Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
nederwierie

Nieuwe ronde PES Hawai

Recommended Posts

Op 18 november waren deze potten met rogge volgroeid met mycelium na 14 dagen

gallery_5544_11244_136917.jpg

 

Deze gingen langzaam,en zoals je ziet is de rechtse besmet en stonk naar verf:

gallery_5544_11244_10408.jpg

de linkse liet ik staan en was wonderbaarlijk een week later wel gezond wit volgroeid.(zonder de gele vlekken)

 

de huisvesting(eigen idee,never seen before!

 

Ze staan in een eiken kist die ik als soort monotube heb omgebouwd met glazen plaat etc:

gallery_5544_11244_49172.jpg

zoals je ziet hangt er al een thermostaat in die van 20 tot 36 graden afgesteld kan worden(inclu sensor,niet te zien,komt van een waterbed af trouwens ;-) ),dus nu nog een warmte kabel....(moet ik nog steeds kopen)

De verlichting is een 11 watt spaarlamp die 12 uur per dag aan staat.(5 watt zou ook al kunnen)

De bodem is bedekt met vochtig perliet en de wanden en bodem netjes beplakt met vuilniszakken zodat het waterdicht blijft.

De glazen plaat dekt de ruimte af en houd tevens het vocht weg van de elektra(96% luchtvochtigheid binnen in)

Rondom zorgen 3 gaten voor,2 gaten links en 3 achter gevuld met polyfill watten voor de zuurstof.

Voor de zekerheid wapper ik sowiezo met misten de glas plaat voor een mooie stroom verse lucht .

 

Eigen idee,eigenlijk bij toeval , knutselen en veel getest met de zuurstof/lv balans zo gekomen.

Uren van testen,veranderen,maar nu echt goed werkend.

Zoek internet maar af,deze kist is nog nergens vertoond.

Ik kan de kist zo omvormen tot monotub,met warmtekabel en het licht op 12 uur schakel kan ik

in feite de kist ook dichthouden tot de oogst.

Die warmte kabel komt er sowiezo aan,omdat ik dan de kist continu op een 22 tot 24 graden kan houden dat perfect is voor de shrooms.

De techniek;-)

 

Dat was dus de groei fruit kist.

 

het substraat

(gemengde kokos/rogge spawn/gemengde kokos/rogge spawn/puur cocos als casing in elk bakje)

 

Dit is gepasteuriseerd op 90 minuten op 60 tot 70 graden gemeten vanuit de potten waarik ik in pasteuriseer.

 

Dat is voor het substraat dit recept:

10 delen (vochtig)kokos

1 deel kalk

1 deel gips

 

Dit omdat het mycelium een ph van rond de 7.5 waardeert en die mix geeft die ph.

De kalk haalt de ph omhoog,de gips stabiliseert het.hoe?i dont know,maar het schijnt zo te zijn volgens de meesters.(shroomery,roger rabbit en andere trusted cultivaters)

 

De casing:

Puur kokos.

Waarom?

Nou daarom ;) ,

Nee,dit omdat de casing niet teveel ph moet hebben,cocos zelf zit rond de 5.5 ph dus het mycelium zal er niet al te snel over groeien.

Als de casing een hoge ph zou hebben krijgen we''overlay''dat is dat er teveel mycelium door de casing groeid en dus geen ruimte meer voor paddestoelen geeft,''over groei''.

Dit is duidelijk te zien op de volgende fotos,de middelste bak en rechts er naast komt met een casing van de 10 kokos/1 gips/1 kalk af,omdat ik precies te weinig kokos had gepasteuriseerd...beter meer pasteuriseren dan minder volgende keer,ik had het kunnen weten.......

 

 

lets start

nu het verslag vanaf vrijdag 25 november,toen na 4 dagen in de incubator meer dan 35% mycelium door de casing was gegroeid,

ik ze dus van uit de incubator in de groei kist heb gezet:

gallery_5544_11244_348612.jpg

 

2 Dagen:

gallery_5544_11244_150647.jpg

 

4 dagen:

gallery_5544_11244_101433.jpg

 

6 dagen:

gallery_5544_11244_280761.jpg

 

7 dagen:

gallery_5544_11244_44006.jpg

 

8 dagen:

gallery_5544_11244_254178.jpg

 

en vandaag,dag 9 dat ze in de groei kist staan en er ineens uit 8 bakjes pins geboren zijn plotseling!

de middelste spierwitte bak niet,dit omdat ik geen puur kokos meer over had voor de casing,enkel substraat kokos met kalk en gips....had het kunnen weten he :P

gallery_5544_11244_358474.jpg

 

(pins)

gallery_5544_11244_305982.jpg

gallery_5544_11244_38442.jpg

 

Dus dit is het begin van het seizoen voor deze maand december,die pins die je nu ziet zijn over 4 of 5 dagen volwassen.

 

More will come,ik zal dit topic proberen up te daten met het verloop van deze ronde PES Hawai.

 

vragen zijn welkom!

 

Nw

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even een kleine update.

 

 

Deze ronde gaat door de wc straks,aangezien ik een domme fout heb gemaakt.....

''Knauf gips''dit valt dus onder de "RO" gips,dit is in feite rest as uit elektriciteits centrales vol zware metalen.

http://www.encyclo.nl/begrip/rogips

 

Ik wist dus niet dat die knauf het ook was,en dus vol metalen zit.

Als je deze paddos zou eten .....ik geloof niet dat het gezond is.

 

Ik had nog een voorraadje paddos ook toen op die gips gekweekt en door de wc gespoeld,

die ga ik niet eten uiteraard.

Mn wc verstopt door de hoeveelheid paddos om 1 uur snachts,dat was wel effe een drama.

Het is zonde maar beter weg gooien dan consumeren en ziek worden of mn maten die ik af en toe wat schenk.

(Dan gooi ik het met een glimlach weg,ik maak me dan totaal geen zorgen meer om dat verlies)

 

Anyhow,ze groeien en de pinheads worden al iets talrijker en ik zal ze laten groeien.

Maar ik heb eergisteren al 6 nieuwe potten rogge geinjecteerd met PES Hawai sporen dus die zijn denk over 10 dagen klaar.Daarna nieuwe bakjes maken,in de incub voor 3 dagen en de fruitkist in waar ze na 8 a 9 dagen weer nieuwe vruchten geven.

Zei het dit keer niet met gips....ik kan ook niet effe 123 landbouw gips regelen hier in de buurt.

 

Maar 10 delen cocos en 1 deel kalk(goede kalk dus)zijn ook zeer goede resultaten te bereiken.

Misschien een flush minder,maar dit keer wel gezonder.

 

Ook een waarschuwing voor mensen die met gips willen werken in substraten,

PAS OP wat je koopt,vermijd bouwmarkten waar alle gips dus "RO" gips is.

Zorg voor zuivere landbouw gips of geen gips.

Dit wil je niet eten,en je kan ineens een voorraad de plee door spoelen ;)

(en met lange latex handschoenen 1 uur snachts de paddos door duwen in de plee voor ze zich als sponzen met water 5 x zo groot worden,haast is dan geboden :P )

 

Pics,ze zien er gezond uit en willen graag maar schijn bedriegt....poisonous!

 

Deze staan nu voor de ''sier''tot de potten rogge klaar zijn die dan plaats maken voor deze.

Al deze paddos gaan door de wc vanwege de ''mogelijke''giftigheid van de knauf gips.

Ook wel bizar hoe ze op zoiets kunnen groeien....

gallery_5544_11244_166357.jpg

 

gallery_5544_11244_290751.jpg

 

gallery_5544_11244_24967.jpg

 

gallery_5544_11244_35104.jpg

 

gallery_5544_11244_297874.jpg

 

More will come en ik zal fotos proberen te plaatsten van het verloop,en hierna komt er een

verse ronde van kokos met enkel kalk.

 

Nw

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je zou Knauf kunnen bellen voordat je ze weggooit? Maar ik begrijp wel dat je het zekere voor het onzekere neemt.

 

Maar welk gips dan wel...van die dure pro-analysi of is er een "voedingsmiddelen" gips?

 

P

Share this post


Link to post
Share on other sites

beter het zekere voor het onzekere,ik ga geen risico nemen dat er ineens zware metalen door de paddos zitten...

voor mijn gezondheid en de vrienden die ik af en toe wat porties geef.

(en nu dus als voorbeeld voor de mensen die dit lezen)

 

het moet dus echt natuur gips zijn,hoe het heet weet ik helaas even niet.

maar zolang er geen RO in zit(Rookgas Ontzwavelings-gips) en of andere toevoegingen is het goed.

Die uit de bouwmarkt is dus 99% niet goed helaas.....

 

Deze les was de duurst die ik ondervonden heb met het kweken,

maar elke fout is meer kennis voor de volgende keren dus wel wat waard.

tevens een drijfveer naar meer perfectie,dat maakt deze hobby echt mooi.

 

Hier nog wat pics van vandaag:

 

''Paddos die op overlay groeien,meteen weer een voorbeeld dat je de casing enkel van puur kokos maakt en niet gemengd met kalk etc,of je krijgt deze slome groei.

Dit krijg je ook als je tijdens de incubatie het mycelium meer dan 35% door de casing laat groeien.

Overlay is dat het mycelium zoveel van de casing eet dat er geen ruimte meer is voor de paddos zelf:

gallery_5544_11244_89677.jpg

 

hier nog wat schoonheid en zoals het zonder overlay probleem groeid:

gallery_5544_11244_220143.jpg

 

gallery_5544_11244_298083.jpg

 

gallery_5544_11244_308192.jpg

 

Dit zijn 2 bakjes van een experiment van cocos substraat en cocos casing recht uit de verpakking zonder pasteurisatie,

en met blote handen nat gemaakt en gemengd.

Kijken of dat zal groeien zoals sommige grootmeesters van

de shroomery beweren.

gallery_5544_11244_214654.jpg

 

Het veldje bij elkaar:

gallery_5544_11244_338377.jpg

 

En hier 1 van de nieuwe potten rogge die over 7 dagen wel klaar zullen zijn,

de sporen zijn ontkiemd als mycelium en eten nu van de rogge:

Deze zal ik naar schatting morgen schudden en dan 5 tot 7 dagen ofzo laten staan tot volle kolonisatie van het mycelium.

(je schud de potten als ze rond de 35% zijn gekoliniseerd om het mycelium goed door de pot te schudden.

hierna laat je de pot rogge 100% koloniseren )

Let ook op hoe vol de pot met rogge zit,voor de behandeling zat deze pot op het oog voor de helft met water net iets boven de droge rogge.

Dit is dus een 720 ml groente pot met 175 gram verse rogge en 225 ml water.

gallery_5544_11244_33967.jpg

Deze zijn ingespoten met sporen,dus het moet nog ontkiemen.

Met een honeytek zie je dit resultaat vaak al na 1 dag(op 27 graden),mijn record was een pot rogge met honeytek in 1 week te volgroeien.

Met sporen duurt het vaak 5 dagen langer omdat de sporen nog moeten ontkiemen.

Een honeytek is levend mycelium,dus ready to grow.

 

More will come!

 

Nw

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien een beetje duurder dan je gewend bent, er is modelgips voor kleine kinderen. Pure calciumsulfaat.

Dit heb ik bij een speelgoedzaak gekocht, ongeveer 900 gram voor 4 euro.

Misschien iets voor jou?

ses-modelgips.jpg

013jq.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

deze ziet er idd wel wat ''schoner''uit dan de grijze knauf.

(met die knauf ben ik bang het ook maar in te ademen zo agressief ziet het er uit)

 

ik zal binnenkort als de 6 potten rogge die nu staan te koloniseren klaar zijn,

even langs de speelgoed winkel gaan.

"calcium sulfate''is volgens mij en na wat zoekwerk op shroomery de gips die we nodig hebben.

 

Thnx voor de tip!

 

Btw,

ze zeggen dat de gips uit een gipsplaat ook de goede is.

maar als een pak van 900 gram 4 euro kost....daar kan je je leven lang mee vooruit en is ook meteen poeder.

 

Hier de pics van vandaag,ik was verrast hoe snel ze gegroeid zijn !

 

Allereerst deze 2 bakjes onbehandelde cocos,

nog steeds niet besmet en ik verwacht over 3 a 4 dagen de eerste pins.

gallery_5544_11244_8014.jpg

 

Hier het groeiende geweld!(let ook op de 2 bakjes overlay waar amper wat groeid)

 

Nogmaals,je ziet meteen waar de casing een te hoge ph heeft door de gips en kalk,

en de bakjes met een pure cocos casing at standaard ph 5.5 die groeien goed door.

Enkel het substraat met de spawn moet een hoog ph hebben van 7.5,daar groeit het mycelium op.

Het mycelium is in feite de plant,de paddos zelf zijn de vruchten en die groeien liever op een

casing met een laag ph van 5 of 5.5 wat cocos uit nature al is.

 

 

Als kogels zo snel!

gallery_5544_11244_197022.jpg

(misschien zou ik een 8 watt tl balkie er in moeten hangen ipv een spaarlamp,ze groeien precies naar dat licht zoals je kan zien)

 

Deze is echt apart,een bergje paddos uit naar het lijkt helemaal in elkaar gegroeid:

gallery_5544_11244_42521.jpg

 

gallery_5544_11244_123118.jpg

 

(de 2 in de hoeken zijn verliefd op elkaar :D )

gallery_5544_11244_410410.jpg

 

Tot nu toe gaat ie lekker :P

(toch weet ik zeker dat met goede gips ze nog mooier zouden groeien,

ze krijgen nu een klap van de aggresieve knauf gips na)

 

 

Ik zal meteen vertellen waarom al die bakjes.

Normaal zet je met cocos 1 vlak substraat en casing over een bepaald oppervlak.

Maar zou er een stuk besmet raken kan je het hele blok 9 van de 10 weggooien.....

Vandaar de losse bakjes,zo kan ik de besmette(wat amper voorkomt)weghalen van de rest zonder schade.

 

Als ik ze zo zie groeien heb ik spijt van de knauf gips zeg.....deze gaan jammer genoeg door mogelijke gifstoffen in de knauf gips door de wc straks......

De volgende ronde ga ik veilig gips gebruiken,foutje bedankt ;)

 

Ik zeg eerlijk,

ik heb meer plezier aan de kweek ervan en de leerzaamheid dan van het trippen zelf.

(wat ook heel erg leerzaam en mooi is begrijp me niet verkeerd,i love it time to time :) )

 

More will come!

Nw

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na deze fotos vergat ik alweer de glazen plaat terug te leggen bij het dicht doen van de kist....

Resultaat: de 3de glasplaat in 3 maanden tijd aan diggelen.

3 maal scheepsrecht!(ik blijf glazen platen wisselen......weinig trek in)

Wat ik bijzonder vond is dat er maar 5 paddos beschadigd waren,de glas splinters van 40 cm lagen over en tussen de paddos in.

voor het zelfde geld breekt letterlijk je glasplaat je oogst in 80 stukjes.

 

Dus ik heb nu maar een frame van hout gemaakt met een stuk doorzichtig plastic er op geniet voor het licht.

Dit kan tenminste niet in 80 stukjes glas vallen...

Een plexiglas plaat zou mooier zijn,maar daar betaal je in dit formaat al gauw 20 euro voor.

En dat voor enkel een plexi plaat.....nee.Ik zal aan wat maten van me die sloopwerk doen in huizen of ze er 1 tegen komen,daar leggen ze gratis.(zelf ook een tijdje''gesloopt en ontruimd'',had ik al die tl buizen en tneons maar meegenomen die de container in gingen....

Zelfs een keer een compleet huis zo achter gelaten na een bizarre kweek...total loss van binnen,mijn taak was dat te''renoveren'')

 

nog even de schuine randjes netjes wegsnijden en de randen afplakken met ducktape dat het water en lucht dicht zit voor de spaarlamp er boven..

het lijkt of er geen licht door het matte plastic komt maar schijn bedriegd,onder een kiertje door gekeken is heel de bak netjes verlicht binnen.

gallery_5544_11244_33287.jpg

 

Pics!

 

De onbewerkte bakjes:

gallery_5544_11244_324009.jpg

 

Het geweld!

Zoals je kan zien is er al een berg pluk rijp,zo snel gaat de groei.

gallery_5544_11244_237466.jpg

 

gallery_5544_11244_265843.jpg

 

gallery_5544_11244_61351.jpg

 

Ik weet zeker dat als ik die knauf gips niet had gebruikt dat ze nog mooier zouden zijn.

Volgende ronde met normaal gips of ik sla het gips een keer over en gebruik enkel kalk.

 

Heel misschien bouw ik een nieuwe kist als test,

ik heb hier nog 2 gewapende dubbel op elkaar glazen(dus 2 glazen platen van 0.5 cm op elkaar)van 1 meter bij 85 cm per stuk.dus ook 1 cm dik.

Dit glas is zo sterk dat je met 4 man van 80 kilo er op kan dansen als de ruimte het toe liet ;)

1 glasplaat weegt ook 15 kilo zwaar.

Ik zag ze leggen bij een slooppand in de container tussen de stenen,ik neem aan dat ze die weg gooiden aangezien er al 2 in diggelen lagen.(Ja ik neem het zo mee hoor,ipv dat het naar de stort gaat)

Mooie glasplaten voor een grote kist.....Maar ik hou het eerst op deze kist,

maar het lijkt me wel een mooi test projectje...

 

More will come

Nw

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er mooi uit! en jammer dat die gips vol zware metalen zitten.. nee dat is zeker niet gezond als je dat eet :lol: toch liever weg ermee dan je vrienden vergiftigen of jezelf :D

 

Volgende ronde die gips uit de speelgoedwinkel halen haha, dat de speelgoedwinkel nog het zuiverste verkoopt vind ik best grappig ;)

 

t ziet er allemaal goed uit (als er geen zware metaal resten (misschien) inzitten..) maarja het growen ervan lijkt mijzelf ook wel leuk en als je in 3 weken weer een nieuwe oogst krijgt dan maar even wachten he :no

Geduld is een schone zaak :)

 

Maar succes dan verder met je volgende grow, hopelijk word ie nog beter dankzij het goede gips ;)

 

Greetz Skillz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Nederwierie,

 

Lekker bezig met die bak van je! Mooie plaatjes! Ik ben zelf nu voor het eerst een kweeksetje aan het uitproberen. Een maatje van me kwam er mee aan lopen en wist niet helemaal wat hij er mee moest.. Dus vervolgens ging ik er mee naar huis. Nu zit ik in de fase dat ze het substraat uit schieten, echt niet normaal hoe hard dat gaat! Ik denk dat ik morgen of overmorgen moet oogsten. Wat is volgens jou de beste manier om ze te drogen?

 

Groet PK

 

ps, ik ben bang dat ik ook een nieuwe hobby gevonden heb ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja kijk uit deze hobby kan verslavender zijn dan de vruchten ervan eten:D

 

idd echt jammer dat ondanks dat ze er redelijk uit zien wel in feite vol metalen kunnen zitten van de knauf gips....

zonde,maar de kans is groot dat de paddos die zooi uit het substraat in zich nemen/zuigen,en dat is het risico niet waard.

 

Even geduld voor er weer een nieuwe ronde komt met een gezond cocos substraat met schone gips en kalk.

 

En zolang duurt het eigenlijk niet,10 dagen rogge koloniseren,daarna met cocos bedekken en 3 of 4 dagen op- 27 graden in de incubator,en dan in de fruitkamer waar de bakjes na 8 of 10 dagen paddos laten zien.

4 of 5 dagen later zijn ze uit gegroeid rijp.

omgerekend kan je in 1 maand van een ingespoten pot rogge met sporen naar een oogst komen als alles vloeiend loopt.

 

maar het blijft best zonde nu ik ze zo zie groeien,het is een mooi veldje,maar ja weer wat geleerd ;)

 

dat is wel iets wat ik blijf doen,fouten maken in deze hobby maar gelukkig maar 1 keer,

maar van elke fout leer je en zal je niet meer maken.

ook dat resulteert in betere oogsten,zo leer je het echt het beste.

 

de beste manier van drogen is 2 dagen voor een ventilator,

dan 2 dagen in een emmer met een vochtvreter,pas op dat de paddos niet op de vochtvreter zelf komen uiteraard.

deze emmer(of kist wat dan ook)denk je dan luchtdicht af,na 2 dagen ofzo zijn de paddos kurk droog en klaar om te bewaren.

 

succes met de kweeks mensen,

let them grow!

 

hier nog wat pics net genomen,9 uur later dan de vorige pics in mn vorige post vandaag:

als kool zo snel!

ik weet nog steeds niet of die gips ook in de sporen zou komen,het lijkt mij sterk....

anders kan ik hier zo een stuk of 100 prints nog uit redden,of een kleine 10 liter puur sporewater,ruim voor 1000 spuiten van 10 ml......(ik maak denk een litertje van 10 hoedjes,a 100 ml per hoed als voorraadje voor later)

 

gallery_5544_11244_93671.jpg

 

gallery_5544_11244_159182.jpg

 

 

Nw

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het gaat goed zeg!

 

Bij mij begint het ook te kriebelen om het te gaan doen maar omdat jij zulke prachtige verslagen maakt laat ik het heerlijke gepruts met media en incubatoren aan jou over. Ik heb geen ruimte en tijd voor nog meer natuurhobbies.

 

Ik denk niet dat je een probeem hebt met zware metalen via sporen wat betreft de consumptie van de paddestoelen die je uit de "vervuilde" sporen groeit. De massa van de sporen staat in geen verhouding tot de massa van de uiteindelijke paddestoelen...het wordt enorm verdund. Enige is dat er wel een biologisch effect zou kunnen zijn van vervuiling op de ontwikkeling van je sporen, mogelijk groeien ze minder goed. Ik zou dat in ieder geval checken voordat je ze als print gaat delen. Of je blijft bij "het zekere voor het onzekere" en je flikkert ze gewoon weg.

 

gr

P

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja het is idd een grote gok of ik er nog prints van maak.

 

Stel dat ze idd slechter gaan groeien enzo,van spoor naar bakje en flush zit toch een kleine maand tussen.

 

Hoewel ik ze wel lekker vlot vind gaan!

Pics vandaag,allemaal oogst rijp!(op de overlay bakjes na zoals je ziet)

 

gallery_5544_11244_260688.jpg

 

gallery_5544_11244_4018.jpg

 

Ik ben benieuwd hoeveel gram nat dit is,ik zal dat wegen en nog fotos laten maken vandaag van de oogst.

 

More will come!

Nw

Share this post


Link to post
Share on other sites

gaat je op de voet volgen en ook zal ik eens aan de paddestoelen gaan beginnen .

heb al n hoop geleerd maar wil meer erover weten kerel

 

space mate out ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

thnx man!

 

Ja idd de hobby is wel apart,

wel 1 met vallen en opstaan bij de meeste mensen(ik helemaal ;) )maar als je dan door zet gaat het na een tijdje helemaal automatisch zonder al te erge fouten.

 

het zijn juist die kneepjes en trucjes die het kweken interresant maken.

 

ik heb het nog iemand gevraagd die echt verstand heeft van het kweken van allerlei natuurlijke psychedelicas ,

en die zij dat er geen probleem was om er wel prints van te maken.

 

Dus ik ben bang dat ik vanmiddag een paar uurtjes werk heb :D

anders moet alles zo de plee in....zou zonde zijn van de goudmijn aan prints zijn die hier staan.

Ik heb al gezien dat er een paar dikke prints tussen zitten.

 

Enkel ik zie er tegen op (stoned)hoe ik zoveel hoeden prints kan opslaan in de 24 uur tijd.

Misschien in steriele nasibakjes en dan de prints(folie met de hoed)recht op elkaar stapelen voor wat meer ruimte oppervlakte.

Ik heb effe geen 2x50 schoteltjes om op elkaar te plakken met wrap folie..

 

Maar goed,ik zet er effe een bak koffie voor klaar en kijken wat mn plannen dan zijn :lol:

 

Nw

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kunt bij de sligro van die kleine ronde sausbakjes halen. Die zijn er in 5, 7,5 en 10 cm doorsnee. Goedkoop en herbruikbaar als je ze even ontsmet. Als je geen eigen bedrijf hebt (of een illegale pas ;) ) kun je ook bij de locale chinees, snackbar of visboer vragen om een stapeltje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

inderdaad een goed idee die kleine sausbakjes met deksel.

 

ik zit trouwens echt te twijfelen,nu vind ik weer nieuws dat"RO'gips zelfs minder metalen bevat dan natuur gips en dat het zelfs in de landbouw word gebruikt ;) :lol: :D

 

Bron:

http://www.pleisterwerken-dhaene.be/producten.html

[qoute]RO-gips:

RO-gips (Rookgasontzwavelingsgips) is een "afvalproduct" of "residu-product" van de industrie. RO-gips is een synthesegips dat verkregen wordt bij het reinigen van rookgassen van elektriciteitscentrales, waarbij de zwaveldampen worden neergeslagen met kalk en water. Het eindproduct bevat geen schadelijke stoffen voor mens en milieu.

 

en hier:

http://www.gyproc.be/at-team/doe-het-zelve...ere/faq-0264/nl

Bij RO-gips bestaat er trouwens geen enkel gevaar voor straling noch radongas-emissie. Het gehalte aan zware metalen is zelfs lager dan de norm die wordt gehanteerd voor voedingsmiddelen en alle Gyproc-gipsproducten zijn volkomen vrij van zowel fenolformaldehyde als asbest.

 

op de shroomery zijn er mensen die zeggen dat de paddos zelf niks opnemen uit het substraat en dat het word afgebroken.

 

Confusion! ;) :) :no

Zou het zo kunnen zijn dat de knauf gips niet schadelijk is dan ik dacht?

Share this post


Link to post
Share on other sites

naar mijn weten zit er amoniac in knauf ;)

maar hou me ten goede .

 

kijk hier even :lol:

knauf

Share this post


Link to post
Share on other sites

ammoniak?

ik heb het even opgezocht op de site en google maar kan er niks van vinden.

 

Wat ik nu weet is dat RO gips volgens zeggen schoner van metalen is dan natuurgips.

Er word erna zuurstof door heen gespoten en dan blijft er 96% gips over.

(CaSO4.1/2H2O)

 

de gips die bij voorkeur gebruikt word in de shroom kweek is ''CaSO4.2H2O '',

hetzelfde krijg je als je er wat water bij de ro gips doet word er gezegd.....

Ook zou ro gips zelfs minder zware metalen bevatten dan de toelating van gips in de voedsel industrie.

 

ik denk dat ik even wacht met weggooien en wat meer info op ga zoeken,

zou zonde zijn als er eigenlijk niet veel aan de hand zou zijn en ze toch weg gooi.

 

Btw net even 45 prints gemaakt,was wel een redelijk werkie maar ze leggen er ;)

 

Nw

Share this post


Link to post
Share on other sites
naar mijn weten zit er amoniac in knauf ;)

maar hou me ten goede .

 

kijk hier even :D

knauf

 

is me toen ik 15 was in de bouw verteld :lol:

maar op de site kan je alles vinden wat erin zit qua stoffen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toch bellen...ja ik gebruik deze gips in me tuin bij het fruit en las dat jullie RO gips gebruiken...hoe zit dat? Hebben jullie een productspec. of analyse ervan?

 

P

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb ze net effe gemailed want het word me nu wel onduidelijk.

Is de gips van knauf wel echt van RO gips of is dit natuur gips?

 

Kan RO gips nu wel of niet bij de paddos?

Ik heb ze gemailed of het van natuur gips of ro gips is,

dat zijn in feite de enigste gips soorten op fosfor gips na,maar die is in veel landen waaronder nederland verboden wegens een bepaald radioactief radan gehalte(zoiets).

 

ook wacht ik op de antwoorden van de shroomery,en hoop dat ''roger rabbit''een antwoord kan geven,

die kan het weten sinds ie 1 van de koningen is van het shroom kweken(eigen mushroom farm zelfs en 35 jaar in het vak).

Ik zag rr al ergens vertellen dat het wel kan maar dat het dan enkel te droog is en je het eerst met water moet vermengen,dan uitharden en dan is er mee te werken.

(en dat kan heel goed kloppen omdat deze shrooms eigenlijk ook iets te droog zijn en de bakjes na de flush erg licht aan voelen.....)

 

Ik leg ze zowiezo even apart te drogen en als het dan toch echt niet gezond is kan ik ze altijd weg gooien.

Edit,eindelijk klaar met de prints maken,

de paddos schoon maken van de cocos en het ophangen er van.

 

De oogst!

gallery_5544_11244_122630.jpg

 

880 gram vers (schoon gemaakt van de kokoso resten)minus de bakjes van 195 gram bij elkaar=685 gram vers voor deze eerste flush!

gallery_5544_11244_88784.jpg

Het kon meer zijn,en wat''rr'zegt klopt dat deze soort gips meer vocht weg zuigt want de bakjes zijn superlicht!

Ook de shrooms zelf konden veel dikker...

nu nog even aankijken hoe giftig het nu echt is,daar wacht ik op antwoord van de meesters van de shromery af.

 

vanavond wil ik de bakjes eigenlijk dunken maar ik doe het dit keer makkelijk met enkel 24 uur een laagje steriel water in de bakjes te doen.(inclu een klein scheutje waterstof peroxide)

Op die manier zuigt het substraat weer het nodige vocht aan en giet ik ze over 24 uur weer leeg.

Niet de aller beste oplossing maar als het goed gaat gaat het wel goed weet ik uit ervaring.

gaat het niet goed ,jammer dan,er staan nog 6 bijna klare potten rogge voor een nieuwe ronde.

 

Nu eerst even wat eten en een biertje na een middagje werken aan de paddos ;)

 

More will come!

NW

 

Edit:

ik ben nu ook deze interresante pdf aan het lezen waar veel over gips staat vermeld en hoe het gemaakt word,

formules.

http://www.eurogypsum.org/documents/BW-Gip...k-A5-100506.pdf

ook kunnen er blijkbaar geen metalen in de RO gips weet ik nu sinds deze enkel uit fossiele kolen centrales worden gewonnen als kolen zoals steen en bruinkool.

RO gips word gevormd tijdens de natte rookgasonwikkeling in het(kalk)steen was proces,

waarbij na oxidatie door de lucht de gips kristallen worden afgescheiden,gewassen en gefiltreerd.

 

RO gips is het vochtige fijn kristallige ''CalciumSulfaat dihydrat CaSO-4-2H-2O met een hoge zuiverheid.

Laat natuurgips nu precies dezelfde formule hebben en het is gewoon echt gips zei het in een paar uur verkregen ipv minstens 200 miljoen jaar oud uit de natuur....

 

''CaSO-4-2H2O''Of "" CaSO4.1/2H2O'' is wat in knauf zit.

''CaSO4.1/2H2O''(de letters''1/2''zegt het al''Half Hydraat,''Half ontvochtigd''),is dus de gips die droog is,

waar de ''CaSO-4-2H2O'' vochtiger is en geschikt voor de teelt voor de shrooms.

 

De ''CaSO4.1/2H2O''droogt dus je substraat uit en dat heb ik wel gemerkt,de bakjes zijn super licht dus ik kan al bijna met 100% zeggen dat knauf dus CaSO4.1/2H2O half hydraat is.

 

gallery_5544_11244_72662.jpg

gallery_5544_11244_7386.jpg

De olossing volgens de kenners op de bekende sites:

De half hydraat CaSO4.1/2H2O vochtig maken,en uit laten drogen,dan heb je in feite CaSO-4-2H-2O,

de vochtige variant.

 

Nu begrijp ik het ook,de vochtige CaSO-4-2H-2O droogt natuurlijk niet zo snel uit.....

weer wat geleerd :)

Maar wat me een raadsel is,waarom zeggen ze in die pdf dat ro gips CaSO-4-2H-2O is....

Dat zou betekenen dat dat de ro gips dus al een CalciumSulfaat dihydrat is ipv een ''half hydraat CaSO4.1/2H2O''

Of er is nog een proces dat het tot CaSO4.1/2H2O maakt,ik vermoed door verhitting.

 

Er zijn dus 3 soorten gips:

-Natuur gips

-RO gips

-Fosforgips Danger...dit is de giftige variant!

is af te raden. Het is net als rookgasontzwavelingsgips een restproduct, afkomstig uit de kunstmestindustrie. Het gehalte aan radioactieve stoffen is echter dusdanig hoog dat het binnen gebruiken van fosforgips een onaanvaardbaar risico oplevert.

 

Dit schijnt in belgie nog legaal verkocht te worden las ik ergens een paar keer,

dus zuider buren pas echt op welke gips je koopt,fosfor is geen prettig goedje....

Ook schijnt dit als mengproduct door bepaalde gipsplaten te zitten.

 

Met een zoektocht op google kwam ik uit op belgische sites waar ze het hadden over''knauf gipsplaten''waar ze het hebben over een mix van fosfor gips en normale gips in die platen.....

Deze berichten dateren uit 2003 tot 2007.

 

Knauf is dus bij deze (ondanks dat het in nl niet voor zal komen)in belgie dus wel degelijk verdacht dus zeker niet aan te raden!

Nu ik dit zo heb ontdekt na een tijd lang research vertrouw ik heel die knauf zooi niet meer,

 

Conclusie(na 20 edits,ben al een paar uurtjes bezig)is dat de knauf niet te vertrouwen is als gips,

in nederland is het verboden dus de kans is klein,maar als ik lees dat er in belgie dus wel eens knauf verkocht kan worden met een mix van gips en fosfor gips weet ik al genoeg....

 

Maar dan nog,mycelium zelf is een zeer goede ''verspijser'',het is bewezen dat mycelium zelfs tegen radioactiviteit bestand is en zal overleven.

In de vruchten zal je het volgens mij niet merken(de shrooms)maar het is en blijft een eng idee,

een risico dat ik liever niet loop :no :D

 

Deze gaan door de plee,maar al niet te min een mooie leer les :lol:

''Mijn raad naar de mensen is dus ook het liefst natuurgips van een goed merk te kopen,

om vage mixen te voorkomen.In belgie never nooit geen gips uit de bouwmarkt kopen!!

Nw

;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

jammer man dat je ze weg kan gooien het zag er toppie uit.

 

ik heb nu mijn kweekset binnen en staat nu 2 weken en de eerste paddos staan al boven.

echt leuk om te zien hoe die krengen groeien.

hoe lang duurt het ongeveer voor die paddos volgroeit zijn kan jij me dat vertellen?

ga je nog voor een nieuwe ronde?

 

mvg AH

Share this post


Link to post
Share on other sites

jammer,maar goed.weer wat geleerd;-)

 

Ik ga uiteraard een nieuwe ronde doen met deze potten rogge die over naar ik denk 4 a 5 dagen volgroeid zijn:

gallery_5544_11244_6834.jpg

Ik heb ze 29 november ingespoten met PES Hawai sporen en al 1 keer geschud.

 

van pin naar volwassen duurt meestal 4 tot 5 dagen,

als je de bakjes goed op vocht houd en dunkt na elke flush kan je rond de 3 tot zelfs 5 flushen uit elk bakje halen.

Je oogst de paddos als het vliesje van de hoed scheurt.

 

Succes ook met de kweekset,op naar de paddos ;)

 

Nw

Share this post


Link to post
Share on other sites

klote van je oogst man ,

maar je heb je printjes en je nieuwe verse ronde staat

al klaar .

 

op naar vette dikke shrooms ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...