glas.

Een licht staal in glas valt op een grensvlak met lucht.

De hoek van de inval is 43graden.

Aangezien deze hoek groter is dan de grens hoek van glas(42graden)zal de lichtstraal totaal terug gekaatst worden.

;)

 

BRON

 

PH

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm zal wel eens wat gaan lezen hierover.

 

best nog wel wat te vinden over reflectie. :spliff:

 

vanavond weer even verder gegaan en een (bijna) nieuw stuk spiegelfolie gemeten, en een nieuw stuk diamantfolie.

 

voor ik de metingen even op een rijtje zet is me weer eens wat vreemds opgevallen.

 

de spiegelfolie heb ik geplaatst en daar kwam een hele lage meting uit. en na wat proberen heb ik de plaat met de folie op z'n kop erin geplaatst en daar kwam een hele hoge meting uit. vreemd vreemd.

 

ik heb nu een mailtje gestuurd naar de producent ( denk ik) van de folie. en de vraag gesteld of er een bepaalde maniet is om de folie te platsen.

 

de meting een keer of 5 herhaald en de verschillen bleven enorm.

 

wel zag ik daar ook een folie waarvan men aangeeft dat dit extra reflecteerd, ook zag ik daar verschillende diamantfolie, met verschillende kwaliteiten.

 

ben benieuwd of ik een verklarend antwoord krijg.

 

wordt vervolgd.

 

grtz,

Djbroertje

 

SEXCHANGE geweest. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
SEXCHANGE geweest. :spliff:

 

Hebbie ook pilletjes mee gekregen...?

Anders hebbie nogal last van stemmingwisselingen.... ;)

Ach...die rook je gewoon weg... ;)

 

Het kan zo maar kunnen zijn dat de eenvoud het weer gaat winnen.

Zou me nix verbazen.

 

:D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...