Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

R72

Zaad en stekken op 12 x 12 in Hydrodensa

Recommended Posts

Hi all,

 

Hier het volledige verslag inclusief fotoos van mijn laatste draai.

 

Setup:

 

Ruimte van ± 4m2

2 x 600 watt met Doublewings

1 x Lemmens 1500 kuub afzuiger met digitale climat control

2 x 1 m2 Nomercy kweekbakken met ± 125 liter hydrodensa (een klein soort kleikorrel)

Eb en vloed systeem met 150 litervat onder de Hydrodensa bakken

Nomercy Sweet jane voeding + Bionava additives

Lucht in en uit van boven

30 x Lucky Queen van zaad + 30 keer PP stekken

Alles direct op 12 uur

 

Ok:

 

Gestart begin Juni met 50 Lucky Queen zaden op 12 x 12 onder TL

Ontkiemd tussen watten en vervolgens in stekblok op 5.5PH en 0.6 EC met laagje Hydrodensa

Na ± 20 dagen had ik er ± 20 mannetjes tussenuit gehaald en dus 30 dametjes over.

Ze stonden er lekker bij, later bleek een beetje te nat (stekblokken zijn net sponsen!) maar dat hebben ze goed overleefd.

 

gallery_20294_11143_2283097.jpg

 

gallery_20294_11143_2394797.jpg

 

Dat ging verbazingwekkend lekker zo.

 

gallery_20294_11143_343594.jpg

 

Ondertussen was ik op zolder bezig met het maken van het nieuwe hok met de setup zoals bovenaan beschreven.

Grote verschil is dat ik nu van aarde over ben op Hydro, dit vanwege de vele voordelen zoals

 

- Schoonheid, vieze handen, modder, insecten, schimmels etc

- Meetbaarheid van waarden PH en EC

- Niet meer sjouwen met aarde

- Snellere en betere resultaten

 

Tevens kan ik iedereen aanraden een Lemmens afzuiger te kopen, wow die dingen zijn super krachtig , megastil en onverwoestbaar!

Kost even wat maar in dit geval gaat zeker op: Dan heb je ook wat!

 

Toen het hokje klaar was begin July zijn de dames verhuisd naar hun nieuwe onderkomen en van dieet TL licht onder de volle zon gegaan.

 

gallery_20294_11143_171054.jpg

 

Een weekje later zijn ze vergezeld door een 30tal PP stekjes onderde 2e lamp. Ik was erg benieuwd wat dit zou gaan doen natuurlijk. Zaad direct op 12 uur, stekken direct op 12 uur en ook nog eens op een voor mij totaal nieuw medium; Hydrodensa.

 

Heftig spul , maar loodzwaar!

 

gallery_20294_11143_1535.jpg

 

Ziet er wel lekker schoon uit zo. Hydrodensa in Nomercy kweekbakken.

Het handige aan deze bakken is dat ze onverwoestbaar sterk zijn en tevens een kant en klare drain hebben.

 

gallery_20294_11143_1720424.jpg

 

Het begin was pittig. Zoals de zomerse doorkwekers weten werd het half/eind july écht heel erg warm.

Tja dan kan je afzuigen wat je wil maar als de lucht die je binnezuigt 25 graden is wordt het toch echt 33 a 34 graden in je ruimte.

Tevens was een probleem dat ik niet in de gaten had dat de PH in het medium opliep naar wel ± 7PH.

Dat vinden de dames op Hydro niet zo fijn. PH die ik daar wil aanhouden is tussen de 5.3 en 6.0 max.

Goed spoelen met lage PH (tot 4.0) zorgde ervoor dat ik dat langzaam onder controle kreeg.

 

De 30 lucky Queen zaadplanten enkele dagen na de verhuizing:

 

gallery_20294_11143_2432416.jpg

 

gallery_20294_11143_714747.jpg

 

Lekker;-)

 

gallery_20294_11143_2699239.jpg

 

De EC heb ik langzaam opgevoerd van ± 0,8 in het begin tot ± 2.0 aan het einde (omdat er in Hydro totaal geen voeding zit kan je iets hoger gaan metde EC)

 

Het leed met de PH was inmiddels echter geleden en veel van vooral de zaadplanten hadden te maken met zelf soms extreme gevallen van Klauw en vreemde bladvorming zoals eenvingerig blad. Had ik nog nooit gezien, best freaky!

 

Over het algemeen groeide het mooi dicht en begonnen al na 2 tot 3 weken overal witte haren te ontstaan.

De stekken gingen mooi weg direct op 12 uur en waren na ± 3 weken even ver als de zaadplanten.

De stekken gaven een mooi homogeen beeld, haha het zijn toch stekken natuurlijk;-)

De zaadplanten had ik wellicht moeten selecteren want er waren behoorlijke verschillen in fenotypen

Sommigen waren echt MEGA HUGE! En anderen leken net dwergjes, heel apart.

 

De dames bij elkaar; links dus de zaadplanten, rechts PP stekjes die een paar dagen later aansloten;

 

gallery_20294_11143_832567.jpg

 

Waarschijnlijk door de te hoge PH kreeg ik ook last van wat tekorten aan calcium en magnesium.

Heb vervolgens Mgo toegevoegd van Bionova en tevens in de laatste weken beetje PK 13 /14

Als basisvoeding gebruikte ik nog steeds de Nomercy Sweet Jane.

Een combinatie dus van een organische en ´minerale+ voeding

Samen met lagere PH 8en de inmiddels lagere temperatuur) deed dit wonderen en maakte ze in de laatste weken een fraaie eindsprint!

 

Na ± 4 weken

 

gallery_20294_11143_2748487.jpg

 

gallery_20294_11143_863393.jpg

 

Na ± 6 weken. Op de voorgrond de stekken, achterin de zaadplanten.

Hebben het dus mooi bijgelopen

 

gallery_20294_11143_1808500.jpg

 

 

gallery_20294_11143_1410625.jpg

 

Uiteindelijk heb ik ze na precies 8 weken omgehakt. De stekken hadden toen dus precies 8 weken 600 wat gehad en de zaadplanten 4 weken TL en 8 weken 600 watt. de HAm vraag is natuurlijk: wat levert dat op en doen zaadplanten nu uiteindelijk meer dan stekken, dit is de ultieme test!

 

gallery_20294_11143_1852135.jpg

 

Lucky Queen Monster!

 

gallery_20294_11143_2311245.jpg

 

gallery_20294_11143_749490.jpg

 

Dit was een dikke ketsharde bende, ruim 580 gram nat van 1 plant!

 

https://www.wietforum.nl/uploads/1289233347/gal...1143_232360.jpggallery_20294_11143_232360.jpg

 

 

Lekker Pp´tje, ook lekker hard en sapig tegelijk;-)!

 

gallery_20294_11143_519656.jpg

 

gallery_20294_11143_1583619.jpg

 

Ik zal jullie niet langer in spanning houden... uiteindelijk was het EXACT hetzelfde...!

400 gram van elke lamp. Dus 30 stekken direct op 12 uur vs 30 zaadplanten die nog 4 weken onder TL hadden gestaan.

Heel gaaf aan de zaadplanten was dat er een paar echte monster tussen zaten. Van één plant zelfs bijna 6 ons nat! Zoals je hierboven ziet.

 

Beide weedjes waren echt super lekker en mooi. Dikke vette en harde toppen en heerlijk geurige wierie waar ik inmiddels al flinke hoeveelheden van heb mogen genieten;-)!

 

Mijn conclusies:

 

- al met al geen slechte start op zo een nieuw medium en met alle ´problemen´zoals de hoge temperatuur en de te hoge PH alsnog geen slecht resultaat. Maar, het kan/moet natuurljik beter;-)!

- Met hydro (densa) moet je even klooien maar dan zijn alle bovengenoemde voordelen de investering meerdan waard!

- Ik ga uiteindelijk (na 5 draaien met zaad) tóch weer terug naar stekken. Het werken met zaad is toch lastiger, vertg meer tijd en aandacht, er zijn veel verschillen in de planten. Ja , ik geloof ook nog steeds in alle andere voordelen van zaad, maar voor mij persoonlijk werken stekken gewoon iets makkelijker. Zeker nu ik recent vader ben geworden heb ik minder tijd voor andere babietjes;-)

- Als je op Hydro kweekt let dan goed op je PH!

- Ik ga uiteindelijk toch over op volledige minerale 2 componenten voeding. Dit omdat mijn vat in de ruimte staat en ik het water hergebruik. Met organische voeding wordt dat toch een beetje viezig. Tevens hoorde ik van veel experts dat wanneer men kweekt op hydro het gebruik van organische voeding eigenlijk geen goed uitgangspunt is omdat het teveel ongewenst´leven´in het medium brengt.

-Lemmens afzuigers (liefst met digitale climate control) is écht de allerbeste afzuiger die ik ooit heb gehad!

- Het was een mooie eerste (test) ronde in mijn nieuwe hokje. ik heb de Hydrodensa nu onder controle en ben helemaal klaar om maximaal gebruik te gaan maken van de nieuwe setup.

 

Inmiddels ben ik 2,5 week geleden opnieuw gestart. Zelfde setup en nu met 26 Amnezia haasjes.

Daarover snel een nieuwe topic!

 

Veel plezier weer allemaal met uw hobby, smoke ze en peace out!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geinig om te zien dat je toch terug gaat naar stekken...

 

Lijkt me ook teveel geklooi met zaad + je 2x zoveel nodig hebt pfff haha

 

Leuk verslag

Share this post


Link to post
Share on other sites

lekker man ben ook met iets dergelijks bezig maar dan met iets meer problemen ivm

ontkiemen van de zaden en zo

 

dan nog wat met die ph en je kent het wel hé...

 

enkele vraagjes:

hield je echt de ph zo laag of bleef die dan rond de 6 in het medium?

hoe lang liet je het water in de bak?

hoeveel maal per dag? week? ...

die buis die ik zie op de foto van de bak zonder de meiden, is dat de overloop?

hoe hoog liet je het water komen?

 

mooie setup en lekkere opbrengst voor een eerste keer maar dit kan je zeker beter

dus op naar een topoogst :verrygood

 

EDIT:

net je volledig kweekverslag gevonden.

heb ik weer wat te lezen :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi topic, vette planten.

 

Alleen heb je PP-stek en LQ-zaad met elkaar vergeleken, 2 verschillende soorten.

Enzo.. :smoke

 

Wel veeeeel dikkere toppen als in je vorige topic..! :verrygood

 

Succes

Wv

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie topic , man ! toch weer enkele wijsheden uitgehaald . Bedankt e :verrygood n de groeten . Mick

Share this post


Link to post
Share on other sites

yo, ;)

ja ja hydrodensa, :D

ik werk er ook mee. :P

heb er mee gekweekt,

en hou er nu mijn moederplanten in.

het is het gemakelijkste eb en vloed systeem die je kan vinden

een kind kan het.

alleen NOOOOOOOOOOIT biovoeding gebruiken op hydrodensa.

da's voor grond.

ik ga (t'is te lang) dat niet uitleggen, maar kort,

minerale voeding gedraagd zich stabiel als het oplost. bio niet. :tu

ik gebruik canna aqwa (als basis he!)

dat is het meest (enige) geschikt voor eb en vloed systemen met bolletjes :verrygood

je hoeft je voedingsvat maar om de tien dagen te verversen. (wel ondertussen bijvullen he, indien nodig.)

nu nog een goede les in co2 en je staat al een flinke stap dichter. ;)

dat je best met stekken werkt of zaad, mja dat heb je ondertussen ook begrepen. :smoke

devlaming. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beetje offtopic, maar wat is de maat van die bakken. Op de site staat het niet. Mooie setup zo.....

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi all,

 

Dank voor alle reacties, altijd leuk!

 

@ Racker, yes Richard you are right 110 x 100 x 20 CM

 

@ De vlaming. Dank voor je bevestiging en korte uitleg mbt Voeding. Ik had idd al eens gelezen over Canna Aqua maar zit nu op House & Garden. Dat is dan formeel de lijn voor aarde (had een collega nog een hele berg van staan) maar lijkt heel goed te werken vooralsnog. Veel schoner natuurlijk. Denk dat ik inderdaad (als dit op is) overga op Canna Aqua. Wat gebruik jij verder over het algemeen nog voor toevoegingen? En in welke ´fases´? Co2 is voormij niet nieuw. Ik ben gek op de filmpjes van de Urban Grower op Youtube in Canada. Die gasten daar kweken allemaal een beetje ala A&T in die gesloten ruimtes, erg gaaf. Ik ben begonnen met Co2 2 jaargeleden maar ben er ook weer mee gestopt omdat het in ons traditionele systeem erg lastig is de juiste waardes te behouden. Feit is natuurlijk dat je alle Co2 die je erin gooit je afzuiger die er net zo hard weer uit sodemietert. Je kan natuurlijk met luchtverdeelslagen zorgen dat het langs je plantjes zuigt maar écht effecctef vond ik het toch niet. Bovendien een behoorlijke investering met die comuter en alles. temperatuur steeg behoorlijk, RV ging omlaag en ik had een uitdaging met mijn nieuwe vriendin die zon brandende kachel in zon hok niet het allerveiligste idee vond. Wat ik wel deed en weer wil gaan doen is de Co2 tabs van Nomercy toevoegen. Wat zijn jou ervaringen op dat gebied? Enne ja af en toe dat vat bijvullen natuurlijk;-)!

 

@ Punkertje: Ontkiemen kan natuurlijk op vele manieren maar is niet eens echt nodig, als je de juiste medium samenstelling hebt, vochtig genoeg zonder zeiknat te zijn en je stopt de pitjes ± 1 cm onder de grond dan komen ze vanzelf boven na 2 to 3 dagen. Voorkiemen kan op allerlei manieren, ik heb ze 48 uur tussen vochtige (dus niet zeiknatte) watten gelegd en na ± 6 draiien met zaad is mijn ervaring dat meer dan 90 dan open is. Zorg wel dat je er een plantenspuit naast hebt staan en dat je ze dus vochtig houd! In het donker, op kamertemperatuur. Moet lukken!

 

Mbt de PH. Zodra de PH in het Hydrodensa medium stabiel is hoef je niet meer zo laag te gaan. Zaak is dat je het VOORDAt je het in gebruik neemt goed spoelt op PH 3.0, dat laat je dan 2 dagen staan en je meet met schoon water je drain. Nog eens zo spoelen op PH 4.0 en dan ben je er gemiddels wel. Ik geef nu PH 5.3/.5.5 en krijg ongeveer 5.5/5.7 terug. Prima dus voor Hydro. Dat voorspoelen doe je in dit geval ZONDER je planten erin natuurlijk, zet gewoon het hele medium onder water en roer er flink doorheen! Vervolgens terwijl je bezig bent natuurlijk constant je drain meten. die moet stabiel blijven en als je ± 5.3PH geeft mag er niet meer dan 6.0 terugkomen.

 

Het water liet ik in het begin tot ± 3 kwart komen (tot net onder de stekblokken) en in later fases ± 1 kwart.

het is eb en vloed dus het vat staat eronder. Ik pomp het water op en laat het dan door dezelfde buizen weer teruglopen. Ik heb geen overloop omdat de inhoud van mijn vat kleiner is dan de maatvan mijn kweekbakken, kan dus nooit overstromen. Wat je in het midden ziet staan is gewoon een hoog glas. Hiermee kan ik zien tot hoe hoog ik het water laat opkomen.

Je kan op dit medium NOOIT teveel water geven (als je drain goed is natuurlijk). En de verhalen over wat de beste frequentie is verschillen. Ik ben begonnen met 2 tot 3 keer per etmaal. Maar toen ik even op weg was dacht ik dat ze tóch te nat waren. Dat was niet zo want de klauw kwam door de te hoge PH. Ik ben toen toch minder water gaan geven, meer zoals op aarde) 1 x per dag of soms zelfs om de dag. En dat werkte ook prima. Ik doe het nu met mijn nieuwe draai ook 1 x per dag en af en toe sla ik een dagje over. Ik voed met iets hogere EC dan op aarde naturlijk maar zorg dus ook dat ik elke week spoel met schoon water op PH 5.5. Enne jaja natuurlijk ga ik voor deze nieuwe draai voor een nóg beter resultaat. Hope this helps, succes!

 

@Wietvriend: Ja je hebt gelijk, zijn verschillende soorten maar de Lucky Queen is eigenlijk gewoon 100% Indica net zoals die PP stekken. De stekkenboer kon mij ook niet vertellen wat het precies zijn; Ja zegt ie " PP´tjes, pure indica, je weet wel" haha. Ik heb ook een restantje weggebracht en heb het gewoon door elkaar gegooid, niemand heeft er iets van gemerkt;-)! Inclusief ikzelf trouwens wat heb inmiddels uit de grote berg al bijna 2 ons opgerookt en dat zat allemaal door elkaar, maar ik zou het echt niet kunnen zien, eerlijk waar..En jaaaaaa! ze zijn stukken dikker en harder dan mijn laatste draai (en die was nota bene nog op verse aarde!) en gezien dit mijn eerst keer was op Hydrodensa, ik het medium nóg niet goed onder controle had ben ik overtuigd dat de huidige draai nóg weer beter, sterker , meer gaat worden. Snel nieuw topic starten;-)!

 

Tot snel weer, greetingz!

Share this post


Link to post
Share on other sites

thx man.

 

het onkiemen doe ik ook tussen watten en heb nog nooit veel problemen misschien

nu was het ook wat ouder zaad en het was ook niet gekocht.

 

ik probeer ook de ph in het medium te meten en niet enkel in het vat voorlopig meet ik 6.2 in de ballen en 5.8 in het vat.

in het vat loopt het wel op maar dit pas ik elke dag minimum 1 maal aan.

in het begin was de ph veel te laag maar oefening baart kunst hé

 

veel suc6 met de nieuwe ronde

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoihoi,

 

Alles mooi hier. Deze topic is inmiddels klaar en ben weer gestart met nieuwe topic, 26 hazen gevangen in 2 koplampen.

Hoest daar? Zit jij nu ook op Hydrodensa??

Mooie dag!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...