Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
allin

wat is dit???

Recommended Posts

ik heb buiten op mn planten een soort wit "poeder" op de bladeren, dit krijg je er met de hand niet af, maar na de regen was het wel iets minder... iemand een idee wat dit is....???

 

en dan heb ik ook nog op 1 van de 2 een klein en compact soort van spinnenweb zitten, het is wit en de draden zitten heel dicht op elkaar... is dit spint?

Ja ik snap wel dat het lastig is dat er geen foto's bij zitten maar ik ben niet in het bezit van een digi-cam

alsvast bedankt

Levi

 

edit: ik had al een andere post over gele bladeren, ik heb extra stikstof gegeven maar het is nog steeds niet minder kan dit er misschien iets mee te maken hebben?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey,

 

Dat witte poeder lijkt mij een beetje op een meeldauw schimmeltje.

Dit is in princiepe nog makkelijk te bestrijden,sinds er nog geen topvorming aanwezig is.

Het beste wat je hier tegen kan gebruiken is naar mijn mening een middeltje dat Exact vloeibaar heet.(tegen meeldauw)

Dit goedje is van de firma Bayer,en is in de meeste growshops(tuin centra)te krijgen.

En ja dan die Spint:

Hiervoor heeft Bayer ook een goed werkend,en niet al te heftig gif.

Dit spul heet Massai(tegen spint)en is ook makkelijk verkrijgbaar in de meeste shops.

Succ6

Sander

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je was me net voor Sander, dat witte poeder lijkt mij ook op meeldauw schimmel. Meeldauw onstaat vaak in een periode met een relatief hoge (gecorrigeerd n.a.v. opmerking Seraph) luchtvochtigheid. Vaak helpt het ook al om ff flink de sproeier te hanteren. Zo'n 2 * per dag, vinden ze nog lekker ook in de groei.

Voor de rest sluit ik me volledig bij Sander aan. Masai is een zeer probaat middel tegen Spint.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Meeldauw onstaat vaak in een periode met een relatieve lage luchtvochtigheid. Vaak helpt het ook al om ff flink de sproeier te hanteren.

 

Volgens mij klopt dit niet Bambo.... 8)

Meeldauw ontstaat door een combinatie van warmte en een HOGE vochtigheidsgraad.

Tenminste, dat is mijn ondervinding - ik heb er vroeger wel 'ns problemen mee gehad. :?

Ik heb 't even opgezocht op 't internet op http://www.tuinkrant.com/tuindokter/algeme...ldauw_echte.htm en dit is wat er staat :

 

De schimmel ontwikkelt zich het beste als de weersomstandigheden gunstig zijn. Ideale omstandigheden zijn o.a. warm en vochtig weer. In de maanden juli en augustus hebben we veelal warm weer. De nachten beginnen te lengen en wordt er meer dauw gevormd op het gewas en wordt het vochtiger. Aldus krijgen we in de zomer ideale omstandigheden voor meeldauw.

 

Sproeien met gewoon water spoelt weliswaar even de sporen van je bladeren - maar verspreidt ze tevens nog méér..... :?

 

Diverse bestrijdingsmiddelen kan je bekijken door "meeldauw bestrijding" in te tikken op www.google.com , Levi, en ik zou er niet te lang mee wachten.

Meeldauw is een echte pest die je planten volkomen vernielt en niet gemakkelijk weg te krijgen is, snel en frequent behandelen is dus de boodschap.

 

Vriendelijke groeten, :wink:

 

Seraph.

Share this post


Link to post
Share on other sites

:oops: :oops: :oops: Hoe kom ik nou op lage RV, zal toch weer ff minder motten roken. Seraph je hebt gelijk, dit moet uiteraard HOGE RV zijn. (tis tenslotte een schimmel :wink: )

 

Maarre, ik ben n.a.v. je berichtje ook maar eens wezen spitten. En ik vond op diverse site's dat het nat houden van de bladeren de schimmel eerder remt dan bevordert. :?: Het schijnt dat oorwurmen ook helpen als biologische bestrijder. Wist ik ook niet...

Maar jij hebt praktijkervaring met deze schimmel. Hoe heb jij dat opgelost?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Maar jij hebt praktijkervaring met deze schimmel. Hoe heb jij dat opgelost?

 

Wel, ik had in die tijd een paar planten staan in de tuin van mijn ouders en dat seizoen was het nogal warm met continu regen.

Ik heb de ergst aangetaste bladeren verwijderd en de rest met zwavelpoeder bestrooid - ik had toen nog geen internet (zie aanbod bestrijdingsproducten) en gebruikte daarom een in de groentebouw gebruikelijk product.

Het werkte, in die zin dat de meeldauwvorming aanzienlijk afgeremd werd - maar het was veel werk en geen wondermiddel - ik was blij toen ik kon oogsten (en dàt ik kon oogsten, want meeldauw vreet gewoon je toppen weg !).

Ik heb geen idee hoe efficiënt de commerciële middelen zijn - maar ik heb gezien dat men onder andere iets gebruikt dat "spuitzwavel" noemt.Wellicht is dat een opgeloste practischer vorm van zwavelpoeder.

 

dit moet uiteraard HOGE RV zijn. ('t is tenslotte een schimmel  )  

Maarre, ik ben n.a.v. je berichtje ook maar eens wezen spitten. En ik vond op diverse site's dat het nat houden van de bladeren de schimmel eerder remt dan bevordert.

 

Ja, dat begrijp ik ook niet - 't is niet logisch....als meeldauw ontstaat door de interactie van dauw + warmte - dan kan water + warmte de zaak ook enkel negatief bevorderen.

Misschien staat 't gewoon fout op die sites ? Ik kom op nogal wat kruidensites bvb. en die staan vaak ook vol fouten, soms tot in het gevaarlijke en absurde toe...

Bij mijn planten ontstond de meeldauw in elk geval door de combinatie van warmte met continu regen, dus.....

Het nat houden van de plant heeft bovendien als nadeel dat het haar ontwikkeling afremt.

 

zal toch weer ff minder motten roken

 

Allemaal niets van aantrekken, Bambo ! Ikzelf kom dat ook tegen - meestal als ik nuchter ben.... :) :wink:

 

Groetjes van

 

Seraph.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deze eerst kleine witte kolonies worden groter en later ontstaan onregelmatige paars/rode vlekken aan zowel de onderkant als de bovenkant van de bladeren. Ook op de vruchten kan meeldauw optreden. De vrucht wordt dan bedekt door een wit schimmelpluis. Deze bloemen geven later misvormde vruchten.

De schimmel komt voor onder droge omstandigheden met een optimum temperatuur van 15-27 °C. Vooral als de verschillen in dag en nachttemperatuur groot zijn.

 

van:

 

http://www.gewasbescherming.nl/main_sector...t_meeldauw.html

 

das denk wel belangrijk.

 

Ben ook even op zoek naar een oplossing. Bayer nu maar eens proberen.

 

Melk heb ik geprobeert maar werkt niet optimaal. Eigenlijk niet

 

Dit klopt trouwesns ook (Die LAGA RV) met mijn huidige ervaring

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ook gelezen dat 40% melk, 60% water of een andere verhouding 1 deel melk, 9 delen water tegen meeldouw werkt. Bij toprot wat ook schimmel is, knip ik de top weg en maak ik het takje met 7 delen water en 3 delen melk schoon.

 

Kan iemand dit beamen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

alowa

 

ik doe der ook een ei en meel bij voor mn pannekoeken.

want ik wil geen beslag op mn eigen planten leggen .

:vape:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Danku ik weet wat ik ga eten vanavond

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...