Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

racker

Monstertest The Sequel

Recommended Posts

We zijn weer terug op de voeding. :D

Ik heb meerdere sets met hydrovoeding naar de UK gestuurd waar ze kweken op eb en vloed systemen op hydrokorrels.

Mooie resultaten.

Zover ik weet gaat het ook goed bij Racker zijn maatje die Racker zijn voeding had meegenomen als controletest.

De wateranalyse gaf niks raars aan.

Volgens mij zijn er later testplantjes met andere voeding/substraat bijgezet die de zelfde verschijnselen krijgen.

Dusssss sla mij maar dood.

Share this post


Link to post
Share on other sites
We zijn weer terug op de voeding. :D

 

ok op de voeding, dus je geeft aan dat de voeding goed is doc?

prima en mooi voor jou, maar met voeding alleen red je het niet.

 

volgens mij gaat het hier om de ideale omstandigheden te creeren.

als we uit gaan van de ideale omstandigheden volgens racker (no offence) dan sucks de voeding doc sorry.

 

eerst moet het klimaat goed zijn, dan kan pas de plant alle voeding perfect opnemen en gebruiken.

daarom is het makkelijker om op aarde te kweken, de aarde buffert de voeding beter dan andere substraten.

 

er zijn teveel factoren die bepalen of het plantje het goed (beter, best) doet, voeding is er 1 van, klimaat is eigenlijk het belangrijkste.

 

@rackermiss, de resultaten zijn wel degelijk tegen gevallen omdat er betere resultaten zijn behaald met minder techniek en minder gedoe.

als je op een "tafel" kweekt moet je het niet overdoen, wat heb je er eigenlijk aan om zoveel licht te gebruiken als het minder goed werkt?

om even te vergelijken op een m2, het verslag van sannie met de 1000w de gaat zeker over de kilo heel en gebruikt 1,44m2, misschien zelfs 1,5kilo.

en dat zonder co2, zonder opticlimate, zonder rfx1 etc etc. ja doc ook zonder jouw voeding.

ik heb daar nog geen probs gezien en kweekt met veel watt op een m2.

 

dus.......

Share this post


Link to post
Share on other sites

:P jongens laten we eerst eens voorop stellen dat daar best een heel mooi hi-tech hok staat en dat we met zijn allen allemaal vanuit onze eigen insteek als schipper aan de wal wel wat te roepen hebben over hoe het zou kunnen komen. Maar we moeten ook geen appels met peren gaan vergelijken he, Racker heeft een bewuste keuze gemaakt voor een bepaalde manier van kweken, dat is ook niet de discussie denk ik.

 

Wat ik erg moeilijk vind zijn de vele verschillende factoren die een invloed kunnen hebben. Wellicht is het gewoon teveel tegelijkertijd. Ik bewonder Racker om zijn aanpak, dat wel. Ik zou deze ronde gewoon uitzitten, evalueren en volgende keer wat eenvoudiger beginnen en vanuit een stabiele situatie wat gaan toevoegen. Wie weet lekt er wel wat uit je airco B).

 

Verder meer naar de plantjes kijken wat er gebeurt, ik vind dat toch wel interessant om te zien. Heeft iemand al iets over wortels geroepen trouwens? :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
B) jongens laten we eerst eens voorop stellen dat daar best een heel mooi hi-tech hok staat en dat we met zijn allen allemaal vanuit onze eigen insteek als schipper aan de wal wel wat te roepen hebben over hoe het zou kunnen komen. Maar we moeten ook geen appels met peren gaan vergelijken he, Racker heeft een bewuste keuze gemaakt voor een bepaalde manier van kweken, dat is ook niet de discussie denk ik.

 

klopt W. maar ik vind het zo zonde.... thats it.

 

ik wil het later als ik groot ben ook op deze manier doen en ben goed in naapen maar dan moet t wel lukken.

 

eigenlijk ben ik gewoon jalours, maar dat wisten we al haha :P

 

ik wil ook mooie tech spulletjes :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ach 17 pagina's of gehannes over het welles of nietes, blijft toch interessant allemaal. Wat mij betreft ik heb schijnbaar niet zo veel verstand van planten als jullie want zie soms dingen voorbij komen waarvan ik denk wtf hebben jullie het over. Toch lees ik met plezier mee

aangezien ik nog steeds benieuwd ben naar hoe je zo hoog mogelijk redement per m2 kan behalen.

 

Dus wat mij betreft hoe meer jullie blijven bakkeleien hoe meer ik te weten kom zonder met die gekke zoekfunctie het hele forum

door te moeten spitten. :D

 

groet rodney

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou dan dient het in ieder geval een goed doel :D.

Share this post


Link to post
Share on other sites

beste miss Racker, ik bewonder het ten zeerste dat je voor je man opkomt, maar de feiten die er liggen liegen er niet om, testen brengt dit nou eenmaal met zich mee...part of the game, en al zeker als je hier materialen test waar de leverancier van buiten beeld blijft ben je als enig aanspreekpunt(vertegenwoordiging) degene die ook alle klappen op moet vangen, dat is natuurlijk de keuze die je zelf maakt, moet je wel tegen kunnen anders niet aan beginnen.

 

wat betreft die keukentafel vind ik wel meevallen, denk alleen dat de meeste hier niet goed opletten of lezen,

het is iig denk ik niemand opgevallen of er wordt gezwegen.

in het eerste topic van de bouw worden de maten aangegeven 270x170cm is ruim 4,5m2.

ik heb ook nergens terug kunnen vinden dat de ruimte uiteindelijk kleiner is geworden.

in het 2de topic wordt de opbrengst gedeeld door maar 3,5m2 namelijk 2520:3,5=720

bereken ik de eigenlijke ruimte 2520:4.5=560 wordt het heel anders :D sorry hoor, maar dat maakt de resultaten beduidend slechter en bedroevender tegen over de manier van hy tech instalatie en kennis die er in huis is en zeker niet betrouwbaarder volgens de berekening.

 

daarbij... alle apparatuur die we nu gezien heb werkt wel, maar ik mis de voordelen en resultaten tot nu toe, zeker gezien m`n vorige tekst. En daarbij verwacht je zulke resultaten niet... zeker niet gezien dat je man hier toch het een en ander heeft laten zien qua technische kennis en kweekervaring wordt er meer van verwacht.

 

net als whazzup bewonder ik ook zeker de aanpak en vind ook dat er teveel tegelijkertijd gebeurt is, wat ik in vorige posten al aangaf.

 

ik hoop wel dat je doorgaat en in de toekomst uiteindelijk toch boven water komt waar het aan lag en wat er verkeerd ging, maar dan zul je denk moeten gaan en vooraan beginnen door eerst een ronde te laten zien met alleen de OC en pas als dat helemaal goed is/gaat een toevoeging te doen om te kijken wat er gebeurt, alleen dan worden verschillen duidelijk...elk onderdeel z`n eigen test.

 

succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ whazzup: Om de invloed van de wortels/het substraat te beoordelen gaf ik net aan iets met bladvoeding te proberen. Voor het stukje dat ik er van begrijp dan :D

 

@ Doc. Ik heb het niet over de voeding alleen, maar met die aanpak bekijk je ook de wortels en het substraat. Daarnaast geef ik ook aan wat met de lampen te experimenteren. Als iemand een manier weet om de luchtvochtigheid voor een paar planten te beïnvloeden zou ik dat ook doen, maar daar weet ik even geen manier voor. De essentie van de methodiek is om met zoveel mogelijk factoren in groepen of groepjes te variëren, zodat je snel in de buurt van de oorzaak en de oplossing komt. Alles hangt met alles samen en door systematisch dingen uit te sluiten kom je bij een oplossing.

 

In een opstelling als deze zijn er heel veel factoren van invloed en dat maakt 'm juist interessant maar zeker niet gemakkelijk.

 

Chassie

Share this post


Link to post
Share on other sites

hmmm ik blijf bij een giftig product/gas.

My 2 cents....

Ik kan heel moeilijk geloven dat het een kweekfout kan zijn.

Zoveel kweekkennis in dit topic en geen antwoorden??

Share this post


Link to post
Share on other sites
waarom dan niet de blad temp omhoog, ze kunnen dit aan.

 

ze hoeven niet perse te krullen voor overvoeding, ze willen wel maar kunnen niet door te lage bladtemp, het is te makkleijk voor ze.

 

wanneer je ze dwingt om meer te verdampen gaat alles sneller en komt alles tot zijn recht.

dan moeten ze meer voeding opnemen wat ze nodig hebben om alles aan te maken en te verdampen, die co2 moet dan ook omhoog om te helpen.

 

ik heb het gevoel dat ze niet willen drinken omdat het vies is, te hoge ec, ze hoeven ook niet veel te drinken want ze kunnen best met wat minder, ze passen zichzelf aan. je dwingt ze de verkeerde kant op volgens mij.

 

maar goed, mijn punt is duidelijk voor je en je snapt wat ik wil zeggen, de keuze is aan jou wat je er mee doet.

 

als je met zoveel licht werkt is leuk als je er mee om weet te gaan, als je dat weet haal je die 1 op 1.

die m2 berekening is prima, maar haal je ook met de helft van het licht.

 

wat ik bedoel te zeggen is: less is more

 

ik zou mezelf voor mijn kop slaan als ik anderen zie zonder apps die makkelik de 1op1 halen per watt en ook de 700 gr per m2 en zonder co2

 

jij benut je apps niet optimaal anders zou het beter gaan want het is mogelijk. ik weet dat het kut is om dat uit te vogelen, maar als je star blijft en eigenwijs zal je niet datgene halen wat je wilt en dat is 1 op1 in deze ruimte en dat kan echt wel.

aan de planten licht het niet want die kunnen veel aan.

 

en een vergiftiging is het niet anders zou het bij het lab naar boven komen lijkt me.

teveel licht in een slecht klimaat (voor zoveel licht) met te weinig co2 en teveel voeding is ook vergiftiging B)

 

Huh geen antwoorden :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi ik kijk en lees regelmatig mee.het is misschien een rare idee maar, ik denk dat het misschien aan de bakken ligt waar de planten in liggen.deze soort bakken laten meestal na een paar kweekje wat gas los denk ik.ik kan ook fout zitten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

kennis is 1 ding, toepassen en controleren is een ander ding!

 

in het eerste topic van de bouw worden de maten aangegeven 270x170cm is ruim 4,5m2.

ik heb ook nergens terug kunnen vinden dat de ruimte uiteindelijk kleiner is geworden.

in het 2de topic wordt de opbrengst gedeeld door maar 3,5m2 namelijk 2520:3,5=720

bereken ik de eigenlijke ruimte 2520:4.5=560 wordt het heel anders :D sorry hoor, maar dat maakt de resultaten beduidend slechter en bedroevender tegen over de manier van hy tech instalatie en kennis die er in huis is en zeker niet betrouwbaarder volgens de berekening.

 

2,7 x 1,7 = 4,59m2

 

2590:3,5m2=740gr/m2 = 564,3 gr/m2

2590:24 plantjes=108gr/plantje

2590:4800watt=0,53gr/watt

4800watt:3,5m2=1371watt/m2 = 1045,75 watt/m2

 

Ik ben het ook tegen gekomen, helaas.

 

nu maar kijken wat er aan te doen is, er is al veel schade en echt recht trekken is onmogelijk.

maar goed heb mijn mening gegeven en meerdere mensen steunen deze gedachte minimaal gedeeltelijk.

beetje jammer dat ik gedeeltelijk gelijk kan hebben en niet weet welk gedeelte, maar goed.

 

ik hoop dat we er achter komen

 

 

@goldenpower, zeg dan niets aub??

Share this post


Link to post
Share on other sites

he polletje, hij kon daar wel een het punt van de vergifteging hebben !!

we kunnen en mogen hier niks uitsluiten gezien er nog geen antwoord is wat de problemen nu veroorzaakt.

het is allemaal gerecyceld plastic wat word gespoeld met een chloor oplosing.

ik kom veel bij bedrijven die potjes maken en het meurt daar soms echt verschrikelijk.

 

Grtn Erazer :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

dus het ligt aan de bakken?

 

als dat zo is eet ik al mijn wiet op :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Na het isoleren van mn hokkie bleef er over133cmx266cm=3,5m2.

 

De maten staan er en de reden ook. Ik probeer jullie hier iets te laten zien. Dat zoiets mis kan gaan weet ik wel, ik ben er dan ook niet ziek van en leer er alleen maar van.

 

Er worden zoveel dingen geroepen, als ik dat allemaal tegelijk ga toepassen komt het niet goed. Ik probeer het 1 voor 1 te doen.

 

Als jullie denken dat ik de boel bedrieg, dan is dat jullie probleem. Niemand komt daar verder mee. Ik hou mezelf iig niet voor de gek. Het volgende zal wel zijn dat er een rol lood onder in de zak ligt ofzo...

 

Ik hou me voorlopig alleen nog maar bezig met anderen te helpen zover ik kan. De reden waarom de planten gele blaadjes hebben en de planten slecht starten zal ik jullie zeker nog mededelen.

 

Dat sommige onder ons over de 700gr/m2 niet veel vinden, daar kan ik niks aan doen.... ik vind het iig wel de moeite. Gele blaadjes of niet. Er zijn altijd betere en er is altijd een baas boven baas.

 

dat ik teveel tegelijk test kan wel zo zijn, al zie ik het verband tussen een klimaatregeling een evsa en quantigo of rfx totaal niet.

Mijn mening is dat als ik de opticlimate alleen test, de blaadjes net zo geel zijn. geldt ook voor alleen de evsa's en alleen de rfx of de voeding.

 

Maken jullie de discussie maar af

 

GrR

 

edit, ik kan best tegen commentaar, alleen de manier waarop en de valse beschuldigingen zijn voor mij niet weggelegd. Ieder zijn zin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
edit, ik kan best tegen commentaar, alleen de manier waarop en de valse beschuldigingen zijn voor mij niet weggelegd. Ieder zijn zin.

 

het was niet bedoeld als een beschuldiging, heb zelf niet goed genoeg alles doorgespit om de juiste afmetingen te vinden, daarvoor mijn excuses.

 

ik hoop dat je er achter gaat komen wat je probleem is, ik heb mijn mening gegeven en laat het daarbij.

 

ik wens jou en de rest veel succes met het oplossen van het probleem, als ik ergens mee kan helpen doe ik dat graag, weet alleen niet hoe behalve dan mijn gedachte er over te laten gaan.

 

grts

Share this post


Link to post
Share on other sites
......als dat zo is eet ik al mijn wiet op :D

NEE!

wacht nou even.........

niet doen oke

 

 

racker

heb je nou de bladtemp. omhoog gehaald?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk je hangt al die high tech apperatuur op om een zo hoog mogelijk rendement te behalen

als de maten niet kloppen van het hok en dus de opbrengst per m2 niet goed word

berekent, sla je de plank wat dat betreft mis. Maar nogmaals blijft toch mooi om al die high

tech shit in werking te zien en waardeer het dat je het hier laat zien racker.

 

Blijf het zeer zeker volgen al is het omdat ik erg nieuwsgierig ben geworden waar de gele blaadjes

problematiek nou vandaan komt.

 

blijf je volgen racker.

 

groetjes rodney

Share this post


Link to post
Share on other sites
De maten staan er en de reden ook. Ik probeer jullie hier iets te laten zien. Dat zoiets mis kan gaan weet ik wel, ik ben er dan ook niet ziek van en leer er alleen maar van.

 

Er worden zoveel dingen geroepen, als ik dat allemaal tegelijk ga toepassen komt het niet goed. Ik probeer het 1 voor 1 te doen.

 

Als jullie denken dat ik de boel bedrieg, dan is dat jullie probleem. Niemand komt daar verder mee. Ik hou mezelf iig niet voor de gek. Het volgende zal wel zijn dat er een rol lood onder in de zak ligt ofzo...

 

Ik hou me voorlopig alleen nog maar bezig met anderen te helpen zover ik kan. De reden waarom de planten gele blaadjes hebben en de planten slecht starten zal ik jullie zeker nog mededelen.

 

Dat sommige onder ons over de 700gr/m2 niet veel vinden, daar kan ik niks aan doen.... ik vind het iig wel de moeite. Gele blaadjes of niet. Er zijn altijd betere en er is altijd een baas boven baas.

 

dat ik teveel tegelijk test kan wel zo zijn, al zie ik het verband tussen een klimaatregeling een evsa en quantigo of rfx totaal niet.

Mijn mening is dat als ik de opticlimate alleen test, de blaadjes net zo geel zijn. geldt ook voor alleen de evsa's en alleen de rfx of de voeding.

 

Maken jullie de discussie maar af

 

GrR

 

edit, ik kan best tegen commentaar, alleen de manier waarop en de valse beschuldigingen zijn voor mij niet weggelegd. Ieder zijn zin.

 

mijn oprechte excuses wat betreft de maatvoering van de ruimte, ik had die tekst echt niet gezien.

buiten dat, blijf ik wel erbij dat vanwege de ervaring en gebruikte materialen het nog steeds tegen valt

 

vind wel dat je het te zwaar opneemt aan de hand van de teksten uit de quote, kom je laat je toch niet uit het veld slaan door zoiets, je begrijpt zelf toch ook wel dat er in een discussie zulke dingen gebeuren cq kunnen gebeuren, we maken allemaal fouten...als je ze open en bloot toe durft te geven is dat in mijn ogen zo erg nog niet, beschuldigingen hoeven trouwens niet altijd vals te zijn, kunnen wel verkeerd zijn.

 

nogmaals excuus

 

hmmm ik blijf bij een giftig product/gas.

My 2 cents....

Ik kan heel moeilijk geloven dat het een kweekfout kan zijn.

Zoveel kweekkennis in dit topic en geen antwoorden??

 

ik niet, denk/weet eigenlijk voor 99% wel zeker dat het te maken heeft om de juiste ballans te vinden tussen de gebruikte materialen, de ruimte en het gewas.

en dat pioniers werk kost gewoon heel veel tijd, geduld en geld.

daarom vind ik ook dat er veel teveel tegelijkertijd is gebeurt wat een onduidelijk geheel tot stand brengt, zo kun je de bomen door het bos niet meer zien.

ik mag wel zeggen dat ik hierover uit ervaring spreek, heb die weg zelf bewandeld... ben daar meer dan 10 jaar geleden al mee begonnen en pas sinds een jaar of 3/4 dat we het semi gesloten telen in deze branche geïntroduceerd hebben, en zelfs nu nog steeds zijn we aan het verbeteren, wel met geduld en kleine stappen.

als je de grenzen gaat verkennen/verleggen doe het dan rustig aan, of met goed advies...anders kan het je duur komen te staan

 

hier een stukje tekst van onze site:

Al met al het nieuwe telen biedt uitstekende perspectieven wat betreft productieverhoging. Voorwaarden is wel dat de mogelijkheden van het (semi) gesloten telen optimaal worden gebruikt. Dat vraagt een omschakeling in telen. De optimale sturing van het klimaat door geconditioneerd te telen vertaald zich in een productiestijging tot wel 50% of meer ten opzichte van traditionele teeltmethoden.

 

en nog een

Wat is onze werkwijze?

het (semi)gesloten systeem is geen kant en klaar product. Het is een totaalsysteem dat op basis van uw eisen en wensen en de locatie specifieke omstandigheden zal worden bekeken, alleen zo heeft u de zekerheid dat onze topproducten het binnenklimaat bepalen.

en dat meen ik!

 

ps.Mr en Miss

3,5m2, dan nog hebben jullie grote tafels :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Desalniettemin blijft het pionierswerk. In de glastuinbouw moet er nog veel onderzoek naar

optimale sturing worden gedaan. Daarom denk ik dat men niet zo gemakkelijk op een

productiestijging van 50% kan komen. Optimale sturing van het klimaat blijft vooralsnog

een beetje in het duister tasten.

 

Ik denk dat racker daarin wel de vrijheid moet hebben om te experimenteren. En ook om

fouten te maken. Hier kan men alleen maar van leren. Wat dat betreft heb ik best wel

respect voor wat je doet. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT Onnodig quoten, leer hier hoe we het graag willen.

 

 

andy, ik ben het helemaal met je eens.

ik sluit hier niks uit.

vind het reuze spannend om te volgen, [ en heb er ook slapeloze nachten van] dit terzijde omdat ook ik zoals vele anderen graag willen weten wat nu het probleem is.

Racker blijf proberen ik blijf je steunen al is het alleen maar mentaal.

succes en ik blijf je [en ook de miss] zeker volgen.

 

Grtn Erazer :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

absoluut mee eens,

maar stel je dan wel open voor info en kritiek

doe er iets mee :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
hmmm ik blijf bij een giftig product/gas.

My 2 cents....

 

 

ik niet, denk/weet eigenlijk voor 99% wel zeker dat het te maken heeft om de juiste ballans te vinden tussen de gebruikte materialen, de ruimte en het gewas.

 

Ik ken een hoop ruimtes waar het "balans" stukken minder op orde is en daar groeit ons onkruid ook best.

Zo belangrijk is de balans niet om een aardige oogst te draaien.(wel om een topoogst te halen)

Wat ik zie aan de planten in dit topic is een probleem dat volgens mij veel fundamenteler is als een verstoorde balans.

 

Ik weet dat ik me niet geliefd maak met de melding van vergiftiging.

Het is namelijk erg ongrijpbaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...