Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Pierre Paf

Back up systeem voor je afzuiging

Recommended Posts

Naja, thuis zit ik weleens te schijten en daar draait een badkamer fan (wat zal dit zijn 100 m3??) en toch hoor ik genoeg klachten..

 

Ik ben hier ook wel benieuwd na, ik denk toch eerder rond de 500m3 minimaal

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tenten worden dmv. een broekstuk aan 1 afzuiger verbonden.

Je wil dus met één afzuiger werken.

Ik zou het gewoon uitproberen, kijken hoeveel stroom hij trekt in back-up mode en daar je accu op aanpassen.

 

De vraag "Hoeveel afzuiging is er per tent minimaal nodig" is moeilijk te beantwoorden. Je kunt wel een 500m3 slakkenhuis kopen maar je weet nooit hoeveel daarvan over blijft in bedrijf.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Je wil dus met één afzuiger werken.

Ik zou het gewoon uitproberen

B) :)

 

Dat is dus precies de reden dat ik eerst wil weten hoeveel afzuiging er minimaal nodig is,.....zodat ik juist niet hoef uit te proberen, en verschillende afzuigers zou moeten aanschaffen.

 

Als we weten hoeveel er minimaal per tent zou moet worden afgezogen, dan kunnen we altijd nog gaan berekenen hoe groot de afzuiger zou moeten zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Welk formaat tenten denk je aan? Of: hoeveel watt hang je op per tent?

Ik denk hoe groter de tenten hoe meer lekkage je hebt dus hoe groter de back-up moet zijn.

Ik heb trouwens geen ervaring met een tent. Worden de zijwanden niet helemaal naar binnen gezogen als je afzuigt?

En hang je één filter per tent op of één boxed filter voor de twee tenten samen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Welk formaat tenten denk je aan?

 

Het basis idee: 1 Backup unit voor 2 Mammoth tenten

 

Het doet helemaal niet terzake hoeveel watt er in de tent hangt,....lampen gaan immer uit als er een stroom op staat B)

Wanden worden niet naar binnen gezogen omdat ik actieve inblaas gebruik,....maar dat doet hier niet terzake.

 

De bedoeling:

 

Uit beide tenten komt straks een slang te lopen, die via een broekstuk naar de afzuiger gaat, die vervolgens in 1 filter uitblaast. Dit zal waarschijnlijk een 2500m3 zijn, aangezien ik die vaak over heb.

Zodra er stroomuitval is moet de backup unit gaan afzuigen, zodat er geen geuroverlast kan ontstaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij bestaan er wel tien verschillende formaten Mammoth tenten.

Maar als jij denkt dat het formaat er niet toe doet moet je het verder maar uitzoeken.

Succes.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Maar als jij denkt dat het formaat er niet toe doet moet je het verder maar uitzoeken.

Succes.

 

Waar lees jij dat ??? iK heb het erover dat het niet toe doet "hoeveel watt er in hangt"

 

Naar mij weten heeft Secret Jardin Intense Serie maar 1 Tent die Mammothtent genoemd wordt (300x600x215cm).

Share this post


Link to post
Share on other sites

@BBB

 

Blijft nog steeds de vraag:

 

Hoeveel afzuiging is er per tent minimaal nodig om voldoende onderdruk op te bouwen, om geurlekkage te voorkomen.

 

100m3, 200m3 1000m3 ???, wie het weet mag het zeggen

 

Ik weet het , ik weet het mag ik het zeggen?

 

Ik blaas tussen de 100 en 400 m3 per uur uit (ligt aan stand bypass) en heb geen geurlekage kunnen ontdekken

 

Volg je met veel belangstelling dude (vanaf het strand met de laptop op schoot)

 

Hasta luego vanaf een van de costa´s

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk daar hebben we wat aan B)

Veel plezier onder je Para del sol :)

 

Ik heb standaard als afzuiging een 4250m3 softbox per tent,.........

Daar kan ik (even als proef) tijdelijk even een broekstuk opzetten, en vervolgens de afzuiger op 20% zetten.

 

In theorie zuigt hij dan +-850m3 (is +-425m3) per tent af,.....verliezen even niet meegerekend.

Dat is natuurlijk wel even het proberen waard.

 

Ik denk dat ik ook nog wel ergens een 2500m3 afzuiger kan ritselen,

om te kijken hoever ik die kan/moet dimmen om een minimale afzuiging te krijgen.

 

 

Ik houd jullie op de hoogte

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi iederen,.

 

Nu kreeg ik vorige week een leuke apparaat,. ik wist eerst niet wat ik er mee moest,.

Maar al snel had ik het zelfde idee als jullie,. een back-up voor mijn afzuiger, en ventilatoren,

gallery_28627_11473_26941.jpg

gallery_28627_11473_12797.jpg

gallery_28627_11473_42189.jpg

 

Dit is een oude UPS, waar normaal nog 4 pc+monitor aan kunt hangen,.

Op dit moment heb ik even niet meer info,..

Maar misschien is het een idee, om eens te kijken bij een pc boer, of ze nog oude ups hebben staan,..

 

 

Groetjes Kut

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij een grotere ruimte, of in dit geval bij 2 B) , kun je beter een aggregaat laten opstarten bij stroomuitval. Dat is vrij makkelijk te realiseren en kan ook aardig wat trekken, en voor een langere tijd.

Is dat niks voor jou, @BBB?

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb nog wat foto's gemaakt,.

Op de achterkant, staan 2 modelen, het is model 3000,

2250Watt, 14 amp.

gallery_28627_11473_137305.jpg

Mijn vraag, hoelang zou de afzuiger 1000m3 en 2 ventilatoren het er op volhouden als het stroom uitvalt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

bericht 39

 

berekening van don-der ter indicatie?

 

interessant dit, die server UPS van kut kun je bij een kringloop voor heel weinig wel scoren denk ik, zijn qua PC wereld niks meer waard en deze dingen kun je eventueel ook nog in een serie zetten volgens mij B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Lostchild, Bij die berekening is uitgegaan van een 12volt afzuiger,....helaas mag die ventilator niet continu draaien.

 

@Kutkweker, dat zou een oplossing kunnen zijn als ik een 12volt slak kan vinden die voldoende afzuigt, en continu mag draaien.

 

@Greenlady,.....da's toch een beetje te veel van het goede, afgezien van de stank en de herrie B)

Het principe wat ik wil is toch simpel,.....Stroom valt uit, relais schakeld omvormer aan, fan gaat afzuigen,.....klaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

BBB waarom een 12volt?

Dit ding kan ook gewoon een pc laten draaien (of 4).

Trekt een afzuiger dan zoveel meer als een pc?

 

Ik ga dat ding binnen kort eens opladen en tussen hangen,. kijken wat het doet,.

 

Groetjes Kut

Share this post


Link to post
Share on other sites

uitgaande van die 12v slak denk ik kut.

 

een pc had voeding gemiddeld 400w maar niet continue, zou makkelijk je 1000m3 moeten kunnen poweren maar hoelang?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik ga dat ding binnen kort eens opladen en tussen hangen,. kijken wat het doet,.

 

Ja doe jij dat eens, ben ik wel nieuwschierig naar B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ook,.. Ik ook,..

Zal het volgend weekend worden denk ik,

Ding is best zwaar,. en hij moet 1 verdieping hoger,.

Maar als ik hem heb getest zet ik hier wel even neer hoelang hij het heeft vol gehouden.

 

Groetjes Kut

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geen stress !, rustig aan.....maar het zou best eens wat kunnen zijn B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Computer UPSen zijn goed genoeg om een afzuiger even draaiende te houden en 2de hands spotgoedkoop. Je kan gewoon een 220V model gebruiken hoor, die dingen hebben een ingebouwde omvormer.

De normale werking van een UPS is dat deze voortdurend aan staat en op batterij overschakeld wanneer de stroom wegvalt. Volgens mij wil je hem anders gebruiken, namelijk pas inschakelen als de stroom uitvalt. Let dan op dat de batterijen nog wel voldoende opgeladen zijn.

Is het een idee om de inblaas en afzuig op elkaar af te stemmen en de 'backup' voortdurend onderdruk te laten creeren?

 

 

Volgens de WFshop gebruikt een 2500m3 afzuiger 2.5 Ampere bij een spanning van 220V. Je wil dit 8 uur volhouden.

De berekening voor de nodige capaciteit is dan 2.5A*220V=550W *8h= 4400Watt uur of 4.4kWh

:book: verbruikt een afzuiging echt zoveel?

 

De capaciteit van een UPS word echter niet uitgedrukt in kWh maar in kVAh. De arbeidsfactor van de afzuiger bepaalt de omzetting van VA naar W. (Blindstroom die je over de meter niet betaald omdat deze terug het net in vloeit, maar wel uit de batterijen moet komen) Deze factor ken ik niet, maar electromotoren halen ongeveer 0.5 als deze niet gecompenseerd zijn met condensators.

Bij gebruik van ouder materiaal moet je ook nog denken aan degradatie van de batterijen. :verrygood

 

Volgens mij heb je dus minimaal een 10kVA ups nodig om 8 uur te blijven draaien met een 2500m3 box.

Dimmen van de afzuiging verminderd het stroomverbruik wel, maar dit is niet altijd evenredig met hoever er gedimd is. Het is wel een hele goede test om er achter te komen wat je afzuiging moet zijn om onderdruk te behouden.

 

@kutkweker, ik denk dat je een 3kVA model hebt. Een 1000m3 slak heeft een stroomverbuik van 1A. Als de batterijen nog goed zijn zou je 4 uur kunnen halen als mijn veronderstelling over de arbeidsfactor correct is. Mischien iets minder door de ventilatoren.

Veel plezier met het naar boven slepen van +-30kg aan batterijen. :D Ik ben ook wel nieuwschierig naar de praktische resultaten.

 

groeten,

denBoom

Share this post


Link to post
Share on other sites
@Racker, helemaal juist, jij snapt precies de bedoeling,....van waar schat jij 200m3 ??

 

 

Blijft nog steeds de vraag:

 

Hoeveel afzuiging is er per tent minimaal nodig om voldoende onderdruk op te bouwen, om geurlekkage te voorkomen.

 

100m3, 200m3 1000m3 ???, wie het weet mag het zeggen :verrygood

 

Omdat ik in een soortgelijke ruimte 200m3 nodig heb om met het licht uit de rv% een beetje onder controle te krijgen...(semi gesloten)

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites
Geen stress !, rustig aan.....maar het zou best eens wat kunnen zijn ;)

 

Koppel er een sms-alarm aan die een hoertje besteld.

Kost wel een paar euries, maar ik ken er eentje die toch goed zuigen kan.....whoehahaha :D :book:

Ze houd pas op als ze vol is :verrygood .

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites
Naar mij weten heeft Secret Jardin Intense Serie maar 1 Tent die Mammothtent genoemd wordt (300x600x215cm).

Hier staan er zes. Die bedoel je dus niet.

Ik bedenk me net dat het formaat van de tent niet zo van belang is eigenlijk. Van belang is hoeveel lekkage er is.

Om een bepaalde onderdruk te genereren in een ruimte is zelfs de lekkage de enige factor die van belang is, niet het formaat van de ruimte.

Daarom vraag ik me nog steeds af hoe je dat wil regelen, met een of met twee afzuigers.

Om de capaciteit van de accu klein te houden moet je eigenlijk een tweede afzuiger gebruiken die veel kleiner is en die je gewoon op 100% laat draaien, om de verliezen te beperken.

Hoe zit het met geluidsoverlast?

P.s. als de lekkage klein is lijkt me 300-400m³ per tent genoeg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Denboom, Gelukking hoeven geen 2500m3 te gebruiken......aan de hand van sommige reacties denk ik dat we ergens uitkomen tussen de 200 - 500m3 per tent.

 

@Greenlady, ben je niet in de war met een melkmachine :verrygood

 

Daarom vraag ik me nog steeds af hoe je dat wil regelen, met een of met twee afzuigers.

 

Tenten worden dmv. een broekstuk aan 1 afzuiger verbonden.

 

Lekkage bij stroomuitval

1. Ritsen in de tent,......dit zal nihil zijn.

2. De actieve inblaas van 30cm doorsnee, die dan stil staat

 

Ik kan als het goed is volgende week even een 1500m3 lenen, en die ga ik naar 20% dimmen.

Vervolgens sluit ik op die afzuiger een 2500m3 filter en een broekstuk aan, en plaats daar naar elke tent een aanzuigslang van 25cm.

Als ik wat sigarettenrook bij de aanzuigopening van de "stilstaande" inblazer zou blazen, dan zou de rook moeten worden weggezogen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou, ben benieuwd :D .

Een simpel en goedkoop concept als back-up zou voor velen een handig item zijn, en zeker geen overbodige luxe ;) .

Ga je nu ook met accu's aan de slag of ga je gewoon eerst kijken op welke dim-stand je sowieso nog kunt afzuigen?

 

Succes :verrygood

Ik ga weer achter de melkmachine :book:

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...