Chriet Tittulaer 3 Posted November 8, 2010 Toevallig was ik me aan het verdiepen in guttatie. En in tegenstelling tot dauw als oorzaak van toprot, zou ik weleens willen weten hoe jullie over guttatie denken als veroorzaker van toprot. Ik start de discussie...... Quote Share this post Link to post Share on other sites
Art 46 Posted November 8, 2010 Wat ik ervan begrepen heb is het een schimmel die altijd in de lucht zit,die zich nestelt op een zwakke vochtige plek,bv een zwak bloemblaadje,het ontstaat dan van binnenuit. Condens door snelle temperatuur schommelingen,hoge luchtvochtigheid,zweten,maar ook zwakke plekken op steel waar je bv geknakt hebt kan het ontstaan als er bloemen omheen groeien. Zo'n uvc lamp of pollenfilter,zwavelverdamper zou preventief kunnen werken,maar nogmaals zo heb ik het begrepen Quote Share this post Link to post Share on other sites
dr Rodney Mckay 1 Posted November 8, 2010 Als je goed naar de top kijkt van dichtbij zie je uit de top van die kleine bladpunten steken op het moment dat de plant niet in goede conditie meer is worden die puntjes geel en verdorren langzaam tot ze dood zijn. Wanneer dan je afzuiging niet goed zit en er een te hoge luchtvochtigheid onstaat gaan deze bladpunten langzaam rotten wat op een gegeven moment naar binnen toe trek en overslaat naar een groot gedeelte van de top en onstaat er toprot. Dit is volgens mij de oorzaak van toprot maar waarschijnlijk zijn er nog veel andere oorzaken. groet rodney Quote Share this post Link to post Share on other sites
Chriet Tittulaer 3 Posted November 8, 2010 Oke, maar een rotte plek is niet altijd beschimmeld soms ook wel maar vaker niet dan wel en dan is al wel een groot stuk weggerot is dat dan het werk van die schimmel....... als je beginnende toprot ontdekt en eruit haalt is het aangetaste deel "nat" het achtergebleven stuk droogt op en rot dan niet zo snel verder als je het tenminste goed verwijderd Quote Share this post Link to post Share on other sites
dr Rodney Mckay 1 Posted November 8, 2010 Nou jah het is in ieder geval een schimmel, welke het precies is weet ik niet en het ontstaat bijna altijd door een te hoge luchtvochtigheid. Het lijkt me dat de weerstand van de plant ook erg belangrijk is je zult het volgens mij zelden zien bij een gezonde plant die in een goed geventileerde ruimte staat. groet rodney Btw ik had jaren geleden een keer een hok waar de hoofdstop er uit was geschoten toen ik de volgende morgen kwam zat er op verschillende toppen een soort van witte schuimlaag. Hehehe dit heb ik nog nooit verteld schaam er nog steeds voor gelukkig was ik nog op tijd om de boel te redden. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Art 46 Posted November 8, 2010 De oorzaak is de zwakke plek ontstaan door bv condens,zwetende bladeren,hoge lv,dan is die zwakke plek vatbaar en er ontstaat toprot door een schimmel,later komen de schimmeldraden,als je het goed wegknipt blijft het weg zolang de plantdelen gezond blijven,de infectie bron is weggeknipt. Dit is zomaar een mening hoor,zit zelf ook weleens met toprot,klimaat is gewoon ontzettend belangrijk,maar helaas heeft niet iedereen een klimaat kamer Quote Share this post Link to post Share on other sites
Chriet Tittulaer 3 Posted November 8, 2010 oke het ontstaat door een hoge luchtvochtigheid of als er een natte plek in de top zit? door een hoge lv verdampt de plant minder maar de wortels doen gewoon hun werk zoals beschreven in de link het blad in de top is het fijnst van structuur dus misschien ook het makkelijkst om te gutteren? het licht gaat aan en de wortels gaan aan hun werk beginnen ze werken elke dag op volle toeren gaan ze op den duur niet veel sneller op volle kracht verder met waar ze gebleven zijn? terwijl de lv hier te hoog voor is dus de plant gaat ergens zn vocht eruit persen..... komt er dus wel op neer dat het aan de lv ligt maar ook gezonde sterke planten kunnen makkelijk toprot krijgen mn vorige ronde had ik pp's staan die er 100% vitaal bij stonden met goede ontwikkeling zonder problemen maar ik moest ze wel afknippen met krap 8 weken door toprot de minimum temp. was hier 22 graden en max. 32 lv kwam na week 6 niet boven 55 uit dat is toch niet echt een gegeven waardoor condens kan ontstaan door die hoge temp. was de plant wel druk met verdampen tijdens de lichtperiode....... oftewel wanneer de lampen aangingen, gingen de wortels gelijk door met opzuigen van vocht de lv van 55 was op dat moment misschien te hoog om het aanbod van vocht goed te kunnen verdampen waardoor er dus guttatie plaats vond? Quote Share this post Link to post Share on other sites
racker 469 Posted November 8, 2010 Mooi topic Chriet, De kunst in het voorkomen van toprot is idd de momenten opzoeken waarbij het vocht neerslaat op je toppen. Dit gebeurt bijna altijd als de top kouder is dan de rest van je hok. Al is je RH% nog zo hoog, het slaat niet neer op je toppen als je toppen warmer zijn dan andere delen in je hok. Wanneer zijn je toppen koud? en de rest warmer?...................Precies, als het licht net aan is. Alles wat dun is en warmte makkelijk opneemt, wordt snel warm. Wat bedoel ik met dun? Een blaadje, een steeltje, enz.. Wat is dik? Die dikke top die maar langzaam opwarmt en die ook nog vocht begint te verdampen! Oplossing? Moeilijk....Iig ervoor zorgen dat je RH% laag is als je lampen aangaan en aanzijn. Droog de nacht ingaan wil ook wel helpen. Als alle lampen branden en de toppen zijn warmer als andere delen van de plant of hok, kun je naar mijn mening ook hoger in je RH% gaan zitten zonder gevaar voor toprot. GrR Quote Share this post Link to post Share on other sites
Chriet Tittulaer 3 Posted November 8, 2010 zou wel eens interessant zijn om verschillende delen van de plant te meten in het eerste uur nadat de lampen zijn aangegaan kan dat met zo'n laser? kun je daarmee in de top meten of zou een gewone termometer volstaan? zou het een goede oplossing zijn om de eerste 2 uur daarom met minimale lichtintensiteit te starten? voor een geleiderlijke opwarming Quote Share this post Link to post Share on other sites
racker 469 Posted November 8, 2010 Nou, ik doe aan beide Je kan je nog wel eens raar achter de oren krabben als je ziet wat de temperatuur van een blad of top is tov de omgeving. In de vorige test heb ik het blad vergeleken met een groen stukje papier met ongeveer dezelfde dikte als een blad van de plant. Op dezelfde hoogte kwam ik op verschillen uit van wel 5gr of meer. (koeling door verdamping bij het blad) Op de top meten is vrij zinloos, het gaat er meer om wat er in de top aan de hand is. De dikke top wordt aan de buiten kant vrij snel warm, maar erbinnen valt dat vies tegen. Door guttatie is het er al wat vochtiger en door de lager temp. verdampt het vocht toch al niet zo snel. Droog krijg je het door wind en warmte die allebei niet echt tot de top binnendringen. Door ervoor te zorgen dat er al weinig vocht in de omgeving zit, heb je al een voorsprongetje behaald. Met een infraroodmetertje kun je dit idd meten, wel de top openplooien en erin meten. GrR Quote Share this post Link to post Share on other sites
Chriet Tittulaer 3 Posted November 8, 2010 wat bedoel je je doet aan beide? het eerste en laatste uur minder licht? als de lv alleen aan het begin laag hoeft te zijn kan een kleine maar krachtige ontvochtiger al de oplossing zijn die een uur voor aanvang de lv even omlaag trekt...... het klimaat slechts 1 of hooguit 2 uur onder controle houden is makkelijker dan 24/7 10 weken lang Quote Share this post Link to post Share on other sites
racker 469 Posted November 8, 2010 1 het meten aan de plant 2 met een lage lichtintensiteit starten. Een ontvochtiger zou kunnen, een verwarming erbij is nog beter. De ellende bij de meeste hokken is dan de afzuiging die de boel in de war gooit door van buiten kou en vocht aan te zuigen die jij dan weer droog en warm moet maken waarna de warme droge lucht weer door je filter naar buiten floept. Kost gewoon erg veel energie allemaal. De oplossing is natuurlijk de afzuiging aan/uit te laten werken ipv hard/zacht....maar of je buren dat ook lekker vinden ruiken betwijfel ik. GrR Quote Share this post Link to post Share on other sites
Chriet Tittulaer 3 Posted November 8, 2010 in bv een semi-gesloten systeem kun je de temp. zeer makkelijk constant houden met minimale schommelingen dat zou betekenen dat er dus nooit toprot zou kunnen ontstaan iig niet door warme lucht wat zorgt voor het neerslaan van condens op koudere delen ook al is de lv hoog maar dan ligt er dus nog altijd guttatie op de loer......... Quote Share this post Link to post Share on other sites
kristof1234 0 Posted November 9, 2010 interessant topic is dit! Ik had eerder nog niet over guttatie gehoord... Dus als ik het nu goed begrijp kan een mooi groot en stevig wortelstelsel wat we graag willen bij onze plantjes dus tijdens het afbloeien voor dat probleem zorgen als het bladerstelsel niet snel genoeg kan verdampen, net zoals dauw (en regen bij buitenkweek) dat kan doen. Nu vraag ik me af of dit verschijnsel niet op een of andere manier te verhinderen valt door bijvoorbeeld rekening te houden met het tijdstip van water geven? Quote Share this post Link to post Share on other sites
racker 469 Posted November 9, 2010 Als de worteldruk laag gehouden kan worden, door bv de dag te starten met een vrij droog medium, zou je eventueel de guttatie kunnen verminderen. Of je het helemaal wegkrijgt betwijfel ik. De temperatuur en de RH% constant houden bij een semi-gesloten systeem is niet zo makkelijk als je denkt (vind ik) Omdat je moet koelen trek je de RH% vrijwel altijd omlaag. Dit komt weer door de condensatie van het vocht op het koelelement. Nu heb ik in de wandelgangen weer vernomen dat er een apparaat op de markt komt dat 100% vochtige lucht maakt. Een gewone bevochtiger maakt nevel of mist. Als de nevel of mist oplost in de lucht krijg je een hogere RH%. Bij dit apparaat komt er al 100% bevochtigde lucht uit. Geen condens meer en de nevel heeft geen tijd meer nodig om op te lossen. GrR Quote Share this post Link to post Share on other sites
polletje 21 Posted November 9, 2010 ik denk niet dat toprot door guttatie komt, guttatie komt in de natuur voor in de ochtend als bij ons de lampen aangaan in de ochtend schiet de lv omlaag wat guttatie tegen gaat. Volgens mij heeft het te maken met het douwpunt in je top en de omgevingstemperatuur, dat is ook de rede dat grote toppen eerder rot krijgen dan kleine, de isolatie van de grote toppen is te groot om de temp te regelen. wanneer de top warm is aan het einde van de dag en de lampen gaan uit, dan koelt de top erg snel af. Omdat de top dik is en lucht niet snel kan ontsnappen uit de top. Door de daling van de temp in de top word het % water groter omdat in warme lucht meer vocht past. dit vormt dan condens in je top. Hetzelfde gebeurt als je lampen net aan gaan, de temp in de top is nog laag en buiten de top is de temp hoog, wederom condens in je top. Oplossing veel kleine toppen maken ipv 1 grote hoofdtop, ook al is dat mooier ps, racker dat verhaal over die 100% lv klopt niet echt volgens mij, bij mist en regen is de lv 100% Quote Share this post Link to post Share on other sites
Mena Muria 1 Posted November 9, 2010 Als je de kachel een 1/2 uur voorat je de lampen uitgaan aanzet heb je ook geen last van temperatuur schommelingen dus.......denk dat dat de oplossing is Groet,M Quote Share this post Link to post Share on other sites
polletje 21 Posted November 9, 2010 met een sterk wisselende lv is de temp heel erg belangrijk, alleen in de ochtend verwarmen zal niet voldoende zijn om condensvorming tegen te gaan. Je zou je douwpunt kunnen meten in de top door de temp te checken in je top, dat moet je ervoor zorgen dat je niet onder die temp komt, dus niet alleen in de ochtend of avond. Quote Share this post Link to post Share on other sites
racker 469 Posted November 9, 2010 @polletje, In een wolk wel ja. Maar als het regent wordt de RH% niet verhoogt door de druppels maar door het verdampen/oplossen van het water in lucht. Een heel hok vol nevel, wil niet zeggen dat de RH% goed is voor je plant. Als je sensor zeiknat is zal deze zeker meer aangeven maar je hebt er meer nadeel van dan voordeel. De plant zal natslaan, ook je muren en koude delen zullen vol condens gaan zitten. Een goede RH% van bv 60% zul je niet zien met je ogen. Het vocht moet opgelost zijn in lucht. Als je het wel met de ogen ziet is het niet opgelost. Dan zijn het kleine rondvliegende waterdruppels. GrR Quote Share this post Link to post Share on other sites
polletje 21 Posted November 9, 2010 een rv van 60 houd in dat 60% van de lucht bij een bepaalde temp en luchtdruk verzadigd is met water, wanneer je een rv van 100 hebt, is je lucht verzadigd en krijg je dus regen en mist, niet andersom. met condens is de rv op de plaats waar condens vormt 100% en dat komt door de luchtdruk en temp van de omgeving van die plek, een iets warmer voorwerp in de buurt heeft daarom nooit condens. dus Quote Share this post Link to post Share on other sites
A&T 1 Posted November 9, 2010 Nu heb ik in de wandelgangen weer vernomen dat er een apparaat op de markt komt dat 100% vochtige lucht maakt. Een gewone bevochtiger maakt nevel of mist. Als de nevel of mist oplost in de lucht krijg je een hogere RH%. Bij dit apparaat komt er al 100% bevochtigde lucht uit. Geen condens meer en de nevel heeft geen tijd meer nodig om op te lossen. nou dat is er al weer ff hoor Quote Share this post Link to post Share on other sites
soca 36 Posted November 9, 2010 Het lijkt me belangrijk om de temperatuur 24/7 constant te houden. Met een RV van 30% krijg je nog steeds condens als je toppen van 18 graden in één keer de zon van 25+ ingaan. Zon op 21:30, zon onder 9.30 Quote Share this post Link to post Share on other sites
polletje 21 Posted November 9, 2010 is dat alles, een plaatje??????? geen uitleg of zo????? leuk hoor maar wij proberen een probleem te bespreken en jij gooit er een plaatje in, leg uit hoe het precies zit met de lv en de rv en de temp en de druk etc, daar hebben we wat aan. leg op zijn minst uit hoe het apparaat werkt en hoe je 100% waterdamp krijgt in je lucht, wat echt vreemd is trouwens maar goed! EDIT, niet voor jou hoor soca Quote Share this post Link to post Share on other sites
A&T 1 Posted November 9, 2010 nou polletje, dit is al lang voorbij gekomen in het topic van Green Lady maar speciaal voor jou, op de lammellen binnen in wordt water op gesproeid(geneveld) wat middels een magneetklep en een hygrostaat gebeurt op het moment wanneer nodig. doordat er lucht door de lammellen wordt geblazen treed er natuurlijke verdamping op, hoe warmer de lucht des te harder de verdamping is, echte luchtvochtigheid die je niet ziet dus op basis van natuurlijke verdamping, simpel maar doeltreffend Quote Share this post Link to post Share on other sites
Mena Muria 1 Posted November 9, 2010 Vraag me eigenlijk af of het ook voor de BINNEN wiet kweker opgaat dat verhaal hoeveel kwekers hebben hier last van eigenlijk??? ik persoonlijk ken er geen 1 een kachel en je afzuiger een tandje hoger daarmee hb je echt wel onder controle hoor. Groet,M Quote Share this post Link to post Share on other sites