Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

groengoud

Eenvoudig zaden uit je zadenkweek halen

Recommended Posts

Ik heb een zadenkweek gedaan maar de moeder was extreem groot geworden.

Ik had dus enkele duizenden zaden en vond het een rot klus om alle zaden eruit te kloppen/schudden en het werkte gewoon niet goed.

 

Toen ben ik eens creatief aan de gang gegaan en kwam op de volgende oplossing.

Zaden met behulp van een zeef uit de toppen halen!

 

Allereerst de benodigdheden:

-Zeef (koop een aparte grote zeef, deze kan je niet meer in je keuken gebruiken achteraf)

-3 middelmaat bakken (1 voor begin product, 1 voor uitgefiltert materiaal, 1 voor restant uit zeef)

-1 grote bak

-Goed gedroogde zaadhoudende toppen met zo min mogelijk takken, lekker klein dus.

 

Ik begin met bak 1:

gallery_22487_11059_1228612.jpg

hierin allemaal klein gemaakde toppen, gewoon met het handje, het valt zo uit elkaar.

 

Je pakt nu een zeef en gooit hier een deel van je droge topresten in:

gallery_22487_11059_813088.jpg

 

Nu schud je eerst het kleine spul eruit en gaat vervolgens met je hand de resten nog een beetje kneden en door de zeef drukken, doe dit niet te hard om te voorkomen dat je je zaden kapot maakt.

Na enkele minuten ziet je zeef inhoud er zo uit:

gallery_22487_11059_1817780.jpg

Zoals je ziet nog vrij veel groen maar we herhalen het proces zometeen nog een keer, alle gruis is eruit.

De bak onder de zeef ziet er nu zo uit:

gallery_22487_11059_1546922.jpg

Allemaal klein gruis, misschien nog goed voor de iceolator??

 

Als je de zeef hebt geleegd in de 3e bak pak je weer een handje uit de eerste bak en dit ga je weer zeven en kneden en zo ga je door tot alles uit de 1e bak uiteindelijk in de 3e bak is gekomen.

 

Nu pak je de grote bak en hierin gooi je de inhoud van bak 3.

gallery_22487_11059_144539.jpg

 

Houd deze bak een beetje schuin en tik midden in de bak op de bodem, de zaden rollen zo naar de lage kant:

gallery_22487_11059_1644628.jpg

 

Wanneer je enige tijd bezig bent en al veel zaden eruit hebt gehaald haal je die zaden uit de grote bak en gooi je de restanten in bak 1 terug, nu herhaal je alle stappen opnieuw tot je alleen nog takjes overhebt.

Als je alles weer in bak 1 hebt gegooit is het verstandig om hier de wiet met zaden weer eerst een beetje te kneden zodat het groen en de zaden zich scheiden.

 

Als je klaar bent heb je een bak met gruis en een zeef met wat takjes en een heleboel zaden die netjes van de rest gescheiden zijn.

Dit was de opbrengst van mijn zadenkweek en 1 uurtje klooien:

gallery_22487_11059_1395721.jpg

 

Hopelijk hebben jullie hier wat aan, en als jullie een andere methode hebben hoor ik het graag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

<_<

 

vond het altijd al een klote klus om te doen maar op deze manier gaat het een stuk sneller en makkelijker B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat gaat goed van pas komen <_< dank voor het delen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Graag gedaan, trouwens die methode van slappezever komt aardig overeen met mijn manier.

Neemt alleen veel ruimte in en je verliest je restmateriaal... hoewel ik eigenlijk niet echt de indruk heb dat er nog potente hasj uit zal komen.

 

Maar ondanks dat gooi ik het binnenkort toch in de ice-o-lator.

 

De bak die ik aan het eind gebruik komt van de ikea, die hadden bakken met een wat ruwer aanvoelend plastic op de bodem waardoor het plantmateriaal beter blijft liggen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat moet je nu met zoveel zaden :whistling

 

 

 

 

 

zaden gezocht !!! :offtopic

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey tim, de vader van deze zaden wan een man met whorled pylotaxy, dus 4 vertakkingen per internode.

Ik hoop nu ook vrouwelijke zaden met Whorled Pylotaxy te vinden.

Ik heb er al een stuk of 60 ontkiemd en die zijn nu aan het afbloeien, geen vrouwtjes met Whorled Pylotaxy in deze run, wel weer een flink aantal mannen met Whorled Pylotaxy, het lijkt er dus op dat dit voornamelijk bij mannen voorkomt.

Maar die conclusie trek ik uit een steekproef met 60 zaden.

 

Verder is het nergens echt nuttig voor, misschien voor de ruilhandel :whistling

En anders kan ik komende zomer een mega guerilla opzetten, moet er alleen wel af en toe langs om de mannen eruit te gooien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik doe het eerst in de topzeef en daarna heb ik een vierkant bakje gemaakt met gaas erop.

Zo kan je mooi met 2 handen werken en krijg je het heel netjes

 

 

TnT

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk leerzaam topic gaat volgend jaar goed van pas komen.

 

mssl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...