Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
cannagrower

16 ampere zekering

Recommended Posts

Beste forumers,

 

Ik zou graag willen weten of ik een 16 ampere zekering tussen een kabel kan zetten, zodat niet de groep in de meterkast eruitvliegt maar deze 16 ampere zekering.

Foto's zeggen meer dan 1000 woorden haha :P

gallery_27029_11153_569783.jpg

Ik bedoel dus, Kabel doormidden en zekering ertussen .

 

Ik ben echt een electro noob maar het leek mij wel veilig.. :verrygood

 

vriendelijke groeten

 

Cannagrower :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

het kan

maar waarom zou je

de 16a in de meterkast is of elektrisch of vervangbaar

en als j zorgt dat er geen sluiting ontstaat is het niet eens nodig

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Chriet,

 

Die groep mag er gewoon niet uitknallen die in de meterkast, ook omdat op die groep me afzuiger zit, en omdat deze groep niet geaard is.

Ik maak gebruik van leucteck evsa's, op de betreffende groep (ongeaard maar een evsa en afzuiger met nog wat klein rand apparatuur)

 

Alles is nog in opbouw ! verder heb ik op een andre groep ( wel geaard ) plek voor 2 evsa's )

Ik weet niet om ik het nu duidelijker maak og juist niet !

 

Hoe sluit ik die zekering aan, heb er alleen de bruine en blauwe kabel voor nodig tog ?

 

Vriendelijke groet,

 

Cannagrower

Share this post


Link to post
Share on other sites

je moet m wel aarden lijkt me!

 

maar wacht maar ff tot er iemand met meer verstand van komt helpen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is wel mogelijk maar of het je probleem verhelpt is nog maar de vraag. Alle 2 de zekeringen zijn 16ampere. Als er iets gebeurt, welke knalt er dan uit? Die van 16ampere of die van 16ampere? Vul maar zelf in.

 

 

 

grR

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die zekering laat er maar tussenuit. Heeft totaal geen zin als je stoppenkast ook 16A zekeringen heeft. Het enige wat je kunt doen is een lagere waarde installeren dan in je meterkast om deze zekering selectief te krijgen. Zelfs dan ben je niet eens zeker dat deze als eerste eruit gaat. Als je op het forum leest kun je zien dat hier al veel discussies over geweest zijn. Ik zeg, dubbel zekeren is onzin. Maar Wazzup, kom er maar in... :verrygood

 

Het beste is gewoon een nieuwe groep aanleggen voor je tuintje. Of meerdere, afhankelijk van het aantal lampen cq meerdere verbruikers. Onthoud 1 stelregel, een zekering dient altijd zo dicht mogelijk bij de stroombron te worden aangesloten. Vandaar dat je meterkast daar zit waar de kabel van de maatschappij binnenkomt.

 

Ik zeg er maar meteen bij dat elektrische installaties mijn werk is. Ik lees hier altijd veel meningen en vaak is het onzin. Just 4 your information dude! :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

En nog ter toevoeging; zorg dat de zooi WEL geaard is. Is veel belangrijker dan een zekering. 99% van alle storingen/problemen met stroom zijn JUIST aarde gerelateerd. Kortsluiting komt slechts zelden voor.

 

Grtz Dos

Share this post


Link to post
Share on other sites

@dos, een lichtere zekering gaat niet, hij gebruikt leuctechs

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hij moet eerst maar eens zorgen dat de boel aarde krijgt. Zonder aarde kun je niet op een veilige manier gaan kweken, tenzij hij levensmoe is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jaaa ik zou ook 3 evsa's op de geaarde groep kunnen doen, maar hier zitten dan ook de koelkast/vriezer en huisafzuiging op, lijkt me beetje overbelast.

Een extra groep aanleggen is niet echt een optie op het moment.

De ongeaarde groep aarden, geen enkel benul hoe te doen, ja heb me er wel eens in verdiep, met zoon aardepin moet je dan werken enzo maar is allemaal lastig.

Verder wil ik ook geen vreemden in de buurt van me hok.

 

Is het dan totaal niet te doen één evsa op een ongeaarde groep ?

 

Vriendelijke groet, cannagrower

Share this post


Link to post
Share on other sites

De aarde in je huis gaat niet per groep. Dat wil zeggen dat je ook gewoon aarde van de ene groep naar de andere kunt leggen. Met andere woorden, trek een aardekabel van het ene stopcontact naar het andere en klaar. Je zult wel moeten zorgen dat alle stopcontacten die je gebruikt voor je tuin aarde hebben natuurlijk. Je huis heeft 1 aardepin diep in de grond, daar zit alle aarde op. Belangrijkste is dat alles geaard is, zo ook de reflectors in het hok.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Doss xx ,

 

Kijk dat helpt me opweg man ! :verrygood

 

Dan pak ik van de geaarde contact de aarde deze splits ik dan en maak van het ongeaarde contact een geaard contact, hoe kan ik die het beste splitten?

 

Greets cannagrower

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je gewoon 1 aardekabel uit je geaarde stopcontact laat komen en daar een lasklem met 5 aansluitingen opzet, kun je vanuit die lasklem naar meerde stopcontacten of verbruikers toe. Op z'n boerenfluitjes gezegd, een lasklem is zo'n vierkant blokje waar je een kabel insteekt en dan zittie vast :verrygood

 

Grtz Dos

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wel 2,5mm2 kabel gebruiken met harde kern voor die insteek lasklemmen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...