Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Thanatos

Bladprobleem: Oude bladeren worden geel

Recommended Posts

ok te droog, maar als het te droog is kunnen ze ook geen stikstof opnemen toch... De plant haalt voeding en vocht uit de onderste bladeren, welke als reserve dienen. Als ze slap zijn en niet stevig aanvoelen als je bovendste balderen moet je snel veel water geven..

 

gelukkig weet je het prob en heb je een oplossing, komt alles toch nog goed.. <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb gisteren eenmalig een flinke dosis stikstof gegeven en een liter water per plant gegeven (zodat het water er onderaan uitliep).

 

En het probleem is opgelost! Geen nieuwe gele bladeren erbij!

 

Bedankt voor de hulp allemaal, mijn baby's zijn weer veilig:).

Share this post


Link to post
Share on other sites

:whip:

 

Als je aarde te veel is opgedroogd kan het soms moeilijk water opnemen. Dan zou je éénmalig een watergift kunnen doen met een drupje zeep om het beetje los te maken.

 

Voor de rest goed naar je plant kijken, als lamp uitgaat moeten de bladen nog fier omhoog staan. <_<

 

keep ´m green :lol:

 

salu2

Pierre Paf

B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

27 dagen 12/12 & 22 dagen bloei

 

Het is hier helemaal fout aan het lopen :verrygood :D . Het bladprobleem leek zich te herstellen maar nu is het dubbel en dik terug. De topvorming lijkt me vertraagd te zijn... De middelste plant is erg aan het afzien... Er komt in een hoog tempo geel blad bij...

 

Wat heb ik gedaan sinds 21 oktober?

 

Een week lang om de twee dagen 75 cl water gegeven per plant, afgezuurd op 5.8. Een week lang geen voeding gegeven, m.u.v. wortelstimulator en powerenzyme.

 

De 27e heb ik een beetje bloeivoeding gegeven (1/5e aanbevolen dosis).

 

De 30e nog eens een flinke dosis groei en bloeivoeding gegeven.

 

owja, ik zuur trouwens af met Ubbink aqua ph-minus...

 

Voor de verandering erg duidelijke foto's:

 

gallery_16607_10867_1654046.jpg

gallery_16607_10867_1852426.jpg

gallery_16607_10867_1553729.jpg

gallery_16607_10867_321374.jpg

gallery_16607_10867_1523461.jpg

gallery_16607_10867_1152738.jpg

gallery_16607_10867_1439792.jpg

 

Wie kan deze klungelende amateur uitsluitsel geven?:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk een s naar je steeltjes en lees dan DIT eens. Vooral het stukje indicator.

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik wil je wel helpen maar heb meer gegevens nodig.

wat geef je aan EC?

en wat is de pot (grond)PH? ( twee delen demi water en een deel aarde. uurtje staan en dan filteren en meten.)

 

Wat ik zie is een magnesium probleem. Dit is namelijk het enige element wat mobiel is in de plant.

Door de bloei en gebrek aan mg in de grond of het niet op kunnen nemen van mg, zorgt eroor dat de plant

het magnesium uit de onderste bladeren losmaakt en transporteert naar de groeitoppen. mg gebrek laat zich zien

aan de punten van het blad en werkt zich in twee dagen naar binnen en zuigt blad volledig leeg. Door het gebrek aan mg

in het blad, wordt het bladgroen niet meer groen gehouden en sterft af. Gevolg, geel blad. Want om boven in je plant

bladgroen te laten ontstaan is mg nodig!!!!!!

 

Wat ik nu zou doen is meten. PH en EC in de pot.

En nog een vraagje. Hoe hoog is je lv?

greetz sijp

 

ps. temp is goed hoor. daar zit het niet in

 

De opmerking dat je pot te warm zou zijn is lariekoek!!!!! Kan toch niet met zo'n dicht struikgeas!!!!!!!!!!!!!!

Als je plantjes klein zijn en de pot ook. dan kan dat ja. Maar niet met zo'n grote pot. Aarde isoleert ook!!!!!!!

En je potten staan tegen elkaar dus worden niet van de zijkant beschenen. Echt lariekoek!!! Koop een simpele thermometer

en graaf die ff voor de helft in. Na een half uurtje eruit en kijk! Ik gok 20.5 C Pas op. De boven laag kan wel warm zijn

Het gaat om het midden van de pot. daar moet je temp meten. Trouwens als je de handen tegen de pot houd voelt dat dan warm?

Zo ja dan is ie te warm. Voelt ie koel tot lauw aan dan is er niets aan de hand. Goed nameten en beredeneren nu.

Je moet zaken gaan uitsluiten!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Bioloog:

 

LV: 40-66

T : 22-30

 

Temperatuur in't midden van de grond is een 25 tal graden met de lamp aan... De pot zelf voelt niet warm aan, wel lauw.

 

pH meter geijkt... die geeft 7.4 aan op pH 7.01 :verrygood. Maw gezien ik al een tiental dagen op 5.8 afzuurde heb ik eigenlijk al een hele tijd voedingswater met veel te lage pH gegeven :D . Blijkbaar zijn die rode Hannah meters niet lang nauwkeurig zonder ijking want ze zijn drie weken geleden pas geijkt...

 

Maar goed, na ijking en het gebruik van de extractiemethode komt de pH van de grond uit op 6.5.

 

EC kan ik niet meten wegens een gebrek aan een ec meter. Ik heb sinds tien dagen nauwelijks nog voeding gegeven, behalve eergisteren een dikke dosis dan...

 

Stel nu dat het een magnesium te kort is, hoe los ik dit snel op, eventueel met huis-tuin-keukenmiddeltje?

 

Nog eens vermelden dat ik biobizz lightmix gebruik, waar ik een half kopje kippenmest en een half kopje traagwerkende zeewierkalk aan heb toegevoegd bij de start.

 

@ Racker: Ik vrees dat ik niet begrijp wat je precies wilt zeggen :) .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt.

 

Ik heb de samenstelling nog nergens gevonden. In mijn originele topic ook eens gevraagd of dat goede ph- is, maar geen reactie gehad toen.

 

Volledige benaming is: Ubbink bio balance aqua pH-Minus

 

Zou het hier aan liggen?

 

Moest het een magnesium probleem zijn, dan zou een oplossing van zeewierkalk de oplossing zijn, niet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

gewoon bitterzout aan de onderkant van de bladeren spuiten...

 

is toch niet zo moeilijk om dat te vinden?

 

mg van canna is zo'n losse toevoeging, meestal zijn die losse toeveogingen een tientje.

 

succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, dan proberen we binnen enkele dagen bitterzout (winkels zijn morgen gesloten wegens feestdag).

 

Ondertussen heb ik iets gevonden over de samenstelling van de ubbink ph-.

 

Angaben zu den Bestandteilen

Zitronensäure Monohydrat: Summenformel: C6H8O7 x H2O

Mr: 210,14

EINECS-Nr.: 2010691

CAS-Nr.: 5949-29-1

Klassifizierung: Xi, S22-24/25

Benzylalkohol: Summenformel: C7H8O

Mr: 108,1

EINECS-Nr.: 2028599

CAS-Nr.: 100-51-6

Klassifizierung: Xn, R20/22

Patentblau V (E 131): Summenformel: C54H62CaN4O14S4

Mr: 1159,45

EINECS-Nr.: 2049341

CAS-Nr.: 3536-49-0

Klassifizierung: Xn, R40, S22-36/37

 

http://images.raiffeisen.com/Raicom/sdb/52...ua_ph-minus.pdf

 

Citroenzuur met benzylalcohol en e131 lijkt me niet direct een probleem te zijn?

Share this post


Link to post
Share on other sites

waarom koopje niet gewoon een fles ph- bloei?

Dat is ervoor bedoeld.

 

Je ph is wel goed maar je grond kan zwaar vervuild zijn nu. Ik zeg KAN! door dat aquarium zuur.

Ik heb er geen ervaring mee.

 

Tip! koop een EC meter!!!!! En geef je planten en voeding met ec 1.9/2.0

ph 7

Zonder Ec meter tast je in het donker!

Er zit genoeg in goeie voeding. Bitterzout vind ik een ouderwets middel

Vind zelf mg opgelost in water als spray makkelijker en snel werkend.

Heel klein beetje mg maar in de oplossing.

 

doc heeft daar een perfect middeltje voor. Goldlabel MG Ultra!!

Helaas nog niet op de markt verkrijgbaar.

Ik zou bijna zeggen. waar woon je? Kom ik wel wat brengen.

Maar ik vrees dat je aan de andere kant van dutchie woont.

 

succes sijp

 

ps.

Ik denk dus dat je ph niet goed was en je te voorzichtig bent met voeden.

 

En ik verbaas me over je pot temperatuur. Afzuiging opvoeren. Max temp 27 en snachts is 22 prima.

 

Niet je lampen maar de omgevingstemperatuur verwarmt je pot. Duidelijk veel te warm in je tentje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is vriendelijk van je bioloog, maar ik woon in Oost-VL. Dat is sowieso te ver voor jou, denk ik. Toch bedankt!

 

Ik heb hier magnesiumtabletten liggen voor menselijke consumptie (tegen vermoeidheid). Daar zit magnesiumcitraat en magnesiumoxide in. Kan ik die oplossen en verstuiven of ben ik nu compleet krankzinnig? :verrygood

 

Misschien toch maar even wachten tot woensdag en dan bitterzout zoeken:).

 

't Is nog maar mijn eerste ronde. De ecmeter en ph-bloei ging ik voor de volgende ronde aanschaffen. Ben student en heb het niet breed:). Maar blijkbaar ga ik toch maar snel een tripje richting Nederland moeten plannen...

 

edit: Bij deze inlaatvent aangesloten (die ik eerder had uitgezet omdat het zo hard waaide) en uitlaat harder gezet.

 

Die vijverph- gebruik ik dan ook niet meer.

 

Bedankt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

sowieso maar beter alleen spul gebruiken wat voor planten is bedoeld

dus ph- bloei en ook niet die tabletten oplossen en verstuiven oid

en goede meters is ook belangrijk hoor

Share this post


Link to post
Share on other sites
gewoon bitterzout aan de onderkant van de bladeren spuiten...

Over de bladeren is beter, we zijn geen beestjes aan het verdelgen... :verrygood

 

 

Ok, dan proberen we binnen enkele dagen bitterzout (winkels zijn morgen gesloten wegens feestdag).

Gewoon Magnesiumsulfaat vragen bij de apotheek, kost geen drol...

med_gallery_11071_2575_95136.jpg

 

 

Bitterzout vind ik een ouderwets middel

Vind zelf mg opgelost in water als spray makkelijker en snel werkend.

Heel klein beetje mg maar in de oplossing.

Mg. met en zonder Ca. oplossingen hebben we natuurlijk ook geprobeert maar het ouderwets middel werkt het snelst. :D

 

Grtz.Nooz.

Share this post


Link to post
Share on other sites

is dat zo bovenkant beter dan onder?

leg uit aub?

Share this post


Link to post
Share on other sites

de stomata bevinden zich aan de bovenkant van het blad

hiermee verdampen ze maar nemen ze ook mee op

 

aan de onderkant zit niks..................

Share this post


Link to post
Share on other sites
de stomata bevinden zich aan de bovenkant van het blad

hiermee verdampen ze maar nemen ze ook mee op

 

aan de onderkant zit niks..................

 

Stomata zitten enkel aan de onderzijde van het blad.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

inderdaad Kees

zoals te zien is op deze dwarsdoorsnede van het blad

 

gallery_26449_11108_39958.png

 

de opening aan de onderkant is de stomata

 

ben ik benieuwd naar het antwoord op pollertje zijn vraag

 

cuticula is een waslaagje op de epidermis dat beschermt tegen uitdroging

epidermis is de buitenste huidlaag van het blad

palissade parenchym is het bladgroen en bestaat uit 2 cellen

schaduwblad bestaat dit uit 1 cel

sponsparenchym zorgt voor de gasuitwisseling van zuurstof, koolzuurgas en waterdamp en speelt een belangrijke rol in de aanvoer van water en de afvoer van door de fotosynthese gevormde suikers

onderepidermis neemt co2 op en laat o2(zuurstof) vrij

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Thanatos

 

Ik zou maar eens even stoppen met je PH knutselarij uit te oefenen op je plantjes. Zowiezo gebruik je aarde en persoonlijk heb ik nog nooit of te nimmer PH- gebruikt op Aarde omdat deze namelijk de PH waardes zelf regelt en dat mechanisme ga jij stuk maken met je geknoei met je PH.

Daarbij gebruik je de verkeerde PH en toen ik op slabs kweekte kon ik daar heel goed het effect van zien en als je niet op tijd stopt gaan je planten eraan. Vroeger had je zelfs PH- groei en een PH- bloei en de verkeerde in de verkeerde periode gaf meteen dezelfde symptomen als jouw plantjes. Als je PH- wilt gaan gebruiken zorg dan dat je de correcte hebt.

 

Ik heb ook wel eens Hesi aarde gebruikt en meende me te herinneren dat het mooie van Hesi is dat je er niet eens bij hoeft af te zuren en kijk eens wat Google mij laat zien?

 

" Hesi Bloei Complex bevat bovendien een pH corrector, het pH niveau van het voedingswater wordt gecorrigeerd tot een licht zure waarde met gebruik van de Bloei Complex. Voordeel hiervan is dat men, afhankelijk van de pH waarde van het aangeboden water, weinig tot zelfs geen fosforzuur hoeft te gebruiken "

 

Je planten hebben voeding zat, ze zien er mooi donkergroen uit maar beginnen nu toch wel last te krijgen van je verkeerde PH- dus ik zou daar maar eens mee gaan stoppen als je je planten nog wilt redden.

Geef ze alleen voeding, je aarde is een prachtig medium dat de zuurgraad voor je plant uitermate goed regelt en er is helemaal geen ph correctie nodig op Aarde.

 

Mineralen bijgeven zou ik nu zeker niet doen omdat je PH huishouding duidelijk niet goed is en je plant daardoor sommige mineralen niet op kan nemen en als je ze dan gaat geven en je ph is wel correct krijgt de plant meteen een overdaad.

Aarde reageert nou eenmaal trager dan welk ander medium ook. Je gaat heel gauw van het ene probleem naar het andere als je niet uitkijkt en uiteindelijk gaat je plant eraan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb ook google en wiki chriet!

 

kees zegt onder, chriet boven, daarna chriet idd op kees.....

 

ik snap t niet, ik geen vanaf onder, maar is dat goed of slecht?

Share this post


Link to post
Share on other sites

iig geef ik bladvoeding van boven op t blad en het werkt altijd uiterst effectief

 

dus hoe kan dat als de opening aan de onderzijde zit?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het overgrote deel van het metabolisme van je plant gebeurt in je groeischeut.

 

Kom je dan verder ?

 

Groetjens.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ben net even wezen vragen nog aan mijn alwetende kennis

hij zegt ook

bladvoeding moet je niet op t blad spuiten

bladvoeding moet je onderop het blad spuiten........

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooi is dat ook weer duidelijk, doe ik het toch goed :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...