Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

whazzup

TEST: Phresh filters

Recommended Posts

Van KJ Products kregen we twee nieuwe filters aangeboden van Phresh Filters Europe. Phresh is al geruime tijd op de Amerikaanse markt aanwezig, voor de Europese markt is echter nu ook een distributeur. Met een op de Europese markt aangepast logo en op de Europese markt aangepaste modellen. Hierover zo wat meer.

 

post-5211-1290990592.png

 

Phresh filters zijn lichtgewicht filters met een aluminium flens en conus onderin, gevuld met zeer hoge kwaliteit Australische RC48 geactiveerde kool. De kool die gewonnen wordt in een mijn in Australië is vele miljoenen jaren oud en wordt drie maal onder hoge temperatuur met stoom geactiveerd. Phresh koopt hier de beste kwaliteit van, en verwerkt het in haar filters. Iedere lading wordt vooraf getest in een laboratorium op grootte, adsorbtievermogen (niet te verwarren met absorbtie) en chemische samenstelling. De grootte van de kool is belangrijk, evenals het ontbreken van stof. Wat is er nou zo belangrijk aan die kool? Wel, hij adsorbeert in de testen hoge hoeveelheden geurmoleculen om het zo maar eens uit te drukken. Een veel uitgevoerde test voor luchtfilters is de jodium adsorbtie test, welke ook als maatstaf geldt voor de totale oppervlakte van de kool. De Australische RC48 heeft een jodium adsorbtiegetal van om en nabij de 1030, hetgeen erg hoog is voor actieve kool. Dat komt overeen met een actief oppervlak van 1030 vierkante meter per gram kool!

 

De volgende maten zijn allereerst beschikbaar:

 

125 x 500 = Phresh 500

160 x 500 = Phresh 1000

200 x750 = Phresh 1500

250x1000 = Phresh 2500

 

De maten en namen zijn dusdanig gekozen dat ze aansluiten op de te gebruiken ventilatoren. De geadviseerde capaciteit hierbij wordt ook netjes vermeld:

 

125x500 - 300 m3/h

160x500 - 750 m3/h

200x750 - 1300 m3/h

250 x 1000 - 1800 m3/h

 

In praktijk zal je door de drukval in het filter en je slangen namelijk altijd een lagere capaciteit overhouden dan je ventilator groot is. De flensmaten zijn hierop afgestemd. Bij een hogere capaciteit zal de luchtsnelheid met de betreffende diameters behoorlijk toenemen, wat zorgt voor veel lawaai in een filter door de luchtstroom. Het filter kan dat wel aan maar het is een niet zo praktische installatie op die manier. Ook bij de kleine filters (125 en 160) is de flensmaat ook echt de binnenmaat, het is intern dus geen kleiner filter. De 125mm heeft een koolbed van 4 cm, vanaf de 160 zijn je 4,5 cm.

 

De flenzen zijn speciaal op maat gemaakt voor slangen. Zijn flenzen dat dan niet altijd zul je zeggen? Nee! Heb je wel eens problemen gehad met een slang over een flens te krijgen? Met een aantal maten is dat echt een verzoeking. Dat komt omdat sommige standaard slangmaten net te krap zijn om ze eenvoudig op een flens te krijgen. Dat geeft met name bij geïsoleerde slangen veel problemen. De flenzen van de Phresh filters zijn daarom afgestemd op slangen! In meer dan 90% van alle gevallen is een filter met een slang verbonden, dus waarom dat dan niet op maat gemaakt nietwaar?

 

Een tweede handige uitvinding van Phresh zijn de filter clips. Het zijn metalen clip-on haakjes die je op de rand van je flens doet, een drietal is voldoende. De metalen spiraal in je slang blijft hierachter haken, zodat je op je gemak een slangenklem zelfs boven je hoofd kunt aanbrengen. Dit is echt een uitkomst bij het monteren van geïsoleerde slangen. Bij enkelwandige slangen is het uiteraard ook te gebruiken, maar dan moet je wel wat tape over de slang doen op de plek waar de slang over de klemmen gaat om gaatjes te dichten. Bij een geïsoleerde slang is dat uiteraard overbodig.

 

Een derde vernieuwing misschien wel een opvoedkundige maatregel van Phresh: Ze leveren bij elk filter twéé stoffilters. Deze kunnen eenvoudig met klittenband over de lengte worden opengemaakt en verwijderd, zodat je zelfs in staat bent om een hangend filter wat simpeler van een schoon stoffilter te voorzien, terwijl je voor de andere rustig de tijd hebt om hem in de week te leggen.

 

De filters worden in de fabriek gelijk geseald in een pastic zak zodat ze droog blijven, en in een niet al te opvallende doos geleverd. Er staat alleen een Phresh logo op, de sticker op de doos met het model er op is zelf de volgende zending verwijderbaar! Zo kun je met een gerust hart het filter samen met de rest van je IKEA spulletjes je huis in krijgen :lol:.

 

Anyways,

KJ stelt twee filters ter beschikking en als we Phresh moeten geloven dan kan dit een hele lange test gaan worden! De maten die ter beschikking staan zijn:

  • Phresh 1000 (160 x 500)
  • Phresh 2500 (250 x 1000)

De container staat al op de kade, hier een filmpje van de Amerikaanse collega's over Phresh filters:

 

Een presentatie van Adam van Phresh:

 

Dit kleine lieverdje is nog niet leverbaar in Europa maar wat niet is kan nog komen... Hij wordt nu als promotie filter op de toonbank gebruikt, op een mooi sokkeltje van geactiveerde kool. De Europese dozen zijn NIET zwart om ze onopvallender te houden.

 

Een paar foto's:

post-5211-1290989145_thumb.jpg

post-5211-1290989184_thumb.jpg

 

Tussen de kool en de openingen zit een heel erg fijn net om alles netjes op zijn plaats te houden en een totale opening van 51%.

post-5211-1290989350_thumb.jpg

post-5211-1290989408_thumb.jpg

 

Door de opbouw is de flensmaat ook altijd de binnenmaat, voor de buitenmaat tel er 2x4,5 cm kool bij op (125mm heeft een 4 cm koolbed):

post-5211-1290989476_thumb.jpg

 

de conus aan de onderkant:

post-5211-1290989495_thumb.jpg

 

Netjes afgewerkt: puntlassen dusdanig dat de luchtstroom niet gehinderd wordt, goede maatvoering dus.

post-5211-1290989562_thumb.jpg

Wie zoeken we?

 

Iemand die deze filter test tot hij het daadwerkelijk gaat opgeven! We zoeken dus iemand met een lange adem.

 

Je gebruikt nu ook een koolstoffilter van de aangeboden capaciteit of maat en je weet hoelang met met die filter doet. Je bent bereid om het stoffilter ook zo nu en dan te vervangen (na ieder kweek is wel handig ;)) en doet verslag van je belevenissen met het filter op het forum in deze sectie. Je hebt een afgerond kweekverslag. Je bent ook in staat om je lv onder de 70-80% te houden (da's een vereiste bij ieder koolstoffilter overigens).

 

Jullie hebben tot 10 december de tijd om een voorstel te doen, daarna kiezen we de twee gelukkigen. Je hoeft niet gelijk met een nieuwe kweek te beginnen uiteraard, maar we verwachten wel dat je het filter in December installeert. Geef aan wat voor ruimte, licht, afzuiger en inlaat je gebruikt.

 

Met dank aan KJ voor het ter beschikking stellen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

heej deze test lijkt me wel wat whazzup

ik heb een tentje 1bij1 2mtr hoog

400watt

fancontroller davin+thermostaat,,buisventilator 365m3/125

en pas 9dames in me tent :lol:

k ben beniewd :D

 

Edit: huidige filter 400m3/125 en geschikt..? :lol:

 

laterzz ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij deze wil ik me wel weer eens opgeven voor een test.

 

De kleine zou naar mij kunnen en mag meteen gaan werken.Mijn Phat en carboriginal moeten toch weer eens vervangen worden.

 

Grtz twin

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe ik zal het nog een keertje uitspellen:

 

Je gebruikt nu ook een koolstoffilter van de aangeboden capaciteit of maat en je weet hoelang met met die filter doet.

 

Geef aan wat voor ruimte, licht, afzuiger en inlaat je gebruikt.

 

Dus:

Huidig filter: (merk, capaciteit, flensmaten)

Afzuiger: (capaciteit, merk, type)

Ruimte:

Licht:

Inlaat: (passief - grootte, actief - grootte)

 

da's alles!

Share this post


Link to post
Share on other sites
hehe ik zal het nog een keertje uitspellen:

da's alles!

 

kostdiedan ?

 

:lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoeveel wegen ze eigenlijk,zijn ze zwaarder dan Carborigal?

Kan het nergens vinden.

 

Jammer dat de 1500m³ versie niet getest wordt,komt er eigenlijk ook een 1000m³ versie met 200flens?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huidig filter:Phat 600m3,Carboriginal 500m3

Afzuiger:Ruck RVK 125/365m3,BK125/365m3

Ruimte:DR80

Licht:250watt evsa

Inlaat:actief:vk01 125/200m3,passief 125mm

Van de filters weet ik de levensduur,aangezien ze beide op hun eind lopen.

 

Mag ik nu meedoen??

 

Grtz twin

Share this post


Link to post
Share on other sites

pasieve inlaat+huidige filter 400m3/125 en ben ik geschikt..? :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huidige filter. 500m3 rhino.160 mm flens Levensduur. 5 oogsten

Afzuiger.softbox 750 m3 , 160 mm flens.

Inlaat. Aktieve 300m3 buisfan. Hysuply

Ruimte testhok . 1.4 hoog x 1.5 m2

2x 600 watt cooltube.

 

Oja en een spc sms controller

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe jullie mogen allemaal meedoen maar hoe meer we weten hoe geïnformeerder we een beslissing kunnen nemen. Ik vraag het niet om jullie te pesten :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deze filter zit ik al jaren achteraan en ik heb met heel veel US growers gesproken en deze filter kwam altijd met stip bovenaan.

Ook aan de afwerking van de filter is aandacht besteed. (geen scherpe randen)

Mijn verwachting voor deze filter op de Nederlandse markt is hoog.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb net een nieuw filter, en over één rondje gaat m'n hok op de schop.

 

Dus bij deze wil ik me aanmelden.

 

Ik denk niet dat ik een echt goede kandidaat ben though... :lol:

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Doc wat kost zo'n filter en wat doet het gewicht ?

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gewicht is licht en de prijs is afhankelijk van de maat ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik hoop dat ik eventueel de presh filter zou kunnen testen,

gezien de (ZWARE) Rhino filter nu wel op zijn eind loopt en deze zowiezo z.s.m vervangen dient te worden..

 

;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben beniewd ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

tja ik wil m ook wel testen in de combitent

komt ie in de grote te hangen en zuigt ie totaal 2 hokkies leeg

en natuurlijk stankvrij ;)

 

dan die van 160 x 500 :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb hem gister even in mijn handen gehad en ik kan zegge....Mooi spul.

 

Succes voor de tester.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb m ook gister even in mn handen gehad nou eigenlijk hen ik er 4 in mn handen gehad

mooie lichtgewichten en handelbaar voor de medikwekers :)

ik ben altyd aan t kloten met de phat filters en deze zou ik zelfs in mn uppie kennen veranderen :P

 

dus ik zet m ook beschikbaar ;)

 

laters

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je nooit geleerd Clown...

 

 

Het is of/of EN NIET en/en

 

;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

nee niet echt

 

ben gewoon te muf en vraag t

 

wie niet waagt die nooit wint :P

 

maar goed je hebt n klein klein beetje gelijk ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik vindt een combo, van de top shield, gk/humb voeding, en een presh filter. toch ook goed !!!!!!!!

I.C.M EEN DIKKE KILLINGFIELD. ;)

 

en betreft die MASTER tentvan je, tja daar moet je iets heel anders in doen :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja, je zult begrijpen dat we bij het toekennen van een artikel natuurlijk ook in aanmerking nemen of de bewuste kandidaat al eens wat eerder heeft getest of met een andere test bezig is. Iemand die dan nog géén test heeft gedaan heeft natuurlijk de voorkeur.

 

Kom op dames en heren nog 5 dagen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

3Producten in 1 test moet ook kunnen toch haha.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Huidige filter. 500m3 rhino.160 mm flens Levensduur. 5 oogsten

Afzuiger.softbox 750 m3 , 160 mm flens.

Inlaat. Aktieve 300m3 buisfan. Hysuply

Ruimte testhok . 1.4 hoog x 1.5 m2

2x 600 watt cooltube.

 

Oja en een spc sms controller

mooi voorstel.

Waarom heb je een 500m3 filter op een 750m3 afzuiger??

Share this post


Link to post
Share on other sites

×
×
  • Create New...