Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Pierre Paf

Aero layering

Recommended Posts

:offtopic

 

deze had ik nog niet gezien :P

 

 

salu2

Pierre Paf

:whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

Briljant, dat we dat niet eerder bedacht hebben.

 

Alleen 2 vragen:

- Hoe lang voor die wortels zich vormen? (misschien wordt het verteld, heb geen geluid waar ik zit)

- Na het knippen, hebben ze dan nog een dip of gaan ze gelijk keihard door? (Wie gaat dit als eerste testen?)

 

EmTee

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik probeer het met een plant die nu ongeveer 3 weken in de bloei staat,

heb het allemaal wel een beetje anders gedaan dan op het filmpje maar ben toch nog benieuw of het daadwerkelijk ook ech werk:

 

plantje een beetje toegetakeld en gesnden enzo:

gallery_23994_9038_59314.jpg

nat gemaakt en toen wat stekkenpoeder op aangebracht:

gallery_23994_9038_20990.jpg

kuipje er omheen gemaakt met aluminium folie:

gallery_23994_9038_150203.jpg

een beetje zaai en stek aarde verijkt met nog wat stekkerpoeder, dat erin gedaan en zeiknat gemaakt. (op de foto is het no droog :offtopic )

water blijft nog behoorlijk goed in het houdertje zitten, er zit nu ook een stukje huishoudfolie overheen zodat het waterniet verdampt en op de hoop at het lekker gaat broeien...

gallery_23994_9038_41248.jpg

 

over 2 week haal ik de hele rommel eraf en horen julie van mij of het eenbeetje gelukt is om op deze manier een stek te maken,

het is dus al een plant die bloeit en gewoon op 12/12 blijft staan..

dit is maar een experimentje dus ben benieuwd of het lukt,

 

greetz lemonhaze :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha, ik was ook al aan het overwegen om een takje van mijn bloeiende plant aan te pakken, maar dat ga ik nu dus niet doen. Eerst ff afwachten hoe het bij jou uitpakt.

 

Volgende keer trouwens wel een beetje stekpoeder aanbrengen op het stukje stam dat je een klein beetje 'schilt'.

 

EmTee

Share this post


Link to post
Share on other sites

:whistling @ lemonhaze ik denk dat het zoiezo moeilijker word met een plant in de bloei

wel een interessant idee

kijken wat de stek doet gelijk al in de bloei

 

 

 

 

 

mzzls 11ltrp

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier ben ik wel benieuwd naar.

Dit soort manier van stekken heb ik al wel vaker gezien, bij houtachtige planten zoals rozenstruiken. Ik vermoed dus dat het bij een wietplant ook wel lukt en zelfs sneller, in de bloeifase zal het wel minder vlot gaan of misschien niet lukken.

 

Wat ik ook ooit eens gedaan heb, en ook gelukt was, maar geen echt denderend resultaat gaf. Is bij een jonge buitenplant in groei 1 van de onderste takken naar de grond getrokken, er een slipje in die tak gemaakt, met een tandenstoker ertussen opdat het gespleten zou blijven, deze wonde ingegraven, en met een paar weekjes (bijna 3 weken wel toen) was die tak geworteld en begon als een apparte plant te groeien.

Maar deze methode was bij jullie vast al bekend. :whistling

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit gaat perfect hoor,... :verrygood

 

@ Lemonhaze... Aluminium zou ik vervangen door plastic folie zodat het kan gaan broeden, aarde zou ik ook vervangen door spagnum oftewel mos uit het tuincentrum.

 

Afleggen of marcoteren wordt het ook wel genoemd, dit gebruiken ze veel om nieuwe bonsai's op te kweken.

Zal een linkje plaatsen waar het duidelijk omschreven wordt.

 

Marcotteren

 

Grtz.Nooz.

Share this post


Link to post
Share on other sites
mos uit het tuincentrum.

 

Spagnum is veen :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Veenmos dan maar, houden we het op fifty/fifty Doc... :verrygood

'oftewel' moet vervangen worden door gewoon 'of', werkt in ieder geval veel beter dan (zaai/stek) aarde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

:D

 

haha grappig dat er al meteen geëxperimenteerd wordt!

 

@Lemonhaze

3 week op 12/12 en dan nog stekken, riskant hoor! Je zal wel wortels krijgen maar zal dan zeker reveggen.

Denk dat het afbloeien je meer had opgeleverd.

 

keep ´m green :)

 

 

salu2

Pierre Paf

:verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb dit een keer gezien in het boek

I LOVE IT

dit noemen ze marcoteren en is makkelijk

voor de echte noobs die anders de lv endergelijke

in een prop niet kunnen handhaven

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja is wel leuk maar in de praktijk heb je er niet zo veel aan. Waarom zou je dat in godsnaam doen dan kan er niet echt een voordeel in zien de plant zal tenslotte

nog steeds zijn energie in de top stoppen ipv in de nieuwe scheuten die je nodig hebt voor de volgende rits stekken.

 

of zie ik hier iets over het hoofd?

 

groet rodney

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ pierre paf: ik wil alleen even testen of de plant ook echt gaat wortelen, ik haal na ongeveer 2 week de folie eraf en dat ga ik kijken hoeveel worteltjes eraan zitten..

dit plantje brengt toch niet echt meer dan 4 of 5 gram op, de gehele kweek is eigenlijk kut... daarom kloot ik ook maar wat aan :verrygood

 

lemon

Share this post


Link to post
Share on other sites

haha ja dan zal je denk ik ook klote resultaten krijgen en zal dat niet echt een goed beeld krijgen van wat de techniek echt mogelijk maakt. Alleen handig om te weten als je bijvoorbeeld op het laatste moment toch een stek wilt van een bepaalde plant

 

 

salu2

Pierre Paf

:verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

:D

 

ben benieuwd naar de resultaten t.o.v. propagator. Zal mij ruimte en tijd schelen denk ik zo.

Als ze netjes wortelen en binnen 2wk klaar zijn dan ben ik om denk ik.

 

 

salu2

Pierre Paf

:verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat ik ook erg leuk vind is die ge-ente wietbomen met verschillende soorten erin. 1 plantje 4 soorten wiet :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ? Hoe staat het er voor ?

 

Lijkt me ook nog eens een goede manier voor Outdoor... dan heb je geen stekkenhokje nodig en dus ook geen lampen en toch blijft je plantje in de groei, of ben ik daar nu verkeerd in ? :P

 

Groeten,

BioMan :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zolang je het tijdens de groei doet blijft ze in groei ja. Dus je moet het wel tijdig doen bij een outdoor kweek, want eenmaal de plant gaat bloeien zal dit niet meer lukken.

Eenmaal geworteld moet je dat ook nog afknippen voor hij in bloei gaat, anders gaat de wonde veel moeilijker genezen, en die energie dat daarvoor gebruikt wordt sturen we die moment liever naar de opbouw van de toppen :verrygood .

 

@whazzup:

Dat klinkt inderdaad leuk, mijn opa doet dat met appelbomen, ik wist niet dat dit ook met wietplanten kon. Gaat dit dan hetzelfde? entje in stam steken en afbinden en hopen dat het aanslaat?

Lijkt me wel wat om eens te testen met mijn "wilde" planten, die hebben een behoorlijke stam en kunnen wel wat stress verdragen. Enkel nog anderhalve vierkante meter zien te versieren in moeders tuin of opa's landbouwgrondje tegen volgend buitenseizoen :P

 

Groeten,

Kristof

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou dat dan ook met kersenbomen werken ? Ik ben dol op kersen en hier bij me ouders staat al kersenboompje waar ik mee kan gaan proberen! :P Hoe meer kersen hoe gelukkiger ik ben :verrygood

 

BM :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yeps, dat kan zeker met kersenbomen, maar doe dit in het vroege voorjaar.

Zoek een mooie tak uit die gaat dienen als stam en je krijgt er een mooi boompje voor terug. :wub:

 

Grtz.Nooz.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...