Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Spafruit

Hoe planten klein houden?

Recommended Posts

Hoi,

 

Ik ga groeien op 25L potten, kan redelijk de hoogte in maar ook niet te ver.

Hoe zorg ik dat de planten tot een bepaalde hoogte komen en niet verder? Zonder dat ik scrog moet toepassen.

 

Ook heb ik nog wat moeite met de montage van filter aan fan.

Filter is een carboriginal 125mm flens die gekoppeld moet worden aan een Ruck RK125A. Echter heeft deze geen bevestigings ogen. Hoe hang ik deze stabiel op? Heb nu de carborigninal in 2 banden hangen aan het plafond, maar kan de ruck er veilig aan hangen zonder ergens aan vast te zitten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lamp er kort op ivm strekken.

Toppen/Fimmen

Knakken buigen binden scorggen

 

In die volgorde, om ze kort te houden

Share this post


Link to post
Share on other sites

hang je ruck gewoon ook aan banden, als hij maar leunt is voldoende..

Hoe hoog wil je je planten hebben, als je laag wilt kweken kan je ook kleinere potjes gebruiken.

In 11 liter potten worden de planten bij mij ook 180 cm, hangt er vanaf hoelang je voorgroeid.

 

wat zijn de afmetingen van je hok, dat krijg je beter advies!

 

succes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

25L potten had ik nog staan. Hok is 90x150x260 waar 2 rijen van 3 in staan onder een 400W.

 

De Ruck is trouwens te klein om echt in banden te hangen.

LINK zo ziet ie er uit met deze afmetingen LINK

Share this post


Link to post
Share on other sites

2.60 hoogte.. lekker laten gaan dan die planten, en ik weet niet of je er echt over nagedacht hebt of niet, maar op die ruimte kun je makkelijk 1x 600 watt, of 2 x 400 watt hangen of zelfs 2x600 watt.

 

als je echt lage planten wilt, zoek dan ook een soortje die laag blijft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Edit onnodig quoten zie hier : hoe te quoten

 

Als ik white widow zaden van seedsman gewoon z'n gang laat gaan, kom ik dan tegen het einde niet met de afstand tot de lamp in de knoei? (zijn wel potten van 25L)

 

400W had ik ook nog liggen, dus beetje zonde om niet te gebruiken. Potten staan in 2x3 hoe zou ik dan 2x400 moeten hangen? 2 naast elkaar of achterelkaar?

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat hangt er vanaf, zijn het dieptestralers, of in de breedte?

 

hoe dan ook heb je genoeg ruimte boven, zou ze lekker laten gaan, bij sativa komt er vaak 1 meter bij.

 

denk je dat ze 2 meter worden, zet ze dan eerder in de bloei of top ze voor de bloei, scheelt weer.

 

succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Edit onnodig quoten zie hier : hoe te quoten

 

Hoe zie je dit? Reflector is zo iets als waar je in films vrouwen wel mee ziet liggen op het strand (gevouwen staal)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die fan met parkers aan je filter schroeven en dan alles samen aan 2 riempjes ophangen, niet te lang voorgroeien en je bent vertrokken.

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

en voor de rest jezelf inlezen.. beste tip van vandaag

 

en wat bedoel je met potten staan in 2x3? m2?

Share this post


Link to post
Share on other sites

je wilt vast en zeker haze plantjes met een bloei van 12 weken of langer gaan kweken.

Nou als je de neville's haze gaat kweken dan wens ik je veel succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Spafruit,

 

Wat kun je met je planten doen?

 

Ik kweek al een tijdje uit zaad en daarbij is het altijd weer een uitdaging om ze laag en zo gelijk mogelijk te houden. En dat is een leuke uitdaging hoor :P Zaad planten hebben (vind ik zelf) een grotere groei potentie dan stekken. Probeer hier slim gebruik van te maken! Top ze een keer zodat ze zowiezo al de breedte in gaan en als er dan nog een paar bij zijn die dan nog te hard de hoogte in groeien top je alleen die nog een keer zodat het een beetje gelijk blijft. Bij zaadplanten heb je vrijwel altijd verschillende phenotypes (voor zaad heb je een vader en een moederplant nodig sommige leunen meer naar mama's eigenschappen toe en sommige meer naar papa's) Als er een phenotype bij zit die opvallend hoger is of harder groeit dan de rest zet deze dan op zo een positie dat deze het verste van de lamp afstaat. Toppen, fimmen, buigen, knakken scroggen het kan allemaal maar PERSOONLIJK zeg ik top ze eerst en kijk wat er daarna hoeveer je nog wilt gaan.

 

Ik denk zelf 2x toppen in maximaal 1,5 week/ 2 weken voorgroei je hokje mooi vol zal zetten om het miximale uit je ruimte en lamp te halen. En die tweede lamp.. Is leuk! maar kan je afzuiger dat aan?

 

Wat kun je met je ruimte doen?

 

Als ik het goed lees komen er 6 x white widow in? White widow is een soortje dat van zichzelf al niet super groot wordt maar vanuit zaad zonder voorgroei kunnen ze makkelijk een meter worden.. Zaadplanten kunnen goed tegen hoge temperaturen MAAR zaadplant of stek bij hoge temperaturen gaan ze strekken en dit wil je nou net niet hebben. Let heel goed op je klimaat en probeer het echt onder de 27 graden te houden met de lamp er zo dicht mogelijk boven op dat is met een 400 watter zo een 40 - 50 cm en dat kan best wat puzzelen zijn. Als je een goede lucht circulatie kan je de lamp makkelijk op die hoogte houden. Zet je lamp pas op deze hoogte als je al echt een plantje hebt anders trekken ze het niet.

 

Nog een HELE goeie tip. Doe dit bij elke kweek!! Zoek info over je plantjes op zo kun je ze beter inschatten en weet je tot welke week ze nog kunnen doorgroeien. Of ze meer de breedte of hoogte in gaan waar kunnen ze wel en niet tegen. Van white widow weet ik dat je er van alles mee kan doen toppen fimmen buigen scroggen etc. maar dit betekend niet voor elke soortje een meer waarde in opbrengst. Goed lezen op wiet forum en stel vragen als je de antwoorden niet kan vinden.

 

Heel veel succes

Gr. Nectarine

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Racker: Wat zijn parkers?

 

@Amnees: 2 rijen van 3 potten

 

@Pieter45: WhiteWidow ga ik doen, staat ook in het topic vermeld :P

 

@Nectarine: Ruimte is 3.51 kuub (1.50m x 0.9m x 2.6m), gebruikte afzuiger is de Ruck RK125A die 275kuub leverd, word met fancontroler geregeld.

Aanvoer kan nog beter denk ik die word nu geregeld door 1x Sunon DP200A (144Kuub), badkamer fan(100kuub).

 

Ergens las ik ook iets over 20x de lucht verversen per uur, dan zou ik met 70kuub al voldoende hebben qua aanvoer? En hoeveel afvoer zou ik dan actief moeten hebben?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey SpaFruit,

 

Ergens zou het wel zonde zijn om de 2e lamp te liggen, maar..

 

Ik werk altijd met 600 Watt lampen en daarbij geldt 500 kuub aan afzuigvermogen per lamp. Dus 5 lampen = 5 * 500 = 2500 kuub etc.

 

(500/600) * 100% = 83,3 % aan afzuiging van het totale vermogen wattage wat er aan lampen hangt. Ik denk dat je deze percentages wel aan kunt houden. Ik adviseer je wel altijd wat meer afzuiging in huis te hebben dan de theorie luidt. Zo zit je altijd goed (Bv. in de zomer als het buiten wat warmer wordt) en het werkt tevens wat stiller omdat de motor van je afzuiger minder hard draait.

 

Dus theoretisch gezien zou je zo een 83% van 400 Watt aan m3 afzuiging moeten hebben per lamp. 0,833 * 400 = 333,2 m3. Laten we dit voor het gemak even afronden naar 350 m3/uur

 

De capaciteit van je inblaas vanaf 50% van je afzuiger. Tussen de 50% en 66,6% van je afzuig omdat je onderdruk MOET creeren zodat alle geurtjes en luchtjes door je filter heen gaan en niet door kieren, naden etc. heen wordt geblazen omdat er een overdruk is.

 

Kijken we even verder. Jij maakt gebruik van 275 kuub afzuiging en (144 + 100 = ) 244 kuub aan inblaas. Ik DENK dat je het met 1 400 watt lamp, de 275 kuub afzuiging en 144 kuub inblaas je klimaat NU goed onder controle kan houden. Als het in de zomer wat warmer wordt weet ik niet of je het onder de 27 graden kunt houden.

 

Ik raad je aan bij 2 x 400 watt een afzuiger van rond de 700 m3 te gebruiken en de 275m3 + 100m3 als inblaas. Zorg ervoor dat de afzuig capaciteit van je filter nooit kleiner is dan die van je afzuiger. Nu hou je nog een 144 m3 inblaas/afzuig over. Misschien leuk voor een drooghokje of een voorgroei hokje. Geen weggegooid geld dus!

 

Let op! Gebruik deze getallen als referentie en pin je hier niet op vast want er spelen meerdere factoren zoals de temperatuur van je aangezogen lucht etc. De praktijk wijst soms anders dan de theorie.

 

Heel veel succes.

Gr. Nectarine

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Het gehele jaar door is de omgevings temperatuur 21-23 graden :P Zomer/winter gaat hier niet op dus ;) Ik heb nu maar 1x400W liggen, 2e heb ik nog niet gekocht. Dit kwam alleen ter sprake omdat amnees dit adviseerde om de ruimte met 2 te gaan benutten. Verder dacht ik altijd dat de ventilatie afhankelijk was van de oppervlakte ipv het aantal Watt aan lampen. (aantal kuub x 20).

 

Optimaal gezien met 1x400W op 150x90x260 zou ik dus uitkomen op 333.2m3 afvoer en 166,6m3 aanvoer? Eventueel kan ik trouwens nog de 260 verlagen tot maximaal een 2 meter (lager wil niet ivm de deur)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou niets aan de hoogte doen als ik jou was kan altijd handig uitkomen als je planten iets te ver doorgroeien tevens zet warmelucht uit en stijgt omhoog. Zolang het naar boven kan hoeft het niet naar beneden uit te zetten.

 

En optimaal gezien zou je wat meer afzuiging kunnen gebruiken maar je kan altijd proberen proef te draaien misschien hou je het climaat mooi onder controle zo doe je geen onnodige aankopen.

 

Gr. N

Share this post


Link to post
Share on other sites

Extra afzuiging zou betekenen extra fan + filter, ga eerst zo draaien (15~20% te weinig als je de getallen volgt) en zodra filter vol is en de oogst klaar zal ik wel weer wat investeren en dan de VENT150 van wietforum-shop halen met een carborignal filter

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat je met deze set-up het klimaat wel redelijk stabiel kan houden met 1 lamp. Kan je deze ronde lekker proberen en je ruimte leren te gebruiken volgende ronde knallen met wat meer afzuiging en een tweede lamp :P

 

In ieder geval,

Succes deze ronde

Gr. N.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou iemand me nog wel kunnen vertellen wat een parker is? De Ruck hangt er nu een beetje half bakken bij en ik hou graag van medium rare of goed doorbakken =)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik denk dat hij daarmee parker vijzen bedoeld als ik me nie vergis :lol:

 

mvg GoHan

Share this post


Link to post
Share on other sites

schroeven !!!!!!!! op z´n hollands.

Share this post


Link to post
Share on other sites

gallery_10502_10589_456049.jpg

 

Ik hou mun plantjes altijd klein door er zo vroeg mogelijk veel licht bovenop te zetten.

Lukt me aardig op die manier.

Worden nooit hoger dan zo'n 50 a 60 cm.

Share this post


Link to post
Share on other sites

idd zo hoort het :lol:

 

veel licht strak op de sletten !

zodoende krijg je vaak korte vette planten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...