Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

racker

Monstertest The Sequel

Recommended Posts

Balans is redelijk fundamenteel Doc :D

 

Ik vind dat Racker wel goed omgaat met alles wat er over hem wordt uitgestort aan meedenken eigenlijk. Hij verandert zaken, probeert waar mogelijk te optimaliseren, stel zijn eigen meetsystemen ter discussie en is er open over wat hij precies doet. Bovendien is het aan Racker zelf om er iets mee te doen en wij hebben daar uiteindelijk niks mee te maken. Daarnaast zijn er zoveel (altijd goedbedoelde!) adviezen dat het moeilijk is om iedereen "tevreden" te stellen. Ik zou af en toe ook wel kriegel worden van al die commentaren. Lekker doorgaan Racker B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

klopt, maar die ruimtes zijn natuurlijker, die werken op de buitenlucht wat niet zo snel grote verschillen te weeg brengt in de temperatuur en LV, ook hier zien we wel per jaargetijden verschillen, in een semi gesloten systeem heeft dat bijna geen invloed meer en daarom is dat veel gevoeliger qua ballans als er snelle schommelingen in het klimaat gecreëerd worden.

 

om er in dit geval een voorbeeld aan te hangen,

in de eerste run werden er propagators gebruikt om de LV beter te houden voor het aanslaan van de jonge plantjes

wat me toen al opviel dat toen de prop`s eraf gingen het gewas zeer gestrest raakte,

maar ze konden er enigszins mee omgaan doordat ze wel beter aangeslagen waren.

 

de 2de run werd dat met de bevochtiger gedaan, toen is het probleem toch duidelijk zichtbaar geworden.

 

deze run wordt er ook nog anders met het licht gewerkt en het wordt nog erger.

 

daarom heb ik ook gezegd (back to basic) eerst zorgen dat met alleen de OC wordt gezorgd dat de ballans is gevonden om het gewas op een goeie manier van de 1ste week tot de laatste week er uit te laten zien dat ze het ook naar hun zin hebben, daarmee bedoel ik… de schommelingen die de OC teweeg brengt, waar ik al vaker op gereageerd heb aan de hand van de logs, als dat onder controle is dan pas verder gaan met toevoegingen.

 

ik heb voor mijn gevoel tips genoeg gegeven waar het om draait :D

alleen wordt er iedere keer niks mee gedaan en op gereageerd of dat ik het doe om te stangen, dat vind ik erg jammer.

en als er nu gestopt wordt met deze ruimte zal het nooit duidelijk worden en heeft het hele circus weinig waarde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe kijk dat bedoel ik nou. De points zijn al wel gemaakt A&T en Racker zal ze echt allemaal bestuderen maar het is uiteindelijk aan hem om te beslissen wat hij doet, zijn kweek is geen democratie. Je hebt het gevoel dat je voldoende tips hebt gegeven en vindt het jammer dat er niks mee gedaan wordt. Wel, da's dan weer jammer voor jou :D (en vette pech voor de kabouters! B))

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kwam iets tegen op het internet toen ik aan het lezen was over de toepassing van luchtvochtigheid bij gewas en kwam een

stuk tegen over negatieve ionen in de lucht. Ik moest meteen hier aan dit topic denken volgens mij heb ik het nog niet voorbij

zien komen en wat ik er van begreep dat als er te weinig van in de lucht zit dit reacties op je gewas kan geven.

 

Misschien heeft dit er iets mee te maken?

 

 

groet rodney

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik denk dat er nog wel 30 pagina's vol kunnen worden geschreven

 

misschoen moet Racker gewoon lekker verder gaan met z'n verslag

wie weet wat de opbrengst zal zijn.....................

Share this post


Link to post
Share on other sites

niet zo doen dr rod

bedoel het niet vervelend

 

ik kan me heel goed voorstellen dat Racker helemaal gek wordt van alle conclusies e.d.

mss moeten we maar gewoon 'ns afwachten wat het gaat worden

 

nu denk ik dat het bos niet meer te zien is door alle bomen die ervoor staan

Share this post


Link to post
Share on other sites

@racker krijgen we nog een update ben nieuwschierig hoe ze ernu bijstaan ondanks de complicatie maarjah kan gebeuren maar gewoon doordraaien we zien wel wat er gebeurd en wat er vanaf komt en nog 1 ding je moet je eigen nix van aantrekken wat ze hier zeggen jij bent hier de tester jij moet gewoon kweken op jou manier veel succes en volg je op de achtergrond zoals gewoonlijk.

 

gr mootje

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lijkt toch ietsiepietsie groener, ik zal het verschil eens meten pierre. Ik laat m ff een paar dagen bollen.

 

GrR

 

en..en..en?? :wOOt

 

 

salu2

Pierre Paf

:verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

please racker, kan je er nog een update tegen aan gooien ??????

 

Grtn Erazer en de rest :wave:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@nieuweling&Erazer, De plantjes liggen om, dus er valt niet veel te updaten. Ik heb de oorzaak van het gif niet kunnen achterhalen. Als de plantjes geen nieuwe blaadjes meer aanmaken, kun je ook moeilijk verbeteringen of verslechteringen zien. Het hokje is r.i.p. :wave:

 

Pierre, sorry voor de late reactie, ik kwam niet goed bij het filter om af te tappen, nu alles weg is had ik de kans.

 

gallery_10428_11146_1139489.jpg

De meters geijkt op ec,ph en temp om een juist beeld te krijgen.

 

gallery_10428_11146_1145818.jpg

Dit is gewoon kraantjeswater, het water wat de filter ingaat eigenlijk.

 

gallery_10428_11146_101811.jpg

Dit is het water wat eruit komt, vreemd genoeg is de ec hoger en de ph lager als kraanwater. De kalk is er iig wel uit aan de bevochtiger te zien.

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toch 1 van de meest besproken topics van 2010. :wacko:

Ben toch benieuwd naar de opbrengst.

Jammer dat het probleem nooit gevonden is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Doc, ik steun je in de mening van vergiftiging.

 

Wie heeft ervaring met EPDM rubber ipv de goedkopere vijverfolie?

Volgende ronde blauwe bakken wisselen voor PE bakken?

 

Ik blijf dit technologisch hok volgen, super interessant :wacko:

 

Succes,

Jeppo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik al langer epdm. Normaal nooit problemen mee. Ook de blauwe bakken zijn al sinds jaar en dag in gebruik. Eigenlijk ook nooit moeite mee.

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jammer dat het probleem nooit gevonden is.

 

vind ik ook, vind het nogmaals ook erg jammer dat je het op deze manier beëindigd.

 

ondanks dat toch succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

@racker: Ik ben een beetje paranoia wat vergiftiging betreft B) Heb namelijk zelf wat foutjes gemaakt in mijn nieuwe hokkie. Het zit vaak in een klein hoekje :wacko:

 

Ik ben al benieuwd naar het vervolg!

 

Jeppo

Share this post


Link to post
Share on other sites
...Het harsfilter bind calcium en magnesium ionen met de hars in het filter hoor ik net chriet. Misschien krijgen ze dan wel vierkante blaadjes....who knows...

Thanks voor de moeite Racker! B)

 

Inderdaad merkwaardig dat de Ec stijgt, maar volgens jou info is dat wel logisch toch als er meer uit komt dan erin gaat...en misschien ook de minieme daling in pH

Ga je dit water ook gebruiken voor je planten als voeding of is dat te riskant?

 

 

salu2

Pierre Paf

:wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee Pierre, waarom zou ik? Er is niks mis met kraantjeswater. Zie er niet echt een meerwaarde in.

 

@Adje, ik ook!

 

grR

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb zelf ook dames op mapito rfx-1 staan nu in week 3 12/12 en nog steeds mooi groen

vind ze zelf beter gaan als op de cocosslabs B)

dus ik was echt benieuwd na wat het probleem was :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog wat ontwikkelingen,

 

gallery_10428_11504_605824.jpg

 

gallery_10428_11504_191263.jpg

 

gallery_10428_11504_631536.jpg

 

gallery_10428_11504_572618.jpg

 

Voor wie het boeit,

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey racker je bent weer terug ik ga je weer volgen zoals gewoonlijk maar dan op achtergrond is dat nou een camera wat je daar hebt aangesloten op die dimlux?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ey nieuweling, ik ben ook ff op de achtergrond.

 

Dat is een planttemperatuur-camera. Op het schermpje staat dit aangegeven als PT. De ruimtetemp staat er als AT en RH is de luchtvochtigheid.

 

Hiermee wordt de verdampingsdruk uitgerekend die in het scherm staat als VPD.

 

Als de planttemperatuur hoger wordt dan de ruimtetemperatuur gaat de zaak dimmen en de co2 toevoeging uit totdat alles weer ok is.

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

weet je toevallig ook bij welke vpd dat ding gaat dimmen?

 

is het niet zo dat de ene pheno meer aan kan dan de ander, dus dat de plant zelf de kans krijgt om zich te korigeren?

 

ik vind de techniek erg mooi, het lijkt me alleen erg lastig om t goed in te stellen, wanneer je t fout doet verpruts je t ook meteen.

ik hoop dat je er al wat ervaring mee hebt en ons wat meer kan vertellen :verrygood

 

 

sry voor de vragen, maar jij bent wel de man die verstand heeft van dit soort technieken.

 

grts

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ey Polletje,

 

Hij dimt niet bij een bepaalde vpd, hij dimt als de PT (planttemperatuur) hoger is als de AT (omgevingstemperatuur) Het verschil kun je zelf instellen met stapjes van 1gr.

 

Als je plant de eerste uren van de dagcyclus 4gr kouder is dan de omgeving en in het midden van de cyclus (na 6uur licht aan) 1gr kouder is, dan kun je er vanuit gaan dat het ergens in de laatste paar uren mis gaat. Door dit regelmatig te meten krijg je een idee bij hoeveel graden verschil je moet gaan dimmen. Als de plant nog groeit en nieuw blad aanmaakt is de vpd nog niet zo van belang. Je hebt dus meestal een week of 4 de tijd om dit te bepalen.

 

Je kan er dus geen regel aan vast knopen. Het ligt aan je plant en je ruimte hoeveel graden verschil er moet zijn voor de zaak dimt. Liefst dimmen we natuurlijk helemaal niet.

 

De hoogte van je vpd wordt voor maar een deel bepaald door de PT. De AT en de RH worden bepaald door je klimaatregeling en dus niet direct door het dimmen van de lampen.

 

GRR

 

ps; Ik dim nu als de PT 2gr hoger is dan de AT. Als het verschil meer dan 4gr is, gaat het licht uit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...