Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

Toevallig was ik me aan het verdiepen in guttatie.

En in tegenstelling tot dauw als oorzaak van toprot, zou ik weleens willen weten hoe jullie over guttatie denken als veroorzaker van toprot.

 

Ik start de discussie......

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat ik ervan begrepen heb is het een schimmel die altijd in de lucht zit,die zich nestelt op een zwakke vochtige plek,bv een zwak bloemblaadje,het ontstaat dan van binnenuit.

Condens door snelle temperatuur schommelingen,hoge luchtvochtigheid,zweten,maar ook zwakke plekken op steel waar je bv geknakt hebt kan het ontstaan als er bloemen omheen groeien.

 

Zo'n uvc lamp of pollenfilter,zwavelverdamper zou preventief kunnen werken,maar nogmaals zo heb ik het begrepen :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je goed naar de top kijkt van dichtbij zie je uit de top van die kleine bladpunten steken op het moment dat de plant niet in goede

conditie meer is worden die puntjes geel en verdorren langzaam tot ze dood zijn. Wanneer dan je afzuiging niet goed zit en er een te hoge luchtvochtigheid

onstaat gaan deze bladpunten langzaam rotten wat op een gegeven moment naar binnen toe trek en overslaat naar een groot gedeelte

van de top en onstaat er toprot.

 

Dit is volgens mij de oorzaak van toprot maar waarschijnlijk zijn er nog veel andere oorzaken.

 

groet rodney

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke,

 

maar een rotte plek is niet altijd beschimmeld

soms ook wel

maar vaker niet dan wel en dan is al wel een groot stuk weggerot

 

is dat dan het werk van die schimmel.......

 

als je beginnende toprot ontdekt en eruit haalt

is het aangetaste deel "nat"

het achtergebleven stuk droogt op en rot dan niet zo snel verder als je het tenminste goed verwijderd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou jah het is in ieder geval een schimmel, welke het precies is weet ik niet en het ontstaat bijna altijd

door een te hoge luchtvochtigheid. Het lijkt me dat de weerstand van de plant ook erg belangrijk is

je zult het volgens mij zelden zien bij een gezonde plant die in een goed geventileerde ruimte staat.

 

groet rodney

 

Btw ik had jaren geleden een keer een hok waar de hoofdstop er uit was geschoten toen ik de volgende

morgen kwam zat er op verschillende toppen een soort van witte schuimlaag. Hehehe dit heb ik nog nooit

verteld schaam er nog steeds voor gelukkig was ik nog op tijd om de boel te redden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De oorzaak is de zwakke plek ontstaan door bv condens,zwetende bladeren,hoge lv,dan is die zwakke plek vatbaar en er ontstaat toprot door een schimmel,later komen de schimmeldraden,als je het goed wegknipt blijft het weg zolang de plantdelen gezond blijven,de infectie bron is weggeknipt.

Dit is zomaar een mening hoor,zit zelf ook weleens met toprot,klimaat is gewoon ontzettend belangrijk,maar helaas heeft niet iedereen een klimaat kamer :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

oke het ontstaat door een hoge luchtvochtigheid

of als er een natte plek in de top zit?

 

door een hoge lv verdampt de plant minder

maar de wortels doen gewoon hun werk zoals beschreven in de link

het blad in de top is het fijnst van structuur dus misschien ook het makkelijkst om te gutteren?

 

het licht gaat aan en de wortels gaan aan hun werk beginnen

ze werken elke dag op volle toeren

gaan ze op den duur niet veel sneller op volle kracht verder met waar ze gebleven zijn?

terwijl de lv hier te hoog voor is dus de plant gaat ergens zn vocht eruit persen.....

 

komt er dus wel op neer dat het aan de lv ligt

maar ook gezonde sterke planten kunnen makkelijk toprot krijgen

mn vorige ronde had ik pp's staan die er 100% vitaal bij stonden met goede ontwikkeling zonder problemen

maar ik moest ze wel afknippen met krap 8 weken door toprot

de minimum temp. was hier 22 graden en max. 32

lv kwam na week 6 niet boven 55 uit

dat is toch niet echt een gegeven waardoor condens kan ontstaan

 

door die hoge temp. was de plant wel druk met verdampen tijdens de lichtperiode.......

 

oftewel wanneer de lampen aangingen, gingen de wortels gelijk door met opzuigen van vocht

de lv van 55 was op dat moment misschien te hoog om het aanbod van vocht goed te kunnen verdampen waardoor er dus guttatie plaats vond?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi topic Chriet, De kunst in het voorkomen van toprot is idd de momenten opzoeken waarbij het vocht neerslaat op je toppen.

Dit gebeurt bijna altijd als de top kouder is dan de rest van je hok. Al is je RH% nog zo hoog, het slaat niet neer op je toppen als je toppen warmer zijn dan andere delen in je hok.

Wanneer zijn je toppen koud? en de rest warmer?...................Precies, als het licht net aan is. Alles wat dun is en warmte makkelijk opneemt, wordt snel warm. Wat bedoel ik met dun? Een blaadje, een steeltje, enz.. Wat is dik? Die dikke top die maar langzaam opwarmt en die ook nog vocht begint te verdampen!

 

Oplossing? Moeilijk....Iig ervoor zorgen dat je RH% laag is als je lampen aangaan en aanzijn. Droog de nacht ingaan wil ook wel helpen. Als alle lampen branden en de toppen zijn warmer als andere delen van de plant of hok, kun je naar mijn mening ook hoger in je RH% gaan zitten zonder gevaar voor toprot.

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

zou wel eens interessant zijn om verschillende delen van de plant te meten in het eerste uur nadat de lampen zijn aangegaan

kan dat met zo'n laser?

kun je daarmee in de top meten of zou een gewone termometer volstaan?

 

zou het een goede oplossing zijn om de eerste 2 uur daarom met minimale lichtintensiteit te starten?

voor een geleiderlijke opwarming

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou, ik doe aan beide :verrygood

 

Je kan je nog wel eens raar achter de oren krabben als je ziet wat de temperatuur van een blad of top is tov de omgeving.

In de vorige test heb ik het blad vergeleken met een groen stukje papier met ongeveer dezelfde dikte als een blad van de plant.

Op dezelfde hoogte kwam ik op verschillen uit van wel 5gr of meer. (koeling door verdamping bij het blad)

Op de top meten is vrij zinloos, het gaat er meer om wat er in de top aan de hand is.

De dikke top wordt aan de buiten kant vrij snel warm, maar erbinnen valt dat vies tegen. Door guttatie is het er al wat vochtiger en door de lager temp. verdampt het vocht toch al niet zo snel.

Droog krijg je het door wind en warmte die allebei niet echt tot de top binnendringen. Door ervoor te zorgen dat er al weinig vocht in de omgeving zit, heb je al een voorsprongetje behaald.

 

Met een infraroodmetertje kun je dit idd meten, wel de top openplooien en erin meten.

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat bedoel je

je doet aan beide?

 

het eerste en laatste uur minder licht?

 

als de lv alleen aan het begin laag hoeft te zijn kan een kleine maar krachtige ontvochtiger al de oplossing zijn

die een uur voor aanvang de lv even omlaag trekt......

 

het klimaat slechts 1 of hooguit 2 uur onder controle houden is makkelijker dan 24/7 10 weken lang

Share this post


Link to post
Share on other sites

1 het meten aan de plant

2 met een lage lichtintensiteit starten.

 

Een ontvochtiger zou kunnen, een verwarming erbij is nog beter. De ellende bij de meeste hokken is dan de afzuiging die de boel in de war gooit door van buiten kou en vocht aan te zuigen die jij dan weer droog en warm moet maken waarna de warme droge lucht weer door je filter naar buiten floept.

 

Kost gewoon erg veel energie allemaal. De oplossing is natuurlijk de afzuiging aan/uit te laten werken ipv hard/zacht....maar of je buren dat ook lekker vinden ruiken betwijfel ik.

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

in bv een semi-gesloten systeem kun je de temp. zeer makkelijk constant houden met minimale schommelingen

 

dat zou betekenen dat er dus nooit toprot zou kunnen ontstaan

iig niet door warme lucht wat zorgt voor het neerslaan van condens op koudere delen ook al is de lv hoog

 

maar dan ligt er dus nog altijd guttatie op de loer.........

Share this post


Link to post
Share on other sites

interessant topic is dit!

Ik had eerder nog niet over guttatie gehoord... Dus als ik het nu goed begrijp kan een mooi groot en stevig wortelstelsel wat we graag willen bij onze plantjes dus tijdens het afbloeien voor dat probleem zorgen als het bladerstelsel niet snel genoeg kan verdampen, net zoals dauw (en regen bij buitenkweek) dat kan doen.

 

Nu vraag ik me af of dit verschijnsel niet op een of andere manier te verhinderen valt door bijvoorbeeld rekening te houden met het tijdstip van water geven?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als de worteldruk laag gehouden kan worden, door bv de dag te starten met een vrij droog medium, zou je eventueel de guttatie kunnen verminderen.

Of je het helemaal wegkrijgt betwijfel ik.

 

De temperatuur en de RH% constant houden bij een semi-gesloten systeem is niet zo makkelijk als je denkt (vind ik)

Omdat je moet koelen trek je de RH% vrijwel altijd omlaag. Dit komt weer door de condensatie van het vocht op het koelelement.

 

Nu heb ik in de wandelgangen weer vernomen dat er een apparaat op de markt komt dat 100% vochtige lucht maakt. Een gewone bevochtiger maakt nevel of mist. Als de nevel of mist oplost in de lucht krijg je een hogere RH%. Bij dit apparaat komt er al 100% bevochtigde lucht uit. Geen condens meer en de nevel heeft geen tijd meer nodig om op te lossen.

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik denk niet dat toprot door guttatie komt, guttatie komt in de natuur voor in de ochtend als bij ons de lampen aangaan in de ochtend schiet de lv omlaag wat guttatie tegen gaat.

 

Volgens mij heeft het te maken met het douwpunt in je top en de omgevingstemperatuur, dat is ook de rede dat grote toppen eerder rot krijgen dan kleine, de isolatie van de grote toppen is te groot om de temp te regelen.

 

wanneer de top warm is aan het einde van de dag en de lampen gaan uit, dan koelt de top erg snel af. Omdat de top dik is en lucht niet snel kan ontsnappen uit de top. Door de daling van de temp in de top word het % water groter omdat in warme lucht meer vocht past. dit vormt dan condens in je top. Hetzelfde gebeurt als je lampen net aan gaan, de temp in de top is nog laag en buiten de top is de temp hoog, wederom condens in je top.

 

Oplossing veel kleine toppen maken ipv 1 grote hoofdtop, ook al is dat mooier :verrygood

 

ps, racker dat verhaal over die 100% lv klopt niet echt volgens mij, bij mist en regen is de lv 100%

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je de kachel een 1/2 uur voorat je de lampen uitgaan aanzet heb je ook geen last van temperatuur schommelingen dus.......denk dat dat de oplossing is :verrygood

 

Groet,M

Share this post


Link to post
Share on other sites

met een sterk wisselende lv is de temp heel erg belangrijk, alleen in de ochtend verwarmen zal niet voldoende zijn om condensvorming tegen te gaan.

 

Je zou je douwpunt kunnen meten in de top door de temp te checken in je top, dat moet je ervoor zorgen dat je niet onder die temp komt, dus niet alleen in de ochtend of avond.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@polletje, In een wolk wel ja. Maar als het regent wordt de RH% niet verhoogt door de druppels maar door het verdampen/oplossen van het water in lucht.

 

Een heel hok vol nevel, wil niet zeggen dat de RH% goed is voor je plant. Als je sensor zeiknat is zal deze zeker meer aangeven maar je hebt er meer nadeel van dan voordeel. De plant zal natslaan, ook je muren en koude delen zullen vol condens gaan zitten.

 

Een goede RH% van bv 60% zul je niet zien met je ogen. Het vocht moet opgelost zijn in lucht. Als je het wel met de ogen ziet is het niet opgelost. Dan zijn het kleine rondvliegende waterdruppels.

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

een rv van 60 houd in dat 60% van de lucht bij een bepaalde temp en luchtdruk verzadigd is met water, wanneer je een rv van 100 hebt, is je lucht verzadigd en krijg je dus regen en mist, niet andersom.

 

met condens is de rv op de plaats waar condens vormt 100% en dat komt door de luchtdruk en temp van de omgeving van die plek, een iets warmer voorwerp in de buurt heeft daarom nooit condens.

 

dus :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nu heb ik in de wandelgangen weer vernomen dat er een apparaat op de markt komt dat 100% vochtige lucht maakt. Een gewone bevochtiger maakt nevel of mist. Als de nevel of mist oplost in de lucht krijg je een hogere RH%. Bij dit apparaat komt er al 100% bevochtigde lucht uit. Geen condens meer en de nevel heeft geen tijd meer nodig om op te lossen.

 

nou dat is er al weer ff hoor :verrygood

gallery_21025_8883_173436.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het lijkt me belangrijk om de temperatuur 24/7 constant te houden.

Met een RV van 30% krijg je nog steeds condens als je toppen van 18 graden in één keer de zon van 25+ ingaan.

 

gallery_6976_381_25726.jpg

Zon op 21:30, zon onder 9.30

Share this post


Link to post
Share on other sites

is dat alles, een plaatje???????

 

geen uitleg of zo?????

 

leuk hoor maar wij proberen een probleem te bespreken en jij gooit er een plaatje in, leg uit hoe het precies zit met de lv en de rv en de temp en de druk etc, daar hebben we wat aan.

 

leg op zijn minst uit hoe het apparaat werkt en hoe je 100% waterdamp krijgt in je lucht, wat echt vreemd is trouwens maar goed!

 

EDIT, niet voor jou hoor soca :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou polletje, dit is al lang voorbij gekomen in het topic van Green Lady

 

maar speciaal voor jou, op de lammellen binnen in wordt water op gesproeid(geneveld) wat middels een magneetklep en een hygrostaat gebeurt op het moment wanneer nodig.

doordat er lucht door de lammellen wordt geblazen treed er natuurlijke verdamping op, hoe warmer de lucht des te harder de verdamping is, echte luchtvochtigheid die je niet ziet

 

dus op basis van natuurlijke verdamping, simpel maar doeltreffend

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vraag me eigenlijk af of het ook voor de BINNEN wiet kweker opgaat dat verhaal hoeveel kwekers hebben hier last van eigenlijk???

ik persoonlijk ken er geen 1 een kachel en je afzuiger een tandje hoger daarmee hb je echt wel onder controle hoor.

 

Groet,M

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...