polletje 21 Posted October 21, 2010 ok te droog, maar als het te droog is kunnen ze ook geen stikstof opnemen toch... De plant haalt voeding en vocht uit de onderste bladeren, welke als reserve dienen. Als ze slap zijn en niet stevig aanvoelen als je bovendste balderen moet je snel veel water geven.. gelukkig weet je het prob en heb je een oplossing, komt alles toch nog goed.. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Thanatos 89 Posted October 21, 2010 Ik heb gisteren eenmalig een flinke dosis stikstof gegeven en een liter water per plant gegeven (zodat het water er onderaan uitliep). En het probleem is opgelost! Geen nieuwe gele bladeren erbij! Bedankt voor de hulp allemaal, mijn baby's zijn weer veilig:). Quote Share this post Link to post Share on other sites
Pierre Paf 8 Posted October 21, 2010 Als je aarde te veel is opgedroogd kan het soms moeilijk water opnemen. Dan zou je éénmalig een watergift kunnen doen met een drupje zeep om het beetje los te maken. Voor de rest goed naar je plant kijken, als lamp uitgaat moeten de bladen nog fier omhoog staan. keep ´m green salu2 Pierre Paf Quote Share this post Link to post Share on other sites
Thanatos 89 Posted November 1, 2010 27 dagen 12/12 & 22 dagen bloei Het is hier helemaal fout aan het lopen . Het bladprobleem leek zich te herstellen maar nu is het dubbel en dik terug. De topvorming lijkt me vertraagd te zijn... De middelste plant is erg aan het afzien... Er komt in een hoog tempo geel blad bij... Wat heb ik gedaan sinds 21 oktober? Een week lang om de twee dagen 75 cl water gegeven per plant, afgezuurd op 5.8. Een week lang geen voeding gegeven, m.u.v. wortelstimulator en powerenzyme. De 27e heb ik een beetje bloeivoeding gegeven (1/5e aanbevolen dosis). De 30e nog eens een flinke dosis groei en bloeivoeding gegeven. owja, ik zuur trouwens af met Ubbink aqua ph-minus... Voor de verandering erg duidelijke foto's: Wie kan deze klungelende amateur uitsluitsel geven? Quote Share this post Link to post Share on other sites
racker 469 Posted November 1, 2010 Kijk een s naar je steeltjes en lees dan DIT eens. Vooral het stukje indicator. GrR Quote Share this post Link to post Share on other sites
bioloog 0 Posted November 1, 2010 Ik wil je wel helpen maar heb meer gegevens nodig. wat geef je aan EC? en wat is de pot (grond)PH? ( twee delen demi water en een deel aarde. uurtje staan en dan filteren en meten.) Wat ik zie is een magnesium probleem. Dit is namelijk het enige element wat mobiel is in de plant. Door de bloei en gebrek aan mg in de grond of het niet op kunnen nemen van mg, zorgt eroor dat de plant het magnesium uit de onderste bladeren losmaakt en transporteert naar de groeitoppen. mg gebrek laat zich zien aan de punten van het blad en werkt zich in twee dagen naar binnen en zuigt blad volledig leeg. Door het gebrek aan mg in het blad, wordt het bladgroen niet meer groen gehouden en sterft af. Gevolg, geel blad. Want om boven in je plant bladgroen te laten ontstaan is mg nodig!!!!!! Wat ik nu zou doen is meten. PH en EC in de pot. En nog een vraagje. Hoe hoog is je lv? greetz sijp ps. temp is goed hoor. daar zit het niet in De opmerking dat je pot te warm zou zijn is lariekoek!!!!! Kan toch niet met zo'n dicht struikgeas!!!!!!!!!!!!!! Als je plantjes klein zijn en de pot ook. dan kan dat ja. Maar niet met zo'n grote pot. Aarde isoleert ook!!!!!!! En je potten staan tegen elkaar dus worden niet van de zijkant beschenen. Echt lariekoek!!! Koop een simpele thermometer en graaf die ff voor de helft in. Na een half uurtje eruit en kijk! Ik gok 20.5 C Pas op. De boven laag kan wel warm zijn Het gaat om het midden van de pot. daar moet je temp meten. Trouwens als je de handen tegen de pot houd voelt dat dan warm? Zo ja dan is ie te warm. Voelt ie koel tot lauw aan dan is er niets aan de hand. Goed nameten en beredeneren nu. Je moet zaken gaan uitsluiten!! Quote Share this post Link to post Share on other sites
Thanatos 89 Posted November 1, 2010 @ Bioloog: LV: 40-66 T : 22-30 Temperatuur in't midden van de grond is een 25 tal graden met de lamp aan... De pot zelf voelt niet warm aan, wel lauw. pH meter geijkt... die geeft 7.4 aan op pH 7.01 . Maw gezien ik al een tiental dagen op 5.8 afzuurde heb ik eigenlijk al een hele tijd voedingswater met veel te lage pH gegeven . Blijkbaar zijn die rode Hannah meters niet lang nauwkeurig zonder ijking want ze zijn drie weken geleden pas geijkt... Maar goed, na ijking en het gebruik van de extractiemethode komt de pH van de grond uit op 6.5. EC kan ik niet meten wegens een gebrek aan een ec meter. Ik heb sinds tien dagen nauwelijks nog voeding gegeven, behalve eergisteren een dikke dosis dan... Stel nu dat het een magnesium te kort is, hoe los ik dit snel op, eventueel met huis-tuin-keukenmiddeltje? Nog eens vermelden dat ik biobizz lightmix gebruik, waar ik een half kopje kippenmest en een half kopje traagwerkende zeewierkalk aan heb toegevoegd bij de start. @ Racker: Ik vrees dat ik niet begrijp wat je precies wilt zeggen . Quote Share this post Link to post Share on other sites
Chriet Tittulaer 3 Posted November 1, 2010 die ph- die jij gebruikt is voor vijvers? Quote Share this post Link to post Share on other sites
Thanatos 89 Posted November 1, 2010 Klopt. Ik heb de samenstelling nog nergens gevonden. In mijn originele topic ook eens gevraagd of dat goede ph- is, maar geen reactie gehad toen. Volledige benaming is: Ubbink bio balance aqua pH-Minus Zou het hier aan liggen? Moest het een magnesium probleem zijn, dan zou een oplossing van zeewierkalk de oplossing zijn, niet? Quote Share this post Link to post Share on other sites
polletje 21 Posted November 1, 2010 gewoon bitterzout aan de onderkant van de bladeren spuiten... is toch niet zo moeilijk om dat te vinden? mg van canna is zo'n losse toevoeging, meestal zijn die losse toeveogingen een tientje. succes Quote Share this post Link to post Share on other sites
Thanatos 89 Posted November 1, 2010 Ok, dan proberen we binnen enkele dagen bitterzout (winkels zijn morgen gesloten wegens feestdag). Ondertussen heb ik iets gevonden over de samenstelling van de ubbink ph-. Angaben zu den Bestandteilen Zitronensäure Monohydrat: Summenformel: C6H8O7 x H2O Mr: 210,14 EINECS-Nr.: 2010691 CAS-Nr.: 5949-29-1 Klassifizierung: Xi, S22-24/25 Benzylalkohol: Summenformel: C7H8O Mr: 108,1 EINECS-Nr.: 2028599 CAS-Nr.: 100-51-6 Klassifizierung: Xn, R20/22 Patentblau V (E 131): Summenformel: C54H62CaN4O14S4 Mr: 1159,45 EINECS-Nr.: 2049341 CAS-Nr.: 3536-49-0 Klassifizierung: Xn, R40, S22-36/37 http://images.raiffeisen.com/Raicom/sdb/52...ua_ph-minus.pdf Citroenzuur met benzylalcohol en e131 lijkt me niet direct een probleem te zijn? Quote Share this post Link to post Share on other sites
bioloog 0 Posted November 1, 2010 waarom koopje niet gewoon een fles ph- bloei? Dat is ervoor bedoeld. Je ph is wel goed maar je grond kan zwaar vervuild zijn nu. Ik zeg KAN! door dat aquarium zuur. Ik heb er geen ervaring mee. Tip! koop een EC meter!!!!! En geef je planten en voeding met ec 1.9/2.0 ph 7 Zonder Ec meter tast je in het donker! Er zit genoeg in goeie voeding. Bitterzout vind ik een ouderwets middel Vind zelf mg opgelost in water als spray makkelijker en snel werkend. Heel klein beetje mg maar in de oplossing. doc heeft daar een perfect middeltje voor. Goldlabel MG Ultra!! Helaas nog niet op de markt verkrijgbaar. Ik zou bijna zeggen. waar woon je? Kom ik wel wat brengen. Maar ik vrees dat je aan de andere kant van dutchie woont. succes sijp ps. Ik denk dus dat je ph niet goed was en je te voorzichtig bent met voeden. En ik verbaas me over je pot temperatuur. Afzuiging opvoeren. Max temp 27 en snachts is 22 prima. Niet je lampen maar de omgevingstemperatuur verwarmt je pot. Duidelijk veel te warm in je tentje. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Thanatos 89 Posted November 1, 2010 Dat is vriendelijk van je bioloog, maar ik woon in Oost-VL. Dat is sowieso te ver voor jou, denk ik. Toch bedankt! Ik heb hier magnesiumtabletten liggen voor menselijke consumptie (tegen vermoeidheid). Daar zit magnesiumcitraat en magnesiumoxide in. Kan ik die oplossen en verstuiven of ben ik nu compleet krankzinnig? Misschien toch maar even wachten tot woensdag en dan bitterzout zoeken:). 't Is nog maar mijn eerste ronde. De ecmeter en ph-bloei ging ik voor de volgende ronde aanschaffen. Ben student en heb het niet breed:). Maar blijkbaar ga ik toch maar snel een tripje richting Nederland moeten plannen... edit: Bij deze inlaatvent aangesloten (die ik eerder had uitgezet omdat het zo hard waaide) en uitlaat harder gezet. Die vijverph- gebruik ik dan ook niet meer. Bedankt! Quote Share this post Link to post Share on other sites
Chriet Tittulaer 3 Posted November 2, 2010 sowieso maar beter alleen spul gebruiken wat voor planten is bedoeld dus ph- bloei en ook niet die tabletten oplossen en verstuiven oid en goede meters is ook belangrijk hoor Quote Share this post Link to post Share on other sites
No-Zem 1 Posted November 2, 2010 gewoon bitterzout aan de onderkant van de bladeren spuiten... Over de bladeren is beter, we zijn geen beestjes aan het verdelgen... Ok, dan proberen we binnen enkele dagen bitterzout (winkels zijn morgen gesloten wegens feestdag). Gewoon Magnesiumsulfaat vragen bij de apotheek, kost geen drol... Bitterzout vind ik een ouderwets middelVind zelf mg opgelost in water als spray makkelijker en snel werkend. Heel klein beetje mg maar in de oplossing. Mg. met en zonder Ca. oplossingen hebben we natuurlijk ook geprobeert maar het ouderwets middel werkt het snelst. Grtz.Nooz. Quote Share this post Link to post Share on other sites
polletje 21 Posted November 3, 2010 is dat zo bovenkant beter dan onder? leg uit aub? Quote Share this post Link to post Share on other sites
Chriet Tittulaer 3 Posted November 3, 2010 de stomata bevinden zich aan de bovenkant van het blad hiermee verdampen ze maar nemen ze ook mee op aan de onderkant zit niks.................. Quote Share this post Link to post Share on other sites
keesthemad 8 Posted November 3, 2010 de stomata bevinden zich aan de bovenkant van het bladhiermee verdampen ze maar nemen ze ook mee op aan de onderkant zit niks.................. Stomata zitten enkel aan de onderzijde van het blad. Kees. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Chriet Tittulaer 3 Posted November 3, 2010 inderdaad Kees zoals te zien is op deze dwarsdoorsnede van het blad de opening aan de onderkant is de stomata ben ik benieuwd naar het antwoord op pollertje zijn vraag cuticula is een waslaagje op de epidermis dat beschermt tegen uitdroging epidermis is de buitenste huidlaag van het blad palissade parenchym is het bladgroen en bestaat uit 2 cellen schaduwblad bestaat dit uit 1 cel sponsparenchym zorgt voor de gasuitwisseling van zuurstof, koolzuurgas en waterdamp en speelt een belangrijke rol in de aanvoer van water en de afvoer van door de fotosynthese gevormde suikers onderepidermis neemt co2 op en laat o2(zuurstof) vrij Quote Share this post Link to post Share on other sites
Tihkal 0 Posted November 3, 2010 Hoi Thanatos Ik zou maar eens even stoppen met je PH knutselarij uit te oefenen op je plantjes. Zowiezo gebruik je aarde en persoonlijk heb ik nog nooit of te nimmer PH- gebruikt op Aarde omdat deze namelijk de PH waardes zelf regelt en dat mechanisme ga jij stuk maken met je geknoei met je PH. Daarbij gebruik je de verkeerde PH en toen ik op slabs kweekte kon ik daar heel goed het effect van zien en als je niet op tijd stopt gaan je planten eraan. Vroeger had je zelfs PH- groei en een PH- bloei en de verkeerde in de verkeerde periode gaf meteen dezelfde symptomen als jouw plantjes. Als je PH- wilt gaan gebruiken zorg dan dat je de correcte hebt. Ik heb ook wel eens Hesi aarde gebruikt en meende me te herinneren dat het mooie van Hesi is dat je er niet eens bij hoeft af te zuren en kijk eens wat Google mij laat zien? " Hesi Bloei Complex bevat bovendien een pH corrector, het pH niveau van het voedingswater wordt gecorrigeerd tot een licht zure waarde met gebruik van de Bloei Complex. Voordeel hiervan is dat men, afhankelijk van de pH waarde van het aangeboden water, weinig tot zelfs geen fosforzuur hoeft te gebruiken " Je planten hebben voeding zat, ze zien er mooi donkergroen uit maar beginnen nu toch wel last te krijgen van je verkeerde PH- dus ik zou daar maar eens mee gaan stoppen als je je planten nog wilt redden. Geef ze alleen voeding, je aarde is een prachtig medium dat de zuurgraad voor je plant uitermate goed regelt en er is helemaal geen ph correctie nodig op Aarde. Mineralen bijgeven zou ik nu zeker niet doen omdat je PH huishouding duidelijk niet goed is en je plant daardoor sommige mineralen niet op kan nemen en als je ze dan gaat geven en je ph is wel correct krijgt de plant meteen een overdaad. Aarde reageert nou eenmaal trager dan welk ander medium ook. Je gaat heel gauw van het ene probleem naar het andere als je niet uitkijkt en uiteindelijk gaat je plant eraan. Quote Share this post Link to post Share on other sites
polletje 21 Posted November 3, 2010 ik heb ook google en wiki chriet! kees zegt onder, chriet boven, daarna chriet idd op kees..... ik snap t niet, ik geen vanaf onder, maar is dat goed of slecht? Quote Share this post Link to post Share on other sites
Chriet Tittulaer 3 Posted November 3, 2010 iig geef ik bladvoeding van boven op t blad en het werkt altijd uiterst effectief dus hoe kan dat als de opening aan de onderzijde zit? Quote Share this post Link to post Share on other sites
keesthemad 8 Posted November 4, 2010 Het overgrote deel van het metabolisme van je plant gebeurt in je groeischeut. Kom je dan verder ? Groetjens. Kees. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Chriet Tittulaer 3 Posted November 4, 2010 ben net even wezen vragen nog aan mijn alwetende kennis hij zegt ook bladvoeding moet je niet op t blad spuiten bladvoeding moet je onderop het blad spuiten........ Quote Share this post Link to post Share on other sites
polletje 21 Posted November 4, 2010 mooi is dat ook weer duidelijk, doe ik het toch goed Quote Share this post Link to post Share on other sites