Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

racker

Monstertest The Sequel

Recommended Posts

Ik gebruik de hydro voeding nu zo'n 13 weken, en moet zeggen dat behalve een verstopte dripper ik geen problemen gehad heb.

 

Alle problemen zijn over nu ik m'n vat met 20C water gevuld heb ipv 10C bij het mengen!!! (Thnx whazzup)

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ba, klote, dit is niet leuk, maar denk ook dat je het niet in de voeding zelf moet zoeken.

Het kan aan verschilende factoren liggen, er zijn ook zoveel dingen tegelijkertijd gebeurt dat het moeilijk wordt om ff snel te zeggen wat er aan de hand is, vind het van de heren van dimlux een goed begin om eens wat op die manier te proberen, maar zou ook eens afstappen van het hergebruiken van je voedingswater, dat kan nooit goed zijn.

En dan eens rustig afwachten voordat er weer te veel dingen tegelijkertijd gebeuren waardoor je het zometeen ook niet meer weet waar het nou aan gelegen zou hebben.

 

Succes

 

Edit, en hoe gaat het dan bij je maatje?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik gooi er even wat tussendoor hoor...

 

je groeit toch voor onder tl, en nu staan ze onder hps, staan de lampen er niet te dicht op of is het ietjes tevel voor ze misschien?

 

zou dit even checken in ieder geval..

 

succes met bijtrekken :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het enige waar ik op kan komen als ik kijk naar de planten...

 

Is dat je de pH wat aan de hoge kant hebt gehad en dat je wat aan de natte kant gezeten hebt waardoor je wellicht door een lagere EC en t.o.v. het verbruik een boor tekort gekregen hebt, wat daardoor een eiwitsyntheseprobleem gegeven heeft waardoor uiteindelijk andere problemen zijn ontstaan.

 

Een boortekort uit zich vaak pas wat later, en dat lijkt toch wel te zien

med_gallery_10428_11146_46365.jpg

 

Bij deze bladeren is het tekort te zien in een verder gevorderd stadium waarbij het blad al chlorotisch is en richting necrotisch gaat.

med_gallery_10428_11146_153737.jpg

 

Ben bang dat dat lastig is om in de voeding terug te gaan vinden door allerlei gespoel e.d.

 

(moet eerlijk zeggen dat ik het topic verder niet helemaal gelezen heb (het kweekgedeelte) maar dit kwam in me op).

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb ik net 12 zakken rfx1 besteld voor een ander hokkie :verrygood :)

nu ben ik wel benieuwd na de oorzaak hiervan :P

misschien stomme vraag maar kan het niet liggen dat je voorgroeipotjes met aarde gevuld hebt en dan daarna in de mapito gezet hebt ?

en dat die rond om de stam andere waardes heeft dan in de mapito zelf ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja met hydro moet jij de plant die dingen laten doen...

Op moeder aarde,kan je de plant het zelf laten doen :P

 

je/de of ik maar PH is de weg kwijd....... :verrygood

 

@miss;aan de anderkant had de opbrengst veel beter geweest met een groen blaadje :)

 

PH

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik begrijp jullie twijfels wel over de soms dubieuze aanpak van mij.

 

Recyclen van voeding vinden jullie niks

Potjes aarde in de mapito enz enz

 

Toch moet ik zeggen dat het al beproefde methodes zijn waardoor ik daar niet aan twijfel.

 

 

gallery_10428_11146_1043698.jpg

 

gallery_10428_11146_292054.jpg

 

Zelfde tps, zelfde potjes, zelfde (iets grotere) opticlimate, zelfde medium, ook recycle, zelfde stekken, ook eb&vloed, zelfde spoelen, enz..

 

Het is op de foto moeilijk te zien, maar groener als hier heb ik ze zelden gezien.

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja ik vind ze anders best geel...

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tsja kees, geel licht....Ze zijn echt groen van het onderste tot het bovenste blaadje incl steeltjes.

70cm begin week 3 12/12

GrR

 

(of ben je de boel aan het opnaaien :verrygood )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het was een klein grapje, maarre heb je m'n vorige post ook gelezen ?

 

Ik denk dat je daar een serieus probleem zou kunnen hebben.

 

Wat betreft boor, ik heb daar wel eens een discussie over gehad en meen me te herinneren dat er zeker een factor 6 zit in de hoeveelheid boor die verschillende merken toevoegen aan hun voeding.

 

Ik ben zelf een erg grote voorstander van boor aangezien boorvergiftiging iets is wat niet snel voor zal komen.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb ik gelezen kees, Je zegt een te lage ec tov het verbruik. Hoe moet ik dat zien? De ec is rond de 1,3 1,4 Denk jij dat ze meer verbruiken dan?

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik bedoelde bij de start, maar ik heb ook gezegd dat ik het verder niet gelezen heb.

 

Dit is wat ik denk te zien als ik naar je planten kijk... Maar goed, prik me maar lek hoor.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou goed kunnen kees, Wel vreemd dat het ergens anders niet gebeurt....

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

Shit happens hé...

 

Misschien zit er toch wel iets in de biologisch dynamische landbouw.

 

Moet je de stek/plant datum eens met knutsel overleggen...

Die is daar meer bedreven in.

 

Groetjes,

 

Kees. :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo Racker

Weer een testje aan het uitzetten ?

Ik zie dat je deze keer de stekken op een potje met aarde hebt gezet .

Normaal kan dat natuurljk niet maar ons merk plantje kan overal tegen .

Wat ik zie is een plant met een verdraaing op het blad en een herfstkleur op sommige bladeren en dan nog rode steeltjes .

De rode steeltjes zeggen iets over de temperatuur of de zuurtegraad of een stikstofgebrek.

De temperatuur heb je onder controle en de zuurtegraad kun je ook bepalen .

Dus naar mijn mening zul je moeten kijken hoeveel stiksstof de plant heeft en of daar wat bij mag.

De verdraaing van de bladeren duidt overduidelijk op en phosfor overschot dus daar kun je ook even naar kijken .

De randen van de bladeren trekken echt lichter op en dat betekend dat je of te nat kweekt of je hebt een tekort aan

Kalium ( de zgn. randjes ziekte ) .

Ook dat kun je zelf zien of nakijken .

Wat mij echter meer zorgen baart zijn de herfst verschijnselen op je blad .

Daarvan denk ik dat het mogelijk een schimmel variant kan zijn .

Probeer maar eerst of je het aangetaste blad kunt verwijderen en daarna kijken of zich dat voortzet .

Hoop dat je er iets mee kunt , veel succes met jouw oogst

Semmel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is die andere hok geen andere mapito??

 

ik heb bij paar mensen ook die nieuwe gezien (ook in vergelijking met die oude)

en hij kwam niet goed uit de verf zeg maar...

 

No offence

Share this post


Link to post
Share on other sites

@The brick, de voeding is de canna aqua lijn met aptus toevoegingen.

 

@semmel, geeft wel stof tot nadenken. De verhouding Mg (bevat stikstof) is verhoogt naar de dubbele dosering.

Phosfor overschot zou uit het labonderzoek naar voren moeten komen...dus ff wachten. Te nat...ik heb pas 2x water gegeven, het teveel zou toch onder de mapito uit moeten lopen. Ik zal de gele blaadjes weghalen. Ik moet wel zeggen dat de nieuwe scheuten bovenin (na het toppen) wel groene steeltjes hebben. Wat dat aarde potje betreft, doe ik al heel lang zo, zal nog een oude pic opduikelen. Er zijn immers ook hele volksstammen die een steenwol plugje in aarde zetten. Als de wortels er aan de buitenkant aanhangen maakt zoveel niet uit.

 

@boefje, ander hok is quantigo, dit hok is helft quantigo en helft rfx1. Ik zie geen verschil tussen de 2 mediums wat gele blaadjes en rode steeltjes betreft.

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou dan kan ik alleen maar concluderen dat het aan de voeding ligt. Als voorderest alles hetzelfde is als in het andere hok. Het ziet er naar mijn mening ook uit als een serieus voedingsprobleem.. Ik zou eens een paar bakken apart voeden met een ander merk voeding... Als het echt een voedingsprobleem is zul je binnen 2 dagen verschil zien..

Share this post


Link to post
Share on other sites

@The brick, wat er ook anders aan is, is het hok zelf. (andere materialen) Omdat er niet met co2 wordt gewerkt, wordt er ook iets meer afgezogen. Er hangen meer lampen dan de opticlimate aankan, eventuele pieken in de temperatuur worden dan ook door een normale afzuiging opgevangen. Al is dat met tamelijk koud weer ook niet al te veel.

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik geloof nooit dat klimaatproblemen zulke bladproblemen kunnen veroorzaken. Fouten in de voeding kun je op hydro binnen een dag al zien. Klimaatproblemen gaat een langere tijd overheen en echte bladschade zul je daar niet snel van hebben.

Maargoed.. laat eens een analyse maken van het voedingswater in je mapito. (niet je drain!!).. misschien dat er dan wat meer duidelijkheid kan komen..

Het is ff een gedoe maar een aantal bakken apart water geven met een ander merk voeding zou wel meteen duidelijk kunnen maken of het echt een voedingsprobleem is...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ff een paar overgebleven stekjes ertussen gezet. Die hoeven alleen kraantjewater en hebben dus niks met voeding ofzo te maken. Als er met het klimaat iets mis is, zouden die ook moeten verkleuren. Ze zijn iig van dezelfde partij stekken als de rest. Labtest komt eraan.

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben benieuwd... Hoe is de kleur van je wortels btw.... mooi wit of niet? En je mapito al eens uitgeknepen en na gemeten op ec en ph??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wortels zijn idd wit en het zijn er veel, komen al onder de bak uit hier en daar. Als ik de mapito uitknijp zit ik vlak na het water geven op ec 1,5 en ph rond de 6. Ze hebben nu al een paar dagen niks gehad, dus dan zullen de waardes wel uit de hand lopen.

 

In de ruimte met wel groene planten heb ik dat ook gedaan. Water gegeven van 5,7 en 1,7. Na een week geen water geven was de waarde onderin de mapito ec 2,5 en ph 3,7.

 

Planten zuren blijkbaar zelf ook af en de ec stijgt omdat er veel water verdampt. (mijn beredenering)

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

Planten zuren idd zelf af, als de plant zelf H+ ionen afgeeft zal je medium zuurder worden. Ionenuitwisseling heeft voor een plant meerdere functies..

Ph kan ook omloog door ammonium, ammonium werkt plantfysiologisch zuur werkend...ff simpel gezegd..meer ammonium geven is een lagere ph in je medium.

 

Ec stijgt idd door verdamping... hoe warmer en dus hoe meer verdamping..hoe lagere ec je eigenlijk moet geven. En ook doordat je niet met een druppelsysteem werkt zal je ec eerder oplopen... als je van boven druppelt met voldoende drain zal je ec minder snel oplopen..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...