Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Coco

Paarse bladeren

Recommended Posts

Ik heb 2 shiva's buiten staan in 30 liter potgrond. Gaf ze visemulsie, maar ze staan nu net in de bloei, en dus ben ik daarmee gestopt. Maar nu beginnen de bladeren van 1 van de 2 planten paars te worden. Ik heb al andere topics gelezen hierover alleen ik zag alleen maar topics waar het over paarswordende steeltjes of nerven ging. Maar mijn bladeren vooral aan de punt beginnen dus paars te worden. Voor de rest staat die plant er mooi bij, wel een aantal gele bladeren maar daar maak ik me geen zorgen over. Iemand een suggestie?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Normaal zou ik neigen naar een fosfor tekort, maar naar nu blijkt zit vis er vol mee :?

 

Hoe zijn die gele bladeren geel geworden :arrow: lichtgeel of donkergeel verbrand :?:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze worden steeds geler, en verbranden niet, maar vallen er gewoon af als ze zowat wit zijn. Maar zal ik nog ff doorgaan met die voeding? Want misschien is het dan wel fosfor tekort, omdat het eigenlijk pas gekomen is toen ik ben gestopt met die vismix.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Normaal zou ik neigen naar een fosfor tekort, maar naar nu blijkt zit vis er vol mee

 

Ja Oni :D , dat klopt weliswaar voor het "homemade" product - maar ik vermoed dat een aantal commerciële visemulsie-producten wellicht zodanig bewerkt zijn dat men vooral de stikstof uit de vis heeft gedistilleerd - dit omwille van de snelle opneembaarheid van vis-stikstof (en het feit dat men dan een apart product kan verkopen voor de fosfor).

Dat zou verklaren waarom veel reclames voor het spul niet spreken van fosfor.

 

Hey Coco, welk soort visemulsie heb je mee gewerkt en - indien gekocht - wat stond er op de fles ?

Als je een gekochte visemulsie gebruikte, kan het zijn dat die fosfor-arm was, maar toch nog iets of wat fosfor bevatte - net voldoende voor groei.

Door te stoppen met de toepassing van het product ontstond er in de bloei dan ook meteen een tekort aan fosfor (geen reserves).

Giswerk mijnerzijds, natuurlijk. De gele bladeren zijn waarschijnlijk een bij-effect van het begin van de bloei - dan wordt alle beschikbare voeding immers naar de toppen getrokken en daardoor ontstaat er soms vergeling in grotere bladeren.

 

Ik zou toch bijvoeden met een specifieke fosfor-mest. :wink:

 

Vriendelijke groeten, 8)

 

Seraph.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat was de vismix van Biobizz, met: 2% K, 4% P, en 6% N

Zal ik dan maar beginnen met biobloei te geven, want daar zit meer fosfor in toch? Denk dat het dan wel wegtrekt aangezien het pas gekomen is toen ik stopte met vismix. Of zouden jullie echt extra fosfor bijvoeden?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2% K, 4% P, en 6% N

 

Een lage P dus inderdaad, genoeg voor de groei maar niet voldoende om reserves op te bouwen.

Bijmesten dus.

Die Bio-bloei zal wel extra veel fosfor bevatten neem ik aan ? Lijkt me logisch voor een bloeivoeding - staat wellicht op de fles.

 

Anders gewoon iets aankopen met voldoende PK d'rin. :wink:

 

Groetjes, 8)

 

Seraph.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mischien is het gewoon van de temperatuurschommelingen(buitenplant) heb dit vorig jaar ook gehad met onbekende soort.

ik zou voeding blijven voortgeven zoals hierboven vermeld staat en voor de rest mij weinig zorgen maken over die blauwe punten.

 

Komt allemaal wel in orde.

 

btw ook dit jaar heb ik terug "last" van blauwe bladeren, nerven,... en ik kan niet zegen dat ze tekort gehad hebben aan voedsel. het is evens onlangs begonnen toen de temperatuur drastisch daalde en het begon te regenen.

 

indien je meer info of beelden wilt zeg het maar

Share this post


Link to post
Share on other sites
indien je meer info of beelden wilt zeg het maar

 

Hey Bert :lol:

 

Lijkt me best interessant, een fotootje ofzo ?

 

Dat idee van die temperatuursschommelingen is tegenwoordig inderdaad zo gek niet.

Ik heb nog niet gehoord dat Shiva's typische verkleuringen krijgen bij lage temperaturen - maar d'r zijn tegenwoordig zoveel speciale soorten die rare kleuren krijgen in bloei uit zichzelf of door temperatuursdaling - dat 't mij zeker niet zou verbazen !

 

Ik vind 't daarom altijd boeiend om beelden te zien van dergelijke verkleuringen - kwestie van ze te leren kennen en eventueel onderscheiden. :D

 

Vriendelijke groeten, 8)

 

Seraph.

Share this post


Link to post
Share on other sites

seraph

 

heb maar 1 goed beeld voor de moment en dit is enkel bij de stengel

SIMG0572b2.jpg

 

bij de kweek van dit jaar zijn de bladeren nog niet verkleurd, ik denk wel de bladstengels en wellicht zullen de bladeren volgen.

om nog maar eens te vermelden dat hier duidelijk geen sprake kan zijn van te weinig fosfor verwijs ik door naar deze thread waar jullie alles kunnen lezen

 

Ethiopian Highland Monstertrees

Share this post


Link to post
Share on other sites
Die Bio-bloei zal wel extra veel fosfor bevatten neem ik aan ?

In bloei voeding zit NPK resp. 2%, 6%, 4,5%.

 

vind ik eigenlijk nog niet veel. of is dat het wel?

Share this post


Link to post
Share on other sites
bij de kweek van dit jaar zijn de bladeren nog niet verkleurd, ik denk wel de bladstengels en wellicht zullen de bladeren volgen.

om nog maar eens te vermelden dat hier duidelijk geen sprake kan zijn van te weinig fosfor verwijs ik door naar deze thread waar jullie alles kunnen lezen

 

Inderdaad Bert : die planten kregen duidelijk alles wat ze nodig hadden - het zijn Afrikaanse planten, dus vermoedelijk ontwikkelen ze die extra paarse tint inderdaad door het voor hen ongewone koelere klimaat. :D

 

Wel grappig dat je net die dames van African Seeds naar mij linkt , want ik heb afgelopen week nog zitten denken over zaden bestellen bij die firma - omdat ik hun planten zo mooi vind.... :wink:

 

Klasse hoor !

 

Groetjes, 8)

 

Seraph.

Edited by Onimusha

Share this post


Link to post
Share on other sites

bij mij zijn sommige stukken rood geworden precies op dezelfde plaatsen als jou .

sommige bladeren en sommige stukken steel :Djeroen

Share this post


Link to post
Share on other sites

1 van onze buitenplanten (White Widow) ziet ook paars aan haar bladeren aan de toppen, en alle andere bladeren vergelen en vallen er uiteindelijk af als ze volledig "lijkbleek" zijn geworden.

zoals eerder gezegd is het volgens mij ook te wijten aan de kou van de laatste tijd, heb ik overigens ook gelezen in een klein info-boekje dat bij zaden zat, en ik geloof niet dat je je echt druk hoeft te maken. :D

 

Zo ziet het er bij mij uit, mijn plant krijgt overigens geen voeding.

 

Img6370.jpg

 

 

Bij jou ook zo?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...