Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

JosNevejans

250W MH/HPS Fruit Spirit, Eerste kweek

Recommended Posts

Mooie plantjes zeg!!! Hoe lang staan ze nu al in bloem? Ga je je moeder mee-bloemen...?

Hoi Jos,

 

Ik houd nooit zo goed bij hoelang ze in bloei staan maar het zal nu zo'n week of 5 zijn (dat de klok op 12 staat) ik denk zo'n 3 weken zichtbare bloei.

De moeder staat er nu inderdaad ook tussen, ik heb er nog even 16 stekken van gesneden voor ze erbij ging, toen de klok op 12 ging stond ze er al bij.

 

De nieuwe stekken zijn nu ook al weer 20cm, deze zijn voor mijn andere tentje waar nu nog Northern Lights in staan, die moeten nog 2 weken en dan komen de Fruit Spirits in de andere tent.

 

Als je het leuk vind kan ik zo nu en dan een fototje schieten voor je.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste kerel,

 

Waarom MOET die electro perse IN de kast zitten? Gebruik je de VSA als extra verwarming ofzo? Denk het niet, dus monteer de hele handel aan de buitenkant van de kast in plaats van erin. Moet en zal het erin ga dan naar een goede electronicahandel en koop een fatsoenlijke kast waarop staat IP64. Een voorbeeld hiervan is een kast met klep van het merk Hensel. Deze zijn zeer vochtbestendig (IP64) en prijstechnisch zeer aantrekkelijk.

 

Ik wil hier als tip voor velen nog wel even op ingaan, op de IP codes op electrische delen en behuizingen etc. Misschien is iemand hier als eens op ingegaan, maar een opfrissing kan geen kwaad.

 

De tabellen zijn overal wel te vinden op internet, ik zal een korte uitleg geven. IP staat voor International Protection. Kijk maar eens op je stopcontact, daar vind je een IP met 2 cijfers erachter. Het eerste cijfer geeft de stofdichtheid aan. In mijn voorbeeld 6 en dat betekend stofdicht. Het tweede cijfer zegt iets over de vochtbestendigheid. 4 is in mijn voorbeeld spatwaterdicht. Ik kan alleen maar aanbevelen dat wanneer er stopcontacten ed IN het hok gebouwd worden, deze coderingen in acht te nemen en anders zo veel als mogelijk electro BUITEN het hok plaatsen.

 

Verder adviseer ik zo min mogelijk verbindingen. Elke verbinding is een potentiële overgangsweerstand wanneer de contacten los zouden gaan zitten en dus kans op overbelasting en uiteindelijk brand. Om een voorbeeld te noemen, de standaard reflectors in onze hobby hebben aan de zijkant een kroonsteen waaraan je de kabel aansluit. Ikzelf verwijder deze onmiddelijk en sluit direct aan op de fitting. Daarmee verwijder je een potentieel gevaar, zo simpel is het. Als een draad warm wordt is dat vaak, heel vaak het gevolg van een overgangsweerstand, ofwel losse contacten.

 

Ik werk dagelijks met stroom, installaties e.d. dus ik spreek echt uit ervaring. Ik doe dat zo'n jaar of 15, dus ik heb echt wel al wat ellende gezien. Voorkomen is beter dan genezen.

 

Grtz D'n Dos

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog even een kleine toevoeging op die verbindingen. Bij de meeste schakelborden wordt gebruik gemaakt van stekkerverbindingen (stopcontacten). Dit zijn ook verbindingen. Als je een professional vraagt een schakelbord te bouwen, of voor mijn part een heel hok aan te sluiten, zal deze altijd zo veel als mogelijk DIRECTE verbindingen maken. Dus weg met die stekkers! Als je met inductieve lasten werkt zijn stekkers en verbindingen onwenselijk en dienen teruggedrongen te worden tot het absolute minimum. Het gaat altijd fout op verbindingen beste mensen! De enige reden dat shops die kant en klare kasten verkopen is omdat ze plug and play zijn, dus handig zijn. Maar zelf bouwen is altijd beter!

 

Grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

@John Beton: De relais is dus al besteld en betaald ;-) Veiligheid is idd belangrijk!! :-p

Goeie tip van de spuitjes :-p

Thx man!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Indicaan: Amai, een hele boterham zeg :-s

Maar je hebt inderdaad wel gelijk... De relais is besteld. Ik ga morgen ook om nieuwe zekeringen (want dat bleken niet de juiste te zijn)

Ik ga ook m'n brandblusser rechtophangen, weet nog niet hoe maar ik zorg wel dat het lukt.

Verder gaat m'n afzuiger morgen nog bovenaan in de kast (zodat waar m'n plantjes instaan 1 plastic folie is met randen in hout zodat er zeker geen water naar beneden kan!!

M'n kast omdraaien??... In theorie zou het moeten lukken... Maar m'n inlaat zit dan ook bovenaan hé...? Denk je dat dat de oplossing is?...

Bedankt om me even wakker te schudden ;-)

 

@Groenwoud: Is er dan geen topic ergen van te lezen??...

Share this post


Link to post
Share on other sites

@JosNevejans, ik heb een paar keer een topic bijgehouden maar kom er keer op keer achter dat ik het toch niet bijhoudt.

Te weinig tijd en al dat soort excuusjes :popcorn:

Dus geen topic van mijn Fruity Spirit

Share this post


Link to post
Share on other sites

gatje in de kats en opvullen met tocht strip of zo .

en spuitkant door het gat en zo vast maken .

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Groenwoud: Ik ga het toch zo goed mogelijk proberen bijhouden :-p

 

@John Beton: Ja, het zal zoiets moeten worden ;-)

 

Nieuwe foto's van vandaag... Ik ben blij dat m'n plantje niet meer strekt (hij groeit maar 1 à 2mm per dag meer maar maakt vooral nieuwe blaadjes aan :-D

 

 

gallery_26912_10956_1974119.jpg

gallery_26912_10956_650328.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

lekker plantje jos, ga je nog stekjes nemen of toch eerst 1 plant proberen?

ben benieuwd hoe je de kast gaat verbeteren, goed over nagedacht alleen kan het toch altijd beter he :popcorn:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ga eerst keertje 1 plant proberen denk ik... dat kost me 4 à 5 weken minder hé, ga daarna dan waarschijnlijk keer stekjes proberen zodat ik de opbrengst/maand kan berekenen om te weten wat het beste is ;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

voor je u dame gaat in bloei zetten enkele stekjes knippen

deze ff voor de raam of zo laten wortelen en dan kan je die laten uit groeien en daar weer van stekjes knippen en zo verder .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jah, een goed idee maar ik zit op kot dus voor mij is da ni zo praktisch ;-)

Maar mijn afzuiger onderaan gaat toch weg hé dus als ik onderaan een spaarlamp of iets dergelijks hang kan ik m'n stekjes misschien daar levend houden??...

Het is er 50cm hoog...

 

Grtz Jos

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geen reacties :-s

 

M'n plantje is vandaag weer enorm gegroeid (naar mijn mening :-p)

Heb het een uurtje geleden wat water opgespoten met 0.9Ec (start-up) water...

Daarom zijn de randjes van m'n blaadjes klein beetje opgekruld denk ik!... Misschien in het vervolg niet op het plantje zelf spuiten???

Iemand hier andere ervaringen mee of dit te veel/te weinig,... is?

Mijn kraantjes water is 0.39Ec dus de rest is start-up...

 

gallery_26912_10956_322560.jpg

gallery_26912_10956_449396.jpg

 

Grtz Jos

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vet!

Wat dacht je van overpotten?

Als er een paar redelijke blaadjes zijn, kun je wel gaan voeden, halve dosis (2-3ml) beginnen, tenminste op lichte aardemix.

En geen voedingswater over de plant heen gooien he.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Heaven: Ik heb al gedacht aan overpotten maar weet niet juist wanneer dat te doen... Nu staat ie in een 12cm pot maar heb nog dezelfde staan in een 18cm model, doen?...

Ik moet echt een keer spuitjes gaan kopen want weet echt niet hoe ik het anders zou kunnen meten hoeveel 2ml is... Of bestaan er tabellen ofzo waarop je kan zien hoeveel EC 3ml is?...

Oei... Ik dacht dat hij de voeding ook door z'n blaadjes kon opnemen, zal ik niet meer doen, bedankt!! :-p

 

Grtz Jos

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nieuwe pic's van vandaag ;-)

Ze was wel scheef aan het groeien (het stammetje kwam scheef uit de aarde en de blaadjes recht naar het licht... Heb het stammetje beetje recht-geduwd en aarde beetje aangeduwd er rond, nu hopen dat de blaadjes zich corrigeren?...

 

gallery_26912_10956_209421.jpg

gallery_26912_10956_21712.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo te zien zit er voeding in je aarde, dus even over potten, dan voeding gaan geven. Als het een lichte mix is, begin je gewoon op 1 ml, en dan opbouwen.

Als het goed is heb je ook maatbekers tot aan 50 ml, waarbij je op 1-2 ml wel nauwkeurig kunt meten.

Als je de EC van je water weet, dat kun je ook navragen, zul je toch moeten testen wat de EC word met 1 ml of 10 ml op 1 liter. Meestal staan er wel EC waarden bij tabellen. Blijft wel gokken.

 

Voorzichtig overplanten, zorg dat je aardkluit heel blijft, niet te nat, ook niet te droog, met kleine potjes beter droger dan natter, potje kneden (vooral onderaan), plantje tussen ring en middelvinger, hand over de bodem houden, kluit tegenhouden, potje beetje schuiner gaan houden (horizontaal), beetje kneden, totdat kluit loskomt, dan eruit laten glijden, andere hand potje weggooien, met die hand kluitje ondersteunen, En over potten.

Je kunt best even wachten, in 12 cm kunnen ze wel even staan, maar hoeft niet echt.

Meestal een paar dagen na dat ze boven zijn en redelijk groeien in 1 liter potjes, komt er op neer meestal niet te nat staan, pot ik ze over, als er grond ter beschikking is.

:wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Heaven: Het is de light-mix van plagron dus zat niet al te veel voeding in... Gaat inderdaad beetje gokken blijven ;-)

Goed observeren blijft de boodschap hé...

Het overpotten zal ik inderdaad in m'n achterhoofd houden voor als de wortels onderaan de pot komen^^

Grond genoeg by the way dus dat is geen probleem :-p

 

Ik hou al m'n gegevens goed bij wat er met m'n plantje gebeurd en wat ik juist doe...

Dit alles sla ik in excel op... De gegevens zijn dan ook maar 2 knopjes weg van een grafiek:

M'n eerste 8 dagen groei...

 

gallery_26912_10956_24587.jpg

 

Grtz Jos

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi hoor, zo'n schema.

Wat je trouwens ook kunt doen, om redelijk nauwkeurig 1 ml te kunnen meten. Als je 100 ml of beter nog 10 ml nauwkeurig kunt meten, doe dan 100 ml voeding, aanvullen tot 1000 ml met water. Als je daar dan ongeveer 10 ml van neemt, heb je 1 ml voeding. je kunt zelfs nog een keer 100 ml van die oplossing nemen, dan weer aanvullen tot 1000 ml met water, of gewoon een liter erbij, doe ik meestal. Dan heb je dus 1000 ml oplossing met 10 ml voeding, en 100 ml geeft dus 1 ml voeding. Daarmee kun je voeding water mengen. voor 1 ml voeding op 1000 ml water.

Was ik vergeten.

 

EC 0,8 - 0,9, lijkt me wel voldoende, zeker in kleine potjes, als de plant te groot wordt, krijg je in die potjes ook tekorten en wortel plaats gebrek.

Geef plantje maar eens 2 dagen geen water en kijk hoe hard ze groeit.

 

gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt Heaven ;-)

Daar had ik inderdaad nog niet aan gedacht, als ik spuitje koop zal ik dat zeker in het achterhoofd houden, bedankt!

Zit nu op 0.9 Ec, zal het daar dan voorlopig even op houden.. :-p

Heb het plantje nu inderdaad 2 dagen geen water gegeven (maar schrijf gewoon op m'n schema de Ec van de laatste watering, anders is het niet echt duidelijk eh ;-)

 

Ik denk dat ik ze gewoon ZIE GROEIEN!!! :-D 10 Dagen in groei nu...

gallery_26912_10956_1354539.jpg

gallery_26912_10956_491441.jpg

gallery_26912_10956_2006578.jpg

 

Grtz Jos

Share this post


Link to post
Share on other sites
Heb het plantje nu inderdaad 2 dagen geen water gegeven (maar schrijf gewoon op m'n schema de Ec van de laatste watering, anders is het niet echt duidelijk eh ;-)

 

zou ik niet doen. als je de volgende ronde wilt controleren waar het goed of slecht ging zit je met verkeerde gegevens.

fouten worden niet van de eerste dag duidelijk op aarde (de aarde is een buffer) je voed niet de plant maar de grond.

 

jij voed de grond en de grond voedt de plant

 

punkertje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is mooi gezegd :-p

Maar ik geen geen bepaald aantal ml aan water hé dus weet uiteindelijk toch niet echt hoeveel ik precies geef...

Ik weet enkel de concentratie, snapje?

Maar misschien moet ik de dagen dat ik geen water geef geen data geven ;-)

Thx Punkertje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo iedereen...

Ik heb m'n plantje nu 2 dagen geen water geven, ik was toch niet thuis, daarom...

Het is niet echt bijster veel gegroeid, zou dat door de lage temperaturen kunnen komen? (16°C is het minimum van afgelopen 2 dagen...)

Verder is m'n plantje ook veel donkerder geworden (zie foto's, is dit normaal?)

Heb nu weer water gegeven, ben benieuwd ;-)

Het staat nu ook al 12 dagen op 18h/6h, misschien wordt het eens tijd dat ik ze in bloem zet???...

 

Hopelijk kunnen jullie me helpen!!

 

gallery_26912_10956_182995.jpg

gallery_26912_10956_402067.jpg

 

Grtz Jos

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 graden is te koud ... is dit met lamp aan??

 

Jammer genoeg niet :-p

Anders zou ik m'n temperatuur wel gemakkelijk kunnen controleren ;-)

Maar toen ik weg was heb ik m'n raam op een kiertje gelaten, blijkbaar is het ferm koud geweest...

M'n fan-controller voor m'n luchtinlaat komt pas morgen toe dus dan zou hij moeten afspringen als het onder de 20°C gaat...

 

Grtz Jos

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...