Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

racker

TEST docpito, gold-label hydrovoeding, luchtbevochtiger, dimlux co2 controller

Recommended Posts

Bij de meeste processorgestuurde VSA's is het mogelijk om foutcodes via een led of een display weer te geven, dat is slechts een softwareaanpassing en wat extra onderdelen, maar dat werkt kostprijsverhogend. Bij de GAVITA Pro-600 (met de philips print) is het zelfs standaard al mogelijk om via de ingebouwde status-led met een inftrarood ontvanger bedrijfswaarden zoals verbruik, temperatuur en lampvoltage af te lezen. Over het algemeen doet een EVSA het echter wel of niet dus je kunt je afvragen of het zinvol is om veel te weten. Wat dan wel prettig is, is dat je via de interne diagnose kunt zien of het aan de spanning, de lamp of de VSA zelf ligt.

 

Er zit natuurlijk ook wel een nadeel vast aan het gebruik systeemgebonden apparatuur waarbij je voor het branden van je lampen afhankelijk bent van specifieke electronica: je bent wel afhankelijk van zo'n systeem. Bij storing is er weinig dat je zelf kunt gaan regelen. Da's hetzelfde als bij een VSA: je kunt van een magnetische VSA de condensator of starter vervangen. maar bij een EVSA valt er niks meer te sleutelen en moet je hem gewoon omruilen (of laten repareren wat in praktijk betekent dat er een nieuwe print in wordt gezet).

 

desalwelteplus zijn dit natuurlijk wel dé toys for boys :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@whazzup, dat is idd zo, het zal ook wel gaan om een simpele diagnose, dus lamp/spanning/vsa kapot. Als iets kapot is, gewoon nieuw kopen, bij een magnetische vsa ga je toch ook niet lopen klooien met losse onderdelen. Deze evsa's kunnen trouwens ook gewoon zonder de dimlux gebruikt worden, dan is het een gewone 600watt.

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites
Als iets kapot is, gewoon nieuw kopen, bij een magnetische vsa ga je toch ook niet lopen klooien met losse onderdelen.

Ik hoop toch wel dat je wat betere garantie hebt dan dat hoor :lol:

 

Op een beetje kwalitatieve EVSA of electronica zou je toch wel 2-3 jaar garantie moeten krijgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Garantie is geen probleem, dat is al bewezen met de opticlimate. Er was in het begin iets met de software....2 dagen later had ik al een nieuwe afstandbediening. Ik denk dat andere gebruikers dit ook wel kunnen beamen.

 

Nog ff over die diagnose,

De diagnose leds geven aan of de ballast in standby staat, aan is, kortsluiting op de lamp zijde, open contact op de lamp zijde, defecte lamp, oververhitting, te laag voltage en een te hoog voltage. Toch wel iets meer als een simpele diagnose. Als een lamp bij een evsa niet wil opstarten is het gissen naar de oorzaak, nu weet je het in een oogopslag.

(ff nagevraagd)

GrR

 

 

Edit, De garantie is 3 jaar en dan pro-rate

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey R

 

Heb nooit de aankondiging gezien van de spullen die jij nu test?

Ben wel benieuwd hoe je draait met de gold label........

Toch weer overgehaald om de docpito te gebruiken :)

 

Aan je hightec spullen kan het niet liggen :lol:

 

Gr Ire

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Ire,

 

Na de 1e niet zo goede docpito test heeft de fabricant whazzup en doc gevraagt om mij het spul nog eens te laten testen. Ik heb daarmee ingestemd (staat ergens bij steenwoltester gezocht meen ik) Omdat ik eerst een beetje pech ermee had, was ik de eerste keuze. Maar ik denk dat als iemand nog een samle moet hebben, dat dit ook geen probleem is. Ff Doc vragen. De voeding was een bones en de andere spullen zijn zo kostbaar (omdat het prototypes zijn) dat je ze niet zomaar aan jan en alleman mee kan geven. De dimlux heb ik in bruikleen en de bevochtiger heb ik zelf betaald, vandaar.

 

Tsja, en die goldlabel en docpito, We zullen zeggen dat doc erg overtuigend kan zijn :lol: Hopelijk werkt t goed.

 

GrR

 

ps, ik heb nergens aandelen in hoor, zo zijn de dimlux van opticlimate en de lumatec van doc concurerende collega's van elkaar en ik test voor allebei. Wel verschillende spullen, maarjah.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben heel blij dat we live testen hier kunnen doen met producten die nog niet op de markt zijn zoals de docpito :lol: en goldlabel voeding.

Door dit soort trials die we doen aan het einde van een ontwikkelingstraject zijn erg waardevol en leerzaam.

Hetzelfde geld voor een product als de Dimlux.

Dit soort testen zijn ook spannend voor de jongens van Opticlimate.

Share this post


Link to post
Share on other sites
De diagnose leds geven aan of de ballast in standby staat, aan is, kortsluiting op de lamp zijde, open contact op de lamp zijde, defecte lamp, oververhitting, te laag voltage en een te hoog voltage. Toch wel iets meer als een simpele diagnose. Als een lamp bij een evsa niet wil opstarten is het gissen naar de oorzaak, nu weet je het in een oogopslag

precies! Dus toch heel simpel, niet? :)

 

Zet hem op Racker! Nu weer terug naar de plantjes :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jajaaa,

 

De plantjes zijn niet zo vlug deze x. Ze zijn niet voorgegroeit in een andere ruimte dus ze staan nu meteen in het afbloeihok onder 24uur tl en 12uur hps (nu nog 3x600watt) Als ze door de startblokken heen zijn gegroeit moet ik gaan oppassen. Omdat ik straks met co2 aan de gang ga, moet ik om doorschieten enzo te voorkomen ze snel op 12uur zetten.

 

De luchtvochtigheid is nu rond de 70% dus de propagators die ik de vorige keer gebruikt heb staan in de kast.

 

gallery_10428_10584_604404.jpg

De blaadjes hangen een beetje omdat ze semi-slapen, kees had daar een mooi woord voor, over een paar uur staan ze weer blij omhoog.

 

gallery_10428_10584_387504.jpg

Dit is de quantigo-kant. De quantigo houdt nog steeds beter het water vast als de docpito

 

gallery_10428_10584_157969.jpg

De docpito-kant, ik vloed nu elke dag en geef af en toe water van boven aan beide kanten. Ook sproei ik om de dag met wat pvp van doc.

 

gallery_10428_10584_47207.jpg

Deze pic is precies in het midden, je ziet het verschil in algenvorming goed tussen de 2 mediums.

 

Verder is er niet veel te melden, De tps klokt er een paar liter water bij elke dag en gooit er wat gold-label voeding doorheen, weinig omkijken naar.....wordt nog saai dit :lol:

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yow racker,

 

is het niks om wél met co2 voor te geroeien maar hpi licht er bij gebruiken ipv hps ?

 

Verder mooi hoor, wat betredt die hangende bladeren, planten hebben een ingebouwde biologische klok, net als wij... Daarom denken ze soms op het verkeerde moment dat ze naar rustmetabolisme toe moeten.

 

Er zijn echter ook genoeg schadelijke oorzaken van hangende bladeren, maar daar hoef ik je niet op te wijzen natuurlijk.

 

Groetjes,

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eey kees,

 

Tsja, heb ik vorige x gedaan (hpi) ging iid wel wat sneller. Maar toen kwamen ze ook onder tl vandaan, nu zijn ze er zo ingegaan. Ik heb nog 2 T5 kapjes, misschien dat ik die er inhang.

 

rustmetabolisme!! Dat was het woord haha, ze staan na een paar uur weer recht, zal wel goed zijn....Verdere oorzaken? Dorst? De rest hoor ik graag van je.

 

Dat co2 verhaal.....Het schijnt dat er minder bladmondjes aangemaakt worden als je co2 gebruikt, zullen wel niet nodig zijn als er veel co2 in de omgeving zit. Het plan was dus: Groeien zonder co2 (wel veel bladmondjes aanmaken) En als de groei er uit is co2 toevoegen zodat de vele bladmondjes goed van pas komen.

 

Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat jij aan die theorie twijfelt kees,

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey racker ik heb een vraag over de opticlimate word die ook geleverd met de aanvoer en afvoer slangen van water

of moet je die apart bij kopen?ik wil deze dingen allemaal even weten omdat ik dezelfde spullen als jou ga halen maar dan zonder die dimlux omdat ie nog niet te koop is en met lumateks.en je bent nog lang niet van me af er zullen nog meer vragen gaan komen :lol:

 

hey racker ik heb een vraag over de opticlimate word die ook geleverd met de aanvoer en afvoer slangen van water

of moet je die apart bij kopen?ik wil deze dingen allemaal even weten omdat ik dezelfde spullen als jou ga halen maar dan zonder die dimlux omdat ie nog niet te koop is en met lumateks.en je bent nog lang niet van me af er zullen nog meer vragen gaan komen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geen probleem nieuweling,

 

Slangen zitten er niet bij, wel de aansluitset met koppelingen voor tyleenslang. Ikzelf heb alles van koper met op het laatste stukje een gewapende flexibele slang met koppelingen. Die zie je ook wel eens onder een gootsteen maar dan een slagje groter. De opticlimate beweegt omdat hij op rubbers of dempers staat. Een vaste koperen aansluiting kan dan breken. Op de afvoer zit ook zo'n flexibele slang en dan naar een afvoer van 40mm. De condenswaterafvoer is een tuinslang.

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

Racker, co2 in de lucht is altijd zo langzaam gestegen en gedaald dat individuen die beter aangepast zijn aan weinig co2 niet perse beter kunnen overleven. Cannabisplanten horen al bij de 5% planten die aangepast zijn aan lage co2 percentages.

 

Dit komt door rubisco, dit is het co2 transport enzym dat co2 naar de plaats van fotosynthese vervoert, dit bind ook aan zuurstof, en omdat er veel zuurstof in de lucht zit kost dat dus opbrengst omdat een groter deel van de rubisco moleculen geen co2 transporteren maar zuurstof, ongeveer hetzelfde als ons hemoglobine ook koolmonooxide kan binden (permanenter :lol: ).

 

Cannabisplanten hebben daar geen last van, die gebruiken malaat om co2 aan te binden bij het bladmondje wat dus geen zuurstof bind, dit malaat wordt naar een zgn bundle sheath cell getransporteert waar het overgeleverd wordt aan rubisco, alleen in de buurcel is de concentratie zuurstof veel lager in de lucht. Derhalve is het opbrengstverschil met c4 planten zo'n 30% tussen 280-1250ppm, met tomaten is dat 250%+, aangezien dit een c3 gewas is, dat dus wel last heeft van zuurstof. Daarom kun je prima mega toppen kweken zonder co2 maar 70kg tomaten per meter per jaar lukt je alleen mét co2, anders max zo rond de 20 :).

 

Anyways, dat was even nodig voor het volgende. Het is mijn gedachte dat het aantal bladmondjes genetisch vast ligt ipv bepaald wordt door de co2 concentratie omdat die vele miljoenen jaren overal hetzelfde is geweest. Nu is er wat verloop om steden heen enzo maar nog niet schokkend.

 

In ieder geval zie ik weinig evolutionair voordeel voor een plant die zn aantal bladmondjes kan aanpassen aan de co2 concentratie, 1 plantenleven stijgt of daalt de co2 misschien een paar ppm hen en weer... En de co2 concentratie is over de hele wereld ongeveer gelijk. Het is dus meer dat ik niet in zie waarom planten dat mechanisme zouden hebben. Het lijkt me logischer dat het aantal bladmondjes gelijk is en vast ligt in de genen.

 

Met wortels en voeding gaat dat verhaal wel zeker op, voedingsgradienten verschillen overal en je ziet dan ook duidelijk dat planten die meer voeding aangeboden krijgen minder wortels maken. Om deze reden hou ik de ec heel laag in de groei en knal de ec omhoog zodra de bloei komt, met grote sprongen!!

 

Maar waar we het in pm al even over hadden, you havez pm.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ey racker

 

maakt een opticlimate veel geluid nee tog?want zoals jij zij lopen er bij jou 20 cm buiten je hok mensen dus dan is die opticlimate best wel stil neem ik aan.ik heb zelf gewerkt in de luchtbehandeling en een opticlimate is een luchtbehandelings kast zoals wij die noemen in ons vak ik werkte met van die grote die waren wel 20 meter lang en 3 hoor je kon erin lopen en die vond ik eerlijk gezecht best wel stil als de deur van de techniese ruimte dicht was waarin die stond!!

 

gr mo

Share this post


Link to post
Share on other sites

@kees, wat een lap tekst zeg, bedankt voor je medeleven haha. Zou goed kunnen wat je zegt. Gaan we onderzoeken! (bladmondjes tellen)

 

@nieuweling, lawaai van de machine kun je vergelijken met dat van een ijskast. De luchtstroom maakt hetzelfde geluid als een box van 1000m3, ik heb daar een demper op. Afhankelijk van de plaats waar je kweekt, kun je hem nog op dempers zetten en bekleden met dempende platen. Dan kun je er op slapen als je wil.

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey racker dus het geluid valt wel mee oke dan gebruik ik de opticlimate voor als de loges komen kunnen ze erop slapen :lol: hahah maarehh bedankt voor de info.gr mo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog wat info,

 

Ondanks dat de docpitokant droger is dan de quantigokant, is de wortelvorming ongeveer gelijk. Ik heb met beleid de blokjes vast gepakt en een beetje omhoog getrokken, ze zitten allemaal vast. 2 heb ik eruit gegraven om hun kontje te bekijken,

 

gallery_10428_10584_602661.jpg

Weinig verschil te zien.....

 

Onze vrienden zijn er ook weer, ondanks het om de dag spuiten met pvp van doc.......come in doc

Het ziet er wel uit alsof deze de horlepiep aan het dansen is.......zal straks nog een filmpje posten van een meer vitaal monster.

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

hmmmm zelfde pvp als de andere dus.......

Ik begin me af te vragen hoe resistent die gasten zijn. :lol:

Ik zal het eens overleggen met de fabrikant.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tralalala, niet afwisselen van spuitmiddelen en gebrekkige gebruiksaanwijzing *kuch* meen dat ik een tijd terug ook eens iets over resistentie getypt had... :lol: Misschien tijd voor een topic bij wie pvp allemaal niet meer werkt (ook welke) want toen viel het niet zo goed. Ik ken er inmiddels een paar waarbij de echte niks meer uut haalt.

 

Heb geen aandelen. Zwavelpot!!!

 

Maja hihi.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je zou het bijna puur gaan toepassen.

Werkt Vertimec dan nog wel??

Het gaat lastig worden.

Toch weer met zijn allen aan de roofmijten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@kees+doc, afwisselen met vertimec en pvp? Zit daar niet hetzelfde bestanddeeltje in? Ergens gelezen dat je beter kan afwisselen met masai en vertimec, daarna alsnog roofmijten inzetten zodat de meeste spint dood is en wat overblijft door de roofmijt kan worden opgegeten.

 

bron

 

Het is ook zaak er met je neus bovenop te zitten, ff spuiten en denken dat de spint weg is......forget it. Blijven kijken en blijven bestrijden. Om de dag een blaadje met spikkeltjes bestuderen met een loep of microscoop en als je iets ziet lopen, meteen ingrijpen. Met vertimec zit ik al op 1ml per L tegenwoordig.

 

GrR

 

Edit, een zwavelpot is toch voor schimmels?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een zwavelpot is voor schimmels bedoeld maar heeft een behoorlijk effectieve werking tegen beestjes.

 

Ik had vanaf het begin thrips... Is bij enkele gebleven...

 

Kees.

 

Wekelijks preventief behAndelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb zo'n ding hier liggen, moet je met een klokje aan en uit zetten, volgens mij zelfs elke dag (of nacht, weet ik niet meer) Zet je hem met de hand aan dan elke week?

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

gewoon lekker elke dag spuiten met een ander goedje.. verti werkt niet, pvp werkt niet, die andere middeltjes werken ook niet, maar een combinatie van alles will do the job.. elke dag wat anders spuiten!

Share this post


Link to post
Share on other sites

×
×
  • Create New...