Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

rokertje

voedingsgebrek, maar geen budget voor voedingsmiddelen

Recommended Posts

ff vraagje tussendoor, ik wil de voeding van mn binnenkweek gebruiken. maar dat is wel iets ouder dan 1 jaar. kan dit nog??? het ruikt nog hetzelfde (stinken dus)

Share this post


Link to post
Share on other sites

he ik denk 't wel d'r staat toch geen verloop datum op of wel!?

Anders probeer je 't eerst op 'n sterke plant en kijk je of die er op vooruit gaat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

nog even ov er dat visse fosfording ,het grootste deel van de fosfor bij de vis vind je terug in de visgraten,meeuwe schit is erg fosfor rijk omdat deze de graten ook verteren

voor die visse mix dus zo veel mogelijk graten en as het nog effe kan de boel samen persen voor je ze met water mengt

Share this post


Link to post
Share on other sites

De voedingsstoffen waar jullie het over hebben zitten inderdaad in plantaardig en/of dierklijk afval. MAAR , dat wil niet zeggen dat ze gelijk beschikbaar zijn voor de plant . Pas tijdens het verteren komen de voedingsstoffen vrij !!!

 

de N de P en de K zijn altijd gebonden (chemisch) aan een ander element . Dus nooit zuivere fosfor of kalium of stikstof als element

 

Koe mest moet niet te vers zijn dan is het zelfs schadelijk voor de plant vanwege ammoniumverbindingen!!!!!!!!! de mest moet zeker 7 maanden oud zijn.

 

Ook de stikstof uit brandnetels moet over een langere periode vrij vrij komen door het verterings proces . Dus verse brandnetelsap levert niet gelijk stikstof ,daar gaat een behoorlijke tijd overheen.

 

De fosfor verbindingen in vis komen versnelt vrij als we ze opeten . dmv warmte en maagzuur en nog veel meer . Bodem processen gaan veel langzamer .

dus als je nog met vis-water mix wil beginnen als d eplant al bloeit ,dan ben je dus te laat!!

 

Ik heb dus behoorlijk wat kritiek op de voorgaande berichten in deze post .

be dus ook bereidt m'n kritiek goed te onderbouwen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een plant 'eet ' alleen vloeibare voeding in de vorm van water met daarin opgeloste voedingsstoffen die vrij zijn gekomen tijdens het verteringsproces.

 

In gewone grond zitten ook voedingsstoffen (in het grondwater) , die kun je er uit halen ook. Meng bijvoorbeeld 5 liter vruchtbare grond ( potgrond ,of van een boer z'n land bv) met 5 liter water , goed doorroeren . Vervolgens haal je de water/grond mix door een zeef en/of filter ,zodat je alleen het grondwater overhoudt. Dit kun je gelijk gebruiken als voeding voor je planten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

een zzuiverdere vorm als vissemengsel ,en sneller inwerkend is ganzemest deze is zeer fosforrijk heb zelf geexperimenteerd met het slijk uit de ganze poel( die ongeveer uit 70%stront bestond)en dit werkt erg goed voor de bloei

weet te zeggen of dit zou kloppe maar ben er vrij zeker van

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey,

 

Heb hier daarnet inter. zaken gelezen als je geen voeding bij de hand hebt.

 

mijn vraag,

 

Ik heb hier beendermeel, er is mij aangeraden om die 2 maand op voorhand al te mixen in mijn potgrond. Stel, ik laat wat oplossen in water, laat het een dag of 2 staan en voeg dan de vloeistof toe aan water en geef die aan mijn plant.

 

Doe ik dan iets verkeerd of gaat het toch niets uitmaken?

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beendermeel laat z'n voedingsstoffen langzaam vrij in de grond ,of in circulerend water . dus hoe langer het in de grond zit des te meer voeding er is vrij gekomen . vandaar dat 2 dagen nogal kort is , dan is er maa reen beetje voeding vrijgekomen . Maar het is zeker niet slecht voor de plant .

Share this post


Link to post
Share on other sites
Beendermeel laat z'n voedingsstoffen langzaam vrij in de grond ,of in circulerend water . dus hoe langer het in de grond zit des t emee rvoeding er is vrij gekomen . vandaar dat 2 dagen nogal kort is , dan is er maa reen beetje voeding vrijgekomen . Maar het is zeker niet slecht voor de plant .

dus beter een dag of 4 ....

 

wat ik ga doen ...

 

plastiekenbeker half vullen met beendermeel, de rest met lauw water.

 

4 dagen later giet ik de vloeistof over in een apparte beker, die ik dan meng met het water die ik aan mijn plant ga geven ...

 

Goed?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Aurora

Ik ben zelf een voorstander van een biologische kweek van planten. Ik ben low budget en echt ''groen'' wat kweken betreft maar sinds mijn 1e plantje kan ik er geen genoeg van krijgen om mijn hersenen vol te stampen met informatie over deze geweldige plant :rofl

 

Hier misschien wat tips betreft voeding, kweken:

 

Biologische wortelstimulator; Wilgen blijken extracten te bezitten die de wortelgroei

bevorderd. Je zou een afgeknipte tak van een wilg zo in de grond kunnen steken

en die zal snel wortelen. Wat je doet voor het wortelen van stekken is de afgeknipte takken van een wilg in een bak met water leggen, dit ongeveer een dag laten staan en dat water meng je met kraanwater op een verhouding van ong. 1:10. Daar dompel je je stekken in (of je laat ze Even trekken ) vorvolgens steek je ze in het medium.

 

Het is het proberen waard! ;)

 

Verder is het wel goedkoop om wormen en wormenmest te gebruiken. Wormen en wormenmest kun je van een composthoop afhalen, of je haalt wormenwest bij een plantenwinkel en wat regenwormen bij de hengelsport..

 

Wormenmest bevat fosfor en stikstof wat de plant nodig heeft bij het groeien en bloeien. Met regenwormen in je kweekbak zorg je voor een continue toevoer van wormenmest. Je planten groeien maar je wormen ook dus die leveren op ten duur ook meer op en blijft het mooi in verhouding. Een ander voordeel van wormen in je medium is dat ze als het ware de grond omploegen, waardoor het medium luchtiger word en wat de ondergrondse groei bevorderd.

 

Wil je de Ec waarde van in je medium meten, meet dan het toegevoegde water en meet vervolgens het water dat uit de bak loopt. Met simpel rekensommetje weet je het.

 

Hou het luchtig!

 

Ik heb bijv mijn potten op wasrekjes staan, hierdoor komt er genoeg zuurstof onder de potten en kan het overige water nooit blijven staan.

 

Ik ben een biologische kweker die toch hydrokorrels gebruikt; hiermee vul ik de onderste laag van mijn potten wat de drainage bevorderd.

 

Geef altijd s'ochtends (begin van de dag) water. Fotosynthese start als de zon opkomt.. Dan opent de plant haar porien. Als je namelijk water geeft op het moment dat het licht uitgaat staat de plant de hele nacht in een natte pot. Als het licht uit is, sluit de plant der porien en neemt ze geen water meer op. Als de plant hele nachten in natte potten staat zouden er schimmels, ziekte en ongedierte kunnen voorkomen. Benevel ze ook niet als ze vol onder de zon staan ( of lamp ) de druppels zouden haar blad kunnen verbranden.

 

Zorg voor een goeie ventilatie!

 

Wietplanten houden van veel wind. Oorspronkelijk komen zij ook uit hoge berg gebieden. Dat verklaart ook de aerodynamische vorm van het blad.

 

Vooral voor indoor kweken is min. 1 ventilator gewenst. Zorg er in ieder geval voor dat er geen droge lucht tussen de lamp en de toppen van de plant hangt. Dit om hitte stress te voorkomen!

Een 2e ven vol op de planten ( zorg wel voor ondersteuning, zodat ze niet knakken) is goeed. Zorgt voor dikkere stammen waardoor de plant zwaardere toppen kan dragen.

 

Verder zou ik zeggen Luister Kijk en Voel aan :-)

 

Je planten praten tegen je,

 

als de bladeren slap hangen zegt ze: ik heb dorst, of ik voel me niet lekker.

als de puntjes van de bladeren geel worden zegt ze: Geef me minder voeding!

Als de bladeren fier omhoog staan reikend naar het licht zeg ze: Jij bent de beste!

Met knalharde toppen waar het hars vanaf druipt zegt ze: Aku cinta padamu ( Ik hou van jouw! )

 

Nu is het tijd voor een joint!

 

Laterz

 

Aurora

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vooral voor indoor kweken is min. 1 ventilator gewenst. Zorg er in ieder geval voor dat er geen droge lucht tussen de lamp en de toppen van de plant hangt. Dit om hitte stress te voorkomen!

Een 2e ven vol op de planten ( zorg wel voor ondersteuning, zodat ze niet knakken) is goeed. Zorgt voor dikkere stammen waardoor de plant zwaardere toppen kan dragen

 

Welkom hier op het forum ten eerste .

 

Droge lucht boven de toppen is in de bloeiperiode toch juist gewenst ? Een fan zorgt hier juist ook voor . Stilstaande lucht rond de toppen zou verzadigd raken met vocht. "droge lucht ' is een nogal relatief begrip trouwens .

 

Wind zorgt voor wat versteviging van je plant ,maar voor sterke lage planten met korte internoden is wind alleen niet genoeg.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vooral voor indoor kweken is min. 1 ventilator gewenst. Zorg er in ieder geval voor dat er geen droge lucht tussen de lamp en de toppen van de plant hangt. Dit om hitte stress te voorkomen!

Een 2e ven vol op de planten ( zorg wel voor ondersteuning, zodat ze niet knakken) is goeed. Zorgt voor dikkere stammen waardoor de plant zwaardere toppen kan dragen

 

Welkom hier op het forum ten eerste .

 

Droge lucht boven de toppen is in de bloeiperiode toch juist gewenst ? Een fan zorgt hier juist ook voor . Stilstaande lucht rond de toppen zou verzadigd raken met vocht. "droge lucht ' is een nogal relatief begrip trouwens .

 

Wind zorgt voor wat versteviging van je plant ,maar voor sterke lage planten met korte internoden is wind alleen niet genoeg.

 

Internoden (de stukken van de stengel tussen het ene paar bladeren en het andere) ... ter verduidelijking voor mensen die geen land- en tuinbouw hogeschool hebben genoten. :wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites

je kan als wortelstimulator

de takken van een treurwilg afsnijden en in kleine blokjes hakken en in water leggen nachtje laten treken en je hebt goede wortelstimulator

Share this post


Link to post
Share on other sites

zou gewoon water uit de lokale vijver ook niet genoeg bevatten, of in iedergeval beter als kraanwater? of heb ik dit helemaal mis, groeten uut stoned twente

Share this post


Link to post
Share on other sites

PLASSEN OVER JE PLANTJES!?!

 

 

lol dat zou ik maar niet proberen :nerd

je pis bevat verstikkende stoffen zoals ammonia. Ik denk niet dat je plantje hier gelukkig mee is, misschien kun je het gebruiken als je de ammonia en andere schadelijke stoffen filtert, maar dat is zoveel werk dat ik je gewoon een kant en klaar middel aanraad, of op seraph's manier maakt (brandnetels zijn perfect met een beetje regenwater of water met de goede PH waarde )

Edited by tomwanks

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben van plan om m'n aarde (die ik al een keer gebruikt heb) op te waarderen met 30% nieuwe aarde en verder met bloedmeelkorrels en houtas, alleen weet ik niet hoeveel houtas ik er doorheen kan mengen.

Is er misschien iemand die ook houtas door de aarde mengt met advies hierover?

Is het misschien beter om pas in de bloeifase houtas door het water te mengen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey luitjes,

 

mijn menig is.

 

houd het simple en laat de meisjes voor jullie werken en niet andersom

 

hy-pro TERRA voor grond 1 fles one for all groei en bloei :)

 

en hy-pro hydro A+B 2 flessen voor groei en bloei voor alles met geen EC waarden mapito matte hydro korrels enz ( deze voeding moet wel gemeten worden zeer geconsentreerd :oeps

 

en er is een oplossing voor je blad een spray mix

 

en een rootssimulator

 

vragen mail me bertus@hy-pro.nl

 

vriendelijke groet bertus

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Boy,

 

Betaald je baas niet genoeg, of haal je je quotum niet :oeps

 

Grtz, hjm

Share this post


Link to post
Share on other sites

:) hehe het viel mij ook al op. Bertus, als je op het forum zit dan mag je die pet afzetten hoor. Straks word je nog versleten voor evangelist en daar hebben de meeste leden een hekel aan. Waar ik je wel voor uitnodig overigens is om in de sectie "de voeding" aan ons uit te leggen waarom jij vindt dat we HyPro moeten gebruiken. Dan houden we dat geconcentreerd in een topic en ik weet zeker dat er wel meer leden zijn die daar de ins en outs van willen weten.

 

Wat me er trouwens nog wel aan herinnert dat ik nog een setje HyPro naar HJM moet zenden :oeps (komt er aan!!)

Share this post


Link to post
Share on other sites

We worden oud :oeps (psssss.............. het waren zaden :) Maakt niet uit, er is geen armoe ;) .)

 

Kan ik het mooi vergelijken met H&G Flakes /mijn eigen chemische voorraad. :P

 

Maar inderdaad, het aanprijzen van bepaalde merken/artikelen doe ik ook. (al betaald niemand me daar voor)

 

Al heeft dat vaak te maken met het juist niet gebruiken van GS spul.

 

Dus sluik reclame moet direct gestraft worden met verplichte donaties. :D

 

 

Grtz, hjm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deze tips zijn zeer handig.

Als mijn medekweker bereid is om het uit te testen laat ik nog weten hoe het me is bevallen!

 

Grtz. GP

Share this post


Link to post
Share on other sites
kweet nog wel een leuke als je nog stinkstof moet hebben (N) gewoon water extra bij je gietertje pissen urine schijnt erg rijk te zijn aan stikstof

als je het verdunt met water helpt het je planten beter te groeien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb me ooit laten vertellen dat kattepis erg goed is,maar hoe vang je het in hennepsnaam op?!? :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...