Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

ik heb het nog even gecheckt

op de lamp zelf staat een sticker 125 watt

ik heb hem gekocht als 150 watt

verchil van 20%??!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Krijg je ook 20% korting??? :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe wel op je electriciteitsrekening - helaas ook op je opbrengst :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou, dat is aan hem om dat aan te tonen toch middels deze leds try test. :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samhowdee,

 

Mag ik vragen wat je voor je lamp betaald hebt? En zou je bij de volgende postings eens een keer een foto willen plaatsen van de lamp.

Succes en ik blijf volgen hoe het gaat!

 

PF

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik wacht nog wel even een jaartje of 2, kosten/baten zijn nog niet zo overweldigend, wellicht wel weer interessant voor de mensen met wat meer m2's en voldoende eurotjes.

 

Een kleine 1,5 jaar geleden HD videocamera gekocht, kleine 1700 euro armer en dezelfde techniek is nu te koop voor een kleine 300 euro...... met led zal het denk ik niet anders gaan....

 

Volg je wel even, ben altijd benieuwd hoe het iemand vergaat met nieuwe technieken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@peperfreak

 

€ 500,= , ik heb de advertentie gezien in de highlife

Share this post


Link to post
Share on other sites

01-09

16 dagen 12/12 temp 25/20

 

De planten zijn nu wel echt in bloei. Alles ziet er nog een beetje ielig uit.

Maar niet slecht.

1 plant krijgt een beetje gelige bladeren.

Snel wat voeding gegeven ec 1,5

 

Wat ik vaak lees over led planten dat ze minder drinken en een hele lage ec hebben kunnen, zie ik niet.

Hoogstens en klein beetje minder verdampen ze.

 

De planten zijn nu allemaal 35 cm hoog.

 

Ik ben inmiddels gewend aan het paarse licht en ik vindt het wel wat hebben. Sfeervol zullen we maar zeggen.

 

gallery_27276_10734_86987.jpg

 

gallery_27276_10734_190769.jpg

 

gallery_27276_10734_13470.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

komt wel goed blijkt het :lol:

 

volgens mij kunnen ze wel een stevige ec gebruiken, gewoon niet teveel wateren, maar dat weet je wel.

 

 

grz Broodje

Share this post


Link to post
Share on other sites

11-09 26 dagen bloei

 

temp 25/20 rlv 55 %

ec 1,6 ph 5,8

 

De planten zijn nu gestopt met groeien in de lengte. Ze zien er goed uit. Goede verhouding lengte/breedte

en scheutontwikkeling. Gewoon zoals het hoort. Mooi groen

Ze drinken idd wel minder als onder hps. Gewoon de potten op pakken en het gewicht voelen en naar gelang water geven. Met cocos is dat goed te doen.

 

Top ontwikeling echter, loopt zo'n kleine week achter op wat het onder hps zou moeten zijn.

Trichome ontwikkeling is nog nauwelijks gestart. Dat is ook wel een klein weekje telaat vind ik.

 

Nog 4 weken te gaan...

 

 

gallery_27276_10734_356074.jpg

 

gallery_27276_10734_367225.jpg

 

gallery_27276_10734_173967.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat zijn voor jou nu al de voordelen om een led lamp te gebruiken tegenover een andere lamp?

en wat zijn voor jou de nadelen van het gebruik van de ledlamp

groeten wood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het enige voordeel wat ik tot nu toe zie is het verschil in warmte ontwikkeling.

 

De warmteontwikkeling is in tegenstelling tot wat veel mensen denken bij led en hps gelijk.

 

Er is echter wel een verschil in de soort warmte die ontwikkeld word:

 

led produceren geen stralingswarmte maar alleen convectie warmte. Die convectie warmte

komt vrij aan de bovenkant van je armatuur en bereikt je planten normalerwijs nooit. Je kan de convectiewarmte heel eenvoudig met een hooggeplaatst ventilatortje afvoeren uit je kweekruimte.

 

Hps produceert voornamelijk stralingswarmte. Deze warmte komt aan de onderkant van je lampen vrij en warmt je planten op. Stralingswarmte is moeilijk uit je kweekruimter te verwijderen en is de oorzaak van de meeste mislukte kweekjes.

 

De nadelen zijn voor mij tot nu toe

- de prijs

- het spectrum klopt nog niet

 

als de kweek klaar is zal ik een uitgebreid rapportje maken. Ik zal dan ook even het verschil tussen HPS en led laten zien. Want natuurlijk heb ik dezelfde stekken ook onder Hps staan. Daarover later meer.

 

Volgende week weer fotos

Share this post


Link to post
Share on other sites

he gaat lekker daar

nou dan duurt het toch een week langer volgens mij is het met led een stuk makkelijker kweeken dan hps

greets bots

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yep, hoe staan ze er nu bij ?

En een vergelijkingsfotootje met de hps ben ik ook benieuwd naar.

 

edit: Oh volgende week foto's..nou, ben benieuwd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

27-09-2010

 

6 weken bloei

temp 25/20

 

ledlamp hangt op 30 cm afstand van de top van het gewas.

 

Ongeveer 1 week geleden heb ik voeding gegeven met ec 1,8.

Daar kunnen de led planten dus duidelijk niet tegen. Resultaat verbrande bladpuntjes.

Vandaag gewoon water gegeven.

Voorzichtige conclussie mag nu al zijn dat led planten idd minder voeding en water nodig hebben.

 

De led planten zien er redelijk uit. Ze hebben een achterstand van een kleine week op de HPS planten.

De trichome ontwikkeling is vollop aan de gang.

 

De hps planten staan onder een 400 watt hps lamp. De temp is ook 25 overdag en 20 snachts.

De afstand van de topt van het gewas tot de hps lamp is 65 cm.

Naar mijn gevoel (!?) krijgen de planten onder hps en led evenveel licht.

Ik besef terdege dat dit geen wetenschappelijk correcte proef is. Toch kun je wel enigszins de resultaten vergelijken.

 

Graag zou ik de proef nog eens over doen met exact dezelfde hoeveelheid HPS licht en Led licht.

Er zou dan uitgerekend en/of gemeten moet worden op welke afstand de hps enerzijds en de led lamp anderzijds boven het gewas gehangen dient te worden.

 

Heeft iemand enig idee hoe je dat zou moeten doen?

 

 

links hps rechts led

 

 

gallery_27276_10734_306406.jpg

 

 

gallery_27276_10734_455343.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zie wel duidelijk verschil de hps is voller :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Graag zou ik de proef nog eens over doen met exact dezelfde hoeveelheid HPS licht en Led licht.

Er zou dan uitgerekend en/of gemeten moet worden op welke afstand de hps enerzijds en de led lamp anderzijds boven het gewas gehangen dient te worden.

 

Heeft iemand enig idee hoe je dat zou moeten doen?

 

met een lux meter 50 euri klik

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Sam thx voor het foto vergelijk het lijkt erop alsof ze zich toch een tikkeltje lekkerder voelen onder de HPS. Wat jij zei over het spectrum - zal dus wel een kern van waarheid bevatten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ polletje,

 

aan een luxmeter hebben we niets, dat zal toch minstens een kwantumsensor moeten zijn die het aantal fonen meet (uitgedrukt in umol/s)

 

toch bedankt voor het advies

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Samhowdee,

ik heb van licht weinig verstand, maar volgens mij kun je met een luxmeter, met een meetbereik tussen de 400 en 700 nm,

wel degelijk iets vaststellen.

Hoe meer licht in dit bereik ontstaat, hoe beter de lamp voor de plant geschikt is.

Daarom ook de ontwikkeling van de LEP-lampen, deze hebben bijna het complete lichtspectrum, terwijl de cfl´s of buizen met pieken werken. Bij led is het nog erger, omdat deze allen een piek heeft en daardoor gemengd moet worden met andere led´s.

 

Bron:http://www.gavita.nl/v2/nl/nl/lux_vs_par.asp

LUX vs. PAR

"Dit groeilicht wordt aangeduid met de afkorting PAR en is de enige betrouwbare maat om aan te duiden of een lamp geschikt bevonden wordt voor fotosynthese. Let wel dat de term ‘groeilicht’ niets te maken heeft met de stadia van de plant (groei en/of bloei). Groeilicht is de benaming welke beide stadiums betrekt.

 

Hoe hoger de PAR-waarde van de lamp(en), des te efficiënter de lamp. Daarom specificeert men voor alle ‘groeilampen‘ de PAR, uitgedrukt in micromol fotonen per seconde (µmol/s).

 

Welk licht met welk spectrum geeft optimale groei?

 

Dit is zeer afhankelijk van de toepassing en welk gewas er wordt geteeld. De grootste efficientie van de fotosynthese is bij de golflengte tussen 600 en 630 nm (oranje gebied).

 

Voor sommige gewassen is het aandeel blauw van belang om de planten niet te laten strekken.

Over het algemeen is het aandeel blauw in natuurlijk daglicht voldoende om overmatige strekking tegen te gaan.

 

Bij teelt zonder daglicht (bijvoorbeeld wanneer het gaat om klimaatkamers of meerdere teeltlagen) moet een lichtbron gekozen worden met een hoger aandeel blauw, zoals een kwiklamp (HPI-T of HQI-BT)."

 

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...