Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

racker

Monstertest The Sequel

Recommended Posts

Na een korte onderbreking, weer een rondje gek doen met de welbekende voeding van goldlabel op rfx1 substraat. Nu met dimbare dimlux evsa's.

 

Wat is er veranderd? De mengbuis van de tps computer ligt nu plat op de grond onder water en er zit een klokje tussen de pompen van de computer. Nu heb ik geen interferentie van apparaten in de buurt meer. (voor wie hier pas inhaakt, zie handtekening)

Er hangen nu 6 dimlux evsa's die ik kan dimmen met behulp van de controller die voorheen al mijn co2 regelde.

 

gallery_10428_11146_755505.jpg

 

Een korte uitleg:

 

De dimlux controller (het gouden kastje) is een modulaire controller. Dwz je kan er eigenlijk vanalles mee. Wil je er co2 mee regelen, dan sluit je er een co2 sensor op aan. Wil je er evsa's mee dimmen, dan sluit je er dimbare evsa's op aan. en zo zijn er in de toekomst nog wel meer opties te bedenken.

Het co2 regelen hebben we al gehad, nu gaan we er mee dimmen, of beter gezegt OOK mee dimmen. Het co2 verhaal blijft gewoon hetzelfde.

 

Wat kunnen we daar nu mee?

 

Er zit natuurlijk een klok ingebouwd waarmee je de licht aan/uit tijd kan regelen. BV 12/12 of 18/6. Er zit ook een timer in waarmee je met andere dan gebruikelijke lichtperiodes kan kweken. BV 10/10 of 10/11 of 13/13, naar gelang wat je leuk vindt.

 

Ook kun je er een zonsopgang en ondergang mee nabootsen. Er is een rise-time van 0 tot 6uur (instelbaar)en een fall-time van 0 tot 6uur(instelbaar). Hiermee gaat het licht gedimt aan op bv 35% (instelbaar) en gaat daarna in een bepaalde tijd (instelbaar) naar 100% (instelbaar).

 

Ook zit er een hot-startup functie op waarmee de lampen aangaan op volle sterkte, waarna gewoon gedimt de zon opgaat.

 

Dan zit er een functie op waarmee de lampen vanzelf dimmen bij het overschrijden van een bepaalde temperatuur. Als je dit instelt op bv 30gr, dan gaan bv in de zomer als de afzuiging het niet meer trekt, de lampen dimmen zodat de 30gr niet overschreden wordt. Onder de 30gr gaan ze natuurlijk weer harder branden. Hiermee heb je dus altijd de optimale hoeveelheid licht zonder dat het te warm wordt. (tegenpool van lampen uitzetten in de zomer)

 

Er zit ook een shutt-down functie op. Als het echt te warm wordt, door bv een kapotte koeling of afzuiging, dan gaan de lampen uit. Je kan de evsa's in 4 groepen verdelen. De shutt-down functie zet dan niet alles meteen uit maar eerst de even groepen en dan de oneven. Veiligheid voorop dus.

 

Dan de aansluitingen. Er zitten op de evsa's 7 aansluitingen. 2 voor de fase+nul, 1 voor de aarding, 2 voor de bulb en 2 voor de aansturing.

De fase+nul worden meteen op een automaat aangesloten. Dus voedingskabel>automaat>evsa. Er hoeft dus geen relaiskast of schakelklok aan te pas te komen. De 2 middelste automaten zijn voor de evsa's, meer heb je niet nodig.

 

gallery_10428_11146_295760.jpg

Kabels moet ik nog wegwerken....

 

Dan de plantjes, ik heb nu voorgegroeit in kleine meshpotjes met aarde.

 

gallery_10428_11146_154218.jpg

 

Na het wortelen heb ik ze in de quantigo en rfx1 gezet. Nu staan de rfx1 bakken rechts en de quantigo links.

 

gallery_10428_11146_271511.jpg

 

gallery_10428_11146_582468.jpg

 

gallery_10428_11146_752188.jpg

 

gallery_10428_11146_159388.jpg

 

De waardes nu zijn, EC 1,2

PH 5,7

LICHT 24/24 50% gedimt

Co2 400ppm

Temp 25/27gr

RH 65/75%

 

De voeding bestaat uit 25ml/l goldlabel Mg 50ml/l roots en de rest is A&B van goldlabel. Er zitten ook enzymen in om de laatste restjes op te ruimen.

 

De opticlimate staat ingesteld op 27 gr, maar die gaat zelden aan omdat het licht nog 50% gedimt is.

 

Tot zover.....

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie installatie Racker, cool dat je zonsopgang en ondergang kan simuleren :verrygood

Ben benieuwd en succes!

Groetjes SmokeyB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Succes met de testen :verrygood

Over het langzaam opbouwen en afbouwen van licht heb ik mijn twijfels.

Als je een bepaald aantal uren licht hebt wil je het maximale hoeveelheid Par hebben dus zo vlug mogelijk op vol vermogen.

Als de plantjes nog erg klein zijn is het super om te dimmen dat scheelt om en om lampen uitzetten wat oneven groei veroorzaakt.

Het dimmen bij te hoge temperatuur is natuurlijk handig maar net zoals bij de Lumatek moet het altijd het laatste zijn wat je doet als het te warm wordt.

Als je 50% licht geeft dan oogst je natuurlijk ook maar 50%.

Share this post


Link to post
Share on other sites

het is fantastisch hoe je laat zien wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is met de techniek.

ik denk dat het wel zin heeft om langzaam op te starten het eerste half uur tot een uur. en ook voor de nacht afbouwen, hierdoor kunnen de planten langzaam wennen aan het licht en krijgen ze niet meteen een klap.

Ben beniewd hoe je dat gaat doen met de temperatuur, laat je het ook langzaam warmer worden? en het co2 gehalte, laat je deze ook langzaam opbouwen en aflopen?

 

Echt super en ga deze ook weer helemaal volgen. :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks Smokey,

 

@Doc, klopt helemaal doc. Wat je zegt over par, ben ik met je eens. De temperatuur opeens hoog of laag zou wel eens nadelen kunnen hebben.

50% licht is idd 50% opbrengst........behalve als je 50% meer licht ophangt...(doordenkertje)

 

@polletje, Door het licht langzaam te laten aangaan, gaat de temperatuur ook langzaam omhoog. Ik heb immers (bijna) geen afzuiging. De co2 kan ik niet langzaam omhoog laten lopen. Ik snap wel wat je bedoelt..Als het klimaat optimaal is, staan de huidmondjes het meest open, dat is het moment om co2 toe te voegen.

Een van de volgende generaties controllers kan dit wel. Die meet vpd met bladtemperatuur en geeft aan de hand daarvan co2.

 

 

 

Wat ik nog niet heb verteld is dat dit nu de enigste ballast is die daadwerkelijk geen piekstroom (inrush) heeft. Al de andere ballasten inclusief de nieuwste digitale hebben nog steeds een piekstroom van 100 to wel 160A, zelfs de allerduuste A merken. Dit komt omdat de condensator bij inschakelen altijd kortsluitgedrag vertoond, de dimlux vertoond dit zelfde gedrag echter alleen de eerste keer bij het aansluiten op het net. Bij het softwarematig inschakelen treedt er geen inrush op omdat de condensatoren altijd standby staan. Dit is ook de reden waarom er nog steeds geen B automaten gebruikt kunnen worden met de nieuwste digitale ballasten wel bij de dimlux. Er zijn zelfs C automaten die er bij de leuchteks nog regelmatig uitvliegen. Dit ff om te stangen :verrygood

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

@cannaz, komt je bekent voor zeker. De hygrostaat bedient de bevochtiger en de ontvochtigingsfunctie van de opticlimate. De thermostaat kan een kachel bedienen in de voorruimte. De opticlimate heeft een ingebouwde kachel maar omdat er bij het ontvochtigen een bepaalde ondergrens qua temperatuur is kan ik altijd nog bijstoken.

 

De automaten in de zekeringkast zijn van links naar rechts: Alle 230volt stekkers, 3 evsa's, andere 3 evsa's en de opticlimate. Met het kleine kastje bovenaan bedien ik de opticlimate en de kast met de draaiknop is een 5-standenregelaar voor de fan. De dimmer die ik voorheen gebruikte verloopt nogal eens.

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

ziet er weer imposant uit Racker,

ben benieuwd wat het dit keer gaat brengen

en of het de beoogde opbrengsten kan leveren

 

succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

:smoke

 

zat al op deze topic te wachten hehe ;)

Je had hier en daar al pics laten zien van je nieuwe speeltjes dus dat was veelbelovend

 

Over die hot-startup, da´s zeg maar een soort wekker voor de planten. Licht aan op 100% en dan pas gereguleerd zonsop/ondergang simuleren of hoe moet ik dat zien?

 

Zal nog regelmatig komen buurten hiero

 

 

keep ´m green ;)

 

 

salu2

Pierre Paf

:verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks Adje, We gaan iig ons best doen. 3K is het streven. Of het lukt weet ik niet. Er kan zoooooooveeeeel mis gaan en ik ben ook niet altijd even wakker.

 

Hey Pierre, Ja zo zou je het kunnen zien.

 

De achterliggende gedachte van de makers van de dimlux is mij ook niet bekend. Zal het maandag eens vragen. Is het nu goed voor het klimaat, de plant of heeft het iets met de lamp zelf te maken?

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik weet het,`t moet kunnen, het is je iig gegunt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank je wel Ad,

 

Hier nog wat achteraf pics.

 

gallery_10428_11146_937072.jpg

 

gallery_10428_11146_942147.jpg

 

gallery_10428_11146_607142.jpg

Hier de zonsondergang in werking (fall) Het licht gaat uit om 10:00uur. De fall-time is 1uur. De lampen zijn 50%gedimt.

Op het scherm zie je de actuele tijd, de temp. in het hok en het actuele dimpercentage. Daaronder zie je dat hij bezig is met de fall-time en dat over 36minuten het licht helemaal uit gaat.

Het licht gaat dus om 10uur uit, het dimmen begint dan om 9uur.

gallery_10428_11146_101003.jpg

 

De zelfgemaakte bakken zijn nu bekleed met custum made epdm. Geen gevouwen hoekjes maar gesealde. De gaten zijn voor eb&vloed.

 

 

gallery_10428_11146_277201.jpg

Na 1 dag 24/24. De douchestang hangt er ook nog altijd, bevalt goed.

 

 

gallery_10428_11146_367733.jpg

Kastje met datalogger en weerstation-sensor.

 

Nog wat waardes, kastemperatuur, 26gr. RH rond de 70%, bladtemperatuur ook 26gr. De plantjes verdampen dus nog niet echt veel. De vpd is 1,01kpa.

Wat zegt dit mij nu? De vpd zou correct zijn bij 0,85kpa, dit betekend dat ik iets te hoog zit. Door de RH% te verhogen naar 75% komt dit helemaal goed.

 

De waarde van 0,85kpa is een algemeen gegeven en niet specifiek voor onze plant bedoelt. Ik heb het idee dat het iets hoger kan.

 

In deze test wil ik er ook wel iets dieper op ingaan, helaas is er maar een handje vol kwekers die hier echt het fijne van weten.

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites
In deze test wil ik er ook wel iets dieper op ingaan, helaas is er maar een handje vol kwekers die hier echt het fijne van weten.

 

Dit topic zou een stikkie kunnen worden als je dat soort info kan uitleggen in Jip en Janneke taal.

Dat geeft iedereen de kans om de gespreken in dit topic te volgen. :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zal het proberen Doc;

 

Al vele jaren wordt de relative vochtigheid (RH%) als maatstaf gebruikt om erachter te komen hoeveel water er in de lucht zit. Ervaren kwekers gebruiken de RH% om het klimaat in een kas of hok te meten.

In een groeiruimte heeft de hoeveelheid opgelost water in lucht een direct effect op de plant haar vermogen om te transpireren en dus groeien en bloeien.

 

Een andere methode om de vochtigheid te bepalen is VPD (vapour pressure dificit) Deze methode gaat er meer vanuit om te bepalen hoeveel water er nog verdampt KAN worden door een plant ipv hoeveel water er in de lucht zit. De VPD is dus meer plant gerelateerd. De VPD combineert de luchtvochtigheidswaarde EN de temperatuur (+eventueel bladtemperatuur) in een waarde en geeft daardoor een goede indicatie over het wel en wee van de plant. De waardes gaan omhoog bij een te lage RH% en omlaag bij een hoge RH%.

 

Als de RH% te laag is (VPD hoog) zullen de bladmondjes (stomata) sluiten om teveel verdamping tegen te gaan. Als de bladmondjes sluiten vindt er dus minder of geen verdamping meer plaats. Als er geen verdamping meer is staat de plant eigenlijk stil, je kan dan net zo goed het licht uitdoen en je afzuiging af want de fotosynthese vindt niet meer plaats. Door diezelfde bladmondjes ademt de plant ook co2 in. Als ze dicht zijn gebeurt dit dus ook niet meer.

De turgor (waterdruk in de plant) neemt ook af en de groei of bloei stopt. Dus RH% te laag (VPD te hoog) is foute boel.

 

Andersom, Als de RH% te hoog is (vpd te laag) kan de plant ook niet meer verdampen. De bladmondjes zijn dan wel open maar omdat er geen of weinig verschil in RH% binnen en buiten de bladmondjes is, vindt er geen uitwisseling plaats. Een jip en janneke voorbeeld....Als het buiten koud is, en in je huisje lekker warm...en je zet je voordeur open, dan wordt het binnen koud. Er vindt uitwisseling van lucht plaats. Als het buiten net zo warm is als binnen, gebeurt er haast niks. Er vindt geen uitwisseling van de lucht plaats. Verschillen willen elkaar altijd opheffen. (diffusie). Zo werkt dat ook met luchtvochtigheid in de bladmondjes. In een bladmondeje is er altijd een RH% van 100%, als het erbuiten minder dan 100% is, vindt er uitwisseling plaats.

Dus! Hoe hoger de RH% (lage vpd) des te minder verdampt een plant. De kans op schimmels is dan ook hoger.

Als er geen verdamping plaatsvindt, zal de sapstroom en daarmee de opname van water en dus voeding stagneren, Je krijgt dan voedingstekorten en groei/bloei vermindering.

 

De temperatuur heeft ook een direct effect op de VPD waarde. Temperatuur te hoog is VPD ook te hoog en andersom. Het is een ballans tussen RH% en temperatuur. Bij elke temperatuur hoort een bepaalde RH%.

 

In het kort gezegt, als de VPD juist is, dan staan de bladmondjes dus open en vindt er voldoende verdamping plaats. Ook het toevoegen van co2 heeft alleen maar zin als de bladmondjes zover mogelijk open staan en er verdamping plaatsvindt waardoor water en voeding in voldoende mate opgenomen kunnen worden. De worteldruk heeft hier ook mee te maken, maar dat is een ander verhaal.

Bij gesloten of bijna gesloten bladmondjes heeft co2 toevoegen weinig zin. Het klimaat moet kloppen (lees VPD moet kloppen) anders gebeurt er weinig of niks.

 

Hoe bepaal ik nu wat mijn VPD is? Dat kun je op 2 manieren uitrekenen.

Manier 1 houdt rekening met de bladtemperatuur. Als de bladtemperatuur hoger is als de omgevingstemperatuur koelt de plant niet en vindt er dus geen verdamping plaats. (voorbeeldje> klimaat is ok maar je lamp hangt te laag. door de stralingswarmte wordt je blad heet en de verdamping houdt het niet meer bij.)

Manier 2 houdt geen rekening met de bladtemperatuur. Voor de meeste het makkelijkste want de bladtemperatuur meten is niet eenvoudig. (welk blad? onder in de plant of bovenin de plant enz..)

De formule voor de berekening is niet te doen. Dat is iets voor Einstein. Daarom hier een hulpje.

 

Wat moet de VPD dan eigenlijk zijn?

VPD betekent vrij vertaald: verdampingsdruk. Druk kunnen we oa uitdrukken in Kpa (kilopascal=1000pascal=0,01bar, een autoband wordt opgepompt met 2bar om een idee te geven)

 

Een VPD van 0,45Kpa is te laag, je zou dan moeten ontvochtigen of de temperatuur moet omhoog. Omdat het assimilatieproces versnelt bij een hogere temperatuur zou ik persoonlijk voor verwarmen kiezen.

 

Een VPD van 1,25Kpa is te hoog, je zou dus moeten koelen of bevochtigen. Een beetje afhankelijk van wat je waardes op dat moment zijn, zou ik voor bevochtigen kiezen. Hangt ook van de mogelijkheden in je hok af natuurlijk.

 

Een goede VPD ligt tussen de 0,85 en 0,95 Kpa. Dit is algemeen en niet plantspecifiek. Ik heb t idee dat het wat hoger kan voor onze plant. Er is nog geen officieel onderzoek naar gedaan, dus een beetje pionieren.

 

Als het klimaat tamelijk klopt, maar de bladtemperatuur is te hoog, dan kun je natuurlijk meer koelen/afzuigen want de luchttemperatuur is indirect ook verantwoordelijk voor je bladtemperatuur. Het kan ook zijn dat je lampen te laag hangen of je hebt er gewoon teveel hangen. Dimmen is tegenwoordig ook een mogelijkheid. Het is beter om minder licht te hebben en een goede VPD dan veel licht en een slechte VPD.

 

Daarom dus dimbare EVSA'S, een bevochtiger en een opticlimate. Hiermee hoop ik de bladmondjes dus zover en zoveel mogelijk open te houden waardoor het plantje lekker co2 kan eten.

 

Lees het maar eens een keer of 2 dan zal het eurokwartje wel vallen. Op de site van autogrow staat ook veel info.

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wat ik nog niet heb verteld is dat dit nu de enigste ballast is die daadwerkelijk geen piekstroom (inrush) heeft. Al de andere ballasten inclusief de nieuwste digitale hebben nog steeds een piekstroom van 100 to wel 160A, zelfs de allerduuste A merken. Dit komt omdat de condensator bij inschakelen altijd kortsluitgedrag vertoond, de dimlux vertoond dit zelfde gedrag echter alleen de eerste keer bij het aansluiten op het net. Bij het softwarematig inschakelen treedt er geen inrush op omdat de condensatoren altijd standby staan. Dit is ook de reden waarom er nog steeds geen B automaten gebruikt kunnen worden met de nieuwste digitale ballasten wel bij de dimlux. Er zijn zelfs C automaten die er bij de leuchteks nog regelmatig uitvliegen. Dit ff om te stangen :verrygood

 

doe ik ff mee stangen :P :)

heb het ergens wel eens anders gelezen, die zou het ook niet hebben(inrush) was ik het ook niet mee eens hoor, maar goed dat terzijde.

 

heb hier toch ook m`n twijfels bij, lijkt me om de lamp op te starten dat die nodig is, dus wat gebeurt er hier?

kan je dit nader uitleggen? wat gebeurt er tijdens het dimmen? of zelfs tot de lamp helemaal uit gaat?

is de stroomopname in gedimde stand ook minder? is bij de lamp uit helemaal geen stroomopname?

werkt het met normale reguliere lampen?

 

Grt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha, het precieze antwoord blijf ik je voor de zekerheid nog even schuldig Adje. To be continued....

 

Er kunnen wel gewone lampen in, greenpower, son-t-plus, GE, enz De stroomopname ga ik iig meten, was ikzelf ook wel benieuwd naar.

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

Top secret?

Ok, we wachten af

Thanx

Share this post


Link to post
Share on other sites
Top secret?

 

Nee hoor, meer onkunde van mijn kant :verrygood Dan lijkt t me beter als ik het eerst vraag aan de fabrikant, voordat ik onzin uitkraam.

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Adje, ff ruggespraak gehad.. Ik quote ff Dhr Dimlux...

Het antwoord:

 

De condensatoren zijn na aansluiting op het net altijd standby, dit is ook de reden waarom de inrush alleen bij het aansluiten op het net plaatst vindt (er treedt dus wel degelijk een inrush current op alleen is dit eenmalig en zonder patroon, niet geheel onbelangrijk). De inrush heeft niets met het opstarten van de lamp te maken maar met het feit dat de condensator op het net wordt geplaatst, bij een normaal systeem dus altijd icm met het opstarten van de lamp. Zie het als en condensator die altijd geladen is.

 

Claims die wij niet waar kunnen maken is onze eer te na. Sluit 4 ballasten maar op een B16A groep aan, deze zal er gegarandeerd nooit uit vliegen, hoef je bij de concurentie niet te proberen. Er zijn EVSA's waar speciale automaten van merk X met een D karakteristiek geplaatst moeten worden omdat de boel er anders steeds uitklapt. Als een andere (E)VSA leverancier ook geen inrush current claimt die gewoon met een relais wordt geschakeld spreekt deze vrijwel zeker niet de waarheid of heeft geen technische kennis. Ik zeg echter niet dat het niet mogelijk is.

 

Misschien interessant om te vermelden dat de inrush current van EVSA's hoger is als deze van gewone VSA's namelijk factor 10. Inrush/opstart stroom en de opwarm stroom tijdens het opwarmen van de lamp zijn twee verschillende dingen en worden vaak als één genoemd of door elkaar gehaald.

 

 

 

Inrush current EVSA is 100-300A voor max 10mS

Inrush current VSA is 20-50A voor max 10mS

 

Opwarmstroom EVSA 0.3-0.7 Inom. opbouwend naar naar Inom. binnen 2-4min.

Opwarmstroom VSA 1.4-1.8 Inom. binnen 4-20min.

 

Bij dimmen neemt het ingaand vermogen van de DimLux nagenoeg gelijk af met het uitgaand vermogen, cos phi wordt wel iets slechter 0.95 ipv 0.98. Bij lamp uit staat de ballast standby en is het verbruik 4 Watt. De ballast is te gebruiken met de gangbare lampen maar wordt aanbevolen met lampen met verhoogde umol afgifte, Greenpower etc.

 

Gr,

Dhr Dimlux

 

Hopelijk is je vraag hiermee beantwoord :verrygood

 

GrR

 

ps, alles is nog groen :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmmmm, ja en nee

Kan me voorstellen als er geen inrush is dat je makkelijk over een B karakterestliek automaat kan draaien, dat zou bij alle zo zijn.

Maar er blijft altijd een 1ste keer, en als de stroom er af is geweest of wat dan ook is er weer een 1ste keer,

Als op dat moment de B karakterestiek automaat er al uit klapt, kom je al niet aan de gang.

 

Al met al vind ik het zeer interesant, niet zozeer het dimmen, daar zie ik het voordeel niet van in, maar wel de inrush en de mogelijkheden van de controller

Misschien dat meneer dimlux eens op de koffie kan/wil komen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat ziet er geweldig mooi uit racker. dit wordt een mooi verslag om te volgen :verrygood

ik ga volgende kweek ook overstappen op die dimlux evsa's die lijken mij de top

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Adje,Tsja, dan kunnen jullie bij de koffie daarover vechten :verrygood

 

@zeiksnor, thanks, Goed plan! Het is altijd leuker met z'n 2 klooien.

 

@iedereen,

 

 

 

gallery_10428_11146_386078.jpg

 

gallery_10428_11146_774051.jpg

 

gallery_10428_11146_439388.jpg

 

gallery_10428_11146_779548.jpg

 

gallery_10428_11146_26668.jpg

 

De laatste pic is met de bevochtiger aan. De mist is eigenlijk niet goed. Gelukkig is die er niet als de lampen branden. (ff TL voor de foto)

 

gallery_10428_11146_70446.jpg

De saaiste log ooit denk je op het eerste gezicht....Dit zijn wel 6 lampen, omdat ze 50% gedimt zijn is de temp een makkie. Er zijn geen donkere plekken en het is een egaal lichtbeeld omdat alle lampen wel aan zijn.

Ze stonden op 24/24 en gaan vandaag naar 18/6 voor een paar dagen. Het lampenlicht schroef ik nu elke dag op met 5%

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

ziet er weer imposant uit :P ,

ben benieuwd wat het dit keer gaat brengen

:verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Racker ,

 

Ookal gaat dit mijn petje te boven :P deze ga ik volgen altijd leuk om wat bij te leren , succes met je testje racker :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is het al bekend hoeveel een Dimlux en controller gaan kosten??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...