Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

samhowdee

OLD SCHOOL HAZE kweekverslag

Recommended Posts

In 1982, lang geleden, kwam een hippie naar Nederland. Een

hippie met in zijn bezit een twintigtal Haze zaden. De laatste zaden die er in

de hele wereld nog over waren van een in California legendarische soort:

Mexican-x-Colombian-x-Thai-x-SouthIndian.

Nicknname:HAZE.

100% Sativa.

Kleine modder vette topjes met een LSD-achtige psychoactive, ongelofelijk

zuivere up high. Bloeitijd 14 weken.

Deze wijze hippie begreep heel goed dat die twintig Haze zaden snel gezaaid moesten worden omdat ze inmiddels al

jaren oud waren en het gevaar op de loer lag dat ze niet meer zouden ontkiemen.

 

Omdat hij zelf, pas in Nederland aan gekomen (we spreken hier over 1982), nog

niet over de faciliteiten beschikte om weed te kweken, deed hij de zaden kadoo

aan 2 mensen. Mensen waarvan hij wist dat ze het belang van het behoud van deze

legendarische soort inzagen. Op 2 plaatsen werden dus de Haze zaden gezaaid. Er

onstonden dus 2 lijnen.

De ene lijn is erg groot geworden.

 

Ik citeer hier nu de op dit forum bekende A5:

" De Haze soorten waarmee ik werk zijn afkomstig uit de Verenigde Staten en zijn eind de jaren 70 naar

Nederland gekomen. Zover ik weet zijn er enkele in stekvorm gesmokkeld in een

leeg pakje Marlboro en was er nog een kleine hoeveelheid zaad beschikbaar.De

zaden zijn in Nederland door een aantal jongens geselecteerd en de soorten die

hieruit geselecteerd zijn waren de A-5,HPH,C5,AG-13,NEVILLS"

 

Behalve het stukje over `in stekvorm naar Nederland´gesmokkeld en

het jaartal, klopt het voor 100% wat A5 hier zegt. A5 en AG 13 zijn dus

inderdaad diegenen die beschikken over de meest nabije nakomelingen van de HAZE.

Kinderen van de HAZE kan je het gerust noemen. Zeer waarschijnlijk betreft het

hier kruisingen van Northern light en Haze. Het mooie van deze kruising is dat

van de Northern Light alleen de grote dikke, lange, volle toppen zijn

overgenomen. De rest is 100% Haze. Psychoactive High, en verder alle kenmerken

van Satvia.

Drie andere partijen die beschikken (of is het beschikten?)

over de originele genetica van de HAZE, zijn Greenhouse seeds ,Sensi seeds en

Mr. Nice. Deze partijen hebben de originele Haze gekruist met diverse top

indicas en sativas. Vele van deze soorten zijn inmiddels ook legendarisch en

kunnen zich met trots afstammelingen in de eerste lijn van de Haze noemen.

Kinderen dus.

Alle andere, maar dan ook echt alle andere soorten met Haze in

de naam, zijn tot stand gekomen, door kruisingen te maken met zaden gekocht bij

1 van de bovengenoemde firmas. Al deze soorten zijn dus hoogstens nichtjes en de

meeste zelfs achter nichtjes van de Haze.

En dan zijn er inmiddels ook al vele soorten die Haze genoemd worden die op geen enkele manier bloedverwant

zijn van de originele Haze. Naar mijn mening is het woord Haze synoniem aan het

worden van Satvia. Dus alles wat Sativa is wordt te pas en te onpas Haze genoemd.

Dit was in een notedop de ene lijn van de Haze.

 

De tweede lijn van de Haze is een stuk korter. Deze lijn was bijna in de kiem gesmoord.

Zoals wel vaker gebeurt in onze branche zijn er planten in verkeerde handen

gevallen. In het beruchte jaar 1984 stonden de enig overgebleven stekken, die

inmiddels gemaakt werden van de zaad planten, op een eb en vloed tafel (ja ook

toen al!). Bij een inval van de politie in 1984 ( ja ook toen al!) is alles in

beslag genomen en vernietigt.

Het enige wat er voor die fatale inval met de haze

stekken was gebeurd,was het volgende: De beste Haze man was gekruist met de

beste SK#1 vrouw. SKUNK#1 was en is nog steeds de meest uniforme soort die er

bestaat. Uit een 90(!) tal SK#1 vrouwen was de beste uitgezocht en die is

gekruist met de mooiste Haze man. Van het zaad is niets meer over.

 

Het enig wat nog over is, is 1 stek geselecteerd uit het zaad Haze x SK#1. Deze

ene stek is dus sinds 1985 door een drietal vrienden op verschilende plaatsen in

leven gehouden.

Dit jaar 25 jaar oud dus en niets aan levenslust en potentie

ingeboet! Ook bij deze kruising weer het geluk, dat van de SK#1 alleen de

dikke stevige toppen zijn overgenomen. De rest is 100% Haze. Psychoactive

high, in dit geval 13 weken bloei en vooral de smaak en geur is helemaal

origineel Haze. Tegenstanders noemen het kattepis, liefhebbers doen er een moord

voor. De kenner begrijpt wat ik bedoel.

Ik noem deze stek de origenele OLD SCHOOL HAZE. En om dit 25 jarige jubileum niet onopgemerkt voorbij te

laten gaan, wil ik jullie op dit het forum kennis laten maken met de OLD SCHOOL

HAZE, gekweekt zoals de old school kwekers het doen: op steenwol.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi stukje geschiedenis.

Dit zijn de lekkere smaken waar je over schrijft. :verrygood

Je meld dat je Old School gaat kweken op steenwol.(das cool)

Maar ik zie dat je het met led probeert "Old School?".

Als je het klein wilt houden probeer je het met een 250w hps lamp gaan proberen.

Ik heb nog wel een Gavita tridonic 250w ballast liggen met speciale 250w interne reflector lamp van Gavita als je intresse hebt. (vraag maar aan A5 hoe Old School dat is :D ) Link met Gavita 250w systeem

Ik kom zelf uit de positronics tijd en heb een hoop dingen meegemaakt in Amsterdam.

Met de meeste heb ik wel eens een biertje gedronken of een blowtje gerookt.

Ook in de US kom ik nog wel eens wat mensen tegen die aan de wieg van deze branche stonden.

Vroeger was het goed maar tegenwoordig is het ook wel tof hoor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Doc

 

bedankt voor je reactie.

Ik ben van meerdere markten thuis hoor. Dat led is gewoon om eens te kijken hoe dat nu echt is. In kader van eerst zien en dan geloven.

Ik ben gewoon opgegroeid met de POOT hps lampen, dus de haze staat voorlopig ook nog gewoon onder HPS.

Wie weet gaan we ook ooit nog een een old school hazed roken. Wat mij betreft.

 

En over positronics niets dan goed natuurlijk

 

en voor een 250 watt heb ik natuurlijk wel interesse, moisschien leuk om te testen tegenover led

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toppie :D

 

Hier ga ik effe rustig voor zitten. Zet hem op :verrygood

 

Ik heb een topje haze gerookt overigens... zo herinner ik het me. A5 en Sam hadden elkaar al snel gevonden op de meeting geloof ik :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik kom zelf uit de positronics tijd en heb een hoop dingen meegemaakt in Amsterdam.

Met de meeste heb ik wel eens een biertje gedronken of een blowtje gerookt.

 

Zou zomaar kunnen :verrygood

 

Suc6 lijken me heerlijke soortjes steenwol oldschool :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wie weet gaan we ook ooit nog een een old school hazed roken. Wat mij betreft.

omtrent half december kunnen we kijken wat ik er van gebakken heb.

 

Wat mij betreft :verrygood.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thnx for the info :D

 

Ik grow momenteel deze Fuma Con Dios

 

Ze zien er momenteel zo uit Fuma's Album

 

Het is voor mij een experimentje.. want heb geen idee hoe dit gaat uitpakken in mijn setup.

 

Maar eh...

Heb ik nu de goede genen te pakken of van een verkeerde zaadboer?

 

Grtz

 

Northern :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

@kees,

 

nou dan gaan we samen bij doc op bezoek en dan roken we er eentje (of 2) :verrygood

 

@ northern smoker:

 

1 generatie verwijderd van de originel haze, zeggen ze in de catalogus. Dus dan zal het wel waar zijn. Ik zou niet durven beweren dat er in zaadcatalogi gelogen wordt..

 

Je planten zien er goed uit, en je weet het geduld hebben he

Share this post


Link to post
Share on other sites

het verhaal van het pakje marlboro moet nog bevestigd worden vindt ik wel.

Sam says this,,,neville says that .. (tijdlijnen vaak in conflict)

Een ding is zeker,,,,the old man from the story';s had THE gear !!Ik ben er 17 jaar geleden verliefd op geworden iig.

Of a5 en c5 nou uit originele haze zaden komen of niet (kruising met NL#5,,zegt een verhaal) het blijft (bleef) killerweed!!

Ik heb ze bijna allemaal gegrowed (en nog steeds wel :D ) en zekers gerookt!! (a5 = zoek :verrygood ) again: HAZE rules!!!

Nog steeds mega thanks to the people who guided me to these gems :D

 

i'd say cheerio!!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Sinds Neville weer bovengronds is gekomen hier een citaatje

 

The Haze seeds I got from Sam were grown in America in 69/70. I got them in the mid 80's. All of my Haze came from these seeds of which I was saying I got 7 plants. I was hoping that Sam would come out with something good from his remaining seeds, he never did and to my knowledge, nor did anyone else. The only good haze that hit the market was from two males A and C.

Hz C male produced 5Hz1 which won a Cup or 2, this was a daughter of NL5 which won a cup. 5Hz1 when crossed with Sk1x HzC produced Silver Haze which won a Cup. Ben renamed it Jack Herrer. Somebody else renamed it Diesel. 5HzC X Sk1Hz C was not as good as 5Hz1. Mango Haze (5Hz122)is a full sister to 5Hz1 and these two were the best out of tens of thousands.

Haze A produced 5HzA2 (5A2) and was featured on the cover of the 1990 catalogue and is the mother of Nevil's Haze, the father being HzC.

If you are smoking any good Haze, I'll bet you London to a brick that it comes from Haze A or Hz C or both!

 

Citaat van Happyhi (icmag)

 

Strain - an accident. Back then we all felt that Colombian Gold aka as Punto Roja was the best smoke. The haze comes from a Punta Roja seed

and was bred to itself for about 10 years after which the strain went weak and became useless. It was never a stable strain and usually produced four varieties. Root Beer, deep purple, magenta, and light silver green.

There was never any Haze Brothers, that's urban legend. There were haze brothers that were large buyers and were brothers so we called them the haze brothers but there was three of them anyway.

 

Sam was a neighbor that got some of the seeds and in early 80's moved to amsterdam and the rest is history. if there is anyone that deserves respect for saving and back breeding the line into stronger more stable plants it would have been mr. skunk. who i do not know personally but might have bumped into back then among the circle.

 

Original Haze

 

gallery_16467_4905_75938.jpg

 

Namaste :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ elmanito:

das een prima aanvulling op mijn verhaal.

 

op deze manier doen we aan geschied schrijving, niet waar?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier nog wat info uit de hoge hoed. :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

kijk dat bedoel ik nou met geschiedenis les :verrygood

 

het lijkt wel wikipedia, iedereen voegt een bladzijde toe :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito
kijk dat bedoel ik nou met geschiedenis les :verrygood

 

Geschiedenis les die je voor een gedeelte met een korrel zout kan nemen mbt dat filmpje dat door 1 van de forumleden van Mr Nice gemaakt is.Ik ben nu er trouwens wel achter dat Sam Skunkman stukken meer kennis in huis heeft mbt genetica dan Neville.Nu heb ik wel een vermoeden dat Sam Skunkman in contact staat met Etienne de Meijer en deze man weet idd veel van plantengenetica.

 

Citaat van Sam Skunkman

 

Well, Nevilles Haze is derived from Original Haze matierials I gave Neville in 1980's, not 1969, but it is not a pure Haze, it has been crossed with the NL line.

So you are comparing apples and oranges..

Take FD Original Haze and make a cross with your favorite female clone and you will be surprised how good it is. Often much better then either parent.

 

Also I have suggested many times that Original Haze is "breeding material" not great commercial growing materials, but you seem to only notice what you want to notice. It is the only pure Original Haze available.

 

Bottom line is if you want an almost Haze line that is stong and popular get Nevilles Haze, SSH, Kali Mist, Sage, or a dozen other Haze Hybrids that mostly used my Original Haze as a parent, directly or through a Haze Hybrid based on my Haze genetics available from 1976 from me.

 

If you want pure Sativa blood to use for breeding then remember that all of the above are Haze hybrids only and most used Indica bloodlines to some degree.

 

"We're talking about the Original Haze from The Flying Dutchmen, which doesnt list its flowering times nearly at 26 weeks"

 

Namaste :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu maar eens echt starten.

 

Dus eerst de old school stekken.

4 stekjes in een startblok. Dit stamt nog uit de tijd de er nog nauwelijks stekpluggen verkrijgbaar waren.

 

De stekken groeien ongeveer nog 10 dagen nadat ze zijn doorgeworteld. Ze zijn dan ongeveer 30 cm hoog.

De blokken worden dan gescheurd in 4 stukken en je hebt dan 4 stekken.

 

Op de foto is te zien dat de bovenste cm van het blokje helemaal droog is.

Dit is en oude truc om te zorgen dat de bovenkant van de blokken droog blijft en er dus nooit geen algen op kunnnen groeien. De blokjes worden slechts half ondergedompeld, de voedingsoplossing wordt opgezogen tot 1 cm onder de bovenkant.

 

gallery_27276_10701_38775.jpg

 

 

gallery_27276_10701_102214.jpg

 

gallery_27276_10701_76294.jpg

 

gallery_27276_10701_88854.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Even een voetnoot bij het old school haze verhaal.

De A5 haze (NL5xHzA), en de C5 Haze (NL5xHzC) zijn haze-hybrides gebreed door nevil eind jaren '70 / begin jaren'80.

Deze hybriden heeft hij gemaakt met zaad dat hij heeft gekocht van Sam Skunkman die ze op zijn beurt heeft gekocht/gekregen van de legendarische haze brothers die als eersten (mid/eind jaren '60) verschillende soorten potente sativa's van over de wereld samenbrachten en met elkaar kruisten.

Sommige van de zaden die nevil kochtte van Sam waren al vele jaren oud, sommige teruggaand naar midden jaren '60.

Uit deze zaden heeft Nevil 3 zeer potente hazejes gebreed: 2 mannelijke planten respectievelijk HzA en HzC en 1 vrouwelijke HzB.

Deze basishazen waren gemaakt om verder mee te breeden omdat een zuivere haze op zichzelf totaal niet geschikt zijn voor de binnentuin wegens veels te lange bloeitijden en veels te grillig groeien.

Nevil woonde destijds in Nederland wat helemaal geen geschikte lokatie is om een buiten haze tuin op te zetten. Vandaar ook de noodzaak om deze hazen verder te kruisen met een korter bloeiende strain die vrijwel neutraal van smaak en geur was om de haze kenmerken meer de boventoon te laten houden in de te maken strain. Weet ook dat in die tijd het binnenkweken aan een opmars was begonnen.

De keuze viel hierbij op de NL#5 omdat dat een plant was met een korte bloeitijd, enorme opbrengst maar qua smaak en geur zeer neutraal was.

Verder heeft Nevil de AG13 (G13xHzA), de CG13(G13xHzC) en de Hash plant Haze (Hash plantxHzC) gebreed die ook erug lekker zijn.

Zijn bekendste en meest lekkere Haze is de naar hem genoemde Nevilles Haze (Nl5/HzAxHzC), een echte topper als je hem goed weet te kweken en ALS het niet een namaak versie is. Veel "haze" is nl genoemd naar de bekende hazejes van Nevil maar is er misschien een 5e generatie versie van gekruist met 1 of andere hybride of indica en onder de naam van hem naar buiten gebracht om de verkoop op te drijven...

Nevil was in de jaren '90 mede eigenaar van the greenhouse seeds waarvoor hij o.a. de Super Silver Haze en andere top haze hybriden heeft gecreeërd waarmee ze bijna alle prijzen wegkaapte op de bekendste cannabis cups. Deze soorten waarop vele hedendaagse kruisingen zijn gebasseerd hebben allemaal in meer of mindere mate de haze genetica (HzA, B en C) in hun die Nevil heeft ontwikkeld, ik denk maar aan de Jack Herrer, een strain met duidelijke HzA kenmerken erin.

Zoals Elmanito al opmerkte is Nevil na lange tijd afwezig te zijn terug in de wiet wereld en is hij bezig een nieuwe haze hybride te ontwikkelen die de heilige graal onder de haze hybriden moet worden.

Het is een super leuke tijd in de breeders wereld dat kan ik jullie vertellen!

Nu ff terug on topic:

De C5 die jij hebt staan samhowdee, is een stek van een stek van de originele moeder die terug gaat tot begin jaren '80.

Het is een echte beauty omdat het nog een overblijfsel is van de door Nevil eerste originele Hz-hybriden.

De hedendaagse hybriden die worden verkocht via Mr Nice seeds zijn van een andere zaad-generatie en daardoor ook weer anders dan die jij nu hebt.

De Mr Nice hybriden zijn zeer te waarderen omdat de genetica zuiver is en makkelijk terug te traceren naar de originale moeder/vaderplanten en de verschillende jaartallen waarin die zijn ontkiemt.

Ook zeer te smaken maar verder doorgeselecteerd dus anders dan de nog grillige Hybriden waarvan jij er nu een paar hebt staan.

Geniet ervan, ze zijn een waar genot om te kweken als je het geduld hebt.

Als ze niet goed worden gekweekt is het jammer genoeg zeer pover en smakeloos.

Zijn ze wel goed gekweekt is het het neusje van de zalm van de wietsoorten.

Dat is wel vlgs mijn persoonlijke mening maar menig ander roker denkt er hetzelfde over eenmaal ze geproeft hebben.

De high is zeer up en celebraal, dwz het zit vooral in je hoofd. Het is alsof iemand je schedel opendoet en alle kosmische golven vloeien erin en eruit, je bent maw knetterhigh.

De populaire indica's daarentegen geven je een zeer stoned gevoel, veel meer lichamelijk, het "je wil gewoon gaan liggen en duuhhhh" gevoel, op zich ook niet verkeerd als je naar de film gaat ofzo maar voor een alledaags blowend iemand zoals ik, die nog een beetje sociaal uit de hoek wil komen is een lekkere haze toeter wel vele malen aangenamer.

Goeie hash is trouwens nog veel lekkerder maar daarover meer een andere keer.

Samhowdee, succes en laat ze knallen!

Grtz,

AG

Share this post


Link to post
Share on other sites

nu al een legendarisch topic! Hier wordt een mooi stuk geschiedenis opgeschreven uit eerste hand en we kunnen er na 25 jaar nog steeds van meegenieten :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geweldig om dit te lezen. Ikzelf ben geen verfijnde haze roker. Maar vind het prachtig om toch de gehele historie hierachter te leren!

Bedankt voor alle info! geweldig topic!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad pracht verhaal! :verrygood

Misschien ook nog een paar foto's van het oude rakkers als aanvulling???

Cerio Leo :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Leo,

 

we zitten in week 3 12/12 fotos volgen ( ben je Leo B?)

 

@AG-13

Geweldige anvulling.

Alleen even voor de goede orde Ik heb 2 stekken:

 

1 c5 gekregen van je vriend, je weet wel wie

en de "old school haze"zoals beschreven in de eerste post van dit topic

 

@ Hupla, ja in de winter gaat het altijd beter. Ik houd de temp. altijd op 25c voor topopbrengsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zit in week 14 met de c5 dame :D

Alles redelijk maar ze doet het beter in de winter :huh: ,,beetje pittig geweest in hokje , deze zomer :lol:

 

good luck man!!

 

 

greets,

Hup

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito
1 c5 gekregen van je vriend, je weet wel wie

en de "old school haze"zoals beschreven in de eerste post van dit topic

 

Is de genetica van de 'old school Haze' van Neville of Sam afkomstig???

 

Namaste :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...