Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Steve

Kweken onder UV lampen

Recommended Posts

Kun je ook kweken onder UV lampen? Bijvoorbeeld de lampen uit een gezichtbruiner ofzo...? Of kun je ook een TL lamp van bijvoorbeeld 15watt gebruiken, en er twee uv lampen erbij zetten?

 

GreetzZz Steve :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm.. ik denk dat je met de search-functie hier best veel over kunt vinden... Met TL kweken is mogelijk, maar dan vooral in de groei.. Het hangt allemala af van het kleurenspectrum van de lamp, en de optimale samenstelling voor dat spectrum is voor de groei weer anders dan voor de bloei. En dan speelt de lichtsterkte (aantal lumen) natuurlijk mee.. Wat mij bijstaat, is dat met UV-lampen kwene geen succes is.. Dan kan je beter een paar TL-balken pakken, dat scheelt je dan ook behoorlijk in elektriciteitskosten, denk ik. Let wel op de goede kleurcode bij die TL-balken, maar ook dat kun je op de site wel terugvinden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb het ook gedaan voor de groei liep het wel goed maar zoals je mischien wel weet is het niet echt aan te raden voor de bloei :D aangezien dat je THC alleen maar minder word door UV daarom is buitenwiet meestal ook echt ruk !

nou de rest heeft Buikmans al gezegd....

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou, je kan niet kweken op UV, voor zover ik weet breekt UV THC zelfs af...

op TL kan je wel kweken maar dat brengt lagere opbrengst met zich mee, waarom kwe"ek je niet met natrium? als je toch geld hebt om de uv lampen te kopen... spaar wat langer en ga voor 'n lekkere 400watter!

 

greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

mja en een 400 watter kost echt niet veel (zelfbouw wel te verstaan)

Share this post


Link to post
Share on other sites

idd HerrMoHawk ik raad je aan om m'n vorige post te lezen :D

als je een 2dehands natrium koopt ben je waarschijnlijk nog goedkoper uit dan wanneer je een aantal tl buizen haalt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou geen UV lampen dus...Ik kan geen natrium lampen gebruiken, omdat mijn kastje niet breed genoeg is...Dus ik MOET wel voor TL gaan... :roll:

 

GreetzZz Steve :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

als er TL in past, moet een natrium ook wel lukken... volgens mij is de kleinste TL met starters e.d. net zo breed als een natrium (hangt er wel vanaf wat voor kap je erop zet..) Dan hebben we het wel over zelfbouw en niet zo'n industria, dat moet gezegd.

 

Wat zijn de afmetingen van je kast dan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

is t om voor te groeien, of voor stekken, of om echt te kweken? Hoe hoog en diep is je kast? Anders zul je wel erg kleine plantjes moeten gaan nemen hoor... denk dat daar trouwens wel TL in past, neem je er gewoon boven 3 ofzo, en dan nog aan de zijkant?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Seminarian
is t om voor te groeien, of voor stekken, of om echt te kweken? Hoe hoog en diep is je kast? Anders zul je wel erg kleine plantjes moeten gaan nemen hoor... denk dat daar trouwens wel TL in past, neem je er gewoon boven 3 ofzo, en dan nog aan de zijkant?

 

ik ben ook van plan 2 a 3 tl-lampen te kopen voor in mijn kast.. is er dan een verschil in kleurcodes ofzo iets en wat is het best?

 

en tl is niet zo goed in bloei? :?

Share this post


Link to post
Share on other sites

uit mijn hoofd weet ik die codes niet... maar gebruik even de search en je vindt het wel... 33 is geloof ik groei... net als 83. 84 is dan voor bloei.

 

TL kan wel gebruikt worden voor in de groei, maar je moet minder opbrengst verwachten dan bij natrium... Zet jij je plant in Spanje in de zon, krijg je en grotere plant dan met de zon die wij hier hebben. Dat idee. Maar er zijn ook mensen die nog best aardige resultaten halen met TL. Het gaat er maar om wat je wilt bereiken. In kosten (elektriciteit en aanschaf) scheelt het flink. Maar wat je ervoor terugkrijgt is ook minder he...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Seminarian
uit mijn hoofd weet ik die codes niet... maar gebruik even de search en je vindt het wel... 33 is geloof ik groei... net als 83. 84 is dan voor bloei.

 

TL kan wel gebruikt worden voor in de groei, maar je moet minder opbrengst verwachten dan bij natrium... Zet jij je plant in Spanje in de zon, krijg je en grotere plant dan met de zon die wij hier hebben. Dat idee. Maar er zijn ook mensen die nog best aardige resultaten halen met TL. Het gaat er maar om wat je wilt bereiken. In kosten (elektriciteit en aanschaf) scheelt het flink. Maar wat je ervoor terugkrijgt is ook minder he...

 

Dus tl kun je ook gebruiken voor groei! Oef :D & bedankt!

 

Ik heb eigenlijk nog een vraagje, ik zou niet weten hoe ik eraan moet beginnen om die lampen automatisch laten uit en af gaan op gewenste tijdstippen + een verwarmingstoestel met automatische temperatuursregelaar, waar vindt je dat en hoeveel zou dat ongeveer kosten?

 

Seminarian

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm.... als ik jou was zou ik eens eerst door de verschille forums (hier op de site) gaan bladeren om te kijken wat je wilt gaan doen voor je ergens overhaast aan begint.. Je lampen kan je gewoon met een tijdklokje laten gaan (6 euro) maar om nu een automatische temp. installatie te kopen/maken als je emt TL gaat kweken lijkt me niet zo rendabel, ga dan op 400 watt natrium zitten.

 

Hoeveel geld wil je uitgeven, hoeveel planten wil je plaatsen, kan je makkelijk een kast plaatsen in je woning (of waar dan ook).

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Seminarian
Hmm.... als ik jou was zou ik eens eerst door de verschille forums (hier op de site) gaan bladeren om te kijken wat je wilt gaan doen voor je ergens overhaast aan begint.. Je lampen kan je gewoon met een tijdklokje laten gaan (6 euro) maar om nu een automatische temp. installatie te kopen/maken als je emt TL gaat kweken lijkt me niet zo rendabel, ga dan op 400 watt natrium zitten.

 

Hoeveel geld wil je uitgeven, hoeveel planten wil je plaatsen, kan je makkelijk een kast plaatsen in je woning (of waar dan ook).

 

 

Mmmm, ik ben eigenlijk van plan om in een 'kleerkast', die plantjes te zetten + lampen te hangen.. ik heb nu 8 plantjes (gestekt), geld... minder dan 100 euro?

 

Alvast bedankt

 

Seminarian!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Staat die kast gewoon in je huis? Dan zasl de temp wel ok zijn, en met tl wordt eht ook neit zo warm.. Al kun je voor 70 euro een 400 watt natrium lamp kopen.. dat haal je er met een paar oogsten wel al uit hoor. Verder heb je dan nog een ventilator nodig (voor de verkoeling, maar ook omdat je planten door de wind en beweging die dat geeft steviger zullen worden) en tijdschakelaars om alles op tijd aan en uit te laten gaan. En een thermometer.. die kan je ook goedkoop in combinatie met een hydrometer kopen, zodat je weet hoe vochtig het in je kast is.. Dan zit je wel iets over de 100 euro, maa r niet meer dan 150.

 

Wil je echt met die TL verder, dan is di vent. niet zo nodig, maar de thermo/hydrometer kan nog steeds geen kwaad.. en de tijdschakelaars heb je ook nodig. Als je sowieso nog armaturen voor die tl's moet kopen, ben je denk ik net zo duur uit. je kunt dan misschien even wat doorsparen en dan gelijk goed beginnen... maar als je al armaturen hebt...

 

Niet omdat ik je vragen niet wil beantwoorden hoor, maar probeer eens te zoeken op 't forum naar de voor- en nadelen van TL vs. natrium en wat er allemaal nodig is om een beetje te kweken. je zult dan veel meer info en antwoorden op je (komende) vragen vinden dan dat ik je hier geef.

 

Succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Seminarian
Staat die kast gewoon in je huis? Dan zasl de temp wel ok zijn, en met tl wordt eht ook neit zo warm.. Al kun je voor 70 euro een 400 watt natrium lamp kopen.. dat haal je er met een paar oogsten wel al uit hoor. Verder heb je dan nog een ventilator nodig (voor de verkoeling, maar ook omdat je planten door de wind en beweging die dat geeft steviger zullen worden) en tijdschakelaars om alles op tijd aan en uit te laten gaan. En een thermometer.. die kan je ook goedkoop in combinatie met een hydrometer kopen, zodat je weet hoe vochtig het in je kast is.. Dan zit je wel iets over de 100 euro, maa r niet meer dan 150.

 

Wil je echt met die TL verder, dan is di vent. niet zo nodig, maar de thermo/hydrometer kan nog steeds geen kwaad.. en de tijdschakelaars heb je ook nodig. Als je sowieso nog armaturen voor die tl's moet kopen, ben je denk ik net zo duur uit. je kunt dan misschien even wat doorsparen en dan gelijk goed beginnen... maar als je al armaturen hebt...

 

Niet omdat ik je vragen niet wil beantwoorden hoor, maar probeer eens te zoeken op 't forum naar de voor- en nadelen van TL vs. natrium en wat er allemaal nodig is om een beetje te kweken. je zult dan veel meer info en antwoorden op je (komende) vragen vinden dan dat ik je hier geef.

 

Succes!

 

die kast staat in me kamer (kleerkast), meestal draait er geen verwarming dus het wordt er wel koud..

 

Kan er iemand deze plant identificeren (man/vrouw? goede/slechte soort ? etc..), dat zijn dus de stekjes van die buitenplant die ik een week geleden genomen heb..

 

P9090006.JPG

P9090021.JPG

 

alvast bedankt!

 

Seminarian

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Seminarian

oja, kreeg net een foutmelding 'failed sending email' :?

Share this post


Link to post
Share on other sites

die foutmelding meot je je geen zorgen om maken, gebeurt wel vaker...

 

Heb je die stekje genomen van ene plant die al volop in de bloei was? Ik hoop 't niet, stekken doe je namelijk in de groei, niet in de bloei.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

denk zoals buikmans al gezegt heeft, lees de verschillende topics op het forum maar is goed door.

gebruik de link eventueel onder Bambo, Choppie: staat ~~~es duidelijk uitgelegt welk licht gebruiken, de groeifase, bloeifase...........

 

grtz 8) thedog 8)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Seminarian

als ze dan in bloei staan, dan groeien die niet meer ofzo... heb al die links van choppie enzo gelezen..

 

stel dat ze niet meer groeien, kan ik ze dan gebruiken om zaad aan te maken?

en van die stekken, kan ik daar ook een zeer kleine opbrengst van krijgen? :?

btw: niet alle stekken hebben van die vruchten.. sommige hebben alleen bladeren.

 

Seminarian[/url]

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk niet dat hier iets zinnigs uit kan voortkomen.

Ook al hebben sommige stekken volgens jou enkel maar bladeren, ze komen van een plant in bloei en staan daarop ingesteld.

Overigens zeg je dat je de stekken een week geleden genomen hebt ?

Dan zijn ze nu nog niet deftig geworteld en zullen ze wellicht binnenkort dood zijn - ze zien er sowieso niet uit.

Nee, ik zou herbeginnen....ze zijn de investering niet waard.

 

Overigens : electrische verwarming verbruikt zeer veel en kost een hoop poen op die manier.

Kan je beter investeren in een kweekhokje en een goeie lamp..... :wink:

 

Groetjes, 8)

 

Seraph.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...