Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

djbroertje

verschillen in reflectiemateriaal op de wanden

Recommended Posts

Hallo medekwekers,

 

in het Topic van Torsti met de spiegelplaten heeft hij de verschillen gemeten in de lichtopbrengst, van een aantal soorten reflectiemateriaal, en daardoor werd ik eigenlijk best nieuwsgierig hoe de lichtopbrengst van de Badboy was.

 

toen heb ik de Luxmeter te leen gevraagd, en gekregen, en ben aan de slag gegaan in mijn hokje.

het is natuurlijk niet een vergelijk met de uitkomsten van Torsten, maar was op zich mooi om te zien.

 

daar verder over nadenkend lees ik regelmatig over het verfen van de wanden, en allerlei andere soorten van materiaal. Dus dacht k bij mezelf, ik kan een en ander ook eens vergelijken om te zien wat er nu goed werkt. Daarom heb ik een vergelijkende meting gedaan met mijn Diamantfolie en hardboard platen geschildert met Latex van de Praxis.

 

Ook heb ik gekeken wat het uitmaakt als de folie schoongemaakt wordt, na de laatste kweek had ik een klein beetje last van spint waartegen ik een keer of 3 heb gespoten met Masaï in de hoop dat ik er geen last meer van heb. Maar dat zal de tijd me leren.

 

Ik heb vergelijkend gemeten met de lampen op een hoogte van 60 CM, dit omdat het hout waar ik de latex op heb gesmeerd maar 61 CM hoog was. En ik wilde om te meten even snel en niet al te duur iets fabriceren.

 

met de diamantfolie heb ik ook op 80 Cm gemeten, maar daar kon ik niet mee vergelijken, dus deze gegevens tellen even niet mee.

 

De resultaten waren als volgt, alles gemeten met de 6500 K buizen die bij de Badboy geleverd waren, na deze een half uurtje aan te hebben gelaten om te zorgen dat de buizen op de juiste temperatuur waren.

 

de data van de meting folie op 80 CM, met "vuile" wanden.

 

gallery_19177_11266_113658.jpg

 

en met schoongmaakte wanden.

 

gallery_19177_11266_11365.jpg

 

toen op 60 CM met vuile wanden.

 

gallery_19177_11266_11822.jpg

 

en met schone wanden.

 

gallery_19177_11266_144538.jpg

 

al met al maakte het schoonmaken wel wat uit, maar wel minder dan ik had verwacht.

 

Toen heb ik de witgekalkte plaatjes in het hokje geplaatst, en daar was ik eigenlijk wel aangenaam door verrast. :D

de vers geverde wandjes gaven toch een behoorlijke verbetering van de lichtopbrengst.

 

gallery_19177_11266_124746.jpg

 

nu ben ik aan het nadenken wat zou er nog beter zijn? even spiegelplaten kopen ben ik over aan het nadenken, maar wat nu als de witte wanden beter lijken?

 

ik wil graag voor de volgende ronde de wandrefelctie verbeteren, maar weet nog niet wat het gaat worden.

 

ik ga er vanuit dat de latex binnen afzienbare tijd erg vuil en vochtig wordt, doordat het een poreus oppervlak is. Dus dat is geen optie, in mijn beleving.

 

wat ik nog wil gaan proberen is hoogglans witte geschilderde wanden. ik denk namelijk dat wit met een hoge glans ook nog een verbetering zou kunnen zijn TOV de matte latex. Maar dat zou een meting moeten uitwijzen.

Ik ga er dan ook vanuit dat een goed geverfde wand, in hoogglans goed schoongemaakt kan worden, wat voor de toekomst weer beter zou zijn.

 

wat zouden nog effectievere reflectiematerialen zijn?

 

En zou deze diamantfolie misschien beter werken bij een HPS?

Wat wel mogelijk zou zijn dat er door deze folie van meer verschllende zijdes de dames belicht worden, en de lichtopbrengst op de planten uiteindelijk beter is dan een vlakke reflectie?

 

Ik weet niet of jullie wat hebben aan deze info, maar wie weet krijg ik wel de info om nog te testen of te verbeteren

 

EDIT ** ik zie dat er staat gemiddelde LUX bij de datasheets, maar dat moet natuurlijk zijn x 1000 ** EDIT

 

grtz,

Djzusie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Dj,

Mooie topic! :D

Dat de diamandfolie tegen een latex-wand verliest had ik al gedacht.

De diamandfolie reflecteert diffuus en stuurt een groot deel van de lichtopbrengst weer richting lamp naar boven,

en de schone latex-wanden reflecteren het licht naar beneden op de planten.

 

Kun je nog effe de mate van het meetoppervlak plaatsen?

Dan probeer ik hiervan grafiekjes te maken.

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik weet niet of jullie wat hebben aan deze info, maar wie weet krijg ik wel de info om nog te testen of te verbeteren

Ja, bevestiging van mijn onvrede over het dimandfolie :D

Al die riggeltjes reflecteren idd een deel van het licht weer naar boven, en da's mooi zonde, en het zorgt er ook voor dat de folie minder goed is schoon te maken.

 

Het vervelende van hoogglans is waarschijnlijk dat het hotspots op gaat leveren, al is dat in jouw geval niet zo'n punt met T5, maar voor HPS zou dat een probleem kunnen opleveren.

 

Heb je ook gewone witkalk gebruikt? Als ik in de oude boekjes lees, zou dat nog steeds het beste moeten zijn..... maar da's helemaal niet schoon te maken :lol:

 

ff gauw doorgaan met uitzoeken zodat je het weet als ik m'n hokje ga verbouwen ;)

 

Grtz,

Koi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Torsten,

 

ik heb al wat grafiekjes.

 

en het gemeten oppervlakte is 690 X 1300 MM. en ik heb ook gemeten in vlakken van 10 x 10 CM

En inderdaad ben ik ook van mening dat er veel licht weer naar boven reflecteerd, wat op zich wel weer zonde is. Maar zou het zo kunnen zijn dat een deel licht aan de onderzijde van de bladeren ook een meerwaarde kunnen opleveren?

 

Koi.

 

En ik heb gewone goedkope wilkalk gebruikt, maar dat is ook niet echt helemaal vlak dus ook daar zal wel wat verschil in weerkaatsing zijn.

Daarom dacht ik aan hoogglans verf, maar ik moet even kijken of ik nog wat heb staan, dan kan ik dat ook nog testen.

wanneer ga je het hokje verbouwen dan?

 

de diamant folie.

 

gallery_19177_11266_996414.jpg

 

zoals je ziet erg veel verschillende richtingen van weerkaatsing.

 

en 1 laag latex, wat ook niet erg glad is.

 

gallery_19177_11266_386565.jpg

 

en hier de grafiekjes.

 

80 CM hoogte met "vuile"wanden.

 

gallery_19177_11266_70207.jpg

 

dan met schone wanden.

 

gallery_19177_11266_82666.jpg

 

dan 60 CM met vuile wanden.

 

gallery_19177_11266_79142.jpg

 

en met schone wanden.

 

gallery_19177_11266_90708.jpg

 

en tenslotte 60 CM met de latexwanden.

 

gallery_19177_11266_28753.jpg

 

misschien is het niet hele gladde oppervlakte juist een voordeel met de latex, maar dit zal duidelijker worden na een meting met hoogglansverf denk ik.

ook heb ik nog zitten denken om de tatex met een laag blanke lak te voorzien, maar of dat wat opbrengt?

 

straks maar even de schuur in om te zien of ik nog witte verf heb.

 

grtz,

Djzusie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben benieuwd naar de metingen met de reflectieplaten die Torsten gebruikt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja ik ook wel, maar die heb ik even niet liggen. Jij wel toevallig :D

 

ben wel op zoek naar een betaalbaar testmateriaal, maar als dat geen grote meerwaarde heeft vind ik het een beetje zonde geld.

 

maar wie weet komt dat er ook nog bij.

 

ik ben ook nog wel benieuwd naar de glimmende folie, maar de stukken die ik nog heb liggen zijn gekreukt en lang niet voldoende om de kast te beplakken.

 

Grtz,

Djzusie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga voor de gladde spiegel folie, gewoon omdat ik dat mooi vind :D

Als je er blanke lak op doet gok ik dat de opbrengst omlaag zal gaan. Waarom? omdat het licht dan door de blanke lak gaat, dan weerspiegelt wordt door de witte laag en nog een keer door de lak en die 2 keer lak lijkt mij verlies. Maar ik ben een stuk blijer met de metingen die ik zie, want dat zegt me meer.

Ik w8 vol spanning op het vervolg ..

alvast bedankt tot zover,

 

Chassie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Chassie,

 

Ja misschien heb je gelijk met de blanke lak. zeker als de weerspiegeling pas gebeurd door de witte laag. maar dat zou op de lange duur wel wat uitmaken denk ik, als je gaat voor latex. ik denk dat de kwaliteit dan wel beter zal blijven.

 

maar zover ga ik nu nog niet, ik heb wel een pot hoogglans witte verf in de garage gevonden, en ben begonnen om de gekalkte platen hiermee te schilderen. daarna maar weer eens meten.

 

en als de spiegelplaten van Torsten nog niet goedkoper gevonden worden, wellicht eens zien of ik een stuk spiegelfolie ongekreukt hier kan krijgen. en zien wat dat brengt. is volgens mij ook niet zo duur.

 

wel is er dan altijd de uitdaging om het zo strak mogelijk aan de wand te krijgen. :D

 

wat me ook op de volgende gedachte brengt.

 

Als ik planten met een maximale hoogte van een CM of 70 zou willen hebben, hoeft de folie (of wat dan ook) niet het hele hok vol te hangen.

stel ik neem 11 liter-potten, dan hoeft de reflectie niet aan de onderste 20 CM of zo aanwezig te zijn. en misschien ook niet de eerste 10 CM van de planten.

 

dan zou ik kunnen volstaan met een strook van zeg maar 75 CM. als de folie dan 150 Cm breed verkrijgbaar is, heb je ook minder nodig.

wel moeten de planten dan niet veel hoger worden, anders heb je toch nog een probleem.

 

wordt vervolgd,

 

Djzusie

Share this post


Link to post
Share on other sites

te gekke test man :D

het zou ook reuze leuk zijn om de wanden met witkalk te schilderen

dat is de old scool fabel waaraan ik nog weleens refereer.

feit is dat het een ontsmettende werking heeft,

maar als ik die latex metingen zo zie,

ben ik benieuwd naar de reflectiewaardes van witkalk.

 

grtz Weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks weetje,

 

zal eens kijken naar Witkalk, ik dacht eigenlijk dat latex een soortgelijk iets was als witkalk dus even op zoek naar de verschillen, en evt de beschikbaarheid en wat het kost.

 

maar als dat ook een poreuse structuur geeft, wat ik wel verwacht door de naam, denk ik ook hier de kwaliteit erg snel minder wordt tijdens het kweken.

 

wie weet komt het ook nog voorbij :D

 

Grtz,

Djzusie

 

==EDIT

WITKALK

Ook: gebluste kalk, kalkdeeg. Witkalk wordt nog gebruikt als plafondwitter of zgn. veegvaste muurverf. Vooral door het fraaie matte uiterlijk is witkalk zeer geschikt voor plafonds. Het goede vochtopnemende vermogen van witkalk maakt het geschikt voor bv. "halve" muren en plafonds van wc's. Voor muren hebben latexverven de witkalk vervangen omdat die meer of minder afwasbaar zijn. Voor kelders werkt gewone witkalk uitstekend: witkalk is vochtopnemend en bijkomend voordeel is dat het schimmelvorming tegengaat.

 

Witkalk wordt ook toegepast in serres of broeikassen om de felle zon te weren. Om de zongevoelige haagbeuk in het begin van het seizoen te beschermen tegen "verbranden" kan deze bespoten worden met witkalk. Ook wordt witkalk toegepast bij muren van volières omdat witkalk niet schadelijk is voor de vogels.

 

lijkt niet erg duur, maar niet algemeen verkrijgbaar. en als het voor vogels niet schadelijk is, hoe is het dan voor onze dames? zal dan ook wel geen kwaad kunnen.

EDIT

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb nog wel een paar klein stukken van die spiegelplaat die Torsten gebruikt, heb volgens mij nog wel een strook van ongeveer 50x120...

Laat maar weten of je daar wat aan heb om de metingen te kunnen doen :lol:

Groetjes SmokeyB

 

Ps: leuk man, die testjes :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Dj,

dan plak ik de metingen van mij ook maar effe bij, in deze topic komen ze tenminste tot hun recht. :lol:

De metingen:

gallery_5351_9678_54994.jpg

De eerste serie metingen heb ik in het originele hok gedaan.

Bij alle metingen heb ik gebruik gemaakt van de Testo 545-luxmeter. Deze is gekalibreerd en van een certificaat voorzien.

Het is geen par-lichtmeter, maar het par-licht is bestanddeel van het gewone, voor ons zichtbare, licht.

Dus ook het par-licht wordt gewoon gereflecteerd en zou hier geen meetfouten veroorzaken.

De buizen zijn bij alle metingen hetzelfde gebleven.

De buizen zijn van de kleurcode 865 en tijdens de metingen was de temperatuur circa 60°C.

gallery_5351_7579_281199.jpg

De afstand van de buizen tot de sensor was bij alle metingen 83 cm.

 

And the results are:

Spiegelplaat

gallery_5351_7579_515257.jpg

gallery_5351_7579_27042.jpg

Helaas zit de "WF-sticker" op de juiste plek: De gemiddelde waarde is 34,03 kLux (34.030 Lux)

 

Zwart papier, niet reflecterend

gallery_5351_7579_57728.jpg

gallery_5351_7579_33921.jpg

De gemiddelde waarde is 13,72 kLux

 

Zwart-Wit-folie, zwarte kant

gallery_5351_7579_749369.jpg

gallery_5351_7579_15150.jpg

De gemiddelde waarde is 14,70 kLux

 

Zwart-Wit-folie, witte kant

gallery_5351_7579_1433807.jpg

gallery_5351_7579_23297.jpg

De gemiddelde waarde is 28,10 kLux

 

Een paar grafieken:

En de winnaar is:

Met meer dan 34.030 lux: De spiegelplaat

Mooie gelijkmatige lichtverdeling! :D

gallery_5351_7579_13948.jpg

 

Op de tweede plaats met 28.100 lux: De zwart-wit-folie (witte kant)

gallery_5351_7579_5723.jpg

 

Op de derde plaats met 14.700 lux: De zwart-wit-folie (zwarte kant)

gallery_5351_7579_8932.jpg

 

Op de laatste plaats met 13.720 lux: Zwart papier

gallery_5351_7579_4649.jpg

 

Ik hoop, dat het nu voor iedereen duidelijk is, waarom ik voor de spiegelplaat gekozen heb.

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie toevoeging Torsten, :D

 

wel niet echt met elkaar vergelijkbaar jammer genoeg.

ik zie dat jij ook de bodem hebt bedekt met hetzelfde als de wanden. dat heb ik niet gedaan, zie daar eigenlijk niet een meerwaarde in.

 

ik kan straks de witgeverfde platen wel naar jouw brengen, en als ik dan ook aan spiegelplaten kom, kunnen we ook een beter vergelijk zien. ;) als we beide nog wat metingen gaan doen. de verschillen moeten dan bij beiden duidelijk zijn.

 

er komt toch wel wat langs zo al. jammer dat ik niet alles kan proberen. :lol: kan natuurlijk wel, maar gaat het niet worden.

 

@ Sjondoo, Thanks.

 

grtz,

Djzusie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Dj,

de bodem van mijn hok had ik voor de foto´s met hetzelfde materiaal bekleed.

Een uitwerking op de metingen is er niet, de sensor kan alleen maar licht van boven ontvangen en niet het licht, wat van de bodemplaat weerkaatst wordt.

Ik had de bodemplaat ook blank kunnen laten.

 

Ook zijn de waardes niet direct met elkaar te vergelijken, maar twee gegevens staan nu al duidelijk vast.

De diffuse reflectie geeft lichtverlies ten opzichte van een directe reflectie.

Lichte materialen reflecteren beter als donkere materialen.

 

De bladeren kunnen alleen maar het licht wat van boven komt verwerken/ omzetten.

Een blad van onderen te belichten heeft geen nut.

 

Ik heb nu 4,5 m diamant-folie liggen, met dank aan AmStaff, hij heeft het gesponsord.

Zodra ik de lux-meter terug heb (ergens in januari) kan ik deze meting ook doen.

Maar, het resultaat zou hetzelfde zij als bij jouw, de diffuse reflectie van de diamant-folie gaat het duidelijk verliezen t.o.v. een witte plastic-folie.

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites
zal eens kijken naar Witkalk, ik dacht eigenlijk dat latex een soortgelijk iets was als witkalk

Tsssss :D

 

Maar ff serieus; wat ik steeds in alle grafiekjes terugzie is enorm veel direct licht, en een klein beetje invloed van de reflectie.

Als je echt de reflectie van diverse wanden wilt meten zou je de directe lichtbron eigenlijk af moeten schermen., zoiets als het volgende plaatje:

 

gallery_18008_8927_6608.jpg

 

Toch?

 

Off topic: ff over mijn hok verbouwen: het wordt langer, weer lager en de lamp gaat weer heen en weer bewegen, er komen luchtverdeelslangen, isolatie, nieuw filter en naar vermoeden worden de wanden wit gekalkt met een of ander foefje zodat het behalve optimaal reflecterend ook schoon te maken is......

 

 

Laterz,

Koi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koi,

 

op zich ben ik het wel met je eens dat op jouw tekeningentje aangegeven manier wellicht een betere manier zou zijn om de reflectie te meten.

 

maar ik vind het zo even goed genoeg om te zien met welk materiaal er het meeste licht op de dames kan komen.

En ik zie wel veel direct licht, maar ook een verhoging van het aantal LUX, met een andere wandbedeklking, dus het heeft best wel wat invloed.

 

In elk geval weet ik wel dat er wat anders gaat komen dan de Diamantfolie. :D nu nog even kijken wat er wel gaat komen.

 

en als ik 1 lichtbron zou hebben, zou een dergelijke meting iets makkelijker uit te voeren zijn. maar wie weet probeer ik wel een keer iets uit te dokteren hiervoor.

 

grtz,

Djzusie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ha, maar da's nou net het makkelijke... Je kunt de meeting in het klein doen, met een simpel PL lampje oid.... en een schoenedoos :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

yep daar heb je een punt, think ouside the (shoe)box.

 

zal ik eens gaan proberen,

 

maar waarom zeg je nu schoenendoos :D moet er weer iemand meteen nieuwe schoenen gaan kopen, weer een excuus gevonden.

 

maar IDD kan ik zo wel meer zaken proberen, zelfs met kleine stukjes materiaal.

Share this post


Link to post
Share on other sites
moet er weer iemand meteen nieuwe schoenen gaan kopen

:D :lol: ;)

 

Doe d'r maar de groetjes...

Share this post


Link to post
Share on other sites

groeten terug, ze heeft toch geen nieuwe schoenen nodig. pffff :lol:

 

maar zo nieuwsgierig als ik ben, heb ik vanavond maar een testbakkie gemaakt. gebaseerd op het tekeningetje van Koi, zat toch wel wat in.

 

daarna maar eens gekeken wat ik in huis had om te meten.

 

en dat is geworden.

 

radiatorfolie

diamantfolie

spiegelfolie, welliswaar vuil, gekreukd en gebruikt.

en een stuk wit geschilderde plaat.

 

deze plaat was een met hoogglans geverfde laat die ik eerst in het hokkie heb gemeten.

de uitkomst was nagenoeg gelijk aan de latexplaten dus daar geen grafiekje van gemaakt. het gemiddelde kwam op exact hetzelfde uit dus behalve de eventuele levensduur geen winst.

 

het kastje wat ik had is niet helemaal rondom lichtdicht, maar als de opstelling en de voorwaardes hetzelfde blijven moeten de verschillen wel zichtbaar worden.

 

eerst maar even mijn geknutsel.

 

gallery_19177_11266_222885.jpg

 

gallery_19177_11266_109297.jpg

 

de sensor

 

gallery_19177_11266_10498.jpg

 

en de sensor op de meetplaats.

 

gallery_19177_11266_284450.jpg

 

en dan de resultaten, niet op volgorde van het beste resultaat maar kijk maar.

 

de radiatorfolie,

 

oh nee, eerts de meting zonder reflectiemateriaal, alleen blank hout.

 

gallery_19177_11266_132515.jpg

 

gallery_19177_11266_406646.jpg

 

dan toch de radiatorfolie.

 

gallery_19177_11266_41024.jpg

 

gallery_19177_11266_365063.jpg

 

dan de diamantfolie.

 

gallery_19177_11266_299140.jpg

 

gallery_19177_11266_286181.jpg

 

dan de gebruikte spiegelfolie.

 

gallery_19177_11266_233588.jpg

 

gallery_19177_11266_21289.jpg

 

en dan de witte hoogglans plaat

 

gallery_19177_11266_53126.jpg

 

gallery_19177_11266_395217.jpg

 

 

Voor zover dit een representatief iets is, geeft de spiegelfolie dus de beste reflectie. ben benieuwd wat de spiegelplaat van Torsti (SmokeyB gaat doen) heb ik best wel hoge verwachtingen van. ;)

wel zou ik dan willen zien wat het in het hele hok zou doen, maar misschien dat de spiegelfolie ook al een serieuse kandidaat is. we shall see. :D

 

ben vanmiddag ook nog op pad geweest om even witkalk te kopen, maar wat kunnen ze dom kijken bij de Praxis, maar ja zonder google wist ik het eigenlijk ook niet, maar men was wel heel druk mij latex te verkopen, dit was toch echt hetzelfde.

 

al met al is dat dus niet gelukt, en gaat denk ik ook niet meevallen, als er iemand nog wat heeft kan ik dit ook vergelijken.

 

ik heb de spullen even opgeborgen, zo kan ik als er nog iets interessants langs komt wat nieuwe dingen vergelijken

 

grtz,

Djzusie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat voor afmeting heb je ongeveer nodig aangezien je het in het klein doet?

Zal ik morgen effe met m'n rolmaatje in m'n schuur zoeken :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

de plaatjes die ik nu heb gebruikt zijn 350 x 500 MM ongeveer.

 

ik hoor het wel.

 

Grtz,

Djzusie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat heb volgens mij liggen, laat 't je even weten

Share this post


Link to post
Share on other sites

nog een kort vervolg,

 

vandaag bij SmokeyB geweest en een stuk spiegelplaat ( ex Torsten) opgehaald om ook te vergelijken. Thanks. :D ook voor het proevertje, lekkere lucht in de auto, nou ja dat vond ik in elk geval.

 

nu weer even de opstelling opnieuw neergezet en maar alles even opnieuw gemeten. het bleek niet echt goed mogelijk om exact hetzelfde te krijgen als de vorige keer.

Was niet echt veel werk, en ik wil wel het juiste vergelijk hebben.

 

nu met 3 extra soorten vergelijkingsmateriaal.

 

een oud kappie welke ik eens heb gekregen met een 400 Watt HPS, die ik al eens had verbouwd tot een TL refelector.

 

dus nu het vergelijk tussen.

 

Radiatorfolie, spiegelfolie, diamantfolie, geverfde plaat, ex HPS kappie, spiegelplaat met beschermfolie erop en de spiegelplaat zonder de beschermfolie.

 

hier de 2 laatste plaatjes

 

gallery_19177_11266_518561.jpg

 

en hier de spiegelplaat, nog wel met de beschermfolie.

 

gallery_19177_11266_807384.jpg

 

de uitkomsten zijn als volgt:

 

basismeting 735 Lux, zonder extra materiaal, reflectie dus door het hout.

 

Radiatorfolie 987 Lux

Spiegelfolie 1051 Lux

Diamantfolie 926 Lux

Wit geverfd plaatje 947 Lux

oude kappie 790 Lux

spiegelplaat met folie 1081 Lux

en zonder folie 1107 Lux

 

als ik mijn conclusie daar uit mag halen is de spiegelplaat van Torsten het beste reflectiemateriaal, maar komt de veel goedkopere spiegelfolie daar best dicht bij in de buurt.

 

nu is de meting gedaan met 1 x 18 Watt T8 dus als er veel meer licht komt is de verbetering uiteraard groter.

 

nu moet ik nog uitkiezen wat er mijn hokkie gaat komen de komende ronde. misschien koop ik wel de spiegelfolie, dat is tenslotte niet het duurste B) , en meet ik dan het gehele hokkie weer. als het dan in de vergelijking met de andere materialen niet de verbetering krijg die ik verwacht kan ik altijd nog voor de spiegelplaat gaan.

 

nog even de tijd om over na te denken.

 

grtz,

Djzusie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...