Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
G Chronic

jonge zaailingen groeien bijna niet

Recommended Posts

Hoi,ik ben nu bezig met mijn 4e kweek,en zoals iedere andere keren heb ik het gevoel dat ik iets mis doe,of omdat ik vind dat het niet vooruit gaat.ik heb een week geleden mij zaailingen verpot naar 2,5l potten,grond heb ik persoonliijk zelf gemaakt,met een soort coco vezelachtige grond,met daar in guanacolon (batshit),een beetje beendermeel en wat zeewierkalk voor de ph onder controle te houden.nu ergens in een guide stond er om zaden te laten kiemen,in een serretje met verwarmingsmatten,maar eerst moest ik 1cm perliet strooien,dan verwarmingsmat,dan terug 1cm perliet en daar je turfpotjes met de zaailingen opzetten,wat ik persoonlijjk al raar vond,hier is het boek waar dat instond http://www.deheksenketel.com/qc/467,marihu...enteelt.html.nu so far so good tot dat ze wortels begonnen te schieten door de t.potjes heen,en met de worteltjes in de perliet,stomste dat ik ooit gedaan heb,bepaalde planten toonden erge verbrandingsverschijnselen (door de perliet natuurlijk) ik heb ze dan haastig verpot zoals ik al zei.ze komen er door maar het is nu een week geleden,en ik zie amper verschil in de planten dan met een week geleden,ze groeien wel maar,ik vind dat het te traag gaat.ik geef bijna iedere dag rhizotonic met 3x in de week bio vega.ph is 7,de ec kan ik nu nog niet mee delen jammer genoeg,maar de lamp is 400w.de zolder kamer wordt op temp gehouden met een warmte blazertje,same old story as always?maar nu heb ik sterk mijn twijfels of het even goed gaat al anders,wat is jullie mening hier over.

 

gallery_20773_11247_3240611.jpg

 

gallery_20773_11247_2754271.jpg

 

gallery_20773_11247_4256917.jpg

 

gallery_20773_11247_3479876.jpg

 

gallery_20773_11247_1462235.jpg

 

gallery_20773_11247_958609.jpg

 

gallery_20773_11247_2405098.jpg

 

gallery_20773_11247_4201780.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

even een opmerking: perliet=perliet en zorgt niet voor verbranding...wel voor luchtigheid, net als cosos...

die link werkt bij mij niet...

 

en is die cocos van action toevallig?

 

gr

Carpe

Share this post


Link to post
Share on other sites

denk eerder dat de verbranding kwam omdat ze een te kort aan medium hadden (1cm perliet)

En denk dat je ze nu te nat hebt staan, til even je potten op ze mogen maar een heel klein beetje zwaarder zijn dan toen je ze vulde...

Zijn ze wel heel zwaar dan even wachten met wateren...

 

Mvg stikkie

Share this post


Link to post
Share on other sites
even een opmerking: perliet=perliet en zorgt niet voor verbranding...wel voor luchtigheid, net als cosos...

die link werkt bij mij niet...

 

en is die cocos van action toevallig?

 

gr

Carpe

 

neen gewoone grond met cocos schilfers erin verwerkt,komt uit aveve ;)

hmmm,ik dacht echt dat het probleem bij die perliet lag

 

hier nogmaals de link http://www.deheksenketel.com/qc/467,marihu...innenteelt.html

 

misschien ben ik gewoon terug paranoia :/ ik doe alles volgens het boekje,maar toch...

heb ze laatst iets meer water gegeven dan normaal,had ik misschien niet mogen doen,want ze nemen het niet te goed op volgens mij,ofwel ligt dat dan terug aan die coco schilfers,ik weet het niet,maar ik kom echt nerveus,omdat ik heeeeeel de dag aan de gezondheid van me plantjes zit te denken.ik ga volgende week ofzo nog eens wat fotos posten,misschien zien jullie dan al duidelijk een verandring?ergens is het normaal dat ze 2 a 3 dagen bijna niet groeien door de shock van het verpotten,maar dat is nu ondertussen ook al 2dagen geleden,nuja alvast bedankt voor de hulp,ik hou je op de hoogte grtz g :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat is de PH/EC van je grondje ?

En dan ook nog rhizotonic en Vega geven..is een beetje teveel van het goede denk ik.

De PH van je water is een heel punt te hoog. Die zou ik op 6 houden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
denk eerder dat de verbranding kwam omdat ze een te kort aan medium hadden (1cm perliet)

En denk dat je ze nu te nat hebt staan, til even je potten op ze mogen maar een heel klein beetje zwaarder zijn dan toen je ze vulde...

Zijn ze wel heel zwaar dan even wachten met wateren...

 

Mvg stikkie

 

Hmmm interesante theorie,ik gaf ze in het begin water met voeding via een spuit (20 tot 40ml per plant),maar ik vond dat het water rap opgenomen werd,en daarom heb ik gwn rechtstreeks van de fles water gegeven,ik gok dat dat dan neerkwam op een 100 tot 300 ml per plant (gok ik he),kga nu effe een paar dagen wachten,tot ze het water opgenomen hebben,en dan ga ik terug iets posten,met fotos natuurlijk,voor de rest staan ze mooi,tjah buiten deze die verbrand waren(hadden bruine puntjes aan het toen nog 1 vingerige blad uiteinde),deze gaan echt wel super traag,maar ze komen er beetje bij beetje door.alvast bedankt m8

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wat is de PH/EC van je grondje ?

En dan ook nog rhizotonic en Vega geven..is een beetje teveel van het goede denk ik.

De PH van je water is een heel punt te hoog. Die zou ik op 6 houden.

 

PH 7 ec...kan ik nog niet meedelen,ga morgen achter dat gedeminiraliseerd water gaan om het ec te meten

En ik ga het nu gewoon houden bij rhizotonic en nog even wachten met vega,kga kijken wat ik kan doen om het ph naar beneden te krijgen,beetje kalk mengen in het water ofzo.

Alvast bedankt maat,i'll keep you posted grtz G

Share this post


Link to post
Share on other sites
beetje kalk mengen in het water ofzo.

 

niet doen... kalk werkt ph verhogend... ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
even een opmerking: perliet=perliet en zorgt niet voor verbranding...wel voor luchtigheid, net als cosos...

die link werkt bij mij niet...

 

en is die cocos van action toevallig?

 

gr

Carpe

 

Interessante opmerking carp.. Wat is er mis met de cocos van de action???

(ik kwam 'm tegen en ben net begonnen met een testopstellinkje)

 

@spafruit; je blad lijkt een beetje witte uitslag te hebben of het moet een waas op de foto zijn.Anders probeer Aptus fungone da's een wondermiddel tegen schimmels.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ph 7 is niet ideaal maar denk zeker niet dat dat het probleem is dat de groei zo erg remt....

Denk eerder aan een hele slechte start en handelingen daarna en de daarmee gepaarde slechte wortel groei...

Ik persoonlijk zou ze eerst droog laten trekken dan even kraantje's water afgezuurd naar 6 geven en dan eerst laten bij trekken en echt goed laten aanslaan....

(Waarscheinlijk zit er nu al een berg voedig in je medium door het blijven voeden terwijl ze bijna stil stonden)

 

Succes, mvg stikkie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Interessante opmerking carp.. Wat is er mis met de cocos van de action???

(ik kwam 'm tegen en ben net begonnen met een testopstellinkje)

 

action is me fav growshop...maar die cocos wordt gespoeld vaak met zeewater in de productielanden.....er zit dus zeezout in en die moetje dus heel goed spoelen....

canna cocos bricks zijn goed gespoeld..mja...dat zit dus ook in de prijs...bijna dubbel dacht ik :P

ik gebruik action bricks alleen outdoor//guerilla.....regen spoeld in volle grond dat zo weg...np...

iemand hier op forum heeft zijn zaailingen verknoeit met die actionbricks binnen...

 

voor binnen zou ik toch voor canna of bionova gaan denk ik....mja... dat ben ik he...

 

kga je testje volgen...leuk ;)

gr

Carpe

Share this post


Link to post
Share on other sites
Interessante opmerking carp.. Wat is er mis met de cocos van de action???

(ik kwam 'm tegen en ben net begonnen met een testopstellinkje)

 

@spafruit; je blad lijkt een beetje witte uitslag te hebben of het moet een waas op de foto zijn.Anders probeer Aptus fungone da's een wondermiddel tegen schimmels.

 

das gwn plagron bladvoeding dat opgedroogd is,dat zorgt een beetje voor een raar tintje op het blad,das normaal hoor.nu kijk ik heb al heel wat tips gekregen van jullie,ik ga ze zeker opvolgen,maar voor de ph omlaag te krijgen heb ik wel ph- staan maar das straf tuig hoor,en das bijna niet te doen omdat te doseren op 1l water ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat je kan doen is bijvoorbeeld 3 druppels ph- in een 1.5 liter fles doen,

Dan goed schudden en kan je die fles als ph- gebruiken voor de fles waar je mee aan je planten voed...

 

Succes, Mvg stikkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi G Chronic

 

Het lijkt op je fotos net als of er te weinig water aanwezig is ??

Na het overpotten moet je het water wat je geeft wel even onder uit de pot zien lopen

De aarde mag niet uitgedroogt zijn geweest voor dat je je plantjes er in zet

Kleinen plantjes hebben bijna geen voeding nodig

Dus gewoon genoeg water geven maar ook niet te veel ;)

 

Succes Knutsel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Déjà vu. Ik heb zo te zien exact dezelfde verschijnselen gehad met een zak EcoStyle Cocopeat "Universeel" (wat 1 kg 7-6-6 langzaam vrijkomende organische voeding per kuub zou bevatten, dus niet zo gek veel). Nadat ik m'n 2 weken oude zaailingen erin overpotte, hield alles op. Ik heb alle cocos van de wortels af gespoeld in een emmer water (gaat gelukkig makkelijk met cocos), heb ze overgepot op growmix en een paar dagen later begon het weer te groeien en kwam er ook weer een beetje groen terug in het oude blad, waarvan het meeste uiteindelijk wel afstierf. De cocos heb ik in een grote pot in de tuin gezet, na twee jaar regen en sneeuw was het weer goed bruikbaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@carpe diem,

 

Heb dus vorige week 10 stekken en een paar zaailingen in die cocos gezet en ik moet zeggen dat het tot nog toe goed gaat met allebei, de groei blijft niet achter en plantjes zijn mooi gezond.. Maar ik ga ze nu dus heel goed in de gaten houden, thanks man!

Heb op 't moment erg weinig tijd maar ik zal hier binnenkort wel een verslagje van maken.

grtzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb de planten,terug 40ml water met rhizotonic gegeven,want ze stonden zo goed als droog,k moet zeggen,ze ogen al een beetje mooier of gisteren,de wortels beginnen vanonder door de pot heen te komen,dus das al goed nieuws.nu ik heb gisteren met die fles ph- zitten experimenteren en heb een ph kunnen bereiken van 6.2 tot 6.5,ipv 7 tot 7,5 dus dat is ook al ietsje beter.voor de rest is het afwachten he.ik ga maandag opnieuw fotos posten.aan allen een goed weekend toegewenst ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

We zijn nu al terug maandag,en zoals ik heb gezegd ben ik hier terug met een verslagje.ik moet zeggen veel verschil is er niet te merken,maar wat wel opvalt,is dat ze serieus uitzetten in breedte,maar groeien gaat toch maar moeizaam zie hier gallery_20773_11247_2359605.jpg

Ik heb ook een foto van de grond dat ik gebruik gallery_20773_11247_3268272.jpg

 

gallery_20773_11247_3397880.jpg

 

Moet zeggen heb er een paar veranderd van medium,ipv de grond van hier boven heb ik grond van dcm gallery_20773_11247_155608.jpg

 

En ik weet het niet zeker maar de planten ogen mooier,en er begint eindelijk schot in de zaak te komen denk ik.deze plant is op beide fotos hetzelfde alleen voor en na

 

voor, met die cocos grond : gallery_20773_11247_3814111.jpg

 

En na,met die grond van dcm : gallery_20773_11247_1681834.jpg

 

gallery_20773_11247_1134063.jpg

 

gallery_20773_11247_2090088.jpg

 

ga nog even wachten en de kat uit de boom kijken,en als ik serieuze verschillen zie tussen de planten op de 2 verschillende gronden gaan de rest ook een ander medium krijgen,dan is het raadsel opgelost denk ik,maar als jullie denken dat de oorzaak ergens anders ligt,hou je niet in,en zeg maar.want de meeste gaan hier wel meer ervaring hebben dan mij denk ik :lol: heb hier nog andere fotos van de andere kindjes

 

gallery_20773_11247_3355866.jpg

 

gallery_20773_11247_3082347.jpg

 

gallery_20773_11247_1962438.jpg

 

gallery_20773_11247_3371921.jpg

 

gallery_20773_11247_97204.jpg

 

gallery_20773_11247_58714.jpg

 

gallery_20773_11247_3238415.jpg

 

gallery_20773_11247_3851233.jpg

 

en hier een iets bizar plantje gallery_20773_11247_3290407.jpg

 

gallery_20773_11247_4169975.jpg

 

Nogmaals bedankt voor de hulp en tips grtz ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

overpotten die handel..!!!

je ziet het groen gewoon al terug komen in die kleine dame en je hebt het toch al staan..

 

Hoe ver hangt je lamp er vandaan..??

Mvg stikkie

Share this post


Link to post
Share on other sites
overpotten die handel..!!!

je ziet het groen gewoon al terug komen in die kleine dame en je hebt het toch al staan..

 

Hoe ver hangt je lamp er vandaan..??

Mvg stikkie

 

De lamp hangt op ca. 40cm boven de plantjes.het moeilijke was wel om die cocos vantussen de worteltjes te krijgen,het was onmogelijk om dat te doen,zonder dat er een paar worteltjes losgeraakt zijn.dat is nu ook een beetje mijn schrik,dat ik de plantjes meer kwaad dan goed ga doen :/ ik hoop nu echt dat dat de oorzaak was,want het vraagt heel wat tijd en moeite om alles goed te laten verlopen.jammer van het eerste medium,want die grond nam zoveel tijd in beslag om te bereiden.nuja ik heb het er wel voor over.

Share this post


Link to post
Share on other sites

de planten die ik onlangs van medium verwisseld heb doen het prima ik denk dat het voor 99 procent aan die cocos lag.

Heb nu van de andere schatjes voorzichtig de worteltjes afgespoeld in een emmer water (delicaat werkje ;) ) en in die grond van dcm gestoken,heb wel bij de grond een beetje beendermeel,perliet en zeewier kalk gedaan.en dan goed water met een beetje rhizotonic gegeven.maar wat me opviel tijdens het verpotten,is dat er een slechte wortelstelsel was van bijna alle planten (dat verklaart waarschijnlijk waarom ze niet in de hoogte schieten)?maar mijn vraag was,komt dat door die cocos,of misschien door die rhizotonic,dat mogelijk over tijd is,ik weet het niet,want ik kan nergens een verval datum vinden.wat is uw mening??ga ergens van de week nog eens fotos posten.grtz :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

We zijn nu al terug een paar dagen verder?en kben hier terug met een verslag en fotos,plantjes stellen het goed sinds ik ze verpot heb.ik heb wel ongeveer 2 weken achter stand,denk ik.ph waarde is 6.2 tot 6.5.geef ze nog altijd afgezuurd water met rhizotonic met bio vega omdat dat zo op dat kweekschema staat van canna.en ook 1 maal in de week plagron blad voeding.zie hier de fotos gallery_20773_11247_277020.jpg

 

gallery_20773_11247_1560444.jpg

gallery_20773_11247_677433.jpg

gallery_20773_11247_2070731.jpg

gallery_20773_11247_2356649.jpg

gallery_20773_11247_1758601.jpg

gallery_20773_11247_2348193.jpg

gallery_20773_11247_4188993.jpg

gallery_20773_11247_517275.jpg

 

 

Is het normaal dat bepaalde plantjes nu al zijscheutjes begint te krijgen zoals hier?en is het mogelijk dat je nu al hun geslacht kan zien??want ik denk dat ik al een ventje tegen gekomen heb :lol:

gallery_20773_11247_954056.jpg

gallery_20773_11247_2575006.jpg

gallery_20773_11247_3994070.jpg

gallery_20773_11247_1975283.jpg

gallery_20773_11247_2907357.jpg

 

Mvg G ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

je kan helaas nog niet zien wat man of vrouw is, na +- 1 week op 12/12 zie je het geslacht...

En die zij takken zijn gewoon goed...

 

Mvg stikkie

Share this post


Link to post
Share on other sites
je kan helaas nog niet zien wat man of vrouw is, na +- 1 week op 12/12 zie je het geslacht...

En die zij takken zijn gewoon goed...

 

Mvg stikkie

 

Je kan het wel al zien hoor male : gallery_20773_11247_833403.jpg

 

female : gallery_20773_11247_2580642.jpg

 

een mannetje en een vrouwtje :D hoe dat komt weet ik niet,de lamp staat nog altijd op 18/6.de 1 gaat waarschijnlijk van de stress zijn,maar dat vrouwtje,daar weet ik de oorzaak niet van

Nu de andere plantjes beginnen echt heel mooi uit te zetten.maar ik wil dat ze meer de hoogte in schieten,is het ok dat ik de lamp iets hoger hang zodat ze meer naar het licht moeten zoeken???want als je ze nu ziet,zijn het echt serieuze kroppen sla,maar echt de hoogte in gaan doen ze niet.nu al bij al ben ik wel tevreden.ik ga van de week nog eens fotos posten grtz G

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...