Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

:verrygood sorry A&T, dit geeft nooit een 100%rv, het enige voordeel is dat je het na een afzuiger kan plaatsen omdat het door een rond gat gaat.

 

mena, veel mensen binnen hebben hier ook last van, ik kweek liever grote buds ipv veel kleine, maar ja toprot doet me kleine toppen kweken dus het heeft impact.

 

het mooiste is om in een gesloten systeem de rv en de temp dusdanig in de hand te houden dat rot geen kans maakt..

gelukkig zijn hier formules voor en kunnnen we dit allemaal voor onszelf uitrekenen.

 

:smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites
:verrygood sorry A&T, dit geeft nooit een 100%rv,

 

kan je dit ook nader uitleggen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

100% rv krijg je niet zo snel, je zal dan met de temp moeten klooien, lucht zelf neemt nooit zomaar 100% waterdamp op, alleen vanaf 100 graden celsius kan je daar zeker van zijn, anders is het altijd minder.

 

of ga je me vertellen dat dit apparaat de luchtdruk meet de temperatuur en het aantal waterdamp molecullen, hier een berekening op los laat dan waterdamp toevoegt zodat de lucht precies verzadidgd is en dan pas de lucht loslaat aan de ruimte? Tevens zal het apparaat dan ook rekening moeten houden met de ruimte waar het in uitkomt, wanneer deze in temp en luchtdruk zal verschillen wat zo goed als altijd zo is, zal dit je rv doen veranderen.

 

maar goed, dat wist je zelf ook al, zullen we weer ontopic gaan of is de uitleg niet duidelijk?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zeg.

Stoken &blowen met wind :smoke

gallery_22925_8436_187251.jpg

Voor dat de lampen uit gaan ff lekker opstoken.

Dit om de sapstroom langzaam te laten uitvloeien.

Zou ze door pompen met een te snelle daalingstemp,knapr er iets en zo raakt ze vocht kwijd en je krijg een geel blaadje

Bijkomend voordeel is dat ze nog lekker lang voeding blijft pompen,geen schimmel veroorzaakt en de lv laag houd.

En niet geheel onbelangrijk,zo krijg je de meest ronde toppen :verrygood

 

PH

Share this post


Link to post
Share on other sites
interessant topic is dit!

Ik had eerder nog niet over guttatie gehoord... Dus als ik het nu goed begrijp kan een mooi groot en stevig wortelstelsel wat we graag willen bij onze plantjes dus tijdens het afbloeien voor dat probleem zorgen als het bladerstelsel niet snel genoeg kan verdampen, net zoals dauw (en regen bij buitenkweek) dat kan doen.

 

Nu vraag ik me af of dit verschijnsel niet op een of andere manier te verhinderen valt door bijvoorbeeld rekening te houden met het tijdstip van water geven?

 

je slaat de spijker op z'n kop!

daarom dus startte ik dit topic

 

 

ik denk niet dat toprot door guttatie komt, guttatie komt in de natuur voor in de ochtend als bij ons de lampen aangaan in de ochtend schiet de lv omlaag wat guttatie tegen gaat.

 

Volgens mij heeft het te maken met het douwpunt in je top en de omgevingstemperatuur, dat is ook de rede dat grote toppen eerder rot krijgen dan kleine, de isolatie van de grote toppen is te groot om de temp te regelen.

 

wanneer de top warm is aan het einde van de dag en de lampen gaan uit, dan koelt de top erg snel af. Omdat de top dik is en lucht niet snel kan ontsnappen uit de top. Door de daling van de temp in de top word het % water groter omdat in warme lucht meer vocht past. dit vormt dan condens in je top. Hetzelfde gebeurt als je lampen net aan gaan, de temp in de top is nog laag en buiten de top is de temp hoog, wederom condens in je top.

 

Oplossing veel kleine toppen maken ipv 1 grote hoofdtop, ook al is dat mooier :verrygood

 

ps, racker dat verhaal over die 100% lv klopt niet echt volgens mij, bij mist en regen is de lv 100%

dus jij zegt dat guttatie niet voorkomt in een binnentuin omdat de lv omlaag schiet

maar als de lv nou niet zo snel omlaag schiet dat de bladeren niet meteen de osmotische druk aankunnen en daardoor een klein moment hebben van gutatie

we zien immers niet op alle bladeren druppels verschijnen maar wel degelijk kom ik vaak zat natte plekken tegen op de bladeren!?!

 

en als ik voorgroei in een grote tent zit ik altijd op 100% lv!

dan hangen de druppels condens aan mijn plafond maar mist of nevel heb ik dan niet!

dus wel degelijk kan er 100% lv zijn in de lucht!

 

 

Vraag me eigenlijk af of het ook voor de BINNEN wiet kweker opgaat dat verhaal hoeveel kwekers hebben hier last van eigenlijk???

ik persoonlijk ken er geen 1 een kachel en je afzuiger een tandje hoger daarmee hb je echt wel onder controle hoor.

 

Groet,M

 

je kent er geen 1!

maar hoeveel kwekers ken jij die ooit van het fenomeen guttatie hebben gehoord?

zoals eerder geschreven had ik afgelopen zomer hoge temperaturen in mijn tent

hierdoor was een kachel niet nodig het was al warm genoeg

de afzuiger stond altijd op volle toeren

toch had ik toprot in grote sterke planten

de wortels waren constant hard aan het werk

ik ben van mening dat dat de oorzaak is geweest van de toprot

de wortels stuurden meer water naar boven dan er op het moment van ontwaken verdampt kon worden

immers staan ook snachts de stomata gedeeltelijk open bij warme temp.

in een keer gaat het licht aan dus het transport schiet omhoog maar de stomata kunnen niet voldoende open door de lv

Share this post


Link to post
Share on other sites

@polletje, wat er bedoeld wordt dat het vocht wat toegevoegd wordt is 100% opgelost in de lucht :verrygood

al vond ik dat het er wel mee te maken heeft wat je doseert, maar goed on topic

ben ik het met Art eens in post 2, en vooral belangrijk gezond sterk gewas proberen te houden naar mate het einde nadert

Share this post


Link to post
Share on other sites
en als ik voorgroei in een grote tent zit ik altijd op 100% lv!

dan hangen de druppels condens aan mijn plafond maar mist of nevel heb ik dan niet!

dus wel degelijk kan er 100% lv zijn in de lucht!

tuurlijk en dit meet je hoe?

zal er geen condensvorming zijn in je hygrometer?

 

zo moeilijk is het toch niet, er zijn ook hotspots in een ruimte, dat snapt iedereen, dit heb je ook met de lv, kijk is naar je raam in de winter, deze voelt vochtig aan, is dan je hele huis vochtig of alleen je raam?

 

maar goed ik zou mezelf ook niet geloven en gewoon er vanuitgaan dat wanneer je 100% op een metertje ziet dat dan de gehele wereld zich onder water bevind. :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites
je slaat de spijker op z'n kop!

daarom dus startte ik dit topic

 

 

 

dus jij zegt dat guttatie niet voorkomt in een binnentuin omdat de lv omlaag schiet

maar als de lv nou niet zo snel omlaag schiet dat de bladeren niet meteen de osmotische druk aankunnen en daardoor een klein moment hebben van gutatie

we zien immers niet op alle bladeren druppels verschijnen maar wel degelijk kom ik vaak zat natte plekken tegen op de bladeren!?!

 

en als ik voorgroei in een grote tent zit ik altijd op 100% lv!

dan hangen de druppels condens aan mijn plafond maar mist of nevel heb ik dan niet!

dus wel degelijk kan er 100% lv zijn in de lucht!

 

 

 

 

je kent er geen 1!

maar hoeveel kwekers ken jij die ooit van het fenomeen guttatie hebben gehoord?

zoals eerder geschreven had ik afgelopen zomer hoge temperaturen in mijn tent

hierdoor was een kachel niet nodig het was al warm genoeg

de afzuiger stond altijd op volle toeren

toch had ik toprot in grote sterke planten

de wortels waren constant hard aan het werk

ik ben van mening dat dat de oorzaak is geweest van de toprot

de wortels stuurden meer water naar boven dan er op het moment van ontwaken verdampt kon worden

immers staan ook snachts de stomata gedeeltelijk open bij warme temp.

in een keer gaat het licht aan dus het transport schiet omhoog maar de stomata kunnen niet voldoende open door de lv

 

Chriet kan dat ook dan niet aan de locatie liggen vochtige ruimte's kelder/schuur.ofzo :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

misschien moeten we een antivoetschimmel proberen, dan meemt de wortel dit op en krijg je geen schimmel bij guttatie, wanneer je het op de toppen spuit zal dit ook werken bij schimmel door condens. :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

;)

 

interessante topic! Toprot is denk ik een ongelukkige samenloop van verschillende factoren denk ik :P

Wat wordt aangeraden qua temperaturen 28/20 aan/uit , verschil van 8 graden is behoorlijk voor je klimaat/plant en helemaal als het plots gebeurt. Dan heb je nog RV/temperatuur van je hok, stofwisseling van de plant en kans dat je schimmel meeneemt je hok in van buiten. Dus nee niet alleen guttatie maakt toprot mogelijk hehe ;)

 

Heb tip van een Spaanse kweker gekregen :P Verschil niet meer oplaten lopen dan 5 graden, 20min voordat lichten uit gaan verwarming aan en ventilatie om-en-om laten lopen. Klok zo ingesteld dat het 5min ventileert en 15 min uit en verder altijd de fans lekker op de planten. Als lampen aangaan half uur door blijven verwarmen. Tognogtoe maar heel weinig toprot gehad in mijn hokje :tu Dit schiet me nu binnen om energie te kunnen besparen...Je zou in de nachturen misschien ook lucht deels kunnen laten recirculeren, dus deel verse lucht van buiten en de rest uit je hok,?? :verrygood

 

 

keep ´m green :D

 

 

salu2

Pierre Paf

:smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ mena muria

ik weet even niet wat je precies bedoelt

 

verder

er zou inderdaad condens in mn meter kunnen zitten waardoor deze 100% aangeeft

oke

ik kijk altijd via Google wat de preciese weersomstandigheden zijn

het gebeurt niet vaak maar heel soms zit dan de lv tegen de 100% aan

hoogste wat ik heb gezien was 98%

zou die 2% dan het verschil maken tussen land en zee?

zou er 2% bijkomen staan we dan ineens onder water?

 

als je planten sterk vitaal en gezond zijn

waarom dan toch niet meer nevelen als er bloemvorming is?

ze moet er dan toch tegen kunnen aangezien ze gezond is

 

hoe moet je dat eigenlijk zien?

voert de schimmel een aanval uit op de plant en als ze sterk genoeg is kan ze de schimmel afslaan?

 

Guttatie is een teken dat de plant juist erg sterk is en het wortlestelsel zeer gezond

dus zou het niet uitmaken dat er vocht achterblijft door gutteren

 

toch ben ik er 100% zeker van dat er ook maar 1 druppel nodig is om toprot te veroorzaken

het vocht blijft geisoleerd onder het hars van de plant achter

in de top waar zeker nooit geen enkel briesje zal komen

condens komt van buitenaf en slaat dood op de top tegen het hars.........

 

kan ook zeker wel problemen geven maar het klinkt voor mij toch logischer dat het door guttatie komt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok een te hoge lv kan een oorzaak zijn (bv kelder of andere vochtige omgeving) de verzadigde lucht heeft dan onvoldoende capaciteit voor de opname van nieuwe waterdamp. :verrygood dit bedoel ik dus .

Groet,M

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou chriet, ik had ook guttatie maar geen toprot...... :verrygood T zal een combi van vanalles zijn idd.

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites
Heb tip van een Spaanse kweker gekregen :smoke Verschil niet meer oplaten lopen dan 5 graden, 20min voordat lichten uit gaan verwarming aan en ventilatie om-en-om laten lopen. Klok zo ingesteld dat het 5min ventileert en 15 min uit en verder altijd de fans lekker op de planten. Als lampen aangaan half uur door blijven verwarmen. Tognogtoe maar heel weinig toprot gehad in mijn hokje :verrygood Dit schiet me nu binnen om energie te kunnen besparen...Je zou

Dat zeg ik,stoken en blowen,kheb ook nergens toprot . ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nou chriet, ik had ook guttatie maar geen toprot...... :verrygood T zal een combi van vanalles zijn idd.

 

GrR

 

Ben ik mee eens... (behalve dat je een droevig gezichtje plaatst na te vermelden dat je GEEN toprot had :smoke )

Maar vandaar dus dit topic denk ik, om te kijken hoe we alvast deze "medewerker" kunnen elimineren.

 

greets

Share this post


Link to post
Share on other sites
zo moeilijk is het toch niet, er zijn ook hotspots in een ruimte, dat snapt iedereen, dit heb je ook met de lv, kijk is naar je raam in de winter, deze voelt vochtig aan, is dan je hele huis vochtig of alleen je raam?

 

Met de temp en de lv had ik geen hotspots in mijn ruimte. Een mooi stabiel klimaat dus :verrygood .

Waar ik ook meet; plafond, gangpad, midden in de ruimte, bij de dames, ......... overal dezelfde waardes, en met hele nauwkeurige snelle meters! Slechts hooguit 0,1 verschil :smoke

 

Ff over de guttatie: Ik had hier eigenlijk nog nooit van gehoord, maar heeft iemand dit verschijnsel ooit gezien bij een wietplant?? Daar ben ik wel benieuwd naar.

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

@green-lady, iedereen heeft het wel eens gezien. een nat blad meestal in de schaduw van een ander blad. Het beestje moet een naam hebben he :verrygood

 

Omdat de huidmondjes aan de onderkant van het blad zitten, komt dit vocht dus van het bovenste blad. Als er een blad vlak onder zit, wordt dit nat en het verdampt niet zo snel omdat het onderste blad in de schaduw hangt.

 

 

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

@green-lady heb je ook gemeten zonder kapje over je temp meter?

een verschil van 0,1 is erg netjes, ik meet ook overal maar heb echt verschillen van 3 graden, ik meet ook in schaduw en in licht.

 

als je de kap van de lamp beweegt zie je toch een rand met licht, tenminste ik wel, telt als hotpot vind ik :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

dan kweekt ie vast in een atoombunker als ie zo weinig verschil heeft :smoke

Goed geïsoleerd kost wat maar dan heb je ook wat hehe

Wat mag goede isolatie kosten per m3 ?

 

 

salu2

Pierre Paf

:verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Af en toe een blikje bier opentrekken, en op gepaste momenten een joint opsteken, dan valt de toprot wel mee. Binnenkort hopelijk een serieuze vraag van mij op dit forum over het "natuurlijk" drogen van wiet die met wat toprot geoogst is, en of een langdurige droging misschien zelfs een hoog "curegehalte" heeft. Voor later, ga nu een joint draaien.

 

Groeten, Nicodemus

Share this post


Link to post
Share on other sites

hou t ff ontopic graag!

 

 

 

@green-lady, iedereen heeft het wel eens gezien. een nat blad meestal in de schaduw van een ander blad. Het beestje moet een naam hebben he :verrygood

 

Omdat de huidmondjes aan de onderkant van het blad zitten, komt dit vocht dus van het bovenste blad. Als er een blad vlak onder zit, wordt dit nat en het verdampt niet zo snel omdat het onderste blad in de schaduw hangt.

 

 

 

GrR

 

dat is niet juist racker

 

guttatie is dus juist dat het vocht niet uit de bladmondjes komt maar uit bv de bladranden wordt geperst

en of het makkelijk is waar te nemen weet ik niet

in de natuur duurt het een stuk langer voordat de temp en de lv zijn gestegen/gedaald dus zal het langer plaatshebben

in onze binnentuin veranderen de waardes veel sneller en vind er ook veel harder luchtverplaatsing plaats

hierdoor zal het na een half uur misschien al wel weer zijn verdwenen

maar zoals ik zeg 1 druppel vocht kan al genoeg zijn denk ik

en die zie je niet

maar er zijn dus mensen die nooit toprot hebben zoals ze zelf zeggen door bv goed te stoken en te blazen

maar hoe geven zij water?

1x per 3 dagen of elke dag een beetje

dit geeft nogal een verschil in worteldruk waardoor het wel of niet kan gebeuren........

Share this post


Link to post
Share on other sites

@chriet, zo is het mij uitgelegt op een seminar van canna over wortels.

 

T kan ook zijn dat mijn geheugen mij in de steek laat, het is ook altijd zoveel info op zo'n avond....

Het langzamer stijgen en dalen van de temperatuur heeft idd indirect ook gevolgen voor de guttatie. Als de worteldruk hoog is en je knalt opeens het licht uit (temp omlaag) blijft de worteldruk toch nog wel hoog. De verdamping wordt minder door minder instraling en RH% stijgt door de temperatuurverlaging.

De sapstroom blijft gehandhaaft en het moet toch ergens heen. Gevolg guttatie en strekking.

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat klopt maar bij guttatie komt het juist overal uit behalve de bladmondjes

via de bladmondjes is het gewoon verdamping en geeft geen problemen dacht ik

 

eigenlijk kun je aan de worteldruk weinig veranderen

elke dag de middelste 6 uur een beetje wateren en dan niet meer

misschien dat dat helpt maar is voor de meeste niet te doen

dus een andere oplossing zou zijn om het laatste uur van de nacht de lv flink omlaag trekken tot aan het 2e uur van de dag

dat zou guttatie tegen moeten gaan

doe hetzelfde wanneer de lampen uitgaan en je zal hoogst waarschijnlijk geen problemen hebben met toprot

nooit niet!

 

LV is blijkbaar toch de grootst bepalende factor voor het leven van de plant

de lv zorgt voor de mate van verdamping oftewel hoeveel een plant gevoerd wordt vanuit het medium

het kan een goede oogst maken

het kan een goede oogst kraken.............

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toch blijft het wel een beetje vreemd vind ik, de sativa kant van de plant komt toch uit de jungle?

Ik kan mij nog goed herinneren van verschillende reizen die ik heb gemaakt in oerwoud gebied,

dat het er behoorlijk warm kan zijn en snachts behoorlijk kan afkoelen soms gaat dit in best wel

snelle wisselingen ook is het er bij tijd en wijlen extreem vochtig. Je zou toch denken dat ergens

in de genetica van de plant een afweer moet zitten tegen toprot.

 

groet dr rod.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@dr. Rod:

De ene plant is daar al wat meer vatbaar voor dan de andere, ik vermoed dat als je zo'n raszuivere plant in zijn eigen vochtig klimaat tegenkomt, deze daar inderdaad een goede afweer tegen zal hebben.

Maar er spelen zoveel meer factoren bij het ontstaan van grauwe schimmel aka toprot. Het zal in onze hokjes nooit helemaal hetzelfde zijn dan in z'n natuurlijke omgeving. En daar komt dan nog eens bij dat we hier met een enorme keuze aan verschillende planten zitten, gekruist met andere, puur sativa of indica of hybrides daarvan met eventueel nog ruderalis genen erin. Dit is allemaal wel leuk voor smaak en opbrengst, maar gaat ook met de natuurlijke weerstand van die planten spelen.

De focus bij cannabis kweken en kruisen ligt volgens mij vooral op potentie, smaak en opbrengst en niet of in mindere mate op z'n afweersysteem.

Kijk maar naar de tomatenkwekers, hoeveel soorten ontwikkelen die niet? Grote opbrengers, betere smaken, maar ook schimmelbestendige etc etc.

 

En tenslotte blijft het een schimmel, en schimmels op zich zijn een taaiere levensvorm dan je wel zou kunnen denken. Deze zijn vaak in staat om in volle glorie te bestaan op plaatsen waar bijna geen enkele andere levensvorm kan overleven. Ook vind je ze (al dan niet zichtbaar) terug in, en op andere levensvormen waar ze als parasiet gedijen, of net een symbiose vormen.

Als we niet uitkijken wordt de wereld ooit nog eens helemaal overwoekerd door schimmels.

Een volledige natuurlijke weerstand tegen toprot lijkt m.i. onmogelijk, dit is echt een taaie schimmel... veel kans dat je hem nu zelfs zit in te ademen :smoke

 

groeten,

Kristof :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...