Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

djbroertje

verschillen in reflectiemateriaal op de wanden

Recommended Posts

En je vrouw had toch al niets om aan te trekken net als die van mij :wacko: B)

Groetjes en ben benieuwd welk reflectiemateriaal straks naast jouw cooltube komt te hangen ;)

PF

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier in het kort de antwoorden:

++++++++++++

Onderwerp: RE: vraagje spiegelplaat

 

Goedemiddag Zusje B) ,

 

Bedankt voor je aanvraag.

Wij hebben polystyreen spiegelplaten. Dit zijn witte platen met aan de voorzijde een spiegelfolie.

De basismaat is 2000 x 1000 x 1 mm en deze platen kosten euro 49,50 p/st

+++++++++++++++++++

Toen ik weer de vraag,

 

Beste M,

 

Dank je wel voor de info.

 

Is het dan zo dat het een 1 MM dikke polystyreenplaat is waar de spiegelfolie op geplakt zit?

Zo ja is de folie dan ook apart verkrijgbaar? Of is het 1 geheel?

+++++++++++++++++

Antwoord:

 

De folie zit op de plaat gecacheerd. Dit gebeurd tijdens productie onder hitte.

 

+++++++++++++++++++++++++++

 

bovenstaande was een vraag en antwoord, dus als het dezelfde plaat is als Torsti, kost deze hetzelfde.

en ik dacht, misschien kan ik wel losse folie kopen, maar niet dus.

 

PF,

 

niets aantrekken heeft ook zo z'n charmes. :wacko: anders trekt ze maar de diamantfolie aan, ga ik toch niet meer gebruiken. ;) maar voorlopig ga ik de spiegelfolie plaatsen, en dan weer meten.

 

Ik verwacht dat ik de komende ronde met de folie ga doen. daarna kijk ik weer verder.

 

mijn hokje is bijna klaar voor de folie, dus misschien zondagavond het resultaat.

 

grtz,

Djzusie

Share this post


Link to post
Share on other sites

vandaag toch even tijd gevonden om de spiegelfolie te monteren :wacko:

 

en valt zeker niet tegen, mooi resultaat.

 

de metingen gedaan op dezelfde waardes als de rest, en hier de resultaten.

 

gallery_19177_11266_71731.jpg

 

gallery_19177_11266_55653.jpg

 

best een hoog gemiddelde, dus weet nu eigenlijk wel zeker dat ik de komende ronde deze folie ga gebruiken.

 

Al ben ik er wel van overtuigd dat de spiegelplaten een beter resultaat zullen hebben. de folie is erg spiegelend maar de platen zullen nog veel gladder zijn, en als je goed langs de folie kijkt zitten er toch best wat oneffenheden in.

 

oneffenheden niet echt in dikte verschil, maar wel hier en daar wat plekken met een iets doffer oppervlakte. in elk geval lijkt dit zo.

en ik dacht dat ik de wanden best glad had, maar je ziet elk bobbeltje door de folie heen. B) Maar zal wel geen kwaad kunnen.

 

zover het voorlopige eindresultaat.

 

zit nog wel te denken om aluminiumfolie te meten met mijn meethokje, en dan alles nog een keer met een andere lamp, maar dat komt wel een keer.

 

grtz.

Djzusie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toppie :wacko:

 

Gr Rara

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi topic is dit.

Het maakt meteen een einde aan de Urban Myth van de witkalk.

Het was tijd dat iemand dat een keer heeft getest. :wacko:

Ik was er na zelf metingen te hebben gedaan ook al overtuigt van de spiegelplaten.

Nu nog eens kijken hoe we die een beetje betaalbaar kunnen krijgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks doc,

 

en meten is weten vind ik altijd. Al is deze meting niet onder ideale omstandigheden gedaan zitten en erg veel verschillen onderling.

 

en als de kweek eenmaal loopt blijven de omstandigheden ook niet gelijk, dus voor mij is dit voldoende bewijs.

 

ik ben wel benieuwd of de verschillen ook zo zichtbaar zijn met BV een HPS, ik neem aan van wel, maar weet niet wat het doet met brandpunten. Ik weet ook niet precies hoe deze worden veroorzaakt. Ik neem aan dat dit wordt veroorzaakt door een niet glad oppervlakte.

 

dus als de wanden erg strak zijn, mogen deze er niet komen. Maar misschien is dat wat kort door de bocht.

 

en wat betreft de spiegelplaten, de paar leveranciers die ik heb gevonden zijn qua prijs vergelijkbaar. Wel is dat dan een particuliere prijs. misschien dat het anders is bedrijfsmatig. Maar dan zal het wel over flinke aantallen moeten gaan. :wacko:

 

grtz,

Djzusie

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooi topic djzusie

en als je gewone spiegels gebruikt?

als het toch voor micro is,dan is dat mischien een beetje betaalbaar,

als je ze bijvoorbeeld 2dehands haalt.je ziet ook wel eens van die grote spiegels ,

als je die op maat snijd,

greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks Shadowman,

 

maar volgens mij absorbeert het glas wat voor een spiegel zit warmte en licht. ben daar wel naar op zoek geweest en onder andere dit stukje gevonden.

 

met een spiegel verlies dus enorm veel licht door absoptie. Als licht op materie ‘botst’ (weerkaatst), kan absorptie of verstrooiing het gevolg zijn.

Bij absorptie wordt stralingsenergie omgezet in warmte: het materiaal wordt warmer. De moleculen waaruit de materie is opgebouwd gaan meer bewegen.

Bij absorptie van licht gaat een molecuul over van zijn toestand naar één van zijn aangeslagen toestanden en onttrekt het de benodigde energie aan de straling. Dit kan echter alleen als de fotonen waaruit de straling bestaat precies de energie hebben die met deze overgang correspondeert. Dit is slechts mogelijk bij straling van precies de goede golflengte (of wel licht met de juiste kleur). In dat geval zal een foton geheel kunnen verdwijnen, waarbij zijn energie overgaat naar het molecuul.

Als een atoom of molecuul bij absorptie van een foton in een aangeslagen toestand komt, gaat er een elektron over vanuit de in de grondtoestand bezette niveaus (de zogenaamde Fermi-zee) naar een leeg niveau. Er blijft dan een gat achter. Zodra een elektron met een gat recombineert, komt er weer energie in de vorm van een foton vrij.

 

Bij lichtverstrooiing absorbeert een atoom of molecuul een foton, maar zendt het dat onmiddellijk weer uit. De nieuwe richting van het foton is doorgaans anders dan de oorspronkelijke koers. Ook weerkaatsing is dus een vorm van verstrooiing. De mate van verstrooiing kan variëren met de golflengte van het licht en zal de variatie afhangen van de aard van het verstrooiende deeltje. Bij lichtverstrooiing kan het verstrooide foton een lagere energie of frequentie hebben dan het oorspronkelijke foton. Het energieverschil is achtergebleven in het deeltje. Dat atoom of molecuul heeft een deel van de energie geabsorbeerd en is terechtgekomen op een hoger energieniveau, het is aangeslagen.

 

Daarnaast heb je ook nog te maken met de brekingsindex van het glas hierdoor in combinatie met verstrooien verandert ook nog eens je lichtkleur.

 

Heel technisch verhaal, maar in een beetje normale taal, is een spiegel dus gewoon niet zinvol. Je reflecteert meer licht met een mat witte oppervlak dan met een spiegel zelfs alufolie (wat minder goed reflecteert dan matwit) is dan nog een betere oplossing. Mylar en diamandreflectiefolie zijn eigenlijk de beste materialen om je licht te reflecteren. Mat wit zit daar maar net onder qua reflectie.

 

ben het met het laatste stukje niet eens, met name over de over de diamantfolie, maar zo heb ik het gevonden.

ik heb ook niet veel met fotonen en atomen, maar het absorberen klinkt aannemelijk. :wacko:

 

ik zal wel eens kijken of ik een stuk gewone spiegel kan vinden om te vergelijken in mijn apparaat. in het hokje ga ik het maar niet proberen.

 

grtz,

Djzusie

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey.

ok leuk stukje.

ja mischien de moeite om een keer te meten.

ik ben benieuwd.

greetz shadowman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb toch ook maar even aluminiumfolie op een plankje geplakt en gemeten.

 

hier het hele gemeten lijstje nog eens maar nu met de alufolie erbij. Ik heb nog geen spiegel op de kop kunnen tikken, dus als het een beetje meezit houd je dat nog tegoed.

 

 

Diamantfolie, + 206

Witte verf, +212

Radiatorfolie, +250

Aluminiumfolie glim, +283

Aluminiumfolie mat, + 324

Spiegelfolie, +348

Torstiplaat + folie, +360

Torstiplaat schoon, +403

 

nu was de basismeting op hout 500 LUX.

 

daarna ook eens met een 100 Watt gloeilamp gemeten, en heel bijzonder daar kwam wat anders uit :verrygood

het kastje iets veranderd, nu een bijna dicht dakje erop, maar wel alles op dezelfde maniet gemeten.

 

Diamantfolie, +159

Radiatorfolie, +169

Witte verf, +199

Torstiplaat met folie, +210

Torstiplaat schoon, +273

Aluminiumfolie mat, +278

Aluminiumfolie glim, +441

Spiegelfolie, +600

 

best een opmerkelijk verschil. de basismeting was nu 735 LUX. even nadenkend over dit resultaat zou het ook dus best heel anders kunnen zijn met een HPS, ik zou eigenlijk best graag hier een verklaring voor willen hebben.

 

zou de lichtstraling van een gloeilamp anders reageren, als dit weerkaatst wordt? ga toch eens op zoek naar een verklaring.

 

na mjin keuze van de spiegelofolie vind ik dit resultaat ook niet echt verkeerd,

 

grtz,

Djzusie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad veel verschil.

Ik neem aan dat dit komt door je meetkastje. Als je het goed doet zijn alle wanden bekleed met zwart vilt of zo en is het enige reflecterende oppervlak je testplankje. Als referentie zou je een testplankje met zwart vilt oid moeten hebben. En ja, de hele constructie moet lichtdicht zijn en de lamp moet over een redelijk grote lengte goed afgesloten zijn van de meetkant. Om het compleet te maken tussen lamp en meetvlak ergens nog een diffuus melkglas oid, zodat je geen vage brandpunten op, of net niet op de sensor kunt krijgen....

 

Heb je nog eens wat foto's van de huidige kast?

 

Grtz,

Koi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Dj,

bij een gloeilamp komt het licht vanuit een punt en niet vanuit een "vlak".

Als je de 100 watt lamp in jouw hok zou hangen en de oppervlakte-metingen nog een keer zou herhalen,

dan zou je moeten vaststellen, dat de lichtsterkte aan de zijkanten veel sneller daalt.

Meetfouten kunnen nu ook makkelijker optreden, bijvoorbeeld als de reflectieplaat niet absoluut goed ligt en hierdoor de sensor zich uit het centrum van het licht bevindt.

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

op zich zijn de verschillen tussen de meting met de TL, elke keer wel vergelijkbaar, in volgorde en procentueel denk ik, maar wat ik bedoelde is het verschil tussen de TL en de gloeilamp.

 

het verschil in de basismeting is de plaats van de sensor van de meter, maar deze basismeting blijft wel stabiel elke meting. daarom elke keer een nieuw lijstje.

 

wat zou er anders worden als ik de meetkast maak als je omschrijft? als ik elke ronde op de zelfde manier de referentieplaatjes meet, met een gelijkblijvende basismeting moet het verschil toch meetbaar blijven?

 

met een speciaal meetkastje krijg je wellicht een echt idee wat de echte hoeveelheid Lux zal zijn, maar dat was niet waar ik naar op zoek was.

 

of zie ik wat over het hoofd?

 

grtz,

Djzusie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee, niet zozeer de echte luxwaarde, want dan moet je eerst alles gaan ijken...

Wat je niet wilt is dat de pit van de lamp precies in je sensor reflecteerd, of er net naast. Dat geeft echt enorme meetfouten. Wat Torsten al zei: testplaatje een paar graden scheef, en je hebt iets totaal anders..

 

Ga nou maar knutselen en maak es een echt mooi meetkassie.... :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

oké,

 

heb vandaag in de auto zitten puzzelen, en ga eens kijken of ik snel wat in elkaar kan knutselen. Ik kan het toch niet zo goed hebben dat het beter zou moeten, en wellicht kunnen.

:verrygood

 

het idee:

 

als de tekening van Koi, eerder in het topic, met dichte deksel en bodem. alles bekleden met zwarte vloerbedekking, vaste plaats sensor, 1 of 2 T5 buisjes met reflector, fannetje om de buis(jes) op een stabiele temp te houden,

vaste manier om de reflectie monsters op de zelfde afstand te houden.

 

beetje hout, beetje meer tijd. moet gaan lukken.

 

nu eerst de garage opruimen, moet ook nog een beetje ruimte hebben ervoor. knutselen is altijd leuk, maar opruimen is weer wat minder.

 

ga mijn best doen.

 

 

grtz,

Djzusoe

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik kan het toch niet zo goed hebben dat het beter zou moeten, en wellicht kunnen.

:verrygood HiHi... het goeie knopje gevonden :wave: :D

 

Doe wel iets van melkglas of frost tussen lamp en reflecterend materiaal... en de moeite van de reflectoren kun je je besparen, tenzij je meter te ongevoelig is. Beter met minder licht meten , en ergens in het midden van de gevoeligheid van je meter.

Stabiele temp valt ook te bezien. Als de buis een half uurtje aan is, is het vast ook wel stabiel.....

 

Ben je al bezig?

Wat je als extra zou kunnen meten is het verschil in reflectie bij verschillende kleurtemperaturen.... Testje met 2700K en 6500K?

Ga je denk ik ook nog wel verschillen in zien...

 

Succes!

Koi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

:D

 

knutselen zal wel van het weekend worden, maar heb al wel veel in huis. (hout en buisjes en evt reflectoren)

 

wat betreft de stabiele temp, weet niet wat een T8 doet, die kan ik er ook in hangen daar heb ik wel meerdere kleuren van. moet het nieuwe kastje weer iets groter. :wave:

 

wat bedoel je met de gevoeiligheid van de meter? kan hem op 2 standen zetten, maar alleen de komma in het meetbereik verplaatst dan 1 punt. maar misschien RTFM :verrygood EDIT de meter meet ook lage hoeveelheden, dus dat is dan oké, denk ik EDIT

 

waarom de frost?, betere verdeling? daar moet ik dan even wat voor bedenken.

 

dan zal ik ook nog maar even op zoek naar een spiegel(tje) dat wil ik nu ook wel eens weten.

 

de meting onder de badboy bleef verlopen, kreeg hem moeilijk stabiel, dus maar even zien wat dat gaat worden.

wil dan ook de warmte meten, en kijken wat de lichtopbrengst doet, maar ook straks bij de badboy.

 

er komen als het goed is straks nieuwe buizen in de badboy met een stabielere lichtopbrengst, ben daar ook erg benieuwd naar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Frost of melkglas, of zelfs gewoon dun wit papier zorgt dat je niet stiekum brandpuntjes kan krijgen waardoor je metingen misschien niet kloppen.

Ga je echt dat kastje zo groot maken dat je er een T8 in kwijt kan???

 

Je zou het zelfs al kunnen doen met een paar LED's...... meetdoos ter grote van een pakkie sigaretten???

 

Knutsel ze...

Misschien plak ik straks ook wel iets in elkaar, wel leuk als we dan op de zelfde waarden uitkomen :verrygood

 

Koi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja kastje is zo groot voor T8, maar dan een 18 Wat. 61 CM breed

Mijn vorige meetapparaat was omgeveer de zelfde afmeting. :verrygood

 

ben bijna klaar, nog even wat plakken, en dan eens zien of het werkt. ben nog even aan het puzzelen naar iets om het materiaal op de zelfde afstand en met de zelfde afmetingen te krijgen, maar dat lukt zeker.

 

te meten materiaal wordt dan A-3 formaat. iets kleiner dan de vorige ronde metingen, maar het is dan wel altijd hetzelfde.

 

en als er iemand een spigel heeft van 29 x 42 CM, wil ik die graag hebben.

 

grtz,

Djzusie

Share this post


Link to post
Share on other sites

vandaag bijna het nieuwe meethokje klaar.

 

nog een paar kleine dingen, neemt toch weer iets meer tijd in beslg. :lol: maar het idee is wellicht duidelijk

 

gallery_19177_11266_343439.jpg

 

gallery_19177_11266_201948.jpg

 

nu nog de wand waar het te meten reflectiemateriaal in geplaatst moet worden afmaken. een beetje vloerbedekking bijhalen, en dan in elkaar schroeven en het testmateriaal even op de juiste grootte maken.

 

en micro ben ik niet zo goed in, daarom maar geen sigarettendoosje. ;)

 

daarna de nieuwe metingen, ben erg benieuwd, al denk ik dat het resultaat niet zal afwijken.

 

grtz,

Djzusie

Share this post


Link to post
Share on other sites

:lol:

 

een topic dat voor ieder van ons wel interessant is denk ik !

 

mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat ziet er echt heel profi uit. :lol:

Welke materialen ga je nog meer testen??

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Digi, thanks, ik hoop dat er een hoop mensen wat aan hebben.

 

@ Doc. semi-profi :lol:

 

wat ik hiermee wil doen, is een vaste opstelling hebben dat als ik nu zeg maar een vaste waarde mee kan vaststellen, en daarna kan ik altijd nog met basisdingen makkelijk wat anders erin kan hangen.

 

evt komt er nog een demo van een spiegelplaat van een andere leverancier als waar Torsten het heeft gehaald. maar daar ben ik nog mee bezig.

 

Ook wil ik nog een keer een spiegel testen, ben daar ook best wel nieuwsgierig naar.

 

maar voor nu ben ik even door mijn vergelijkend materiaal heen, misschien nog een schoon stukje spiegelfolie, het geteste stuk was al meerdere malen gebruikt, en gekreukeld.

 

 

als dit hokje klaar is, alles wat ik nog heb een keer meten, en dan is het even over. als er mensen zijn die wat getest willen hebben, is dat dan altijd mogelijk. maar met dan wel bij mij terechtkomen, of ik moet het ergens zomaar tegenkomen.

wel nog een vergelijkende meting met een andere kleur buis.

 

grtz,

Djzusie

Share this post


Link to post
Share on other sites

:wave: :huh: ;)

Jij pakt het meteen wel heel grondig aan ;)

Ziet er helemaal goed uit! En ik zie dat er ook al een diffuus glas (ok, plastic) over de sensor zit. Helemaal goed!

 

Echt heel erg benieuwd wat je meetresultaten worden.

 

Keep up the GOOD work :lol:

 

Koi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...