Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

racker

TEST docpito, gold-label hydrovoeding, luchtbevochtiger, dimlux co2 controller

Recommended Posts

@racker,

 

Het is zoals ik al dacht het wel.

Het recept is gedeeld door uw gegeven aan de reservior oh quantigo.

 

Als u wilt dat ik kan doen voor je volgende test, verschillende mengsels met minder aandelen en meer pu

GrR

 

 

 

 

@racker,

uw bloemen er beter uitzien, maar voor rechts dan links B)

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hahaha, Bitte sprechen Sie Deutsch B)

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

:P

dadurch das du ein wasserbehälter benutzt kommt unser rezept auch ans quantigo.... :lol:

 

was hälst du mal davon beim nächstenmal versuche zu machen mit verschiedenen schaum anteilen.... B)

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als het resultaat aan de docpito zijde beter is dan aan de quantigo zijde........graag B) Dat van die bloemetjes had je goed gezien, nog goed wakker vanavond.

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

ich wünsche dir und deiner familie noch einen schönen Abend....

 

bin jetzt off.... sonst bring mich meine frau um.... B)

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

De postbode is geweest,

 

Na lang wachten is de DIMLUX co2 controller binnen.

 

Wat is dat nu weer? Nou...het is een co2 controller die meer kan als co2 controleren nl:

 

1 Hij regelt en controleert het co2 in je ruimte en kan dus ook je flesventiel/generator aan en uitzetten, uiteraard alleen bij licht aan.

2 Hij meet de temperatuur in je hok

3 Hij kan je lampen traploos dimmen, zelfs op temperatuur.

4 De lampen kunnen in het begin van de dagcyclus langzaam aangaan in een vooraf ingestelde tijd. (zonsopgang)

5 De lampen kunnen aan het eind van de dagcyclus langzaam dimmen naar 0% (zonsondergang)

6 De lampen kunnen vol aangaan om de lamp op te warmen (hot-up) en dan gedimt verdergaan.

7 Bij een overschrijding van een vooraf ingestelde temperatuur kunnen de lampen uitgeschakeld worden (beveiliging als je koeling of afzuiging uitgaan)

 

Dat dimmen van de lampen kan alleen met een speciale evsa die ik de volgende ronde ga testen. Ze zijn nog druk bezig met solderen om ze op tijd af te krijgen. Het is nog allemaal vrij jong (2 jaar ontwikkeling) dus de componenten zullen wel langzaam binnendruppelen.

 

eerst maar eens een pic van de controller,

 

gallery_10428_10584_624124.jpg

De controller, de voeding, de temperatuursensor en de co2 sensor (zwart kastje)

 

De co2 regeling meet en stuurt de generator of klep in een timeframe, dus een bepaald (instelbaar) percentage in een bepaalde tijd totdat de ingestelde waarde bereikt is. Een instelbare tijd voordat het licht uitgaat wordt er geen co2 meer toegevoegd zodat je niet met een hok vol co2 de nacht ingaat. Bij een (semi) gesloten systeem duurt het vrij lang voordat de co2 weg is.

 

Dan het dimverhaal, Je kan met de controller traploos je lampen dimmen. Ook kun je op temperatuur je lampen dimmen. Stel je wil dat het niet warmer wordt in je hokkie dan 32gr, dan zullen alle lampen traploos dimmen zodat de temperatuur daalt. Ieder ander zou bij het overschrijden van een bepaalde temperatuur een paar lampen uitdoen. Dat hoeft dus niet meer.

 

voorbeeldje,

 

gallery_10428_10584_271606.jpg

De temperatuur is laag en de lampen staan vooraf ingesteld op een waarde van 41% (zijn al gedimd dus)

 

gallery_10428_10584_511852.jpg

Als een bepaalde temperatuur overschreden wordt, dan wordt er nog verder gedimd (hier van 43% naar 40%)

 

gallery_10428_10584_508207.jpg

En hier nog verder. Hoeveel er maximaal gedimd wordt is instelbaar.

 

In deze test maken we voorlopig alleen gebruik van de co2 controller in dit apparaat, en gaan we kijken hoeveel en wanneer er gedimd zou worden als ik de evsa's al had. In een latere versie (over een paar weken hoop ik) gaan we hier nog de RH en de planttemperatuur bijvoegen. Het apparaat rekent dan ook de verdampingsdruk uit waar we weer mooi op kunnen inspelen.

 

Ook regelt de dimlux de tijd dat de lampen aan en uitgaan, dit kan op 2 manieren, 1 met een ingebouwde klok (18/6, 12/12 enz) of met een timer (10/10 of 14/14) Mogelijkheden genoeg dus.

 

Een bijkomend voordeel is ook nog eens dat je schakelkast komt te vervallen, geen klokjes, geen relais, helemaal niks. Dit kastje stuurt 4x24lampen (geloof ik) digitaal aan en uit. Je hoeft alleen maar je lampen af te zekeren. De voedingskabel komt dus rechtstreeks op je evsa en via een appart kabeltje verloopt de aansturing dan.

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zag net ook dat ze een kleine variant erbij hebben. Opticlimate

Share this post


Link to post
Share on other sites

jeej hij is er eindelijk.. de 6x600 watt opticlimate :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja idd, zal wel een run op zijn met al die 6 lampenkwekers :lol:

 

Ik heb nog wat pics genomen van hoe het erin zit.

 

gallery_10428_10584_897253.jpg

Let niet op de spaghetti.....

 

gallery_10428_10584_107591.jpg

De generator hangt nu buiten de ruimte, de co2 wordt met de aangezogen lucht meegevoert. Het is ook een kleinere als die wat ik eerst had. De vlam is nu regelbaar.

 

gallery_10428_10584_298740.jpg

De co2 sensor hangt in de ruimte, de kabel gaat naar de generator

 

gallery_10428_10584_263136.jpg

De gasfles zit in een brandbaar kastje...

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

ziet er goed uit!

 

prijs van die 6x600 watt scheelt maar 300 euro met het broertje die 10x600 watt aankan.. beetje jammer.. dat maakt het niet echt interessanter dan voorheen, ondanks dat het toch erg interessant is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Echt die apperatuur is de bom.....

 

ruilen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@amnees, ja dat klopt wel, maar er is ook in onderdelen erg weinig verschil tussen de 10 lampen en de 6 lampen variant.

 

@polletje, waar doel je op polletje?

 

GrR

 

Edit, je kan natuurlijk wel zeggen dat het veel geld kost maar dat is relatief. Je moet de kosten afwegen. Met een opticlimate heb je een veel kleinere afzuiging nodig. Je hoeft geen bouwkundige oplossingen te zoeken voor je afvoer en invoer van lucht. (gaten kappen die ooit weer ddicht moeten, schoorstenen of ramen verbouwen) Een ontvochtiger of kachel heb je ook niet nodig en je hebt geen verlies in opbrengst in de zomer. Als je deze kosten van de aanschafprijs aftrekt, dan is hij eigenlijk helemaal niet zo duur meer. Dat rekensommetje moet iedereen natuurlijk voor zichzelf maken. Elke situatie is anders.

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

klopt racker, vandaar dat ik er ook achter zet dat het ondanks dat toch erg interessant is.

 

 

prijs van die 6x600 watt scheelt maar 300 euro met het broertje die 10x600 watt aankan.. beetje jammer.. dat maakt het niet echt interessanter dan voorheen, ondanks dat het toch erg interessant is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik verwacht toch zeker een reactie van de andere evsa-boeren op de dimlux......wie? :lol:

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe ik was hem een paar maanden geleden tegengekomen in Drachten.

Mooi spul hoor. :lol:

Ik ben voor mooie technologie zoals de Dimlux.

Dat hebben de mannen mooi gemaakt.

Ik ben benieuwd naar de test.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Same here Doc, goed bezig die lui. Ik denk dat we dit straks steeds meer gaan zien. De tijden van grote loodsen vol zetten gaan langzaam verdwijnen en het wordt steeds meer hi-tec en underground, maar dat is een andere discussie.

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey racker ziet er allemaal goed uit ik heb je al een tijdje lopen volgen op de achtergrond top instalatie heb je daaro

egt mooi om te zien van deze soort kweekjes hou ik van ik wil binnenkort ook zo'n kweekje beginnen maar ben nu bezig met ervaring opdoen over co2 voordat ik ga starten.veel succes verder HOU JE IN DE GATEN!!

 

 

gr mo

Share this post


Link to post
Share on other sites
het wordt steeds meer hi-tec en underground

 

I love hi-tech :lol:

 

Maar waar kan ik wat meer over dimlux en hun assortiment vinden racker?

Google levert me weinig info op...

 

Grtz guesswho?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Welkom bij de club nieuweling,

 

@guesswho, Nee dat vind je nergens, het is nog allemaal proto. Het is ontwikkeld en gemaakt door de jongens van opticlimate en ze zijn ook nog niet op de markt. Als alles goed werkt, zal het wel in serie gemaakt gaan worden en op de markt komen. Dat kan snel gaan met die dingen. Heb je interesse in zo'n ding?

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites
het is nog allemaal proto

 

Aha daarom is er nog niets van te vinden

Mooi dat je het mag uitproberen

 

Mijn interesse is zeker gewekt

Maar dat ligt natuurlijk ook aan het prijskaartje :lol:

Ons bint zunig!

 

Alleen zie ik de voordelen van het dimmen van de lampen niet echt

Dat leid tot verlies van je eindproduct lijkt me

Als het te warm is moeten niet je lampen gaan dimmen , maar je koelvermogen moet toenemen lijkt me

Of zie ik dit verkeerd?

 

Wat me wel weer mooi lijkt is dat je vanaf dag 1 groei alle lampen aan kunt hebben

Eerst op bv halve kracht en dan elke dag 5 tot 10 % lichtsterkte erbij

 

Grtz Guesswho?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dimmen is alleen een noodoplossing.

Elke procent minder licht is een procent minder opbrengst.

Toch denk ik dat dimmen zeker een waarde heeft met sneeuwstormen (sneeuw op het dak) en hittegolven.

Ook als de kloontjes net opgezet zijn kan je iets rustiger instarten met het licht en temperatuur.

Voor de rest adviseer ik altijd zo vlug mogelijk op full power te gaan zitten en daar niet meer van af te stappen.

Als dit systeem dagelijks zou werken heb je iets fout gedaan met je klimaat.

Ik hou wel van dit soort techniek. :)

Dit zal de rest weer motiveren om het weer beter te doen. :lol:

vragen

Hoe stuurt de dimlux zijn ballasten??

Gaat dat via een kabeltje of gebruikt het een zendertje.

Kan het systeem aangesloten worden op een pc???

Schakelt hij de lampen ook uit als de temperatuur blijft oplopen.(noodprogramma)

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooie spullen allemaal hoor i wauw dat ik het had :lol:

allen vind ik het jammer dat dit soort zware klimaat systemen op de markt komen net op het moment dat het kweken gaat veranderen

:)

 

racker succes blijf zeker kijken bijje in de keuken

greets bots

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoezo op het moment dat het kweken gaat veranderen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

he amees

ik doel meer op de komst van led die veel minder warmte met zich mee brengt

dus het koelvermogen hoeft niet zo groot te zijn geen dim funtie nodig als het te warm wordt enz....

ik weet dat hps nu nog het beste resultaat geeft maar dat zal rap veranderen

verder juich ik het aleen maar toen dat er meer klimaat systemen en meters/controllers

hoe meer je meet.. grond, water,lucht ,warmte , deste beter resultaat denk ik

gr bots

Share this post


Link to post
Share on other sites

@guesswho, Wat betreft dat dimmen tov je koeling heb je helemaal gelijk. Je moet het ook een beetje zien als dimmen versus lampen uitdoen. Hoeveel hebben er niet hun lampen moeten uitdoen afgelopen hittegolf.

 

Een ander groot voordelen van dimmen is natuurlijk dat je schakelkast komt te vervallen. Voor 1 lampje zal het wel niet veel uitmaken maar als er tientallen branden kost een deftig schakelkastje ook een paar euro. Dat is meteen het antwoord op je prijskaartjesvraag. Ik kan je wel melden dat de prijzen op z'n minst zeer concurerend genoemd mogen worden. (niet te vergelijken met een vsa maar wel met de meeste evsa's.)

 

Een ander voordeel komt pas straks tot z'n recht als het apparaat de vpd kan gaan bepalen. Daarover meer als het zover is. En natuurlijk de voordelen die Doc al noemt.

 

Maar zoals gezegt, eerst gebruik ik m alleen als co2 controller en ga ik wat ouwehoeren met de settings. Voor de lol de opticlimate eens afzetten met de lampen aan en kijken wat het display aangeeft enzo en meer van die gein.

 

@Doc, Wel wakker blijven he doc :lol:

 

Antwoorden

Een bijkomend voordeel is ook nog eens dat je schakelkast komt te vervallen, geen klokjes, geen relais, helemaal niks. Dit kastje stuurt 4x24lampen (geloof ik) digitaal aan en uit. Je hoeft alleen maar je lampen af te zekeren. De voedingskabel komt dus rechtstreeks op je evsa en via een appart kabeltje verloopt de aansturing dan.

Je kan bv bij 10lampen een kabel van 6mm2 naar de eerste evsa laten lopen en dan doorlussen, dat kan ook met het stuurkabeltje. Er lopen dan dus 2 kabels je hok in. Wel alles goed afzekeren uiteraard.

 

7 Bij een overschrijding van een vooraf ingestelde temperatuur kunnen de lampen uitgeschakeld worden (beveiliging als je koeling of afzuiging uitgaan)

 

Van die pc weet ik niet, er zitten op de ballasten wel ledjes waarmee je een eventuele foutcode kan uitlezen. Ze zijn wel van plan om in een toekomstige versie een soort logger in te bouwen, maar dat gaat dan vooral over de parameters in je ruimte. Temp, RH, Co2,Vpd enzo

 

@bots, thanks

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

×
×
  • Create New...