Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Kiliyo

Mijn eerste microkastje met 3x 18w spaarlamp.

Recommended Posts

Hallo allemaal!

 

Ik ben van de week begonnen met de bouw van mijn eerste kweek kastje <_< .

Laat ik allereerst beginnen met een bedankje aan mijn buurman Yalliej!

 

Ik wou gewoon een klein kastje hebben voor een echte mini-scrogje en dus is mijn keuze gevallen op een Ikea keukenkastje genaamd "Udden" van e35,-.

gallery_28258_11012_511651.jpg

 

Voor de lampen heb ik gekozen voor 3x Philips Spaarlampen van 18w per stuk van ongeveer e4,50 per stuk welke ik in plastic fittingen van e1,15 per stuk heb vastgemaakt aan een stuk hamerslagkap van Yalliej's ouwe viskanus.

gallery_28258_11012_1185990.jpg

 

Voor de ventilatie heb ik gekozen voor een passieve inlaat onderin en bovenin zit een computer fannetje van 12v op een ouwe sony-ericsson oplader van 5,2v de diameter van de fan is ~7,5cm.

gallery_28258_11012_1063400.jpg

gallery_28258_11012_29754.jpg

 

Ik heb alle randjes dichtgekit en daarna heb ik de gehele binnekant in de grondverf gezet.

gallery_28258_11012_1007741.jpg

 

Daarna alle randjes aan de voorkant afgeplakt met tochtstrip.

gallery_28258_11012_915020.jpg

gallery_28258_11012_630855.jpg

 

daarna de lamp erin en alles aangesloten met als resultaat:

gallery_28258_11012_1730160.jpg

 

Zoals jullie kunnen zien heb ik de zaadjes in de spongepots gestopt, besprenkeld met sannie's bacto en onder de lamp gezet met het deurtje open.

 

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is en alle reacties en kritiek zijn welkom!

Ik ga nu ff eten groetjes!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Succes met je microkweek. Altijd leuk om te volgen.

Gebruik je geen filter ... of gaat dat nog komen?

Groet.

 

PF

Share this post


Link to post
Share on other sites

leuk kastje kiliyo. ik zou alleen overwegen om er een tneon armatuur in the hangen of een 100w hps, daar haal je veel betere resultaten mee dan met die spaarlampen. een 100w hps of tneon kitje kosten allebei rond de 60 euro en zijn absoluut de moeite waard.

 

veel succes,

groeten northernlight.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ziet er strak uit buum!

doe gewoon je ding en laat ze is ff zien wat je ken doen met spaarlampen JONGH B)

hopen dat de uberkushzaadjes snel ontkiemen dan kunnen we aan de slag!!! <_<

nu gaan we de bong nog maar ff een keer neerzetten en staren naar je kastje en de spongepots hahahaha

 

latersss y

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi !

Bedankt voor de reacties B) !

@Peperfreak: Ik ga een stuk kattebakfilter achter de fan plakken, ik hoop dat dat voldoende is, moet ik maar even mee rommelen.

 

@Northernlight: 100 watt lijkt mij ook wel wat alleen wil ik proberen om de kosten zo lag mogelijk te houden en 60 euro vind ik eigenlijk al wat veel <_<

 

Dit zijn trouwens de zaadjes die ik heb geplant :

gallery_28258_11012_304604.jpg

Ik heb 4x uberkush geplant, 2 ervan gaan naar Yalliej en 2 in mijn kastje.

 

Ik heb deze aarde gebruikt in een 10 liter pot.

gallery_28258_11012_887326.jpg

gallery_28258_11012_201225.jpg

 

De zaadjes staan nu onder een colafles in de spongepots onder de lamp met ongeveer 24.5 graden.

 

En nu maar afwachten :whip:

 

Groetjes!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk onder een colafles onder een lamp.. dat gaat goed komen.

Eeen kattebakfilter .... plaats een foto ... PF is zeer benieuwd B)

Ga dit topic maar eens volgen .. colaflessen .. kattebakfilters <_<

Succes.

PF

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey pf,

als je in mijn verslagje kijkt kun je zien hoe kiliyo het ook gaat doen,heel simpel <_<

 

groetn y

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Ik ben ook wel benieuwd wat die 3 spaarlampen gaan opleveren. Een tneonsetje van 2x36watt zou wel wat meer opleveren dus is die extra kost volgens mij wel waard, maar doe het gerust eerst maar zo, misschien verras je ons nog allemaal met wat er uit jouw 54watt-setup verder komt! 0.5a0.6gram/watt zou een mooi resultaat zijn, en rekening houdend met wat ik hier al tegengekomen ben best haalbaar ook. Doe je best en misschien haal je wel tot een gram per watt eruit.

 

Veel succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

die 60 euro moet je als een eenmalige investering zien die je de eerste kweek al ruimschoots terugverdient. met een tneon of 100w hps behaal je veel betere resultaten als met een paar spaarlampen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien haal je bij je eerste microkastje dan geen super-opbrengst, maar op deze manier leer je het wel. Na deze ronde zul je vast wel hunkeren naar een nieuwe licht-bron en wat extra'tjes voor in de kast, gegarandeerd!

 

Zoals iedereen hier zegt, nu haal je misschien tot een gram of 40, maar over een periode van 3-4-5 maanden is dat al héééél gauw op denk ik? Zoniet dan vind ik niet dat je nog verder moet investeren.

 

Mvg Vlaanders

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb gehoord dat kiliyo al blij zou zijn met een grammetje of 20 ,dus t gaat m zeker niet tegenvallen.

<_<

 

groeten y

Share this post


Link to post
Share on other sites

20 gram is inderdaad wel haalbaar met 3x18w aan spaarlampen, misschien zelfs wel iets meer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

D'r liggen ballen op je medium.

 

Met je uitlaatfan boven je inlaatrooster zal je geen goeie luchtstroom krijgen denk ik.

Lucht gaat van beneden, meteen naar boven je kast weer uit.

 

Ik neem aan dat je geen protesterende ouders hebt ? Want die heerlijke geur die door het hele huis gaat helpt een kattebakfilter niet tegen.

 

20 gram hè...?

Ik ga duimen voor je, sucses.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En er mogen vast nog meer van die ballen, een laagje boven je medium is ideaal, zo droogd je medium niet uit door de hitte van de lampjes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die kattenbakfilter had ik ook m'n bedenkingen bij, maar om een of andere reden vermoed ik dat hij zich niet veel meer hoeft aan te trekken van zeurende ouders <_<

 

Gezien mijn buurvrouw al eens gevraagd had om het venster een keer wat verder open te zetten als er hier wat veel geblowd gaat worden, gezien ze dat al goed tot op de gang kon ruiken, heb ik me voor mn eerste kweek ook maar gelijk een koolstoffilter aangeschaft. Als je met buren onder 1 dak of met andere inwonenden zit die zelf niet blowen kan dit een hele hoop gezeik besparen denk ik.

 

25 gram moet zeker te halen zijn volgens mij, en zoals Vlaanders al aangaf, of hij vervolgens meer moet investeren in verlichting hangt ook van z'n gebruik en doel af. Ikzelf zou met 25 gram maximum 2 weken toekomen, dan is zo'n tneon zeker z'n geld waard, maar als je daar enkele maanden mee weet door te komen, dan is het inderdaad niet echt nodig deze investering te maken.

Overigens: elk zelf gekweekt topje, hoe klein dan ook is mooi meegenomen en per gram 8 a 12 euries uitgespaard in de coffeeshop en gelijk iets om trots over te zijn. En die überkush is gelijk een mooi en appart soortje waar ik al redelijk wat goed over gehoord en gelezen heb.

 

Nogmaals: Veel succes Kiliyo!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Lezers!

 

Het is alweer een tijdje terug maar ik wil jullie bedanken voor de reacties.

 

Tegen deze tijd zijn de zaadjes uitgekomen en heb ik ze met spongepot in de grond gezet.

Ik heb een grote fan erbij geplaatst voor de circulatie van de lucht omdat ik inderdaad heb gemerkt dat de verse lucht direct boven word afgezogen.

Het is een grote fan die behoorlijk wat lucht omzet maar tegelijkertijd heel zachtjes blaast.

Ik heb hem gemonteerd op een oude tv-antenne, dit heb Yalliej ergens op het forum gelezen en ik vond het een briljante oplossing.

Hier de nieuwe plaatjes:

 

De nieuwe Fan:

gallery_28258_11012_137551.jpg

 

Het aanzicht:

gallery_28258_11012_328499.jpg

 

De meisjes eergisteren:

gallery_28258_11012_186804.jpg

 

De meisjes vandaag:

gallery_28258_11012_725140.jpg

gallery_28258_11012_1569780.jpg

 

 

De lamp zit ongeveer 7 cm van de meisjes af en de fan blaast er lekker tussendoor, maar kan ik dit zo laten om te voorkomen dat ze gaan strekken?

Zoals je ziet is het kastje vrij laag en moet ik dus beginnen met kleine kooltjes.

 

De temp is bijna constant 26.2C en luchtvochtigheid 52%

gallery_28258_11012_1233527.jpg

 

edit:

Nog wat scherpere foto van de plantjes:

gallery_28258_11012_797093.jpg

gallery_28258_11012_1249283.jpg

Ik ga later nog wat specifieker in op jullie reacties :whistling

Groetjess!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je temp en LV is ideaal (weet wel dat je de temp moet meten op "tophoogte" van de plantjes in de schaduw. Die lampjes geven flink wat warmte af, en momenteel zou ik ze nog niet dichter erop zetten. Als ze eenmaal wat groter en sterker geworden zijn dan kun je je lamp mits genoeg ventilatie toch op een 5cm gaan zetten, dan strekken ze niet.

 

Zo doet iedereen denk ik het, met baby's moet je oppassen, zoals het nu gaat is het perfect.

 

Gr Vlaanders

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi mooi kastje

veel succes :whistling

wat voor soort spaarlampen gebruik je ??

ciaooooooooo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Kiliyo,

veel succes met deze ronde! :whistling

Ik had eerder een T-Neon gebruikt, omdat je met een grote bak kweekt.

Ik verwacht, dat de planten straks doorschieten, zodra ze een mooi wortelstelsel hebben.

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo luitjes!!

 

Wederom bedankt voor jullie toffe reacties! :P

 

@dongucci Bedankt, ik heb ook al veel over jou led kweekje gelezen vind ik ook erg leuk!

Ik heb nu Philips spaarlampen erin zitten en dan wel deze:

gallery_28258_11012_288396.jpg

 

Ik rook zelf ongeveer een gram per dag dus ik zou hoe dan ook nog wel naar de coffeeshop gaan, maar ik wil gewoon af en toe een echt lekker blowtje hebben waar ik zelf tijd en energie in heb gestoken dat lijkt me echt relaxed.

Het maakt me dus op zich niet uit hoeveel ervan gaat komen, maar als jullie mij vertellen dat ik met t-neon er een stuk meer van af kan halen en ik het na mijn eerste kweekje al heb terug verdiend dan ga ik er wel serieus over nadenken.

Als ik me niet vergis is een t-neon armatuur van 2x 36w incl. 2 lampjes voor 55 euro?

Denken jullie niet dat dit te warm is voor in mijn hokje?

Ik hoor et wel, en dan ff kijken of ik er toch maar 1 moet gaan bestellen..

 

Dan hier nog ff de foto's van de eerste dag 18/6:

Kleine edit:

Ik ben nu ook begonnen met het geven van groeivoeding in de vorm van :Canna Terra Vega.

 

Nummer 1

Als je goed kijkt zie je een klein nieuw blaadje komen :whistling

gallery_28258_11012_952783.jpg

 

Nummer 2, iets korter als de ander maar zijn blaadjes zijn net zo groot :D

gallery_28258_11012_438131.jpg

 

Dan nog ff samen in de pose :P

gallery_28258_11012_1455442.jpg

 

 

Excuseer als ik niet overal op in ben gegaan, moet snel richting een afspraak :offtopic .

 

Bedankt voor het lezen groetjes en een fijne avond nog!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi

ik hoop dat je de juiste spaarlampen hebt om te laten groeien -> kleur 6400k

om te bloeien kleur 2700k maar ben hier teweten gekomen dat je met elk spaarlamp kleurspectrum kunt laten groeien dus je zit wel goed denk ik

maar als je echt zeker wil zijn gebruik het juiste licht voor maximum opbrengst

 

je plantjes zien er in elk geval gezond uit :verrygood

 

ciaooo

Share this post


Link to post
Share on other sites

GOED BEZIG BUUM! ZIET ER MOOI UIT!

 

:verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

om te voorkomen dat ze strekken doe je best die schelp van de dames af zodat

ze weet dat ze boven de grond is dan gaat ze niet zo veel strekken

 

deze fout heb ik ook gemaakt nu heb ik het strekken beetje onder controle

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi lezers!! (en Buum :D )

 

Bedankt allemaal voor het lezen, zie je dat je het in ieder geval niet voor jan met de korte achternaam op schrijft :).

 

@Dongucci : Hoi ik zit voor de groei sowieso goed met deze lampen, maar hoop tog voor de bloei wel het 2x 55w t-neon armatuurtje te hebben hangen.

 

@John Beton : Hoi en bedankt voor de tip! Ik heb alleen geen problemen met strekken, zoals je op de foto's hieronder kunt zien zijn ze nog bijna net zo hoog als de eerste dag 18/6.

Ze groeien wel degelijk elke dag een beetje, maar ik zie dit alleen aan de blaadjes.

 

Ik maak me een klein beetje zorgen om een van de meisjes(->Zie foto onderaan<-).

Deze vertoont namelijk een lichtelijk paars steeltje en ook de bladsteeltjes.

Ik zeg met nadruk lichtelijk omdat het vandaag iets minder lijkt te worden, gister en eergister was hij echt pimpelpaars.

Zou dit misschien kunnen komen omdat de circulatie-fan er zo'n 15cm van af staat, en is dit dan te dichtbij?

 

Verder heb ik een redelijk constante luchtvochtigheid van rond de 50% en een temperatuur van rond 25.5C.

Ik ben van plan om een nieuwe lamp te gaan aanschaffen, en dan wel deze: "http://www.wietforum-shop.nl/set-55-watt-a...2x-pl-buis.html"

Is dit een verstandige keuze voor mijn kleine hokje? Geldt hier ook nog "Licht is gewicht" ?

 

Dan nu wat foto's van de afgelopen dagen in (gepoogde) chronologische volgorde:

 

De meisjes samen:

gallery_28258_11012_373867.jpg

 

Nummer 1:

gallery_28258_11012_670548.jpg

 

Nummer 2:

gallery_28258_11012_363179.jpg

 

En dan de foto's van daarnet (ongelofelijk hoe dat groeit het worden al echte kooltjes :verrygood ) :

 

Nummer 1:

gallery_28258_11012_1040448.jpg

 

Nummer 2:

gallery_28258_11012_1514710.jpg

 

Wat denken jullie ervan ik hoor graag jullie meningen!

 

Dan nu het bewuste paarse steeltje:

gallery_28258_11012_1270652.jpg

 

 

 

Bedankt voor het lezen weer allemaal en ik spreek jullie snel!!

 

Groetjes!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Als ik me niet vergis is een t-neon armatuur van 2x 36w incl. 2 lampjes voor 55 euro?

Denken jullie niet dat dit te warm is voor in mijn hokje?

Ligt ook aan de afmetingen van je kastje. Mijn hokje van 30 bij 70 cm hangt een Tneon van 2 x 75 watt. Dat gaat prima. PL produceert (als ik het goed heb) minder warmte dan een vergelijkbaar wattage aan spaarlampen.

 

Ik zeg: DOEN! Zoveel mogelijk watt als je erin krijgt. Als de 2 x 55 erin past, dan die nemen. Aangezien het een keukenkastje is, zal 2 x 75 sowieso wel niet passen.

 

EmTee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...