Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Golden Power

De ‘cannabis social club' groeit als wiet

Recommended Posts

Hey, ik vond vandaag een artikel in De Standaard (belgische krant) over een 'cannabis social club'.

De eerste titels zijn wat algameen maar dat laatste (met titel 'cannabis social club') is hetgeen wat ik wil benadrukken, zo zouden er meer moeten komen in België!!

 

Grtz GP

 

 

ARTIKEL:

 

 

We dachten dat het debat was beslecht, maar daar was het gisteren terug. In het Europees Parlement. Althans, voor even. De discussie over het legaliseren van de cannabismarkt ligt nog altijd moeilijk. Voorstanders tasten ondertussen de grenzen van het mogelijke af, in België bijvoorbeeld.

 

VERHAAL1_GC133ARRJ_1_VERH_PLANTAGE_OK_jpg_h380_jpg_568.jpg

 

De ‘cannabis social club' groeit als wiet

 

© arie kievit

De naam Meddy Willemsen zegt u waarschijnlijk niets, maar de man was jarenlang de bekendste coffeeshophouder in Nederland. Vandaag is hij de grootste drugscrimineel. Miljoenen euro's verdiende hij met zijn coffeeshop Checkpoint in Terneuzen. Twee jaar geleden wilde hij stoppen en in Zwitserland gaan rentenieren. Maar toen hij in mei 2008 in zijn kantoor samen met zijn belastingadviseur de verkoop regelde, viel de politie binnen en sloeg ze hem in de boeien.

 

De reden? Omdat Willemsen te veel wiet zou hebben ingekocht, zou hij de vraag in stand hebben gehouden. Daarom wordt hij als leider van een criminele organisatie beschouwd.

 

Tegelijk heeft het gerecht een financieel onderzoek geopend tegen de man. De Nederlandse overheid wil dat Willemsen een deel van zijn ‘wederrechtelijk verkregen vermogen' terugbetaalt. Het gaat om 30 miljoen euro.

 

De aanhouding van Meddy Willemsen staat in Nederland geboekstaafd als het einde van het gedoogbeleid. Dat is altijd dubbelzinnig geweest. Cannabis is illegaal. Maar terwijl de verkoop (de ‘voordeur') wordt toegestaan, is de teelt (de ‘achterdeur') niet geregeld. Daardoor is de bevoorrading van de coffeeshops in handen van criminelen gevallen.

 

Door voortaan alleen nog kleinschaligere coffeeshops toe te laten en de wietpas in te voeren, hoopt de Nederlandse regering de criminele bendes droog te leggen. ‘Maar dat is een verkeerde interpretatie van een slagvaardig beleid', zegt Joep Oomen van Encod, een pan-Europees platform dat pleit voor een efficiënt drugsbeleid. In de feiten wil het vooral een legalisering van de hele cannabismarkt, van teelt tot verkoop.

 

‘De illegale teelt van cannabis is big business. Die achterdeur pak je niet aan door de toegang tot de voordeur moeilijker te maken. Wat we nu in Nederland zien gebeuren, is vooral ingegeven door populisme, aangewakkerd door de PVV (de partij van Geert Wilders, red.). En door een moralistisch standpunt', zegt Oomen. ‘Als de beleidsmakers zouden nadenken over wat hun aanpak oplevert, dan zouden ze beter moeten weten. Wie eenmaal de verkoop van drugs accepteert, moet ook de tweede stap durven te zetten en de teelt legaliseren.'

 

Besparingen

 

Dat Nederland net de omgekeerde beweging maakt en opnieuw voor een meer repressief beleid kiest, mag inderdaad opmerkelijk heten. Want net nu wordt in Europa het debat over een regulering van de wietteelt weer gevoerd.

 

Michail Tremopoulos van de Griekse groenen organiseerde gisteren met enkele collega's in het Europees Parlement een hoorzitting over het thema, met de steun van Encod. Daarbij was ook een vertegenwoordiger van de Europese Commissie aanwezig die de nieuwe EU-drugsstrategie vanaf 2012 moet uitstippelen.

 

De parlementsleden willen dat de Commissie de voordelen van een legale cannabismarkt in kaart brengt. Maar die zegt dat de lidstaten dat moeten doen.

 

‘De Commissie speelt verstoppertje. Ze zegt dat ze een beleid wil voeren op basis van feiten, niet op basis van ideologie. Maar een soft drugsbeleid is nog altijd taboe. Nochtans wordt er achter de schermen meer en meer over gepraat', aldus Oomen.

 

Voordelen van een gelegaliseerde markt zijn er volgens voorstanders genoeg. De mosterd halen ze bij een studie die vorig jaar, nota bene, door de Europese Commissie werd gepubliceerd en die brandhout maakt van een jarenlange strijd tegen illegale drugs. Die aanpak zou geen resultaat hebben opgeleverd.

 

De vraag naar en het aanbod van illegale drugs zijn niet gedaald. De teelt van cannabis komt in handen van steeds grotere criminele bendes, waardoor het geweld stijgt. Bovendien is de kwaliteit van cannabis verslechterd, wat mogelijk tot meer gezondheidsproblemen heeft geleid.

 

Ook financieel scheuren we vandaag onze broek. Het politie- en justitieapparaat dat de wapens tegen de illegale cannabismarkt opneemt, zou ons meer kosten dan het iets opbrengt.

 

Onverantwoord, zeggen voorstanders van een regulering, zeker in tijden van economische crisis. Waarom zouden we besparen op onderwijs of op cultuur als het ook anders kan? Volgens officiële berekeningen spenderen de Europese lidstaten vandaag tussen de 25 en 35 miljard euro aan hun drughandhavingsbeleid. Dat geld gaat vooral naar politie en justitie die de illegale productie opsporen en vervolgen. Een regulering van de markt zou een groot deel van die kosten overbodig maken.

 

Bovendien zou een legale cannabismarkt ook heel wat belastingen genereren. De Nederlandse econoom Martijn Boermans berekende de belastingopbrengsten voor Nederland onlangs op 850 miljoen euro per jaar. In Duitsland wordt de winst op 2,8miljard euro per jaar geraamd. Een studie van tien jaar geleden aan de Vrije Universiteit Brussel spiegelde de Belgische staatskas elk jaar 360 miljoen euro voor.

 

Financieel lijken we er dus alleen beter van te worden. Maar geldt dat ook voor onze gezondheid? Ja, zegt Joep Oomen van Encod overtuigd. ‘Een door de overheid gecontroleerde wietteelt leidt tot schonere cannabis.'

 

Glas en lood

 

‘De wiet is zuiverder, minder versneden en niet verzwaard met andere vuile producten, zoals glas, lood, verf of olie. Criminele netwerken voegen dat nu vaak bij de wiet om het product zwaarder te maken. Zo vangen ze meer geld voor minder wiet.'

 

‘Er is ook geen indicatie dat een legale markt tot meer gebruik zou leiden. Dat merken we bij landen die nu al een soepeler beleid voeren, door het bezit van bepaalde hoeveelheden cannabis uit het strafrecht te halen. Dat wil zeggen dat de drugs illegaal blijven, maar dat je voor het bezit niet wordt vervolgd.'

 

De aanpak van Portugal, bijvoorbeeld, krijgt tegenwoordig steeds meer weerklank in het buitenland. Wie er wordt betrapt met 25gram wiet, 5 gram hasj, 2 gram heroïne of 1 gram cocaïne, moet die drugs wel afstaan, maar wordt niet gestraft. Gebruikers moeten zich wel bij een ‘Commissie voor Ontmoediging van Drugsverslaving' aanmelden. Ook in België geldt een soepelere drugswet. Wie 3 gram cannabis (of één plant) in zijn bezit heeft, krijgt niet langer een pv.

 

Of die soepele aanpak werkt, is moeilijk te bepalen. In de jongste tien jaar nam het cannabisgebruik licht toe, vooral onder jongeren. Maar dat deed het in andere Europese landen, die een veel strikter beleid voeren, ook.

 

‘Italië, bijvoorbeeld, pakt (kleine) druggebruikers heel hard aan. In de gevangenissen zijn ze niet zelden het slachtoffer van een pak slaag. Toch ligt het cannabisgebruik in Italië bij een van de hoogste in de Europese Unie.'

 

Niet onschuldig

 

Voor hulpverleners kan dat geen argument zijn om cannabis te legaliseren. ‘Ik ben absoluut geen voorstander', zegt Dirk Vandevelde, directeur van het drugsbehandelingscentrum De Kiem en voorzitter van de Vlaamse Vereniging van Behandelingscentra Verslaafdenzorg (VVBV).

 

‘Je kunt de vergelijking met alcohol maken. Dat is een legale drug. Het problematische gebruik ervan ligt tien keer hoger dan bij cannabis. Van zodra je ook die drug legaal maakt, en dus beter bereikbaar, zal ook cannabis vaker worden misbruikt.'

 

‘Nu al zien we in de hulpverlening steeds meer cannabisverslaafden', aldus Vandevelde. Van alle drugsgebruikers die zich in professionele centra laten behandelen, geeft een op de vier cannabis aan als voornaamste probleem. Tien jaar geleden was dat nog maar een op de tien.

 

‘Er zijn nu toch al genoeg studies die hebben aangetoond dat cannabis echt niet zo onschuldig is. Wie veel joints rookt, maakt van zijn leven een puinhoop. Het is ook schadelijk voor de hersenen, zeker bij jongeren. Neen, ik zou cannabis echt niet graag in de supermarkt zien liggen.'

 

‘Het klopt dat Europa dringend een eenduidig drugsbeleid moet voeren, want dat is er vandaag niet. Het ene land is veel soepeler dan het andere. Dat verschuift de problemen alleen maar. Maar ik denk dat Europa verstandig genoeg is om zich niet alleen door de voorstanders van een legale cannabismarkt te laten leiden.'

 

Cannabis social club

 

Toch is Joep Oomen van Encod optimistisch. Hij ziet zelfs een voortrekkersrol voor ons land. ‘België staat in de praktijk het dichtst bij een regulering. Door de soepelere drugswet die het bezit van één cannabisplant niet meer bestraft, is het voor gebruikers mogelijk geworden hun eigen plant te telen. Dat heeft ook het idee van een “cannabis social club” mogelijk gemaakt.'

 

‘Het principe is eenvoudig', zegt Oomen. ‘Elk lid van de club betaalt zijn eigen plant, maar die telen we in één ruimte, ergens in het Antwerpse. De locatie wil ik niet zeggen om ons te beschermen tegen diefstal. Belangrijk is dat we op een schone manier telen, zonder vuile producten. Leden krijgen de wiet ook voor de eerlijke prijs van 4 euro per gram, wat de helft is van het bedrag op de zwarte markt.'

 

‘Het telen van cannabis blijft illegaal. Maar we hebben al twee rechtszaken tegen onze plantage gewonnen. We hebben nu vijftig leden. Hun aantal blijft groeien. Dat sterkt ons in het idee dat we het concept hier kunnen uitbouwen. Dat zou een scoop zijn, want zou niet minder dan een regulering van de markt betekenen.'

Share this post


Link to post
Share on other sites

coffeshops in europa

 

zou beter zijn voor NL en de rest van europa NL van toerisme af en belgie tenminste na 20 jaar geen begrotings te kort

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben anders ook wel voorstander van de legalisatie van cannabis in Europa (en daarbuiten).

 

Het is voor iedereen in België, zowel voor jongeren als voor volwassen, erg makkelijk om op de illegale markt aan cannabis te geraken. Als iemand dus wiet wil roken kan hij dat dus ook, spijtig genoeg is die wiet wel vaak erg slecht en verzwaard zoals men in het artikel al aanhaalt.

 

Het liefst van al zou ik als Belg ook gewoon een winkel willen binnenwandelen om een paar grammetjes wiet te kopen, ik wil helemaal dealer te hoeven bellen als ik van een jointje wil genieten. De cannabis social clubs lijken mij op die manier een erg goede zet in de juiste richting maar er is nog veel onduidelijkheid of dit mag of niet.

 

Wat ik voorstel zijn eigenlijk gewoon grote staatskwekerijen waar op zuivere wijze wiet wordt gekweekt, op die manier kan alles perfect gereguleerd worden en wordt geen enkele factor van de wiet-bussines in de handen van criminele organisaties gelegd. Ik snap eerlijk gezegd niet waarom dit in Nederland nog niet het geval is, daar noemen ze het gewoon een gevoelige kwestie en steken de politici hun hoofd in het zand.

 

www.trektuwplant.be : een van de huidige cannabis social clubs

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze hebben toch al rechtzaken gewonnen dus blijkt dat het legaal is hé!

Als er zo meer en meer komen worden dit eigenlijk een soort van shops.. je moet gewoon lid worden, anders is het niet legaal.

Maar ze zijn in België met alles zo traag dat ik denk dat de legalizering nog wel even gaat duren!! :D

Als zij niets doen moeten wij maar een legale oplossing vinden om het te doen.

 

Grtz. GP

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Wat ik voorstel zijn eigenlijk gewoon grote staatskwekerijen"

 

De staat produceert toch ook geen bier om alcoholisme te bestrijden?

 

Even goed opletten mensen dat je niet weer je nek vrijwillig in de strop steekt omdat je een beetje murw bent van alle negatieve publiciteit.

 

Cannabis is verboden evenals industriële hennep, maar het dient gewoon vrij te zijn!

Eenieder zou voor eigen gebruik een aantal planten mogen telen.

Dan hoeft wiet nog maar 1-2 euri per gram te kosten

 

Als de teelt vrij is wordt ook niet meer onder kunstlicht geteeld en ben je dus af van het beestjes probleem.

Buitenwiet heeft daar n.l. nooit last van.

Buitenwiet is goedkoop, gekust door de zon, erg lekker en fijn psychoactief zonder te vervallen in een race om hoge THC gehaltes.

Je kunt je dus als consument permiteren om gewoon lekker puur te roken en zo tabak te vermijden.

 

Voor liefhebbers die er ook meer geld voor over hebben is er dan de kasteelt.

Ook daar geld, géén beestjes als je begint met steriel klonen materiaal of als je begint met zaad wat uiteraard steriele planten oplevert.

Door kunstmatig te verduisteren is de zaadteelt in de kas snel klaar en staan de planten te bloeien midden in de zomer.

Kasteelt is goedkoop en veel beter als lampenwiet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

maarrrr, hoe je het wend of keert, er zijn naar schatting een 100.000 mensen die nu in de wiet hun geld verdienen, als de markt kapot word gemaakt door teringgrote kassen waardoor er ipv 100.000 man maar 10.000 hun geld er in kunnen blijven verdienen (ik voorzie zelfs een totale verschuiving aangezien haast geen 1 wietkweker een kas tot z'n beschikking heeft) dan hebben we er in NL weer een heel groot probleem bij. want je mag niet vergeten dat er altijd mensen blijven die een soortgelijke inkomstenbron gaan zoeken. wiet is het meest onschuldig als je het vergelijkt met handel en wandel in dit circuit. sos/wapens/heroine/vrouwenhandel dat word allemaal zwaar interessant als er aan wiet niets meer te verdienen valt. je kunt best de andere kant op draaien en net doen alsof dit niet aan de orde gaat komen.. maar daar schiet niemand iets mee op.

Share this post


Link to post
Share on other sites

lees het nog 3 x dan snap je misschien wat ik bedoel?

 

NU is het zo dat er weinig "goeden" onder de "kwaden" lijden, dat zal een stuk erger worden zodra die "kwaden" zich met andere dingen gaan bezig houden dan wiet telen om aan een vraag te voldoen. ik vind "legaliseren" een veel en veel te ruim begrip, en toch word er overal met dat woord gesmeten alsof dat DE oplossing is waar iedereen beter van word. ik vind dat ze het gedoogbeleid moeten uitrekken naar "iedere inwoner in NL mag 10 plantjes kweken zonder beperkingen. of je er nu grote struiken van maakt of kleine plantjes hebt, of je nu met of zonder lamp, co2 noem het maar op kweekt. dan kunnen de mensen die graag hun eigen shit verbouwen voldoen aan zijn/haar vraag naar goede wiet. en de broodkwekers kunnen gewoon blijven doen wat ze nu ook doen, geld maken door aan een vraag naar coffeeshop/export wiet te voldoen. DAN is iedereen blij lijkt me?! (behalve de regering maar die moet nu ff z'n bek houden want die hebben er toch geen verstand van en die hebben ONS in deze positie gebracht)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na 3 keer lezen lees ik dat jij criminelen de hand boven het hoofd wilt houwen?

 

Gewoon legaal,ieder zijn 5 plantjes..Als je geld nodig heb ga je maar werken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

jij bent 1 van die velen die de andere kant op kijkt en geen probleem ziet aankomen, mij best, moet je zelf weten, verdiep je eens in landen waar ze dezelfde problemen hebben en cannabisgebruik en het maken ervan extreem hard aanpakken, je ziet dat de criminaliteit omhoog vliegt en het interessant word om op een "slechtere" manier je geld te verdienen. je kan wel roepen dat je maar voor je geld moet gaan werken (al zou ik niet weten wat IK dan doe van maandag t/m zondag al is het maar gemiddeld 3 uur per dag) maar zo werkt 't bij veel mensen in NL niet en daar gaat kaswiet NIETS aan doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het enige wat ik zeg is dat ik niet onder de kwaaien wil lijden...Gewoon legaal 5 plantjes. Dat de wiet dan nog een kwartje de gram waard is zal mijn reed roesten. Ik kweek voor zuivere topwiet voor eigen gebruik.

Lang leve de legaliteit en de wietverenigingen waar je kunt sociolizen en goeie wietjes kunt ruilen.

Wiet data bank.

 

Jah en criminelen,die blijven nou eenmaal.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mensen komop nouw..

 

Welke grapjas denkt dat wanneer het legaal word je ''legaal'' 5 plantjes mag kweken ?

 

Nogmaals kweken blijft brandgevaarlijk, dit smoesje zullen ze zeker gaan gebruiken als de overheid er accijnse op kan verheffen ( Dus wanneer het legaal is ).

Mag jij drank stoken ? Mag jij veel sigaretten in huis hebben ?

Mag jij drank verkopen of sigaretten of weet ik veel wat waarop accijnse verheft zijn ?

 

Nee.

 

Dus waarom zou wietkweken ''voor eigen gebruik'' dan wel legaal zijn ?

 

Het zijn simpele feiten die je op kan tellen.

 

Legalisering is alleen maar goed voor de overheid, niet voor de consumenten.

 

 

( Dit zijn de kleine letters in een contract ;

De prijzen die nu gelden voor een gram worden bij legalisering overgenomen + het aantal procent Accijns, de Overheid is wettig alleen gelegaliseerd onder toezicht de aanbovelen hoeveelheid te gaan kweken voor de coffeeshops in Nederland )

 

Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je het niet wilt snappen kan je dat ook gewoon aangeven.

 

Op producten waar accijns op zit ( en daarmee bedoel ik drank, sigaretten en benzine ) moet een vergunning aanwezig zijn voor de verkoop of productie ervan.

 

Zodra wiet legaal word, komt het onder een zelfde soort beleid.

 

Groente enzo zijn levens behoeftes volgends de wet. Deze moet men dus zelf kunnen en mogen kweken legaal.

Wil je het groot doen, moet je een kas kopen en verbonde zijn met de veilingen en kvk etc.. ( dus ook regel gevingen ).

 

Maja

 

Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

In mij discussie met amnees hierover ging het over criminaliteits verschuiving. Jouw kant van het verhaal gaat over een andere boeg enja....Ik kan je geen ongelijk geven.

Het gaat mij gewoon over het legaliseren van 5 plantjes,accijnloos,Met vergunning en verzekering. Kastkeuring? Geen probleem..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alles wat ik neertyp zuig ik uit mijn duim...

 

 

mjah geen probleem, maar ik kijk er wat realistischer tegenaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even een idee, zoals ik er tegenaan kijk. Het verbieden van cannabis is onrechtmatig: Je mag een mens zijn/haar medicijnen niet onthouden , daar doen die paar soortjes van Bedrocan niets aan af.

Ik zou kiezen voor :

1,5 m² is privé of 5 tuinplanten.

Binnen kun je niet verbieden als je buiten toelaat omdat je dan mensen op een flat ongelijk behandelt t.o.v. mensen met een tuin.

Tot 5 Kw lampvermogen of 12 m² is kleinzakelijk, dat regel je met de belastingdienst.

Groter dan dat is echt zakelijk. Dan krijg je te maken met de VWA, AID en de hele reutemeteut. Houd je je daar niet aan, ben je nog steeds even fout en strafbaar bezig als nu.

 

Zo zou ik het graag willen zien.

 

Maar Amnees heeft ook gelijk. De criminelen die zich op ONZE wiet hebben gestort gaan dan onmiddellijk ergens anders mee aan de gang. Maar is dat een reden om dit onrecht wat er nu is te laten bestaan?

Vergeet niet dat de hele zaak de laatste tijd erg opgeklopt is geworden. Het is niet zo dat heel Europa ineens meer wiet is gaan roken. En er is ook geen land dat ineens de teelt van wiet volledig heeft opgerold.

Ze mogen dan wel beweren dat 90% van alle wiet die in ons land gekweekt wordt voor de export is, maar dan kom ik nog steeds niet op meer dan 12 % van het Europees gebruik. Dan zie ik ook geen reden waarom de criminaliteit ineens zo veel groter zou zijn dan voorheen. De landen die ons scheef aankijken vanwege dit probleem dat ze hebben zouden er goed aan doen om de hand eens in eigen boezem te steken i.p.v. het probleem te externaliseren en bij ons te leggen.

 

Ook heeft die criminaliteit helemaal NIETS met het gedoogbeleid te maken: Grootschalige wiet teelt is helemaal niet gedoogd, die dingen staan volledig los van elkaar. En de reden die opgegeven wordt in politiek Den Haag (internationale verdragen) is ook niet correct. We (Nederland) hebben ons in die verdragen verbonden om, met het oog op de volksgezondheid, drugsgebruik tegen te gaan en dat is precies wat we bereikt hebben. Natuurlijk speelt het gedoogbeleid daar wel een rol, maar niet de slechte die men daar aan op hangt, maar de rol van het beperken van het verkeerd gebruik. Ik weet niet of scholen zich er nog mee bezig houden: Ik heb nog uitgebreid moeten leren op school over alcohol, tabak, wiet en heroïne. Wat wel kan, en wat echt niet goed is voor je (tabak is er een beetje doorheen geglipt bij mij). En die voorlichting was ook onderdeel van het gedoogbeleid.

Nederland zit qua gebruik in aan de lage kant in Europa. Zelfs de vroegere soviet unie met straffen als 20 jaar goelag met een hele KGB en permanente wegcontroles door het hele land heeft altijd hoger gezeten dan wij. Zelfs met de huidige technieken is er geen land in de wereld, die met welke straffen dan ook, het cannabis gebruik heeft kunnen uitbannen. Veel van de strenge landen met, naar hun eigen zeggen top crime-fighters, presteren geen ene moer op dit gebied.

Daarnaast heeft het gedoogbeleid gezorgd voor het scheiden van de markten: Hard en soft. En die veel kleinere harde markt is heel lang met succes in de hand gehouden. Iemand al eens naar de sterftecijfers van heroïneverslaafden gekeken door de wereld heen? Dat speelt amper een rol meer in Nederland, maar kijk eens naar de landen om ons heen dan schrik je je echt lam.

Nee, we hebben het hier nog lang niet zo slecht gedaan en het is tijd om daaraan wat meer rechtszekerheid voor de cannabisgebruikers te verbinden. En dus niet mee te gaan in de roep van de mensen die graag terug willen nar de situatie van voor het gedoogbeleid. Mensen die dat roepen zijn blind voor de feiten (of niet te vertrouwen, dat kan ook met zoveel geld als er in omgaat).

 

That's my two cents

 

Chassie

Share this post


Link to post
Share on other sites

gewoon coffeshops in belgie open doen en daar belastingen op nemen

 

aangezien dat zaad producenten ook belastingen betalen op wat ze verdienen

hebben ze aan thuis teelt ook een centje . :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Quote artikel: "Dat Nederland net de omgekeerde beweging maakt en opnieuw voor een meer repressief beleid kiest, mag inderdaad opmerkelijk heten. Want net nu wordt in Europa het debat over een regulering van de wietteelt weer gevoerd."

 

Het moet niet over belgie en nederland gaan maar over heel europa, één zelfde wet die kleinschalige teelt toestaat!

Bijvoorbeeld zoals het nu in ned. is: 5 planten voor eigen gebruik.

Voor mij moeten er niet eens shops komen, ze moeten natuurlijk wel strikte lijnen trekken, hiermee bedoel ik dat ze duidelijk moeten stellen dat bv in het openbaar roken niet mag e.d

Shops zouden wel van pas kunnen komen voor de 'criminelen' die dan i.p.v illegale plantages neer te zetten legale plantages mogen zetten onder toezigt en dan verkopen aan de shops, hiermee kunnen ze dan hun brood verdienen.. (Is natuurlijk makkelijk gezegd want ik denk niet dat dit dan zou gebeuren, maar het zou toch al een kleine stap in de goede richting zijn..)

 

Grtz. GP

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...