Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

djbroertje

verschillen in reflectiemateriaal op de wanden

Recommended Posts

Hoi Dj,

mooie metingen! :D

En ik ben natuurlijk helemaal verbaasd over het resultaat!

B) :D :P ;)

 

Wat betreft de vraag of nu witte wanden of spiegels beter reflecteren, vond ik deze opmerking van Kees de beste:

 

Ja ontkracht, maar heb het idee dat dat stelletje stoners hier zo star is als de achterkant van een paard..

 

De revolutie zal nog wel een paar jaar duren I guess.

 

Kees.

 

 

Ik ga ervan uit, dat er ook in toekomst nog kwekers zijn, welke beweren, dat met kalk besmeerde wanden het beste

reflecteerd. :P

Maar, als zelfs een bedrijf als Gavita nu metingen doet en met dezelfde resultaten aankomt, zou er toch in toekomst misschien

iets gebeuren.

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks Torsten,

 

ja had je niet verwacht allemaal he.

 

ja wat betreft de witkalk, dat zou ik eigenlijk wel willen proberen in het hokkie maar had ik nog niet echt gevonden. ik kan het wel ergens bestellen, maar ik weet zeker dat ik het niet ga gebruiken voor een kweek.

de Latex had best een behoorlijk resultaat, maar ik ben er van overtuigd dat het gedurende de kweek erg snel achteruit gaat met de prestaties.

Ook zal dat niet anders zijn dan met Witkalk ben ik bang.

 

Als eerder vermeld wil ik denk ik de spiegelfolie gaan proberen in het hokje te maken op de zelfde platen die ik heb geschilderd, als dit er strak en schoon opzit ben ik daar ook erg benieuwd naar.

 

verder ben ik wel benieuwd naar de voordelen van eeen folie als de Diamantfolie, de verdeling zal denk ik wel erg goed zijn, maar als er toch overal minder licht komt wat is dan het voordeel.

 

wat ik ook wel bijzonder vond, is het resultaat van het oude kappie. ik heb dit plaatje goed schoongemaakt en het resultaat was erg slecht. dat zou dan ook een hele matige lichtverhouding moeten geven.

 

dit zal best een erg goedkoop kappie zijn geweest, maar dan zou je zeggen dat een kap voor een lamp ook van glad spiegelend oppervlakte een beter resultaat ( lichtopbrengst) moeten geven. Maar ik denk dat men met de ontwikkeling van een kap toch wel de reflectie meet.

maar misschien is het met refelecteren van HPS licht een ander verhaal, of als de lichtbron er erg dicht op zit.

 

grtz,

Djzusie

Share this post


Link to post
Share on other sites

OK dan, spiegelfolie zal het zijn!

Ik moet toch grond en een nieuwe lamp hebben, dus dan kan ik mooi meteen wat folie meenemen :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit verschil zie je ook met verschillende kwaliteiten aluminium die worden toegepast in reflectoren.

Als je dat gaat testen zal je verschillen van meer als 20% zien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koi,

lijkt me een goede keuze, volgens mijn bescheiden metingen dan. :D

 

wanneer ga je, kun je voor mij ook 4 meter meenemen? wie weet ben ik wel in de buurt, kan ik wel mee.

 

@doc,

 

Komt dat verschil dan van de behandeling, of van de laag, waarvan ik even uitga die erop zit? En als er een reflectrerende laag opzit, hoe zit dat dan met de levensduur? en waardoor zou dan dit materiaal aangetast worden.

Een echt goed reflecterend stuk aluminium zou dan in principe ook dienst kunnen doen voor op de wand, al zal dat geen goedkope oplossing zijn. maar aan de andere kant zou het ook best weer lang mee kunnen gaan. Hmmm

 

hebbie nog niet wat stukjes verschillende reflector-materiaal liggen? stop ik ze zo in mijn hobbie-meet-gerei.

 

grtz,

Djzusie

Share this post


Link to post
Share on other sites

van de week maar iets gekocht wat volgens de verkopers bij de boerenbond, welkoop witkalk zou moeten zijn.

 

het is geworden,

 

gallery_19177_11266_300929.jpg

 

gallery_19177_11266_868365.jpg

 

gallery_19177_11266_367910.jpg

 

gallery_19177_11266_1038233.jpg

 

gallery_19177_11266_1032118.jpg

 

de kosten waren €2,95 per pak van 2,5 Kg. en na wat zoeken staat er dat het gemalen krijt zou zijn, en dat het heel wit zou moeten opdrogen. we gaan het zien vanavond. :wOOt

 

het spul aangemaakt, met water, en de platen hout in het hokje nu reeds voor de 2e keer geschildert ermee, wat een K-klus.

als je voor de 2e keer erover heen gaat, moet je opletten dat je de eerste laag er weer niet afveegt.

 

ook krijg je geen glad oppervlakte, maar of dit nodig is, weet ik ook niet.

 

gallery_19177_11266_780237.jpg

 

gallery_19177_11266_591127.jpg

 

en hier nog even mijn hkokje met de meetvakjes aangegeven op de bodem.

 

gallery_19177_11266_245599.jpg

 

 

als alles een beetje meezit zal ik vanavond meten wat de lichtopbrengst met dit Old Skool :verrygood reflectiemateriaal is.

 

en als ik het hokje definitief ga aanpassen zal ik een stukje gebruiken om het te meten in mijn hobie-meet-apparaat.

 

grtz,

Djzusie

Share this post


Link to post
Share on other sites

:verrygood

Old school rules!!.

 

Wist je trouwens dat witkalk ook nog desinfecteerend werkt :wOOt

 

PH

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zat te denken aan op maat gezaagde aluminium platen. iemand daar ervaring mee? :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ PH,

 

het Rules vast wel, maar tenzij er een verbluffend resultaat uitkomt ga ik het er niet in laten zitten. 2 keer wezen kijken of het droog is, en overal wit aan de kleren. :wOOt

 

En ja ik had gelezen dat het desinfecteerd. wie weet welke beessies het goed (of juist niet :D ) voor is. in het kippenhok werkt het tegen bloedluis, maar daar hebben we bij onze dames geen last van.

 

@ Digi,

 

volgens mij gaan normale alu platen niet werken, misschien als ze speciaal behandeld zijn, maar er zijn in elk geval in de reflectoren van lampen goed reflecterend spul, maar of dat goed is voor de wanden?

 

breng maar wat platen zet ik ze in het hok en meet ik het reslutaat. :verrygood 2stuks 1290 x 600 MM en 2 stuks 680 x 600 MM.

 

nog niet droog dus kan nog niet testen,

 

grtz,

Djzusie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is die witkalk van Duiven gemaakt? :wOOt :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

:wOOt nee duiven produceren het misschien even wat stukjes eruit filteren.

 

pigeon guano :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

net gekeken en alles ziet er droog uit.

 

ook maar even gemeten.

 

gallery_19177_11266_88861.jpg

 

gallery_19177_11266_81246.jpg

 

hmmm, niet echt spectaculair, moet nog even de rest op een rijtje zetten, maar deze witkalk is zeker niet de hoogst scorende.

 

zal morgen als de kerst het toelaat :verrygood nog eens kijken of extra droogtijd alles nog wat extra wit maakt.

het ziet er ook niet echt heel erg wit uit.

 

dan blijft er alleen nog maar de spiegelfolie over welke ik uiteindelijk in het hokje wil maken. eerst maar even een plan maken om het strak en schoon aan de wanden te krijgen.

 

grtz,

Djzusie

Share this post


Link to post
Share on other sites
eerst maar even een plan maken om het strak en schoon aan de wanden te krijgen

Schiet je wel een beetje op, meneer "ik krijg allemaal wit aan m'n kleren" :verrygood :wOOt

 

Als dat spul echt goed droog is zou het tog erug wit moeten zijn....

 

Ben benieuwd naar het folie...

Succes,

 

Koi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Koi,

 

sorry kan (nou ja wil :wOOt ) niet sneller.

 

vandaag is het toch best wel een stuk witter. :verrygood geduld he.

 

nog maar een keer gemeten nu het echt droog is. wel een verbetering zichtbaar.

 

gallery_19177_11266_111819.jpg

 

gallery_19177_11266_25700.jpg

 

en wat betreft de spiegelfolie.

 

ik ga proberen dit komende week te plaatsen, maar ik moet nog wat aanpassen aan het hokkie. en dat moet eerst.

daarna de folie plaatsen en weer meten. ik ben ook erg nieuwsgierig hiernaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

toch nog wat interessants ontdekt, misschien wel logisch maar nog niet over nagedacht.

 

vandaag was ik zover om de spiegelfolie te gaan plaatsen, maar dacht ga nog maar eens meten. de laatste keer was het me opgevallen dat de waardes wat terugliepen na een tijd de lamp aan te hebben.

 

een nieuwe baterij in de meter en aan de test. :D

 

meteen erbij gebleven om te zien wat de metingen aangaven.

 

het aantal lux liep gestaag op tot een waarde van 40160 lux, gemeten in het midden van de kap en op dezelfde hoogte als alle andere metingen.

deze hoogste waarde was na de buisjes ca. 10 minuten aangehad te hebben.

 

tot mijn verbazing ging de waarde daarna weer erg rap omlaag.

 

besloten om weer een half uurtje te wachten met de lampen aan, weer verder kijken. En wat bleek de waarde was gezakt tot 36145 Lux. :wOOt

 

nu zitten denken wat hiervan de oorzaak zou kunnen zijn, dacht ik eerst dat de buizen (groei, geleverd bij de BadBoy) misschien een andere kwaliteit zouden hebben dan andere? maar zou dat kunnen?

is de reflectie van witkalk niet stabiel? misschien dat dit veranderd als het warm wordt?

 

Toen ik het hokje weer dicht deed, bleek het aantal lux weer gestegen, hmmm raar.

 

verder denkend zou het zo kunnen zijn dat als de buisjes branden in een afgesloten ruimte, dat de bedrijfstemperatuur van de lampen te hoog is geworden, en dat dit ten koste gaat van de lichtopbrengst.

 

Zit volgens mij een logica in, niet verwachtende dat dit zo snel van invloed zou zijn. :verrygood

Daarna de afzuiger aaangezet, en verder heb ik nog geen fannetjes onder de kap door laten blazen.

 

nu weer een half uur later, met de afzuiger op 60%, staat de meter weer op 39120 lux. dus de temp van de buisjes lijkt dus erg veel uit te maken.

nou nog een manier vinden om dat te meten. en te vergelijken als er BV fannetjes onder de kap doorblazen.

 

maar goed, vandaag nog geen spiegelfolie erin, misschien morgen.

eigenlijk zou ik ook wel willen meten met "hollandse" lampen erin, ik heb nog maar 6 lampen 840 dus heb er een paar bijbesteld, eens zien of er hier een verschil in is.

 

wordt vervolgd.

 

grtz,

Djzusie

Share this post


Link to post
Share on other sites

net even een tijdje laten draaien met 2 PC-fannetjes onder de kap door, met de afzuiger op 60% ca.

 

nu is het aantal lux weer stabiel opgelopen tot 39620 lux. de fannetjes eronderdoor zijn dus nu even niet alleen voor de warmte weg te voeren voor de toppen?

 

oook het aantal lumen, lijkt me niet van een ondergeschikt belang :verrygood .

 

toch nog een uitdaging voor een aanpassing. moet wel voor eind Januari klaar zijn, dan moet de meter weer terug.

ook zal ik nog eens dichterbij de kap gaan meten, eens zien of het verschil dichterbij net zo groot is.

 

nog even voor de gegevens, de ruimte waar het hoje staat heeft een temperatuur van 14,5 graden. wordt ook nog iets om over na te denken voor warmere dagen.

 

toch geen overbodige luxe zo een metertje. :wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Dj,

goed gezien! :wave:

De lichtuitstoot van de lampen wordt daarom ook bij een vaste temperatuur gemeten.

 

"Een T5-lichtbron geeft een maximale lichtstroom af bij een omgevingstemperatuur (rond de lamp) van 35° C. De temperatuur rond de lichtbron wordt gestuurd door het armatuur.

De T8-lichtbron is iets anders, vergeleken met T5. De T8-lichtbron heeft een max. lichtstroom bij een lagere temperatuur, 25° C. Daarom wordt de T8-lichtbron minder beïnvloed dan de T5-lichtbron door lagere omgevingstemperaturen."

(Bron: http://www.fagerhult.nl/products/technical...LT_kyla_NL.pdf)

 

Dat was dan ook de redenen ervoor, dat ik tijdens de metingen op een stabiele buistemperatuur gewacht had.

Deze had ik dan bij circa 60°C.

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Torsten,

 

hoe was de vakantie? beetje uitgerust.

 

maar als ik even over jouw antwoord lees, heb je dan de ideale lichtopbrengst als de temp stabiel is, of zodra de ideale buistemperatuur bereikt is?

 

in mijn beleving was, zodra ik langer wachtte, de lichtopbrengst minder. of zou als ik nog langer wachtte weer de licht- opbrengst verbeteren?

 

ik heb het idee dat ik zonder fannetjs en dergelijke, niet het maximaal haalbare uit de buisjes kan halen.

 

maar we zien wel, ben nu verder het hokje af aan het maken. maar heb deze dagen een logee in de kamer liggen, dus kan even niet echt eraan werken.

 

grtz,

Djzusie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Dj,

de maximale lumenuitstoot heb je bij de optimale buistemperatuur,

dus bij een T5-buis bij circa 35°C.

Bij een T8-buis is het 25°C.

Je ziet nu ook, dat de ventilatie van de fluo-kastjes aangepast moet worden, door de buizen actief te koelen.

Het is niet meer voldoende om de temperatuur voor de planten op niveau te houden en hierop de ventilatie af te stemmen,

ook met de directe omgevingstemperatuur van de buizen moet rekening gehouden worden.

Hiermee is dan ook heel duidelijk waarom een Badboy of een Superplant nadelen hebben tegenover lampen met een vrij open

bovenkant, de warmte kan niet weg en het moet veel meer geventileerd worden.

 

Ook moet je met de reflectie van de wanden nu rekening houden, hoe hoger de reflectiewaardes zijn, hoe hoger de temperatuur in de kast oploopt. Dus ook weer een punt waar tijdens het aanleggen / bedenken van de ventilatie rekening mee te houden is.

 

Groetjes

Torsten

 

PS: Deze topic is een sticky waard i.v.m. de informatiegehalte.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja is best een leuk gegeven, en meteen ook weer een andere gedachtengang.

 

ik ging er IDD vanuit dat het wegblazen van de warmte voor de toppen (dames) was, maar dat heeft eigenlijk een veel belangrijkere functie. ;)

 

ik ben ook nog iets verder gegaan de Badboy aan te passen, IVM de warmteafvoer. maar dat laat ik nog wel zien als ik weer begin. Ik had er in elk geval weer een slijptol voor nodig ;)

 

zal straks nog weer verder gaan met meten, als ik de reflectie in het hokje heb aangebracht. eerst de logee de deur uit :wave:

maar dat is pas weer 2011.

 

ps.

ik had ook nog de witkalk in mijn meet apparaat gedaan, en zal deze gegegevens ook nog even aan het lijstje toevoegen.

 

grtz,

Djzusie

Share this post


Link to post
Share on other sites

na wat met fannetjes bezig geweest te zijn, heb ik de Badboy op een stabiele temperatuur gekregen, en in het midden van het hokje 40.350 LUX gemeten. ook op 60 CM hoogte, en uiteindelijk van de zijkant met 2 x 120MM pc-fannetjes onder de kap door laten blazen.

met de afzuiger ook nog op 50% aan was dit het hoogste wat ik te zien kreeg.

 

helemaal in het uiterste hoekje van het hokje was het nog maar iets van 27000 maar daar komen toch geen planten te staan ;)

 

deze meting was met grondverf op 4 MM MDF plaatjes waar ik straks het spiegelfolie op ga plakken. ben benieuwd wat de spiegelfolie straks gaat leveren. :wave:

 

verder nog even de onderlinge resultaten in mijn meet-dinges. even anders aangegeven. de basismeting was 700 LUX, en dit was refelcterend op het blanke hout. hieronder staan op volgorde het antal LUX wat er meer was per soort materiaal.

 

Oud kappie, + 70 LUX

Witkalk, + 184 LUX

Diamantfolie, + 216 LUX

Witte verf, + 220 LUX

Radiatorfolie, + 276 LUX

Spiegelfolie, + 352 LUX

Torstenplaat, + 369 LUX (met beschermfolie)

Torstenplaat, + 390 LUX (schoon)

 

als ik het hokje straks klaar en gemeten heb, ga ik misschien mijn meet-dinges nog eens uitvoeren met een lamp, IPV een een TL buis. en evt alles nog een keer overdoen, eens zien of dat ook nog wat uitmaakt. Ik heb wel geen witkalk-plaatje meer, bij elke beweging valt die zooi eraf. :P

 

tijdens mijn gepruts met de fannetjes, viel het me ook nog op dat het toch best wat uitmaakt als er wat tegen de wand aanstaat.

ik had een kartonnen doosje met daarop de temperatuur-meter aan de zijkant tegen een wand staan, en dat scheeld zo maar even gauw een 900 LUX, op mijn meetpunt.

 

Straks ook maar eens kijken wat BV de gele plakstrips tegenhouden.

ik had deze de vorige ronde op tophoogte hangen, als deze toch nog wat licht tegenhouden zal ik ze volgende keer maar op pothoogte hangen. Nu even gauw zo een strip op de boden tegen de lange wand aangezet, en dat scheelde iets van 200 LUX.

 

volgens mij zijn dit soort zaken best van invloed, zeker bij de microkweekjes. ben eigenlijk ook best benieuwd wat er BV met een T-neon ook verschil zit met de temperatur van de buisjes, Hmmmm

 

grtz,

Djzusie

 

en ik zag ook nog even gauw dat het een sticky was geworden ;)

ik hoop dat er mensen wat aan hebben, ik in elk geval wel.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Torstenplaat, + 369 LUX (met beschermfolie)

Hahaha zelfs met het folie goed reflecterend :wave:

Mooie test Djzusie en zekers een sticky waard ;)

Het is zeker mooi spul die spiegelplaten van Torsten, ook makkelijk te plaatsen en schoon te maken...

1 nadeel: het is redelijk aan de prijs, dacht iets van 50 euro per m² alhoewel voor de micro-grower zal het wel meevallen.

Groetjes SmokeyB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Dj,

ik zie de PLL´s of Dulux als opgevouwen T5-buizen, ze hebben dezelfde doorsnee.

De temperatuur-gevoeligheid van deze buizen is dezelfde als bij een T5-buis, ze hebben, volgens mij, hetzelfde temperatuur-optimum van circa 35°C.

Het nadeel van deze buizen is dat deze in het midden te weinig ruimte hebben om goed te kunnen ventileren.

 

 

@SmokeyB.,

het waren 50€ ex btw per plaat (2 m²) :wave:

 

Groetjes

Torsten

 

PS: De sticky-status van deze topic komt door het hoge informatie-gehalte.

Eindelijk duidelijke metingen en geen meningen. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oooh dacht dat je toen per m² zei :wave:

Share this post


Link to post
Share on other sites

wel even opletten smokey, :wave:

 

ik heb nog ergens anders een prijs opgevraagd voor iets soortgelijks, maar dat lijkt wat duurder.

wel zijn deze platen dan te verkrijgen in 1220 x 2440 MM, en de prijs zou dan iets van 69 euro zijn ex BTW. Maar daar hoop ik nog binnenkort antwoord op te krijgen.

 

met wat rondneuzen vind je allerlei soorten speciale folie en dergelijke, maar dat is dan meteen best weer kostbaar. zeker om maar even uit te proberen.

 

grtz,

Djzusie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...