Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Skutch

Autoflower zaad trekken...

Recommended Posts

Hoi,

 

Ik heb een beetje te vaak visite gehad in de achtertuin en wil volgend jaar buiten Low Rydend aan de slag (Sannie, Breeders Choice, F3 volgens beschrijving).

 

Maandje geleden gepoot in aarde. Kas is 0,5M2 groot met 280 watt spaarlicht(20/24). Ik heb nu een paar heren, dames en een herma die op de composthoop ligt. Ik gok dat de kerels met een klein weekje stuifmeel gaan geven. Ze gaan hun laatste fase in en i.v.m. ruimte heb ik ze in gewoon daglicht achter een slaapkamerraam gezet.

 

Wat ik me zit af te vragen, wanneer zou ik het beste... de dames kunnen bestuiven ?

 

Ik ben een beetje bang als ik te vroeg bestuif, dat het zaad waarschijnlijk vrij goed maar vrij weinig zal zijn, na bevruchting stopt immers de vorming van nieuwe toppen. Als ik te laat bestuif... heeft het zaad veel minder kans om goed te groeien. 9 weken na ontkiemen is de LR in principe ook al oogstbaar.

 

Wat zou dus ong. het beste tijdsvenster zijn om te bestuiven ?

 

Bestuiven wil ik zorgvuldig met een kwastje doen. Om ongelukken te voorkomen let ik er nu ook al op dat ik eerst de dames bezoek voor de heren. Voorheen liet ik op een apart plekje de natuur z'n gang gaan en lette ik nauwelijks ergens op. Onder kunstlicht kweekte ik enkel voor m'n eigen pafje en veel specifieke ervaring/kennis als 'indoor zaadboer' heb ik dus niet.

 

Andere tips zijn dus ook welkom !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goedemorgen Skutch...

 

Wil je in dezelfde kas sommige planten wel bestuiven en andere niet?

Als je alleen maar zaden wil maken dan kan je de heren net zo goed gewoon een beetje uitschudden boven de dames..

Dat is het beste in bloeiweek 4-5.

Verstandig is ook om maar 1 keer te bevruchten anders heb je allemaal zaden van verschillende groote..

En geef de planten ook wat langer tijd om de zaden volledig te ontwikkelen.

 

Ik hoop dat ik hiermee je vraag heb beantwoord.

 

Groeten BoboJonko ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank je voor je antwoord BoboJonko,

 

Euh nee, ik wil alle 4 de dames bestuiven. Heel eerlijk gezegd zit ik meer aan de nodige mooie slootjes in de buurt te denken als m'n achtertuin en elk zaadje is dus meegenomen. Het is even de vraag wat deze ronde gaat opleveren, misschien ga ik nog een 2e ronde zaadtrekken voor het nieuwe buitenseizoen begint.

 

Wat ik niet helemaal begrijp met Autoflowers is hoe ik de bloei week moet berekenen.

 

Als ik voor bloeidatum kiemdatum (25-10) reken (autoflower), zijn ze bijna 6 weken oud, maar zitten er nog nauwelijks toppen in de planten.

 

Als ik de datum neem waarop ze geslacht begonnen te tonen, dan staan ze net iets meer als 2 weken te bloeien.

 

Verder zijn ze inderdaad compacter als wat ik binnen gewend ben, maar groeien ze goed.

 

Die opgegeven 9 weken na kiemen om te oogsten daar ga ik me niet druk over maken.

Om te roken alleen verwacht ik al gauw een week meer nodig te hebben met m'n low budget kasje. Voor zaad wil ik daar gerust nog een paar weken aan vast plakken.

 

Ik zit er inderdaad aan te denken om de dames een paar dagen na elkaar te bestuiven om het verschil een beetje te zien. Met slechts 4 dames is er wel wat te bedenken om ze tijdelijk ff apart onder het licht te houden.

 

Jammer dat m'n camera kaduuk is, anders had ik er wat plaatjes bij gezet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eind resultaat, ongeveer 7 weken... na ontkiemen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

72 dagen na ontkiemen, voorzichtig heb ik een paar zaadjes losgepulkt.

Er zit nog wat plantmateriaal aan en op de foto komt het middelste zaadje niet tot z'n recht.

Op de onderste foto ziet die er veel beter uit en over een weekje

hoop ik klaar te zijn.

 

De dames zelf hebben al heel wat blad losgelaten.

 

gallery_16021_11350_18857.jpg

gallery_16021_11350_22131.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

de zaadjes zijn nog niet helemaal rijp or. als ik jou was zou ik dr ng even lekker laten staan.

Bij mij vielen de zaadjes er bijna. Vervolgens ng een week laten drogen en klaar ben je :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...