Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Weedjewel

Ph

Recommended Posts

Hallo,

 

 

Ik lees op het forum dat je de pH kunt corrigeren met sapleterzuur of met kali-loog.

Is dit dan niet schadelijk voor de planten, kan je niet beter bijv: een citroen uitknijpen om de ph te verlagen? (of gaat dat niet hard genoeg, geen idee?)

Of kun je gewoon elk willekeurig zuur of base gebruiken? Of moet ik echt de ph+ of de ph- uit de growshop kopen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

een grapefruit is ook goed :verrygood

ik zou het eerlijk gezegd niet weten of dat helpt.. lijkt me niet..

ph- voor groei en bloei gebruiken we altijd

 

gr.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Pepijn,

 

Als ik naar de avatar kijk van Ouwe Ketser denk ik die spreekt niet de waarheid. :verrygood :P

Je hoeft geen PH- te halen bij een growshop. Ga gewoon naar de Turkse winkel bij je om de hoek en vraag naar een fles Limon Suyu ( citroensap). Kost haast niets en je kunt er op een natuurlijke manier mee afzuren!

Hier een voorbeeld:

 

gallery_21845_10746_1558320.jpg

 

 

Succes.

PF

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nadeel van citroensap etc is dat je er allerlei organische rommel bij krijgt en dat doseren lastig is. En bij gebruik van flesjes zou ik letten op conserveermiddelen...

 

Fosforzuur en salpeterzuur zijn absoluut niet schadelijk voor planten, integendeel het zijn voedingsstoffen.

 

P.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Doseren van citroensap is net makkelijker omdat je meer nodig hebt. Een druppeltje meer of minder maakt niet zoveel uit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zuren zijn inderdaad gewoon opneembare zouten voor planten: Salpeter, fosfor, kali zijn allemaal voedingsstoffen. Over het algemeen is de stelling dat je salpeterzuur gebruikt voor afzuren in de groei en fosforzuur voor tijdens de bloei maar veel kwekers vergeten dat ze daarmee ook de hoeveelheid stikstof en fosfor verhogen. De fosfor mag bijv. t.o.v. de kalium niet te hoog stijgen.

 

Wees verdomd voorzichtig met zuur want het geeft zware brandwonden. Ik vul zelf een literfles met 950 ml water en vul die aan met 50 ml zuur, dat gebruik ik dan voor het afzuren (ik maak nooit veel meer aan dan 20 liter voeding). Meng je voeding ook goed (pompje) en laat de pH eerst even stabiliseren voor je meet. Wat ik me nog van mijn scheikundeles kan herinneren: Bij aanlengen van zuur het zuur altijd toevoegen aan water, nooit water aan zuur (ivm spatten!).

 

Zuiver citroenzuur is ook verkrijgbaar in volledig oplosbare kristallen, zonder conserveermiddelen. Wordt ook gebruikt om water minder hard te maken, cheleert metalen, drie vliegen in één klap :wub:

 

stel je je nu eerst even voor pepijn, zoals aan je is gevraagd?

 

Verplaatst naar indoor beginnersvragen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Pepijn,

 

Zoals Wazzup aangeeft kun je ook afzuren met citroenzuur in kristalvorm.

Hier een voorbeeld:

 

gallery_21845_10746_329644.jpg

 

Ook te koop in diezelfde Turkse winkel bij je om de hoek!

Succes.

 

PF.

 

Ik gebruik meestal limoensap .. dat gaat prima. En als dat een keer op is, gebruik ik de citroenzuur in kristal vorm.

Kreeg ooit een keer gele vingers van salpeterzuur ( redelijk onverdunde vorm / schoonmaken koper)... kon het vel er zo afhalen. Ik heb sinds die tijd zoiets, wat slecht is voor mijn vingers, kan niet goed zijn voor mijn planten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even inhakend hierop.

 

Ik heb dus een bestelling gedaan bij de GS.uiteraard kom je er dan weer te laat achter dat je wat vergeten bent te bestellen.

Ik had dus de PH min afzuur vergeten.

Nou zag ik bij de intratuin ook PH min staan van het merk Velda.

Dit is om het water van je vijver op de goeie PH te krijgen....

 

Kan ik dat ook gebruiken om mijn voedingswater mee af te zuren,of gaat dat niet goed?

Met andere woorden,is het allemaal 1pot nat,of zit er wel degelijk verschil in?

 

Niet dat er dadelijk schubben aan mijn steeltjes groeien ofzo :wub:

 

Gr Zeebodem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

en nog even een bumpje.

 

weet iemand hier het andwoordt op mijn vraag hierboven?

dan weet ik namelijk of ik vanmiddag naar de intratuin moet,of naar de turk :wub:

 

gr zeebodem,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Zeebodem,

 

Ik denk dat je dan toch echt even beter naar de turk kan gaan

Ik heb eens iemand gesproken die zijn voedingswater had afgezuurd met ph- voor zwembaden :wub:

Dat ging niet zo heeeeeel goed,..wat hij mij beschaamd vertelde ;)

 

Ennne,..hihihi ik heb wel een idee welke GS jij bedoeld

je kan het 's ochtend bestellen en 's middags naar vieren ophalen

hele goede shop maar het is soms wel lastig als je iets vergeet ;)

En ze zijn daar gek op motoren

 

groetjes

en succes bij de turk

 

Dreamgirl

 

p.s. als je nog een alternatief wilt voor je spulletjes ,..dan weet ik nog een GS vlak bij de andere

die heeft (bijna) alles op voorraad

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wees verdomd voorzichtig met zuur want het geeft zware brandwonden.

maw gebruik de aangewezen pbm's: een schort, gelaatsmasker en handschoenen ;)

Athans dat moet ik gebruiken als ik met chemicalien werk :wub:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...