Torsti 56 Posted November 7, 2010 Beste Medekwekers, omdat het bouwen van een kastbesturing bij sommige mede-hobbyisten nogal problemen oplevert, stel ik hier mijn standaard-schakelkast voor. Zo een schakelkast bestuurt nu bij mij de Nano-kweek. De gele WCD staat 24/7 onder spanning, de twee blauwe WCD´s zijn relais-geschakeld en staan om en om onder spanning (Licht en donker-periode) De nieuwe schakelkast heeft een ander relais en schakelklok. Het materiaal: 1 x doosje van circa 20cm x 15cm x 6cm (te vinden o.a. bij Conrad) 1 x Powerrelais serie 66 230V~ 30A (te vinden bij Conrad : Artnr: 503156 , Stukprijs 15,01 €) 1 x Schakelklok Suevia "Mini T" zonder loopreserve (te vinden bij Conrad : Artnr: 191459-8A , Stukprijs 26,99 €) 3 x Veiligheidswandcontactdoos 16A PCE (te vinden bij Conrad : Artnr: 624008-8A , Stukprijs 3,49 €) 1 x Aansluitsnoer van de Gamma + Draad 1,5mm² in blauw, bruin en geel-groen. + Ampère-schuiven en Adereindhulzen + Gereedschap Voorbereiding: Op de deksel van het kastjes tekenen wij de gaten af voor de schakelklok ( 67mm x 67mm) en voor de wandcontactdozen (44mm doorsnee). Bij de WCD´s is erop te letten, dat deze later nog volledig geopend kunnen worden en dat er rekening met haakse stekkers gehouden word. Hierna wordt alles vastgezet. Het relais heb ik aan de zijkant van de doos vastgezet. Het is een wisselrelais met 8 aansluitpunten. Het relais is in staat om fase en nul tegelijkertijd te schakelen. En nu het moeilijkste gedeelte: De bedrading van het geheel Het aansluitschema: Lichtblauw en lichtbruin komen via de aansluitsnoer naar binnen. Deze draden staan continu onder spanning. Continue stroom hebben de volgende onderdelen nodig: De WCD 24/7: De aansluitingen op de WCD zijn gekenmerkt met N (=Nul), Aarde en L (=Line /Fase) (Voor het geval, dat er niets op staat, de fase zo aansluiten, dat deze zich later op de linker zij bevindt) Op deze WCD sluit ik de aansluitsnoer aan, van hier trek ik de draden voor de schakelklok door: Op de aansluitingen 5 en 3 van de klok wordt de fase (bruin) aangesloten. Op de aansluiting 4 wordt nul (blauw) aangesloten. Het laatste onderdeel, wat continu spanning nodig heeft zijn de contacten 11 en 21 van het wisselrelais: Van de WCD of schakelklok moet nog een verbinding (Blauw / Nul) gemaakt worden met A2 van het relais. De laatsten draden: Een bruine draad van Schakelklok- aansluiting 1 naar Relais A1. Deze verbinding schakelt het relais. Van 12 en 22 van het relais een bruine (Fase) en een blauwe (Nul) draad naar de stopcontact (Licht aan). Van 14 en 24 van het relais een bruine (Fase) en een blauwe (Nul) draad naar de stopcontact (Licht uit). De aardedraad doorverbinden met de andere WCD´s. Dan is dit het eindresultaat: (op de foto is nog een foutje te zien: De draad Schakelklok 2 moet op 1) Het resultaat is een veilige schakelkast met drie stopcontacten: Eentje voor de afzuiging en ventilatie, eentje voor de lamp en de laatste voor een verwarming e.d.. Technische bijlagen: 191459_an_01_de_MINIT_ANALOGE_SCHALTUHR_OHNE_GANGRESERVE.pdf Relais.pdf Groetjes Torsten 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
smokeyB 1 Posted November 8, 2010 Hey Torsten, Mooi schakelkastje man Dat is weer eens een mooi duidelijk en leerzaam verslag en zo uitgelegd dat bijna iedere dummie het kan maken, bedankt daarvoor Torsten Heb 'm gelijk opgeslagen bij m'n favorieten voor de bouw van m'n nieuwe kastje straks. Groetjes SmokeyB Ps: Nu nog even een bouwverslag van je laatste Pl-armatuur en dan kan m'n dag niet meer stuk Ben erg benieuwd hoe die er precies uitziet... Quote Share this post Link to post Share on other sites
Torsti 56 Posted November 8, 2010 @SmokeyB, Bedankt! Er komt een bouwverslag van een PLL-verlichting aan, 5 x 55 watt. Groetjes Torsten Quote Share this post Link to post Share on other sites
smokeyB 1 Posted November 8, 2010 Sticky! sticky! sticky! (wie schreeuwt er met me mee?)Sticky! Sticky! Sticky! Wacht af met smart Torsten Quote Share this post Link to post Share on other sites
Torsti 56 Posted November 8, 2010 Hoi Smokey, het topic is al sticky. Groetjes Torsten Quote Share this post Link to post Share on other sites
El Magico 0 Posted November 8, 2010 Hoe duidelijk wil je het hebben! Binnenkort voor mijn moederkast er zo eentje maken. Torsti bedankt!! Greetz El Magico Quote Share this post Link to post Share on other sites
ooggetuigen 0 Posted November 9, 2010 Hoi Torsti, Wat een mooi verslag, met een helder schema! Echt super hier hebben veel mensen profijt van! STICKYYYYY!!! Groetjes ooggetuigen Quote Share this post Link to post Share on other sites
smokeyB 1 Posted November 9, 2010 Weer je wat ik eigenlijk nog mis Torsten? Een zekering van bv 10amp Dat zou dan wel het enige zijn wat ik anders zou doen... Scheelt weer een wandeling naar beneden mocht de zekering springen Groetjes SmokeyB Quote Share this post Link to post Share on other sites
Torsti 56 Posted January 4, 2011 @SmokeyB., een zekering van 10A kan natuurlijk ook nog ingebouwd worden: Groetjes Torsten Quote Share this post Link to post Share on other sites
Frshyeeh 0 Posted January 11, 2012 mooi kastje, het gaat hier om nano zeg je; maar afgezekerd op 10A; kan hier 2300w doorheen max, werkt dus net zo goed voor een 600watt lamp met nog wat afzuiging & ventilatie evt? of had ik ff info moeten opzoeken van andere componenten om te kijken of 2300w haalbaar is? MVG Quote Share this post Link to post Share on other sites
Torsti 56 Posted January 11, 2012 Hoi Frshyeeh, voor een 600 watt-lamp met ventilatie en afzuiging zou deze kast voldoende moeten zijn. Groetjes Torsten 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
Faraon08 4 Posted July 23, 2012 pfff Er zijn hier wel een paar Mac Gyvers....... Nice Quote Share this post Link to post Share on other sites
oude rocker 2,125 Posted December 24, 2013 Och mann.. Ik kan al bijna beginnen met knutselen met alle info hier.. Heerlijk en bedankt Quote Share this post Link to post Share on other sites