Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
ecrooy

nu oogsten ?

Recommended Posts

ik heb een aantal purple power planten op mijn terras staan, ze staan allemaal in bloei.een ervan al een week of zes (zelf in bloei getrokken) De haartjes zijn allemaal redelijk bruin ongeveer 80 % Bovenin zijn de haartjes ook al een beetje verschrompeld, onderin nog niet.

Ik heb helaas geen foto. Ik wilde hem vanmiddag gaan oogsten.

 

Mijn vraag is:Wat zijn de nadelen van te vroeg en wat zijn de nadelen van te laat oogsten ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Te vroeg : kleinere toppen - minder sterk kwa Thc-gehalte (kan véél schelen !).

 

Te laat : gedeeltelijke afbraak van de aanwezige Thc en omzetting/oxydatievan de Thc in Cbn (Cannabinol).

Cbn is een vervalproduct en ongewenst omdat het de kwaliteit van je wiet serieus vermindert - teveel Cbn zorgt voor een high die nooit zijn top bereikt en nadien een vermoeid en slaperig gevoel geeft.

Tevens groter risico op toprot.

 

Vooraleer je die PP oogst : komen er nog regelmatig op sommige plaatsen snel nieuwe haartjes bij ?

Zo ja, dan zou ik nog even wachten om te oogsten....6 weken bloei is nog niet zo lang en je moet rekening houden met 't feit dat bij buitenkweek de regen ook de haartjes sneller doet verkleuren dan normaal (!)- soms in perioden (regen remt de ontwikkeling van nieuwe haren en verkleurt de oudere waardoor een verkeerde impressie van het bloeistadium kan ontstaan....).

De haartjes dienen ook VOLLEDIG verkleurd te zijn - dus niet enkel 't topje ervan - dat telt niet....80 % van de haren moeten dus kwasi volledig verkleurd zijn en de bloei moet duidelijk vertragen - ook als 't niet regent - zonder nog veel nieuwe haartjes aan te maken ! :wink:

 

Vriendelijke groeten, 8)

 

Seraph.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooie uitleg seraphyn_damon 8)

ik moet m'n purple power plant binnekort ook in het oog beginnen houden ( niet echt veel ervaring met bloei ).

Nu lees ik overal die regel van +-80 % bruine haartjes.

 

Maar nu las ik overlaatst een artikel op overgrow.com dat me verwardde.

Graag de mening van 1 vd meer ervaren leden ( seraphyn_damon , omnishua , Brambo, ea...) .

 

http://www.overgrow.com/article/15

 

tijd om een loep boven te halen ?

 

edit : hopelijk is engels geen probleem

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met een loep werk ik niet, ik kijk nl. niet naar de kristallen. Mss wel een idee ter vergelijking :?

Ik kijk naar de haartjes van de plant. Zolang ik nog zie dat die actief zijn ga ik door.

Ik kijk dan naar het verschil als het licht uit gaat en aan gaat. De laatste dagen kijk ik 2 x per dag dus. Als in de donkere periode de haartjes zich nog ontwikkelen, en dus ook de top, ga ik nog door.

Zodra de haartjes 's morgens niet meer witter zijn dan 's avonds of als ze gaan liggen, gooi ik het licht uit en 1 á 2 dagen later gaan ze eraf.

Of als er duidelijk geen topactiviteiten meer zijn :arrow: licht uit en 2 á 3 dagen later eraf.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Binnen weet ik het moment precies. (nou jah precies is overdreven) De gloed diie over de toppen komt is voor mij voldoende teken.

 

Buiten ben ik ook een vrij maagdelijke kweker. Het moment van oogsten werd bij mij in het verleden altijd bepaald door de budrot. :D Dat is het gevolg van langbloeiende indoorvarianten buiten zetten. Nu interesseerde mij de buitenkweek nooit in voldoende mate. Ikzelf vond alle opbrengst meegenomen en de planten stonden meer uit decoratief oogpunt dan uit opbrengstoverwegingen. De uiteindelijke opbrengst verdween toch altijd in de zeef om er een plakje nederhasjh van te maken. Mijn houding t.o.v. buitenplanten is wel veranderd door het forum. Ik merk dat ik een hoop plezier heb van het maken van een buitenkweekverslag en geef de planten hierdoor veel meer aandacht dan in het verleden. (je wil het tenslotte wel goed doen)

 

Ik heb daarentegen ook vroegbloeiers in de tuin gehad en die oogste ik als de topopbouw zodanig klein was geworden dat het nauwelijks de moeite nog loont om de plant te laten staan. (met alle risico's van dien) Volgens de bijbel van Rosenthal is oogsten bij volle maan optimaal. Maar het verschil is denk ik niet waarneembaar bij het roken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

O ja, we zitten iid buiten. Kwam door de overgrow link ff op de andere uit :D

Dan is iid. meestal de budrot die het moment bepaald. Ik zet ze nu eens onder een afdak, maar denk dat het toch niet te vermijden valt.

Probeer ze iig voor 80% bruin te krijgen, mms eindigen in de schuur in het donker( en dan daar laten staan totdat die vrijwel geheel bruin is)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik het goed heb, Forambik, gaat je vraag hierover :

 

Many times you'll read from new growers, "My hairs are 50% changed to brown or red, looks like its ready to come down." Calyx hairs turning color is one thing, calyx hairs withering, is another. When they have withered, they are for the most part, as ripe as they will get. But just turning red/brown does not necessarily mean the plant is ready. Calyx hairs are just an indicator that the plant is ripening, not necessarily ripe yet. I have taken full Indica strains with 60% hairs turned, and sativas when 90% hairs have turned, and they were all at peak ripeness. The trichome color is the only true indicator !
:D

 

Het is natuurlijk een feit dat de mate van verkleuring van de trichomen (harsklieren) een zeer goede indicatie biedt voor het beoordelen van de rijpheid van de toppen : 50 % verkleuring van kristalhelder naar melkwit is inderdaad een duidelijk signaal dat het zoete gras au point is....(hangt er natuurlijk vanaf wat je "au point" noemt - méér dan 50 % "melkwitte klieren" knaagt aan de high maar maakt de wiet "stoneder").

 

Niettemin zijn mijn dagdagelijkse observatie van de planten, de staat van de haartjes, de snelheid waarmee er nieuwe komen en het algemene tempo van ontwikkeling van de toppen mijn eerste indicaties over de staat van bloei.

De verkleuring van de harsklieren is meer iets dat ik automatisch méé waarneem - als onderdeel van de topvorming - en omdat de kristalheldere harsklieren opvallender worden naarmate ze verkleuren naar melkwit en je dus een witte laag krijgt die zich gradueel uitspreidt - ik zie hierin de "gloed "waar Bambo van spreekt !

Om dat te zien heb je zelfs geen vergrootglas nodig.

 

Maarre...ik deel absoluut het commentaar van Onimusha en Bambo, dat je bij buitenkweek sowieso gemakkelijk te maken krijgt met verschijnselen zoals budrot en schimmels en dat ook dat een nogal cruciale rol speelt bij het bepalen van het moment van de oogst buiten.

 

Ik heb zelf jaren gekweekt met een wild Jamaicaans ras dat buiten groeide als gek en een laat bloeiseizoen had.

In 1 uitzonderlijk seizoen heb ik de bloei kunnen trekken tot half november, maar de andere jaren heb ik de Jamaicanen vroeger geoogst dan alle buds rijp waren - simpelweg omdat het veel teveel regende (afdekken was niet mogelijk), meeldauw altijd wel ergens rondzweeft in de buurt van buitentuinen en budrot een oogst in enkele dagen volkomen kan ruïneren.

Ze hadden lang genoeg gebloeid om toch nog uitzonderlijk lekker te zijn - dus zo erg was het niet - maar in een warmer klimaat (bvb. Spanje) met langere seizoenen - zouden de planten een latere oogst en grotere buds gekend hebben.

 

Het is niet altijd even gemakkelijk om buiten je planten tot langer dan half october te laten staan - de natuurlijke cyclus van planteleven vooronderstelt eveneens de aanwezigheid van plant-vijandige factoren en organismen die vanaf een bepaald moment in de tijd een massieve aanval inzetten.

Zij dwingen jammer genoeg vaak tot enigszins vroegtijdige oogst. :wink:

 

Vriendelijke groeten, 8)

 

Seraph.

Share this post


Link to post
Share on other sites

heel erg voor de verstrekte infornatie. Ik denk dat ik een aantal keren oogst om zodoende te kijken welke kwaliteit bij welk oogsttijdstip hoort. Ik heb dan nu in elk geval een gedeelte goede weed en volgend jaar (door mijn ervaring) topweed.

Nogmaals bedankt !

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat was idd het stukje dat me wat verwardde Damon

 

bedankt voor de uitvoerige reacties en het delen van de ervaringen 8)

mannen als jullie maken het forum de moeite waard te bezoeken , m'n vragenhonger is nu weer voor even gestild :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...