Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

guesswho?

Mammoth CO2 grow

Recommended Posts

:lol: hoi hoi co2 kameraden :lol:

 

hier alvast een globaal overzichtje ivm het nut van Co2. :lol:

veel plezier ermee

:D :D :D (alla, toch voor degene die co2 geen kwats vinden en nederlands kunnen lezen natuurlijk) :D :D :D

 

Stijging van de CO2-concentratie heeft directe en indirecte gevolgen voor de plantengroei.

Het effect is een toename van de CO2 opname door de planten via de fotosynthese. Door een snellere bladontwikkeling en de daaraan gerelateerde hogere lichtonderschepping,

wordt de productie van biomassa extra gestimuleerd.

Een verdubbeling van de CO2-concentratie leidt daardoor tot een exponentiële groeifase tot een toename van de relatieve groeisnelheid met 15-20% .

In een gesloten gewas, tijdens de lineaire groeifase, kan een verdubbeling van de CO2-concentratie theoretisch leiden tot een verhoging van de groeisnelheid die gelijk is aan de stijging van de fotosynthese i.e. ongeveer 30%, mits er geen versnelde veroudering optreedt of adaptatie die gebaseerd is op een relatief overschot van assimilaten.

Het relatief geringer effect in de exponentiële fase wordt veroorzaakt door de negatieve terugkoppeling van de hogere CO2-concentratie op het specifieke bladgewicht.

De experimenteel vastgestelde rangorde voor het CO2-effect bij verdubbeling van de concentratie op de totale biomassa productie van gewassen ligt rond de 34% (navenant het gewas.)

 

De stimulering van de groei bleek opmerkelijk constant over het seizoen.

In het begin van het groeiseizoen was het effect van CO2 op de fotosynthese relatief laag door de lage lichtintensiteit en lage temperatuur.

De gerealiseerde groeistimulering werkte echter volgens het principe van “rente op rente” vanwege het exponentiële karakter van de groeicurve. In zo’n situatie was het CO2-effect ondanks de lage lichtintensiteit toch aanzienlijk. Later in het seizoen wordt de groei lineair bij volledige lichtonderschepping en is het effect van de fotosynthese op de groei geringer.

de afname van het effect wordt echter gecompenseerd omdat de fotosynthese zelf bij hoge lichtintensiteit en hogere temperatuur meer wordt gestimuleerd dan bij lage lichtintensiteit.

 

Bron / plant-dynamics.nl

devlaming ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat is je aanvalsplan wat betreft de co2? Heb je al iets in je hoofd over in welke week je ermee gaat beginnen en de hoogte van je ppm's. Heb je ook een plan over het klimaat? Bij welke temp&RH ga je de laatste weken kweken?

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

zo ook ik pak er ff een bakkie pleur bij.

 

dit gaat interessant leuk worden, dus ik gaat dit zeker meekijken.

 

er staat al een hoop info in, en ik weet niet zeker of ik het goed begrepen heb met de temperatuur.

er staat dat je met co2 op hogere temperatuur kan kweken, komt dit doordat de co2 het plantproces versnelt en dus ook de verdamping door de huidmondjes verbetert?

 

en is er verschil met de opname van co2 in de groeifase en bloeifase?(omdat co2 in feite veel voor de groei doet)

 

help me learn!!

groeten munsterman

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ nieuweling

 

Klopt helemaal :lol:

 

@ Poldergrower

 

Welkom in de tent

Nu kun je een keertje live mee kijken :lol:

 

@ erazer

 

1.3 Pfff dat wordt nog moeilijker dude

 

@ The Clown

 

Altijd meer als welkom dude

Zoek een lekkere stoel uit en geniet

 

@ Sr. Smoke-A-lot

 

Vlak bij The clown is wel een plekje over , schuif lekker aan

 

@ devlaming

 

Idd klop wel alleen is dit stuk geschreven door voor kassenkweek , maar evengoed is daar zeer bruikbare info weg te halen

Heb je dit topic ook al gevonden?

 

http://www.wietforum.nl/Kweken-met-een-CO2...tor-t68454.html

 

@ racker

 

op dag 21 bloei start ik met 600 ppm elke 3 dagen gaat het 300 ppm omhoog

Zo door tot 1200 of 1500 ppm

 

Voeding start ik vanaf het begin hoog starten (1.7-1.9 ofzo)

Daarna snel omhoog met in week 5 een ec van in ieder geval 3

Maar ja... meten is weten in dit geval ;)

 

Temp gaat weer richting de 32 tot 34 graden en de rv zal wel weer rond de 60% liggen schat ik

In het begin maak ik gebruik van een 5 element mistmaker om de rv wat omhoog te krikken

In de nacht stijgt hij wel eens naar 90% ,vooral op het eind , daar ga ik wat aan doen door een extra afzuiger (ruck 125l) op de bypass te zetten (ligt er al 2 maand ...)

Die sluit ik aan op het nc contact van m'n schakelbord en zo springt ie mooi aan als de lampen uit gaan

Hopelijk is dat voldoende om de rv iets te laten zakken in de nacht

 

Ook moet ik erg oppassen voor water wat op de grond lekt , dat doet de rv in de nacht ook stijgen

 

@ munsterman

 

Welkom dude :lol:

 

Je zegt het goed

Door de extra CO2 gaat er een grotere sapstroom lopen in de plant

Meer sapstroom = meer koeling en dus meer verdamping

Vandaar dat de dames een hoger temp kunnen hebben

 

Let op! alle plant processen versnellen , dus je fouten worden ook eerder zichtbaar

 

CO2 in de groei doet niet wat we willen

De plant gaat erg strekken , ook worden er minder huidmondjes aangemaakt (op de onderkant van het blad)

En die hebben we in de bloei weer hard nodig

 

Grtz Guesswho?

Share this post


Link to post
Share on other sites
... ook worden er minder huidmondjes aangemaakt (op de onderkant van het blad)

En die hebben we in de bloei weer hard nodig

 

Hé, wilde ik eindelijk eens iets inhoudelijks toevoegen, kom je er zelf al mee. Grrrr :lol:

 

Maar groei zonder CO2 en dan na 12/12 langzaam opvoeren? Of hoe moeten we dat zien?

 

EmTee

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik denk in de groei een laag ppm gehalte en in de bloei opschroeven.

 

een beetje co2 om het iets te versnellen en dan sneller de bloei in te kunnen. denk ik tenminste.

 

correct me if im wrong.

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey geusswho?

 

Dit is zeker een leuk verslag om te gaan volgen.

Hoop dat je deze keer wel over de 1:1 komt.

 

Succes

Greetings Ingrow

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zie veel overeenkomsten, je hebt goed je huiswerk gedaan. Dat meer of minder bladmondjes verhaal gaat kees met een paar bladsamples onderzoeken. De geleerden zijn het daar nog niet helemaal over eens.

 

Dat RH probleem had ik ook in de nacht, op zich zou dat niet zo heel erg zijn, het kritieke punt ontstaat op het moment dat de lampen aanspringen, alle vocht slaat dan neer op de koude delen waaronder de (binnenin) toppen. Misschien dat je je koeler al eerder kan laten ontvochtigen, zo heb ik het gedaan nu.

 

Als je koeler alleen op temperatuur werkt dan koelt hij niet meteen als de lampen aangaan, dan krijg je een enorme piek. Misschien een hygrostaatje ertussen?

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

ff wat opfleueren hoor :lol:

 

uhm minilab in 't groot?

toevallig zat ik daar gister aan te denken,maar dan vanuit het perspectief dat jij,racker,en sommige anderen de techniek vanuit kennis hanteren, bio. kennis zoals kees ook doet ten behoeve van het afbloeien van de plant.

Terwijl dat afbloeien in t lab eigenlijk meer noodzakelijk kwaad is :lol:

En t is prachtig om te zien dat kosten nog moeite gespaard worden om dit traject te perfectioneren.

 

En ik heb ook nog een serieuze gedoe, ondanks mijn jamaica joint,...

uh, aan de hand van welke gegevens wordt het traject voor het ppm gehalte bepaald?

ofwel zijn deze instellingen: uit onderzoek landbouw, experimenten anderen kwekers,etc

Zijn hier klimatologische gegevens van?

Weetje zegt: Als er gegevens zijn van ppm gedoe in afghanistan, heb je dan een goede leidraad voor een indica?etc.etc

 

Ik heb mijzelf 1 kado beloofd als ik weer een lamp aandoe in t lab: een plc gestuurd verhaal.

Waarom droom ik er al jaren van?

Omdat ik de natuur dan echt na kan bootsen.

En volgens mij heb jij eigenlijk alle factoren in de klauw, dus als ik het lv probleem volgens de natuur bekijk dan denk ik:

de nacht trekt weg,

een lichte bries brengt beweging in t groen,

Voordat de zon opkomt krijg je al een opwarm traject, de zon komt immers "dichterbij"

de lucht warmt het gewas wordt wakker,

de zon komt onder een schuine hoek op het aardoppervlakte

er zit veel rood in 't licht,

deze brekingshoek wordt naarmate het halverwege de dag is op zijn minst

er zit dan de hoogste factor UV straling in

 

Het is het verschil van iemand een 6 gangen diner aanbieden

, vooraf gegaan door wat kleine "spoons" en een mooie apperitief

 

of

 

in een keer 2 borden boerenkool bij iemand naar binnen schuiven

en dan pas vragen of hij honger heeft.

 

Dus een aantal tl's aan laten springen een kwartier voor lamptijd,

wat wapperwind een half uur voor zonsopgang

de verwarming hoger zetten een uur voor lamptijd

 

Om zo de "grote verandering "wat meer aan te kondigen,

En tja, als ik ga plc'en of hoe dat heet,

dan moet ik weten of een lumatek adjustable met 0-10 v. stuurstroom werkt,

want je snapt m,....

zonnetje op met 400 watt

na half uurtje naar 600 watt

na 2 uurtjes op boost,

en zo aan het eind van de dag het verhaal weer terug naar af

 

 

grtz Weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het klinkt in iedergeval erg romantisch.

Lekker avondeten met kaarslicht in je kweekhok? :lol:

Ik ben niet tegen maar het moet zich nog wel bewijzen.

Als je dimt dan geef je minder Par licht dus om de dag te beginnen en te eindigen zal je relatief minder Par licht aanbieden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ghehehe, t gaat om in 1 keer erop,

of een beetje voorspel....

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ weetje, als je de natuur teveel nabootst krijg je een kweek van 5 maanden :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jammer dat we de eerste ontgroenings ronde kokos niet mochten zien :lol: dat zijn altijd de leukste topics, nu heb je geleerd overweg te gaan ermee en zien we alles alleen maar goed gaan :lol:

 

Succes met je hyper moderne ronde, ik verwacht toch wel 1.2 a 1.5 de watt met zulke technieken.

 

Gr Ire

Share this post


Link to post
Share on other sites

De hoeveelheid ppm? Daar bestaan tabellen van, boven de 850ppm heeft het bij onze plant niet zo heel veel meerwaarde want het is een T zoveel plant. Bij het langzaam opstarten van de 'dag' voorspel ik geen meerwaarde aan opbrengst maar minder kans op toprot. In een hok met koeling die alleen op temperatuur koelt, zal de koeling bij het begin van de dag dus niet werken om de simpele reden dat het nog niet warm is, de verdamping begint wel meteen als het licht aangaat. Tel daarbij op dat je haast niks afzuigt en je hebt zo 80% luchtvochtigheid die op de koudere elementen neerslaat.

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

neej, amnees ik wil buiten, niet naar binnen halen

en 5 maanden?

dan moet je een beter soortje kopen :lol:

 

Ik dacht dat planten juist snachts zuurstof nodig hadden,(?)

en heb drom mijn afzuiging altijd vrij hoog staan.

het langzaam opstarten heeft denk ik idd geen meerwaarde in opbrengst

 

Moet zelf is wat meer lezen over die biogedoe, da's duidelijk

Share this post


Link to post
Share on other sites

@weetje, planten hebben idd 's nachts zuurstof nodig, maar het blijkt dat een plant in de dag vele malen meer zuurstof maakt dan hij in de nacht kan gebruiken. Daarom heb je in een geheel gesloten ruimte ook geen zuurstoffles nodig. (zou ook levensgevaarlijk zijn)

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

zo dit gaat weer een mega intresant topic worden

met veel mooie foto,s .......toch !!!!!!! :lol:

succes met je kweek gw

greetz the botser

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat intressant als er is een keer inde buuirt iets opzienbarends gebeurd

zo goed en zo kwaad als het gaat blijf ik je volgen GW

en hoop natuurlijk op een leuk eindproduct

good luck greetz riggelz

 

 

p.s. zijn de skyboxen voor dit evenement al uitverkocht?? :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

weer zon topic waar ik elke 3 minuten naar kijk of er een update is,

Zo hou ik wel erg weinig tijd voor het vrouwtje over.... :lol:

Mvg stikkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ rigglez

 

Welkom dude

Je moest eens weten wat er in je eigen buurt gedaan wordt

Helaas lees je vaak alleen de berichten als het fout is gegaan (brand , wateroverlast enzo)

 

@ stikkie

 

Ha... zo herken je een echte forum verslaafde :lol:

 

Grtz Guesswho?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ha... zo herken je een echte forum verslaafde ;)

 

:lol: :lol: :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier gaat het net zo hoor!

Vandaar dat ik de signalen goed herken :lol:

 

En jij valt ook onder die categorie hoor Doc :lol:

 

Grtz Guesswho?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...