Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
lola

Planten verbranden enorm. Wat te doen!??

Recommended Posts

Hoi allemaal,

 

Mijn planten (PP) beginnen enorm te verbranden. Dit begon weken geleden ietsjes, toen ik de lampen lager had gehangen. Daarna stopte het. Ik dacht dus dat het aan de hoogte van de lampen lag.

 

Echter ik heb de laatste week weer flink gevoed... en de planten beginnen nu in enorm tempo te vergelen.... en daarna meteen te verbranden! (ziet er uit als agressieve verbranding/uitdroging) Ik denk nu dus aan overvoeding of misschien allebei. De verbranding valt nauwelijks uit de toppen te knippen!

 

Ik zit op dg 61 van de bloei. 30% van de haartjes zijn bruin in de HOOFDTOPPEN (veel te weinig). Maar als ik ze laat staan wordt de wiet onverkoopbaar.

 

Wat zal ik doen? Alles omhakken en dan maar droog knippen, zodat de betere planten igg. niet nog meer verbranden? De verbranding is in 1 nacht zo snel gegaan dat ik anders mss. niets meer kan verkopen. Of langer laten rijpen en enorm verbrande planten krijgen die al dor zijn? Gaat de verbranding nog door als ik ze omhak? Zo ja... dan zou omhakken dus eigenlijk niet eens zo veel helpen. iemand ervaring hiermee?

 

Bij de bovenste toppen is het het ergst. En omdat de blaadjes van de hoofdtoppen maar kort/klein zijn heb ik in 1 nacht al het probleem dat ze dusdanig verkleuren en verdrogen, dat mijn wiet erdoor verpest wordt. Nogmaals... het verkopen is het belangrijkst. Smaak is van ondergeschikt belang.

 

Please snel reageren... dan hak ik ze evt. vanavond al om namelijk. Alvast bedankt! Wat een pech!

Lola!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zet eerst eens een foto, ik heb je nog zo gewaarschuwd voor die nieuwe lampen. Zijn het alleen de grote of ook alle kleine blaadjes verbrand, als de top zelf nog groen is, is er niets aan de hand wordt alleen wat meer knipwerk. Maar let wel Lola, niet goed uitgebloeide wiet valt op bij de opkoper. Die hebben daar een oog voor. Hang die lampen nou maar op 70 cm. Ik hoop voor je dat niet de hele tuin is verbrand of zijn het alleen degenen die onder de lamp staan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

En wat je voeding betreft, dat was toch alleen Kalium? Dat kan je haast niet overvoeden. Als je voor de rest alleen nog water geeft is dat verder in orde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk ook dat je het beste de lamp hoger hangt, ook omdat je zegt dat het hoofdzakelijk boven in de plant is.

 

Groeten Harry

Share this post


Link to post
Share on other sites

De lampen hangen inmidels al weer weken op 60cm, maar ik zal ze nog hoger hangen. Maar wat het ook is: het is de hele tuin, met uitzondering van een paar. En het is er vrijwel niet meer uit te knippen. Ik kan helaas geen foto plaatsen :) :D :D

 

Het zijn helaas ook veel kleine bladeren VEEL hoofdtoppen :)

Wat betreft niet goed afgebloeide wiet..... tja... ik weet dat kopers daar een neus voor hebben! Ik heb 1 keer in mijn leven wiet verkocht..... en ze weten altijd wel wat te vinden.... maar in dit geval ZEKER.

 

Zal ik ze echt niet toch omhakken? Of zeggen jullie nog steeds: doorgroeien tot ze rijp zijn? Het gekke is dat het ineens zo snel ging met het verbranden. Zelfs bij het gedeelte dat eerst nog helemaal niet aangetast was! En dat in 1 nacht :? :? Terwijl de lampen al echt WEKEN op 60 cm hangen!

 

Wat het waarschuwen van de lampen betreft; ja dat is zeker zo. Ik moest zo nodig experimenteren :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Begin alvast maar met een paar planten te knippen. Probeer zoveel mogelijk verdord blad weg te knippen. Je zit al op negen weken, en voorlopig ben je nog niet klaar. Of wou je alles tegelijk omhakken enb dan droog knippen? Mocht je wiet er niet uitzien, dan zal je genoegen moeten nemen met een lagere prijs. Het is niet anders, volgende kweek beter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja... ik denk dat ik gewoon de rijpste (of meest verbrandde) planten begin te knippen idd. Dat is mss. wel een goed idee :D

 

Het alternatief dat ik in gedachten had was idd. alles tegelijk omhakken om erger te voorkomen. En dan maar droog knippen. Ik weet niet wat beter is voor het voortschrijden van de verbranding :): Maar dat is waarschijnlijk ook moeilijk te zeggen :D

Bedankt Bambo! En de rest!

Share this post


Link to post
Share on other sites
De lampen hangen inmidels al weer weken op 60cm, maar ik zal ze nog hoger hangen. Maar wat het ook is: het is de hele tuin, met uitzondering van een paar. En het is er vrijwel niet meer uit te knippen. Ik kan helaas geen foto plaatsen :) :D :D

 

Ik vind 60cm niet zoveel voor een 600watter met het weer van de afgelopen tijd, ikzelf heb mijn 400watter met heet weer al op 55a60cm hangen.

Denk dat het een combinatie is geweest van teveel voeding en lampen te laag.

Verder lijkt knippen mij ook nog de enige oplossing...

 

Groeten Harry

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb ongeveer zelfde probleem bij de grotere. maar wat bedoel je met verbrand? hoe kun je dat zien? als de kleine blaadjes in de hoofdtop helemaal geel/bruin zijn ofzo? ik laat alles gewoon staan...

 

en blijf de volle voeding geven, 8e week bloei dus..

trouwens, overvoeden,Ik zit in de laatste weken op 100% bloeistimulator en 100% aardevoeding, dan kun je toch niet overvoeden? spoel om de 2 keer voeden met water en enzymen..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik kan helaas geen foto plaatsen :) :D :D

 

....Het zijn helaas ook veel kleine bladeren VEEL hoofdtoppen :)

 

....Het gekke is dat het ineens zo snel ging met het verbranden. Zelfs bij het gedeelte dat eerst nog helemaal niet aangetast was! En dat in 1 nacht  :?  :?  

 

misschien dat ze op 1 van onderstaande lijken ?

(hoop het niet voor je :? )

 

DSCF0312.JPG?dc=4675434933066803565

 

DSCF0315.JPG?dc=4675434933088055700

 

DSCF0316.JPG?dc=4675434933097229432

 

heb het hier maar gehouden op overvoeding :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi jongens en meiden :)

 

Ben druk geweest met knippen.... vandaar ff geen reactie!

Hey Choppie... het ziet er wel wat anders uit dan de foto's die je voor me postte. Ik weet eigenlijk wel zeker dat het verbranding is door de lampen. Dit omdat het begon toen ik met de hoogte (laagte) van mijn lampen ging experimenteren. En dus idd. omdat het vooral de bovenste toppen zijn. Verder een paar lager gelegen "kneusjes" van takken die mss. niet genoeg sappen toegevoerd kregen om de hitte goed te weerstaan. Verder is de wiet wel erg snel droog..... wat ongetwijfeld (behalve het weer) ook te maken heeft met dat ze al uitgedroogd waren door de verbranding.

 

Het rare vond ik alleen dat het proces, WEKEN nadat ik de lampen alweer op 60 cm had hangen, INEENS verder ging. Dat was het rare. Daarom dacht ik even aan overvoeding. Maar als ik iets gedaan heb.... is het eerder ondervoeding (bij wijze van spreken dan). Want ik ben heel voorzichtig geweest met voeden. Ben laat met voeden begonnen en ver onder de maximale doses gebleven. (experimenteren met voeding wil ik graag zodra ik een EC meter heb).

 

Inmiddels hangen de lampen op 70 cm. Heb weer een hoop geleerd. Wat een paniek was dat zeg. Ik dacht dat mijn wiet onverkoopbaar zou worden. Maar het valt gelukkig wel mee. Het is inderdaad flink extra knipwerk. En ik heb nog steeds veel te knippen. Maar het proces gaat niet meer verder. En dat is perfect! Bijna alle wat zwaarder getroffen planten zijn nu geknipt. En de stress is nu minder bij mij, omdat de overgebleven planten er redelijk prima uit zien :D :D :) Verder heb ik sinds vandaag 1 lamp uit kunnen zetten. Dit is qua temp ook een grote opluchting natuurlijk. Ik zit nu midden in week 10 dus ik kan 2/3 van de planten nog op haar rijpst oogsten....... Zo.... dit klinkt alweer wat positiever niet? :)

 

Ik heb bijna 1 m2 geknipt nu.... heb nog niets gewogen overigens. Ik heb nog niet eens een behoorlijke weegschaal. Maar zo te zien gaat de oogst zeer meevallen!

Groet, en bedankt voor de hulp allemaal!

Lola

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wees getroost Lola, het is mij toen ook overkomen. Volgende kweek is het ook nog oppassen maar daar hebben we het nog wel een keer over. Ik ben benieuwd hoe het nat knippen je is vergaan. Was het niet vreselijk pielen tussen de toppen? Zelf zat ik te denken om de planten maar droog te knippen. De verbrande stukken blijven dan ook niet zo kleven op je top bij het knippen. Maar als je nat geknipte wiet er goed uitziet hoef je geen zorgen te maken. (geen weegschaal, verrassingspakket derhalve)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Was het niet vreselijk pielen tussen de toppen? )

 

Ja zeker was dat pielen! En de toppen zijn er niet compacter op geworden. Maar PP, heb ik me laten vertellen, gaat sowieso een beetje open staan tijdens de bloei. En ik heb nog nooit compacte PP gezien. (gedroogd dan he) Dus ik hoop dat dat niet zo'n probleem is :)

 

 

Zelf zat ik te denken om de planten maar droog te knippen. De verbrande stukken blijven dan ook niet zo kleven op je top bij het knippen.

 

Ik zal vandaag eens een plant met verbranding te drogen hangen.... en kijken of dat mss. makkelijker gaat. Goeie tip :D

Groet!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb eigenlijk nog 2 vragen m.b.t. het beperken van de schade:

 

1). Er zijn nog 3 hoofdtoppen met dusdanige verbrandingsverschijnselen dat ze lastig worden om te knippen. Kan ik die hoofdtoppen zomaar afknippen om die alvast te manicuren?

 

2). Het valt mij op dat veel hoofdtoppen nog lang niet zoveel bruine haartjes hebben als ik zou willen. Maar zodra ze gedroogd zijn valt het enorm mee. Ze zien er dan redelijk rijp uit; een STUK BRUINER dus. Is dit normaal voor PP?

 

Een van de toppen was redelijk bruin.... die stond nl. tegen het koolstoffilter aan. Zou de hitte het afbloeien zo erg kunnen remmen? Heeft iemand PP wel eens langer dan 10 volle weken laten staan? Of worden de haartjes in de toppen misschien ineens bruin zodra die d'r zin in heeft? 'K heb geen idee hoe dat gaat bij PP.

Thanks!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lola, wat mij betreft kan je die 3 toppen er gewoon vanaf knippen. Je zit toch al zowat op z'n end. Dat ze bruiner worden na het drogen is een normaal verschijnsel.

 

Doen je planten die er nog staan nog wel wat? Als je een minieme topopbouw ziet dan kan je ze beter omhalen want dan loont het verder de moeite niet. Pakken je planten nog steeds water en je ziet nog veel gebeuren dan kan je het moment ff uitstellen. Op het moment dat je een grijsblauwe gloed over je toppen ziet verschijnen is het tijd om te oogsten. Kijk eens met een loupe naar een van je toppen zien de harskristallen er nog doorzichtig uit?

Maar de keuze is aan jou. Jij moet de inschattig maken of je de toppen nog wel schoon kunt knippen. Tis jammer dat je de wiet niet even kunt laten zien, maar vertrouw op jezelf.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als een echte nerd heb ik een postzegelloep gekocht die 10x vergroot. :wink: Misschien een tip voor mensen die een loep zoeken. De gangbare loep bij de opticien, kantoorboekhandel enz. bleken nl. maar 3 x te vergroten. En die had ik al in huis. Daar zag ik dus niets mee.

 

Met deze loep dus wel :) Ik heb een stuk of 20 toppen bekeken. Hoofdtoppen en lagere toppen. Maar ik heb nog maar 1 plant gezien waarvan sommige harskristallen bruinig/amber waren. De komende dagen kan ik dus nog even nat blijven knippen. Er zijn geen toppen meer waarbij ik moet gaan pielen :D

 

Hoe meer ik hoor over water geven, hoe meer ik baal van Blumat. EN.... hoe meer ik zit te denken aan water geven van onderaf (en dan met potten gaan kweken). Met Blumat kan ik nl. niet echt zien of de planten nog opnemen. Groot nadeel toch hoor! Het voordeel van onderaf geven lijkt mij ook dat de planten zelf bepalen hoeveel ze nodig hebben! Nu ben ik steeds bang dat ze mss. tekort komen. Zonde zou dat zijn natuurlijk.

 

Als het niet van onderen wateren wordt, dan wordt het wel een sproeisysteem dat de bovenkant van de aarde ook gelijk nat houdt.

 

Anyway... de planten doen het nog goed en ik blijf lekker water geven. Dan droogt de wiet wat langzamer. Verder heb ik de al geknipte wiet in een kartonnen doos gedaan. Die 3 hoofdtoppen die nog beschadigd waren zijn inmiddels gemanicuurd. Er is nog geen top die mij onverkoopbaar lijkt. En daar ben ik natuurlijk heel blij mee! 8)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een plant verdampt water om z'n temperatuur te regelen. Hoe meer voeding hij krijgt, hoe minder goed hij kan verdampen (verzouting). Als hij niet voldoende verdampt en het dan warm wordt of de lamp hangt er te dicht op, gaat de plant inderdaad verbranden. Als het dus warm wordt en je kunt je hok niet meer onder de +/- 30 graden houden (gemeten onder de lamp bij de bovenste toppen in de buurt! erg belangrijk om op de juiste plek te meten!!!!), moet je sowieso de lampen zover omhoog doen dat het niet warmer dan 30 graden wordt bij de bovenste toppen. Wat je ook kunt doen is een of meerder lampen (een deel van de 12 uur) uitdoen.

 

Ook je voeding moet 'milder' worden. Dus lagere EC en steeds enzymen meegeven (cannazym). Alleen dit werkt niet direct. Dus als er een warmere periodde aankomt, wees uit voorzorg terughoudend met je EC. Geef ook regelmatig (min. 1 keer per week) alleen water met een flinke dosis Cannazym (nee, ik heb geen aandelen :wink: )

 

De 30 graden zijn ovrigens geen wet van meden en perzen: hoe lager de EC in je voeding is geweest, hoe hogere temperatuur ze kunnen verdragen. Kortom, dat verschilt per schema.

 

Tipje: als je veel verdort blad ertussen hebt, is het misschien raadzaam om een kermit of toppensneller voor het oogsten te huren (b.v. bij positive grow in amsterdam), die zuigt die zooi zo weg.

 

N.B. KOOP EEN EC METER! :scrambleup:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmmm ik had een paar dagen geleden een reactie gepost, maar ik zie dat ie niet overgekomen is. Nu ja..... de strekking was: dat ik het een hele goede post van je vond Supersamma. Vooral om de temp te regelen met de hoogte van de lamp. (dan maar wat minder lichtopbrengst). En ook het idee de lampen te wisselen met idd. bijv. een tijdklok :)

 

Thanks!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...